Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pioneer SC-LX56k & KEF speakers (Ohms?)

Pagina: 1
Acties:

• Mitch1987w
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-08-2018
Beste Tweakers,

Ik vroeg mij het volgende af van mijn set.
Ik heb een Pioneer SC-LX56k als surround receiver welke volgens de specs 6 ohms is?

Als speakers heb ik;

- 2x KEF Q900 Front Left & Right
- 1x KEF Q600c Center
- 2x KEF Q300 Surround Left & Right
- 1x KEF Q400b Sub

Volgens de website van KEF hebben alleen al mn Q900 Fronts 8Ohms....worden mijn speakers nu niet volledig aangestuurd en mis ik dus power/geluid/karakter etc??

Ik verneem het graag van een kenner :).

Thanks!
Mitch.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:03

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Je mist niets. Vergeet het hele verhaal van weerstand en vermogen. Het hoeft niet op elkaar af te worden gestemd en het kan ook niet. Sowieso heeft een versterker geen x impedantie, een versterker reageert op de speaker. Waarbij de speaker ook geen x Ohm is, een speaker fluctueert in weerstand over het gehele bereik.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Mitch1987w
quote:
FeaR schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:49:
Je mist niets. Vergeet het hele verhaal van weerstand en vermogen. Het hoeft niet op elkaar af te worden gestemd en het kan ook niet. Sowieso heeft een versterker geen x impedantie, een versterker reageert op de speaker. Waarbij de speaker ook geen x Ohm is, een speaker fluctueert in weerstand over het gehele bereik.
Thanks voor de snelle reactie.
Kort en duidelijk antwoord.

Echter, wanneer de speaker een uitschieter heeft in ohms (hoe wordt dat veroorzaakt?) en die schiet boven de 6ohms...dan kan de versterker dat niet leveren toch? Wat gebeurd er dan met het geluid/volume?

Ja, ik heb er de ballen verstand van dus vandaar even de kennis hier opvragen ;).

Dank!

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:25
De versterker levert een bepaalde spanning. Afhankelijk van de weerstand (of eigenlijk impedantie) gaat er dan een bepaalde stroom lopen. Lagere weerstand = meer stroom bij dezelfde spanning. Maar een luidspreker is zo ontworpen dat er bij een gelijke spanning er bij elke frequentie ongeveer evenveel geluid uitkomt.

De variatie in impedantie van een luidspreker wordt veroorzaakt door tal van zaken. Oa door de componenten in het wisselfilter. Maar ook door resonantie van de woofer en de bass reflex poort.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nogmaals, een versterker is geen 6 Ohm. Dat getal zegt niets. Idem met de "170 Watt (1 kHz, THD 1 % @ 6 ohms)" die er bij staat. Jouw KEF schieten al boven de 6 Ohm uit, die dingen zijn immers 8 Ohm nominaal. Waarbij lager eerder een issue zal zijn dan hoger. Voor de precieze cijfers over het gehele bereik moet je deze review eens lezen. De Q900 zitten qua weerstand grof afgerond tussen 3 en 16 Ohm. Dat in combinatie van een gevoeligheid van 90 dB is het geen lastige speaker om aan te sturen.

[Voor 13% gewijzigd door FeaR op 20-01-2018 22:19]

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15:02

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

quote:
FeaR schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:14:
Nogmaals, een versterker is geen 6 Ohm. Dat getal zegt niets. Idem met de "170 Watt (1 kHz, THD 1 % @ 6 ohms)" die er bij staat. Jouw KEF schieten al boven de 6 Ohm uit, die dingen zijn immers 8 Ohm nominaal. Waarbij lager eerder een issue zal zijn dan hoger. Voor de precieze cijfers over het gehele bereik moet je deze review eens lezen. De Q900 zitten qua weerstand grof afgerond tussen 3 en 16 Ohm. Dat in combinatie van een gevoeligheid van 90 dB is het geen lastige speaker om aan te sturen.
Wel grappig ;)
Wij lezen denk ik precies iets anders >:)
quote:
The Q900's voltage sensitivity is specified as 91dB/2.83V/m. My estimate was slightly lower, at 90dB(B)/2.83V/m, but this is still usefully higher than average. The speaker's impedance is specified as 8 ohms, but as fig.1 shows, the impedance drops to 4 ohms in the top octaves and to below 4 ohms in the lower midrange, reaching a minimum value of 3.17 ohms at 160Hz. There is also a combination of 5 ohms magnitude and –42° electrical phase angle at 80Hz, meaning that the KEF does need to be used with a good 4 ohm–rated amplifier or receiver.
Daar staat juist dat de Q900 een speaker is die juist baat heeft bij een versterker die goed om kan gaan met lagere impedanties.

Overigens staan de Pioneer's uit de SC-LX serie behoorlijk goed aangeschreven wat dat betreft, ondanks dat Pioneer ze toentertijd niet benoemde dat ze geschikt zouden zijn voor speakers met een impedantie van 4-Ohm. Dit terwijl toen juist deze receivers wél een THX certificering hadden, de SC-LX56 THX Select2 overigens, hierbij is de 'eis' dat de 'front' output stabiel 4-ohm moet kunnen en de surrounds 8-ohm. En de THX Ultra's zouden all-channel 3.2-ohms moeten kunnen worden belast.
Zie ook: https://hometheaterhifi.c...le-thx-1-2006-part-4.html

@Mitch1987w Volgens mij hoef jij je helemaal niet druk te maken met jouw setup.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01:11
Het makkelijkste verhaal is gewoon simpel dit: zolang je geen heel exotische speakers en receivers/versterkers op elkaar wilt aansluiten, past alles op alles en werkt het altijd naar behoren.

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Ik heb mijn Pioneer lx52 zelfs een tijdje als amp gebruikt voor 4 subs met 2ohm nominale belasting. Nooit in de protect gegaan. Maar goed, misschien wel als je er echt de max uit gaat persen. Het ging iig zo hard dat je er bang van werd :+

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01:11
@Jag In je woonkamer, of een dedicated homecinemaruimte?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Priyantha Bleeker schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:29:
[...]
Wij lezen denk ik precies iets anders >:)
Het ging mij puur om de waardes van de weerstand van de speaker. Om aan TS aan te geven dat een speaker fluctueert over het bereik. De claim dat je voor de Q900 een goede versterker moet hebben die 4 Ohm aan kan is namelijk nonens. Helaas claimt die site dat (veel) vaker in reviews. Een zelfde kreet staat bij de review van een paar Focals die ik hier heb staan. Speakers die zelfs nog lager dippen dan de KEF met 2,6 Ohm. Ook daar geen centje pijn met een mid-end Denon. Jammer dat ze dat aanhalen want de reviews zijn over het algemeen behoorlijk goed en uitgebreid.

Zoals gezegd loopt het allemaal zo'n vaart niet. Weerstand is één ding, er spelen veel meer factoren mee. En in de gemiddelde huiskamer is de beperkte factor eerder jouw gehoor dan de technische limiet van de apparatuur.

[Voor 13% gewijzigd door FeaR op 22-01-2018 01:28]

• Mitch1987w
Bedankt voor alle reacties tweakers!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True