[Advies nodig] I5-4570 van standaard naar betere koeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mijn vraag

Ik heb momenteel een i5 4570 in mijn pc zitten. Door een geruime tijd naïef te zijn en te vertrouwen op malwarebytes alleen heeft er een ~ 6 maanden (een ruime inschatting) een bitcoin cpu miner gedraaid op mijn pc welke niet naar mijn wallet minede (helaas) (oftewel malware). Nu verwacht ik dat de levensduur van deze 3 jaar draaiende cpu inmiddels hierdoor wat verminderd is. Deze pc wordt tijdens gamen toch redelijk goed aan het werk gezet en het leek mij verstandig om naar een betere cpu koeler te gaan dan welke zat bijgeleverd. Reden 2 ik erger me rot aan het geluid als deze veel rpm maakt. Op reden 2 na is dit puur gevoel en weet ik niet of dit enigzins helpt. Dit is dan ook mijn vraag. Heeft het zin en welke < 50 euro koeler adviseren jullie? of moet juist bijv. de koelpasta worden vervangen? (Dit is overigens mijn 1e zelfbouw pc en ben ik veel meer thuis in software)

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Fractal Design Define R4 Pearl Black - 2x 14cm fans en 1x 12cm fan

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Beste antwoord (via jochem4207 op 21-01-2018 11:14)

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 17:03
jochem4207 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:54:
[...]

Heb dat dan weggehaald, ik heb ook nog niets geprobeerd omdat ik een richting nodig heb waarin ik dingen moet proberen. Ik kon op tweakers geen onderwerp vinden om deze vraag nog meer in te stellen. Dus de meer logische vraag voor hier is : Welke stille koelers adviseren jullie < 50 euro, ten tweede helpt dit om nog de cpu levensduur te verlengen.
Dat je het weghaalt wil niet zeggen dat het dan okee is ;) gaat erom dat er iets van eigen inzet verwacht wordt.

Heb je gekeken naar het merk wat ik noemde? Zo goed als elke Sycthe is goed in dit geval (bijvoorbeeld de Mugen).

Een betere cpu koeler betekent een lagere temperatuur wat goed is voor je cpu (beetje kort door de bocht ).Je cpu heeft een beveiliging, wanneer hij te warm wordt schakelt de computer zichzelf uit.

Processoren gaan tegenwoordig bijna niet meer stuk, dus ook al heeft de processor een aantal maanden hard gewerkt dat zal normaal gesproken weinig uit maken. En als je het echt echt bont gemaakt hebt dan gaat de cpu misschien 20 jaar (ik noem maar wat)mee ipv 25. Maar dan heb jij al lang weer een nieuwe computer.

Het is verder moeilijk hier exact iets over te zeggen zonder alle info. Bijvoorbeeld koelpasta wel/niet goed aangebracht, airflow in de behuizing, kamertemperatuur etc.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
"Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Niets :9"

Dit wordt niet zo op prijs gesteld hier. Ik denk niet dat je topic het gaat overleven.

Maar kijken eens naar bijvoorbeeld het merk Scythe. Prima koelers en weinig herrie.

Je hebt je pc wel opnieuw geïnstalleerd toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Operations op 20-01-2018 19:53 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Niet online
Operations schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:51:
"Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Niets :9"

Dit wordt niet zo op prijs gesteld hier. Ik denk niet dat je topic het gaat overleven.

Maar kijken eens naar bijvoorbeeld het merk Scythe. Prima koelers en weinig herrie.
Heb dat dan weggehaald, ik heb ook nog niets geprobeerd omdat ik een richting nodig heb waarin ik dingen moet proberen. Ik kon op tweakers geen onderwerp vinden om deze vraag nog meer in te stellen. Dus de meer logische vraag voor hier is : Welke stille koelers adviseren jullie < 50 euro, ten tweede helpt dit om nog de cpu levensduur te verlengen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Operations
[...]

Dat je het weghaalt wil niet zeggen dat het dan okee is ;) gaat erom dat er iets van eigen inzet verwacht wordt.

Heb je gekeken naar het merk wat ik noemde? Zo goed als elke Sycthe is goed in dit geval (bijvoorbeeld de Mugen).

Een betere cpu koeler betekent een lagere temperatuur wat goed is voor je cpu (beetje kort door de bocht ).Je cpu heeft een beveiliging, wanneer hij te warm wordt schakelt de computer zichzelf uit.

Processoren gaan tegenwoordig bijna niet meer stuk, dus ook al heeft de processor een aantal maanden hard gewerkt dat zal normaal gesproken weinig uit maken. En als je het echt echt bont gemaakt hebt dan gaat de cpu misschien 20 jaar (ik noem maar wat)mee ipv 25. Maar dan heb jij al lang weer een nieuwe computer.

Het is verder moeilijk hier exact iets over te zeggen zonder alle info. Bijvoorbeeld koelpasta wel/niet goed aangebracht, airflow in de behuizing, kamertemperatuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Niet online
De koelpasta is zo ver ik weet goed aangebracht, het is wel mijn eerste zelfbouw pc. Dus hierbij zijn de nodige foutjes gemaakt. Ik zal ze even doorkijken zodra ik klaar ben met mijn werk en daarop inhoudelijk terug komen. Alvast heel erg bedankt voor je uitleg.

Edit 1:

Nu voor mijn gevoel de ernst van de situatie er wel af is (gisteren pas dat virus er af gegooid) + uitleg hier boven. Ga ik koelpasta opnieuw doen en temperaturen is meten onder het gamen/heavy load zodat ik propere informatie kan geven.

[ Voor 32% gewijzigd door jochem4207 op 20-01-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
jochem4207 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:15:
De koelpasta is zo ver ik weet goed aangebracht, het is wel mijn eerste zelfbouw pc. Dus hierbij zijn de nodige foutjes gemaakt. Ik zal ze even doorkijken zodra ik klaar ben met mijn werk en daarop inhoudelijk terug komen. Alvast heel erg bedankt voor je uitleg.

Edit 1:

Nu voor mijn gevoel de ernst van de situatie er wel af is (gisteren pas dat virus er af gegooid) + uitleg hier boven. Ga ik koelpasta opnieuw doen en temperaturen is meten onder het gamen/heavy load zodat ik propere informatie kan geven.
Het is niet de bedoeling dat wat ik nu ga zeggen als een belediging wordt opgevat.

Maar gezien jouw kennis niveau, weet je zeker dat je het virus goed hebt opgeruimd?
Ik zou in jouw geval Windows opnieuw installeren. Dan heb je 100% zekerheid dat alle narigheid eraf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Niet online
Operations schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:44:
[...]

Het is niet de bedoeling dat wat ik nu ga zeggen als een belediging wordt opgevat.

Maar gezien jouw kennis niveau, weet je zeker dat je het virus goed hebt opgeruimd?
Ik zou in jouw geval Windows opnieuw installeren. Dan heb je 100% zekerheid dat alle narigheid eraf is.
Begrijpelijk na deze forumpost. Laat ik het zo zeggen dat de effecten over zijn en hitman pro aardig wat er af gegooid heeft. Ik ben dat ook zeker van plan zodra ik mijn school heb afgerond (~1 week). Dankje voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zet er in met verse koelpasta:
pricewatch: Arctic Freezer 33
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

En kijk anders even hiertussen (je hebt een socket 1150 cpu, kan je extra op filteren):
categorie: Processorkoeling

En je hebt voor niet al teveel geld, beter koeling en stuk stiller (nagenoeg onhoorbaar bij idle en lichte taken).

[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 20-01-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb dat dan weggehaald, ik heb ook nog niets geprobeerd omdat ik een richting nodig heb waarin ik dingen moet proberen.
google: "cpu cooler tests"
Eerste resultaat: https://nl.hardware.info/...nd-49-luchtkoelers-getest (11 januari 2018 notabene)

Zo goed genoeg in de richting?

*knip*

Dat kan echt wel wat vriendelijker.

[ Voor 18% gewijzigd door Rone op 27-01-2018 22:29 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem4207
  • Niet online
DJMaze schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:38:
[...]

google: "cpu cooler tests"
Eerste resultaat: https://nl.hardware.info/...nd-49-luchtkoelers-getest (11 januari 2018 notabene)

Zo goed genoeg in de richting?

*knip*
Ik denk dat operations wel het punt duidelijk had gemaakt.

Edit 1: Ik heb het antwoord van operations als beste gemarkeerd omdat hij de initiele vraag heeft beantwoord. Met dank aan de andere twee mensen hebben ik mijn keuze kunnen maken op basis van de hardware info lijst en genoemde 'goedkopere' cpu fans.

Bedankt :)

[ Voor 31% gewijzigd door Rone op 27-01-2018 22:29 ]

Pagina: 1