nieuwbouw garage, isoleren of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:15
Dag,

graag zou ik wat sparren over het volgende. Ik ga komend jaar een nieuw huis bouwen met een garage. Ik twijfel nu of ik de garage wel of niet ga isoleren. Ik hoor van de aannemer dat gezien mijn gebruik het niet nodig is om te isoleren maar kwalitatief wel beter, uiteraard. Prijsverschil is 5000 euro en dat is toch best veel geld.
Er komt geen deur van de woning naar de garage. De garage gaat gebruikt worden voor opslag van wat tuingereedschap, een paar fietsen en surfplanken.

Wat vinden jullie? Groeten Twodigits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 15:24
Uit eigen ervaring: ik heb een losstaande niet geisoleerde garage en die gaat dit jaar sowieso geisoleerd worden.
Ik heb 2 jaar geleden deze woning (met garage dus) gekocht, en het is me heel slecht bevallen. Het is een vochtig hok en echt lekker spul erin opbergen doe ik dan ook niet graag.

Garage is denk ik een jaartje of 20 oud, dak is wel een paar jaar terug vervangen met nieuwe isolatie. Vloer bestaat uit 30x30 tegels, vermoedelijk zal een betonvloer ook al een heel verschil zijn.

Conclusie: ik zou het doen, maar je kan het ook zelf doen. Houtskelet wandje is zo neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08
Lijkt me niet de moeite waard qua eigen wooncomfort, qua besparing zal het sowieso niet uitdunnen. Het zal nu echter goedkoper zijn om te doen dan wanneer je er al woont en die ruimte toch wil gebruiken. Als je er bijvoorbeeld wil klussen kun je er ook een straalkachel neerzetten die je aan en uit kan zetten als jij het wil. Wij hebben zelf een houten losstaande garage, die dus ook niet is geïsoleerd, prima voor exact hetzelfde doel als jij beschrijft.

De garage zal altijd iets verwarmd worden door je huis, maar zal ook altijd warmer zijn dan buiten. Ik neem trouwens aan dat er geen centrale verwarming in de garage is?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je weet wat je er op dit moment mee wilt gaan doen. Dat zal vast niet altijd zo blijven, er zal in de toekomst mogelijk nog het een en ander veranderen waardoor je de garage anders wilt inzetten. Beter is om meteen tijdens de ontwerpfase al rekening te houden met een geïsoleerde spouwmuur, al is het alleen maar om binnen dezelfde netto ruimte over te houden.

Misschien wordt met een verbouwing de garage later als studio gebruikt, als klushok, als atelier, als extra slaapkamer, als weet ik veel gebruikt... Dan zit je dan weer te hannesen en moet er dan nog isolatie worden gemaakt waardoor je netto ruimte een stukje minder wordt.

Bij ons is destijds de garage, ook niet binnendoor te betreden, na een uitbouw veranderd. Een deel is berging geworden en een deel is bijkeuken geworden waar nu doorheen gelopen moet worden om via achterom de woning in te komen. Die garage is achteraf ook geïsoleerd waardoor de netto ruimte zichtbaar minder werd. Dat was niet handig wegens allerlei zooi die er in die bijkeuken geplaatst zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

5000 euro voor het isoleren? Dan snap ik wel dat je twijfelt. Zelf doen niet een optie? Of vraag eens een offerte aan bij klusbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:30

Spotmatic

Ken sent me

Ik kom regelmatig bij iemand met een 2-onder-1 kap woning en een ongeïsoleerde garage. Zeker in de winter is het daar onprettig en vochtig. Persoonlijk zou ik het wel doen maar alleen omdat ik vaak in de garage te vinden ben. En met isolatie zijn de mogelijkheden ineens een stuk groter. Je zou er in de toekomst heel makkelijk een kantoor van kunnen maken bijv. tegen een fractie van de kosten (tijd!) die je kwijt zou zijn aan het alsnog aanbrengen van de isolatie.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:24
Anoniem: 93986 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:59:
5000 euro voor het isoleren? Dan snap ik wel dat je twijfelt. Zelf doen niet een optie? Of vraag eens een offerte aan bij klusbedrijf.
hm, spouwmuur ipv halfsteens, geïsoleerde betonvloer ipv tegels op zand en een geïsoleerd dak. Maar een aparte offerte kan geen kwaad omdat extra's bij nieuwbouw vaak relatief duur zijn

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Al veel over geschreven op het forum, even de zoekfunctie gebruiken. Voor jouw gebruik is het denk niet nodig om te isoleren. Zelf wil ik de garage gaan gebruiken voor klusruimte en opslag van spullen die minder tegen vocht kunnen, dan is verwarming en mogelijk isoleren wel handig. We zijn nu een nieuw huis aan het bouwen, de vloer is geisoleerd (check dit bij je aannemer) en er worden leidingen voor verwarming naar de garage getrokken. De muren en dak zijn achteraf van binnen uit nog te isoleren. Eerste stap is het vervangen van de tochtige garagedeur door een geisoleerde deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

twodigits schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:30:
Prijsverschil is 5000 euro en dat is toch best veel geld.
Wat gaan ze doen voor die 5000 euro? Da's best duur voor wat pir-platen nl....

Ga je hier "echte" spouwmuren voor krijgen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je wooncomfort er flink op vooruit gaat als je de garage isoleert. Het wordt er prettiger vertoeven (werkbank anyone?) en het zal de opgeslagen spullen zeker ten goede komen (minder vocht). €5k lijkt mij wat veel; het lijkt mij een klus die ook goed naderhand uitgevoerd kan worden tegen een betere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:55
Question Mark schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:53:
[...]

Wat gaan ze doen voor die 5000 euro? Da's best duur voor wat pir-platen nl....

Ga je hier "echte" spouwmuren voor krijgen?
Bij een vrijstaande garage heb je het over bv een gemetselde spouwconstructie. Dan gaat het hard. Overigens, gaat het van de binnenruimte af? De standaard garages zijn vaak bruto 3 meter. Ga je de gevel isoleren, dan eindje je met een breedte van ca. 2,3 meter. Het is dus vooral zaak om te kijken of de garage breder kan.

Overigens heb ik een geïsoleerde dubbele garage, maar omdat ik geen geïsoleerde garagedeur heb, doet die isolatie vrij weinig. Het toch door de ventilatieroosters weer naar buiten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Señor Sjon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:12:
[...]

Bij een vrijstaande garage heb je het over bv een gemetselde spouwconstructie.
Vandaar de vraag ook wat ze gaan doen voor dat geld... Aangezien er vermeld wordt dat er geen deur naar de garage komt vermoed ik dat het geen vrijstaande garage wordt. Dan gaat het nog maar om drie wanden en een dak...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:23
Señor Sjon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:12:
[...]

Bij een vrijstaande garage heb je het over bv een gemetselde spouwconstructie. Dan gaat het hard. Overigens, gaat het van de binnenruimte af? De standaard garages zijn vaak bruto 3 meter. Ga je de gevel isoleren, dan eindje je met een breedte van ca. 2,3 meter. Het is dus vooral zaak om te kijken of de garage breder kan.

Overigens heb ik een geïsoleerde dubbele garage, maar omdat ik geen geïsoleerde garagedeur heb, doet die isolatie vrij weinig. Het toch door de ventilatieroosters weer naar buiten.
Isolatie scheelt een hoop vocht, maar inderdaad, een gewone metalen garagedeur helpt niet.

Ik zou ook isoleren, omdat het ons bij onze garage goed bevalt. Het is er koud (geen verwarming) en het dak is helaas niet geisoleerd, maar de wanden en vloer wel dus het vriest er nooit en het blijft er aardig droog. Dak staat op de planning, ik denk dat het dan ook minder koud (en warm in de zomer) zal zijn.

Of je het meteen voor 5k bij de bouw wilt laten doen of later met isolatie en gipsplaten voor de binnenwanden moet je bekijken. Tis best veel geld, maar als ze dan een spouw maken.. ook wel weer fijn.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 21:34
Question Mark schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:17:
[...]

Vandaar de vraag ook wat ze gaan doen voor dat geld... Aangezien er vermeld wordt dat er geen deur naar de garage komt vermoed ik dat het geen vrijstaande garage wordt. Dan gaat het nog maar om drie wanden en een dak...
Je vergeet de vloer... Een paar tegels in zand of een fundering met kruipruimte en kanaalplaten zit ook nog wel een verschil in.

Zelf heel blij met de geïsoleerde berging. Vorige schuurtje was een houten versie wordt het toch erg vochtig. Al je gereedschap krijgt van dat mooie vliegroest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31
Of 5000 EUR duur of goedkoop is, is vanachter de computer niet te bepalen. Wat doet de aannemer precies aan extra werk, om hoeveel kubieke meter gaat het, welke materialen worden gebruikt. Kortom het is gissen. Het biedt wel veel meer comfort en komt de levensduur van je spullen in de berging ten goede. Vocht en kou maakt opslag van documenten vatbaar voor schimmel bijvoorbeeld. Ook zullen natte fietsen en auto nauwelijks drogen in de winter, meer kans op roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

twodigits schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:30:
Dag,

graag zou ik wat sparren over het volgende. Ik ga komend jaar een nieuw huis bouwen met een garage. Ik twijfel nu of ik de garage wel of niet ga isoleren. Ik hoor van de aannemer dat gezien mijn gebruik het niet nodig is om te isoleren maar kwalitatief wel beter, uiteraard. Prijsverschil is 5000 euro en dat is toch best veel geld.
Er komt geen deur van de woning naar de garage. De garage gaat gebruikt worden voor opslag van wat tuingereedschap, een paar fietsen en surfplanken.

Wat vinden jullie? Groeten Twodigits
mbt €5000,- wat is het verschil, dus wat gaan ze doen qua isolatie ?
Dat lijkt me wel van belang in deze discusie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:16

jeka

Support your local club.

Ik zit ook nog te twijfelen. Ik krijg een garage op kanaalplaten, een sectionaaldeur en een geïsoleerd dak. Ik twijfel nog om de muren te laten doen (halfsteens).

[ Voor 6% gewijzigd door jeka op 22-01-2018 11:33 ]

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:18

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Heb je het geld en kan je het "missen"? Ja.

Vind je het te veel geld en heb je het nodig voor andere/betere zaken? Nee.

De Nederbelg !

Pagina: 1