Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Volledig systeem wil niet meer aan.

Pagina: 1
Acties:

• thomas.vantuijl
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 27-03 20:59
Hallo Medetweakerts,

Ik zit met een probleem, een tijdje geleden voor iemand een systeem gebouwd. En hij heeft er nu al 7 maanden veel plezier aan tot er vandaag opeens een aantal problemen voordeden.

Ten eerste de specificaties:
Asus Prime Z270-A
Intel core I7 7700k
16gb Corsair vengeance lpx (2x8gb)
MSI GTX 1060
Corsair CX550M
500gb Samsung 850pro sad
2tb wdblue HDD
Be quiet silent loop 360

De pc heeft het al de tijd goed gedaan tot hij in een keer random blue screens kreeg. Dat is binnen 3 uur 9 keer voorgekomen en na de 9e keer deed de pc niks meer.

Cmos reset gedaan. Stroom er 10 minuten afgehaald. Powerknop gechecked en alle kabels nagekeken maar jammer genoeg mocht dit niet baten :(

Windows is geüpdate en 4 dagen daarna ging het fout.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Het hele systeem bestaat uit destijds gloednieuwe onderdelen en er is niet mee geoverclocked.

Heb je een idee? Ik hoor het graag van je!

Professioneel Beunhaas!

• Paddywacker
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08-04 13:29
Koffiedik kijken..... Troubleshooten, begin eens met spanning meten en haal de niet nodige apparatuur eens los en probeer dan eens te starten.

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:05
updates van software, besturingssysteem, of bios gedaan in de laatste dagen?
Ik had laatst ineens issues toen ik wat hardware updates had doorgevoerd. Gelukkig kon ik het nog terugdraaien.

• thomas.vantuijl
quote:
Paddywacker schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:12:
Koffiedik kijken..... Troubleshooten, begin eens met spanning meten en haal de niet nodige apparatuur eens los en probeer dan eens te starten.
Ik zal maandag eens kijken of de spanningen kloppen en zal dan ook eens even een andere voeding proberen. Dank voor de tip d:)b

Professioneel Beunhaas!

• thomas.vantuijl
quote:
The_Vice schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:16:
updates van software, besturingssysteem, of bios gedaan in de laatste dagen?
Ik had laatst ineens issues toen ik wat hardware updates had doorgevoerd. Gelukkig kon ik het nog terugdraaien.
Alleen een Windows update gedraaid en 4 dagen daarna ging het fout. Voor de rest niks aan hardware veranderd.

Professioneel Beunhaas!

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:03

-36-

Trust me. I'm an amateur

In hoe verre gaat de PC niet aan? blijft alles uit? gaan de fans draaien? hoor je bliepjes? Gaat de monitor aan? Kom je in de UEFi/bios? anders blijft het gokken

• The_Vice
  • Laatst online: 01:05
quote:
thomas.vantuijl schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:19:[...]Alleen een Windows update gedraaid en 4 dagen daarna ging het fout. Voor de rest niks aan hardware veranderd.
Wellicht de moeite waard om te kijken welke updates dat waren en even rondneuzen of mensen er problemen mee hadden. Zodat je het in ieder geval kan uitsluiten..

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:28

Wootism

aaibaar

Maar wat doet hij dan wel? Krijg je iets van een audio-feedback van je moederboard? Gaan er lampjes op je moederboard branden?

Of druk je op je powerknop en blijft het muisstil?

• thomas.vantuijl
quote:
The_Vice schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:22:
[...]

Wellicht de moeite waard om te kijken welke updates dat waren en even rondneuzen of mensen er problemen mee hadden. Zodat je het in ieder geval kan uitsluiten..
Al nagekeken of deze update de oorzaak was maar online niks over te vinden.

Professioneel Beunhaas!

• thomas.vantuijl
quote:
-36- schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:22:
In hoe verre gaat de PC niet aan? blijft alles uit? gaan de fans draaien? hoor je bliepjes? Gaat de monitor aan? Kom je in de UEFi/bios? anders blijft het gokken
quote:
Wootism schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:24:
Maar wat doet hij dan wel? Krijg je iets van een audio-feedback van je moederboard? Gaan er lampjes op je moederboard branden?

Of druk je op je powerknop en blijft het muisstil?
De pc doet niks als je op de power knop drukt. Geen fans, geen lampjes geen piepjes. Wat wel werkt is de strook RGB verlichting op het moederbord, deze is altijd aan (zelfs als de pc uit is) en deze werkt nog steeds.

Professioneel Beunhaas!

• grote_oever
  • Laatst online: 23:58
quote:
Paddywacker schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:12:
Spanning meten is toch echt het slechtste advies wat je kan geven. Dat zou veruit het laatste zijn wat ik zou doen.

Zou eerst een memory test doen en, wat je daarna zegt, even dingen los koppelen. Haal alles eruit wat niet noodzakelijk is en kijk of het dan nog steeds gebeurt. Prik het er vervolgens 1 voor 1 weer in.

Je zou daarna nog een andere voeding kunnen proberen.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
quote:
grote_oever schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:02:
[...]

Spanning meten is toch echt het slechtste advies wat je kan geven. Dat zou veruit het laatste zijn wat ik zou doen.
Mwah, als je daaruit haalt dat de spanning van de 5V slechts 3V bedraagt, dan is dat een goede aanwijzing wat er fout is. Maar waar moet je meten? En wanneer?
Ik denk dat het veel zinniger is om meteen een andere voeding te proberen.
quote:
Zou eerst een memory test doen
'De pc doet niks als je op de power knop drukt. Geen fans, geen lampjes geen piepjes. '
... dat wordt erg lastig zo... ;)
quote:
en, wat je daarna zegt, even dingen los koppelen. Haal alles eruit wat niet noodzakelijk is en kijk of het dan nog steeds gebeurt. Prik het er vervolgens 1 voor 1 weer in.
Altijd zinnig om bij troubleshooten zoveel mogelijk componenten uit te sluiten.
quote:
Zou ik als eerste doen, als ik zo lees dat de problemen geleidelijk aan begonnen zijn en de PC nu echt niets meer doet.

• Tweaker_84
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 05:49
quote:
De pc heeft het al de tijd goed gedaan tot hij in een keer random blue screens kreeg
Enig idee wat de melding van de blue screen was? Welke code gaf hij aan?

[Voor 32% gewijzigd door Tweaker_84 op 21-01-2018 11:12]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
[...]

Zou eerst een memory test doen en, wat je daarna zegt, even dingen los koppelen. Haal alles eruit wat niet noodzakelijk is en kijk of het dan nog steeds gebeurt. Prik het er vervolgens 1 voor 1 weer in.

lekker aanklooien zondagmiddag en na uur iritatie er achter komen dat de voeding niet goed werkt. Niks doet het, hoe ga je een Memtest doen ?

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Paddywacker
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08-04 13:29
quote:
[...]

Als bij jou thuis de electra dienst weigert, dan ga je dus geen spanning meten maar je plaatst direct een nieuwe groepenkast? Als iets weigert, begin je toch direct bij het begin..... heb ik wel spanning? Meet aan het begin of je wel 230V(thuissituatie) hebt en ga zo verder. Uiteraard eerst wel de niet benodigde hardware afkoppelen, want voor hetzelfde geld heb je een grote sluiting in je systeem. Je wilt tenslotte geen brand door sluiting.

(Ik zie het al voor me dat ik tegen de medewerkers in mijn branche zegt:" Dit apparaat werkt niet, maar je hoeft niet naar de spanning te kijken want dat zal het niet zijn". Zij zullen mij keihard in mijn gezicht uitlachen want dat is één van de eerste dingen die je zal moeten doen als iets niet werkt.
Want hoe test ik de andere zaken als er spanning vereist is? Daarna kijk je verder als dat in orde is.)
In mijn optiek geef jij juist verkeerde informatie. Maar ieder zijn idee en daarom spreken we erover op een forum :)

Mocht de TS geen juist meetgereedschap hebben en misschien wel een gelijkwaardige voeding, dan als eerste dat maar uitsluiten.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
Het is nogal afhankelijk van de kennis van zaken die iemand heeft. Veel mensen hebben een multimeter en zullen bijvoorbeeld de spanning op de 12V lijn meten... "nul volt, defecte voeding!!". Logisch dat je dan nul meet, aangezien die spanning er pas zal komen na het aanschakelen van de voeding (pin 16&17 kortsluiten meen ik). Als je *dat* soort kennis mist, dan ga je er met meten niet uitkomen.

Verder, zeker bij voedingen, zal je met enkel wat standaard meetapparaten maar weinig van de totale functionaliteit testen. Leuk als je de 12V en 5V meet, maar wat worden die spanningen als er belasting aan komt te hangen? Wat voor ripple zit er op die spanningen? Hoe goed regelt de PSU als er een dynamische last aan hangt?

Het is naar mijn mening geen slecht advies om te meten - enkel een heel mager alternatief voor simpelweg een andere PSU er in doen om even te testen.

• -36-
  • Registratie: januari 2009

-36-

Trust me. I'm an amateur

quote:
thomas.vantuijl schreef op zondag 21 januari 2018 @ 08:51:
De pc doet niks als je op de power knop drukt. Geen fans, geen lampjes geen piepjes. Wat wel werkt is de strook RGB verlichting op het moederbord, deze is altijd aan (zelfs als de pc uit is) en deze werkt nog steeds.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik als eerste iidd alles afkoppelen en de voeding omruilen voor een reserve die je hopelijk wel ergens hebt liggen

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:05

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen idee hoe je spanning meet. Laatst wel een PC die letterlijk niets meer deed. Eerst alles losgehaald, deed nog steeds niks. Daarna voeding omgewisseld , alles losgekoppeld gelaten (voor de zekerheid) en pc ging weer aan. 1 voor 1 alles terug geprikt en alles bleef werken.

TS moet gewoon de opstartproblemen FAQ hier erbij pakken :)

• thomas.vantuijl
Allen hartelijk dank voor jullie tips en suggesties! Ik heb vandaag de voeding omgewisseld voor een andere die ik nog had liggen. Alle problemen zijn sindsdien opgelost.

Professioneel Beunhaas!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True