Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartofzo
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-08-2022
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc (zelf gebouwd). Alles werkt goed en ik ben dik tevreden, alleen blijft er nadat ik mijn PC afsluit spanning staan op de USB poorten en het moederbord, waardoor de LED verlichting van mijn muis en die op het moederbord blijven branden. Ik heb dit liever niet en mijn ouders klagen nu ook telkens over dat 'energieslurpende' apparaat :+ .

Ik heb al in de BIOS geprobeerd wat instelling te veranderen, namelijk 'ErP' op enabled en 'charging usb devices in power state S5' op disabled, maar niks lijkt te werken. Opvallend is ook dat de LED-verlichting van mijn muis wel aan blijft, maar die van het toetsenbord niet, hoewel die wel af en toe heel even aanspring. Hierdoor ben ik bang dat er op een of andere manier spanning op de hele kast staat, want ik krijg ook zo af en toe een schokje als ik de behuizing aanraak. Ik geloof niet dat mijn stopcontact geaard is. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Bart

Moederbord: Asus Prime B350-PLUS
Voeding: EVGA 650W GQ (V2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Dat is normaal. Dat heb ik zelf ook, en ik denk zo goed als iedereen. Bij mij blijft het lampje van mijn microfoon ook branden.
De spanning gaat er pas helemaal af als je de stekker uit je PC trekt of het knopje achterop je voeding uitzet. Er staat constant spanning op de PC, anders zou de aanknop niet werken, zodra jij op het aanknopje drukt wordt er eigenlijk een spanning van rond de 12v de PC in geschoten, en gaat deze aan, zonder deze spanning kan er dus niks. Laat het nu toevallig net zo zijn dat de meeste USB poorten ook 12v gebruiken.
Het is ook niet gek als je bijvoorbeeld het lampje van je ethernet aansluiting ziet branden ( mits deze aangesloten is uiteraard)

Kortom, hier ga je niks anders aan kunnen doen dan je apparaten met lampjes er uit te trekken of je hele oc uit het stop contact te trekken, of door het knopje op de voeding zelf uit te zetten uiteraard, maar dit raad ik zeker niet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 767375 op 20-01-2018 19:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 18:05

Zorian

What the fox?

Anoniem: 767375 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:08:
Dat is normaal. Dat heb ik zelf ook, en ik denk zo goed als iedereen. Bij mij blijft het lampje van mijn microfoon ook branden.
De spanning gaat er pas helemaal af als je de stekker uit je PC trekt of het knopje achterop je voeding uitzet. Er staat constant spanning op de PC, anders zou de aanknop niet werken, zodra jij op het aanknopje drukt wordt er eigenlijk een spanning van rond de 12v de PC in geschoten, en gaat deze aan, zonder deze spanning kan er dus niks. Laat het nu toevallig net zo zijn dat de meeste USB poorten ook 12v gebruiken.
Het is ook niet gek als je bijvoorbeeld het lampje van je ethernet aansluiting ziet branden ( mits deze aangesloten is uiteraard)

Kortom, hier ga je niks anders aan kunnen doen dan je apparaten met lampjes er uit te trekken of je hele oc uit het stop contact te trekken, of door het knopje op de voeding zelf uit te zetten uiteraard, maar dit raad ik zeker niet aan.
Het is absoluut niet normaal, geen idee waar jij het allemaal over hebt. Heb dit zelf niet en zie het ook bij geen enkele computer op 1 na welke inmiddels letterlijk opgeblazen is (voeding deed boem). Nadat er een nieuwe voeding in ging bleef er ook geen stroom meer op de USB staan.

Bovendien geef je veel foute informatie. USB werkt niet op 12v maar 5v. Er staat niet permanent 12v op je pc maar 3.3v (soms 5v) standby power. Je pc zet je aan doordat je met je power button een fysiek contact maakt welke door middel van het moederbord direct naar de voeding wordt geleid. Komt weinig elektronica bij kijken.

@bartofzo steek je pc eens in een geaard stopcontact en kijk wat het doet. Dat je een schokje krijgt is nu niet heel vreemd omdat je pc elektriciteit opwekt (statisch, met name harde schijven en ventilatoren doen dit) en geen mogelijkheid heeft dit af te voeren.
Je pc ongeaard aansluiten kan bovendien voor een hele riedel aan vage symptomen, klachten en andere dingen zorgen. Je probleemstelling kan er 1 van zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 20-01-2018 23:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou ja zo vreemd is het niet hoor dat er spanning blijft staan op de USB poorten, was recent nog een topic over hier.

Vroegâh had je nog aparte jumpers op moederborden hiervoor om dit aan of uit te zetten. Helaas laatst ontdekt dat dit niet meer aanwezig is op zo'n beetje elk recent bord wat ik opzocht (Inc dat van de TS).
Dit is trouwens afhankelijk van de 5v standby, niet 12V. Da's een beetje veel voor USB.

Gabriël AM5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zorian schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:14:
[...]

Het is absoluut niet normaal, geen idee waar jij het allemaal over hebt. Heb dit zelf niet en zie het ook bij geen enkele computer op 1 na welke inmiddels letterlijk opgeblazen is (voeding deed boem). Nadat er nieuwe voeding in ging bleef er ook geen stroom meer op de USB staan.

@bartofzo steek je pc eens in een geaard stopcontact en kijk wat het doet. Dat je een schokje krijgt is nu niet heel vreemd omdat je pc elektriciteit opwekt (statisch, met name harde schijven en ventilatoren doen dit) en geen mogelijkheid heeft dit af te voeren.
Je pc ongeaard aansluiten kan bovendien voor een hele riedel aan vage symptomen, klachten en andere dingen zorgen. Je probleemstelling kan er 1 van zijn.
Voedingen hebben een 5VSB lijn. Ookwel bekend als de 5Volt Stand By power.
Die lijn powered op sommige moederborden inderdaad de USB poorten zodra de machine uit staat.
Dat is zo gemaakt omdat de BIOS de instelling kent om op te starten via een trigger via USB.
Bijvoorbeeld via een powerknop op het toetsenbord.
Dit kan het nadelige effect hebben dat b.v. het lampje van je muis blijft branden. Dat ligt er ook een beetje aan hoe slim je USB controller is. (sommige zijn slim genoeg om bepaalde devices een 'blijf uit' melding te geven)
Ook wordt hier mee de stroom naar de netwerkkaart verzorgt, waardoor de Wake-On-Lan functie werkt.
En als belangrijkste: het circuit wat de aan/uit knop op je kast werkend maakt, gebruikt de 5VSB lijn. Zonder die lijn gaat je PC niet aan. Knip 'm maar eens door op een oude voeding en kijk wat er gebeurt. Hij zit verwerkt in de 24pin ATX plug, zit op pin 9 en is normaliter paars.

Afhankelijk van het moederbord kan het zijn dat dit slechts op een paar USB poorten is, of juist op allemaal.
Soms is het uit te schakelen via de BIOS, en soms moet je een paar jumpers verzetten om het écht uit te krijgen.

Dus ja, het is normaal dat er nog stroom blijft staan op USB en dat er dan lampjes blijven branden.
Dat jij dat nog nooit hebt gehad, betekent alleen maar dat je de functie niet aan hebt gehad of dat je per toeval de jumpersettings er voor goed had staan.

Echter, het geval dat je een schokje krijgt van je PC hoort inderdaad niet zo te zijn. Dat betekent inderdaad dat je je PC moet aarden.

Edit En wat @Anoniem: 263284 zegt kan ook nog, dat Windows roet in het eten gooit.
Op modernere machines heeft Windows controle over de BIOS, of eigenlijk UEFI (de opvolger van de BIOS).
Dan zegt Windows dat de USB controller moet blijven werken.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 20-01-2018 23:47 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

McKaamos schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:24:
[...]

Voedingen hebben een 5VSB lijn. Ookwel bekend als de 5Volt Stand By power.
Die lijn powered op sommige moederborden inderdaad de USB poorten zodra de machine uit staat.
Dat is zo gemaakt omdat de BIOS de instelling kent om op te starten via een trigger via USB.
Bijvoorbeeld via een powerknop op het toetsenbord.
Dit kan het nadelige effect hebben dat b.v. het lampje van je muis blijft branden. Dat ligt er ook een beetje aan hoe slim je USB controller is. (sommige zijn slim genoeg om bepaalde devices een 'blijf uit' melding te geven)
Ook wordt hier mee de stroom naar de netwerkkaart verzorgt, waardoor de Wake-On-Lan functie werkt.
En als belangrijkste: het circuit wat de aan/uit knop op je kast werkend maakt, gebruikt de 5VSB lijn. Zonder die lijn gaat je PC niet aan. Knip 'm maar eens door op een oude voeding en kijk wat er gebeurt. Hij zit verwerkt in de 24pin ATX plug, zit op pin 9 en is normaliter paars.

Afhankelijk van het moederbord kan het zijn dat dit slechts op een paar USB poorten is, of juist op allemaal.
Soms is het uit te schakelen via de BIOS, en soms moet je een paar jumpers verzetten om het écht uit te krijgen.

Dus ja, het is normaal dat er nog stroom blijft staan op USB en dat er dan lampjes blijven branden.
Dat jij dat nog nooit hebt gehad, betekent alleen maar dat je de functie niet aan hebt gehad of dat je per toeval de jumpersettings er voor goed had staan.

Echter, het geval dat je een schokje krijgt van je PC hoort inderdaad niet zo te zijn. Dat betekent inderdaad dat je je PC moet aarden.
Jumpers zitten al flink wat jaren niet meer in computers, behalve 1 voor de bios clear.
Het lijntje waar ik over spreek is simpelweg een fysiek lijntje die door het moederbord loopt van de aansluiting voor de powerbutton naar de groene (niet de paarse zoals je beweert) en zwarte draad van de 24 pins. Zolang je die 2 maar met elkaar verbind springt de voeding aan en zal de rest vanzelf volgen. Heb je geen spanning voor nodig op de rest van je systeem. Pak voor de grap maar eens een losse voeding en steek een paperclip tussen de groene en een willekeurige zwarte draad and see what happens.

Als je inderdaad je bios/uefi fout instelt dat je wake on USB aanzet heb je kans dat ie niet goed 'slaapt'.

Dat ik het nooit heb gehad kan dus misschien ook wel zijn omdat ik van elke pc de bios/uefi fatsoenlijk instel. Niet omdat ik het verkeerd instel. Spanning op de USB is immers zelden echt wenselijk.
Al zie ik het ook niet op andermans computer. Inclusief de computers op bijvoorbeeld scholen of openbare gelegenheden. Dus zo 'gewoon' is het niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zorian schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:32:
[...]

Jumpers zitten al flink wat jaren niet meer in computers, behalve 1 voor de bios clear.
Het lijntje waar ik over spreek is simpelweg een fysiek lijntje die door het moederbord loopt van de aansluiting voor de powerbutton naar de groene (niet de paarse zoals je beweert) en zwarte draad van de 24 pins. Zolang je die 2 maar met elkaar verbind springt de voeding aan en zal de rest vanzelf volgen. Heb je geen spanning voor nodig op de rest van je systeem. Pak voor de grap maar eens een losse voeding en steek een paperclip tussen de groene en een willekeurige zwarte draad and see what happens.

Als je inderdaad je bios/uefi fout instelt dat je wake on USB aanzet heb je kans dat ie niet goed 'slaapt'.

Dat ik het nooit heb gehad kan dus misschien ook wel zijn omdat ik van elke pc de bios/uefi fatsoenlijk instel. Niet omdat ik het verkeerd instel. Spanning op de USB is immers zelden echt wenselijk.
Al zie ik het ook niet op andermans computer. Inclusief de computers op bijvoorbeeld scholen of openbare gelegenheden. Dus zo 'gewoon' is het niet echt.
Nou, ik zou zeggen: knip de paarse draad maar door. Kijk maar wat er gebeurt.
Zonder die paarse zal de powerbutton op je kast géén verbinding leggen tussen groen en ground.
Dat is namelijk een overname circuit, en die heeft permanente 5v nodig voordat hij uberhaupt iets doet. En dat krijgt hij van 5VSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

McKaamos schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:37:
[...]

Nou, ik zou zeggen: knip de paarse draad maar door. Kijk maar wat er gebeurt.
Zonder die paarse zal de powerbutton op je kast géén verbinding leggen tussen groen en ground.
Dat is namelijk een overname circuit, en die heeft permanente 5v nodig voordat hij uberhaupt iets doet. En dat krijgt hij van 5VSB.
Sure. Draadje heeft immers een andere functie dus denk eerder dat ik andere issues ga krijgen.
Anyway we gaan off topic. Laat TS eerst eens zijn pc aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zorian schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:40:
[...]

Sure. Draadje heeft immers een andere functie dus denk eerder dat ik andere issues ga krijgen.
Anyway we gaan off topic. Laat TS eerst eens zijn pc aarden.
Nee, die draad heeft geen andere functie.
5VSB is er voor functionaliteit die moet werken als je PC uit staat.
Dat zijn Wake-on-PCI (opstarten na trigger via PCI), Wake-on-Ring (modem), Wake-on-USB (powerknop op toetsenbord), Wake-on-LAN (dus via netwerk aansluiting), en het meest belangrijke: de powerknop.
Dat is de engie functie van die draad.

Knip 'm maar door en probeer de powerknop. Doet niks.
Zet dan een paperclip in groen+zwart en de boel gaat aan.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 20-01-2018 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36

sapphire

Die-hard pruts0r

@Zorian @McKaamos
Afbeeldingslocatie: http://www.smps.us/atx-connector-20-24pin.jpeg

Dit is zo simpel op te lossen mannen, groen is PS-ON, paars is 5 v stb.
McKaamos geheel gelijk, Zorian gelijk dat je idd met groen de PSU aanzet.
Klaar

@bartofzo PC aarde voor de schokjes, USB mits je er problemen mee hebt lekker laten gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 21-01-2018 00:03 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:46

NSG

Je weet niks!

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1801/361154/MV7WMvZH.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 12:13
Doe ik ook, vergeet niet als je Windows 10 gebruikt "snel opstarten inschakelen" uit te schakelen bij energie beheer. Anders sluit hij verkeerd af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ik heb ooit 9 maanden de instelling power USB uit in de bios gezocht.
Na 9 maanden heb ik de gevonden. Was een oud Asus bord.

Voor heen bleven de lampjes aan, daarna keurig uit.

Huidige pc het zelfde, nadeel is de muis die niet kan bijladen snschts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 23:34
Anoniem: 767375 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:08:
of door het knopje op de voeding zelf uit te zetten uiteraard, maar dit raad ik zeker niet aan.
Wat is hier in godsnaam mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartofzo
Bedankt voor alle antwoorden! De tip van @Anoniem: 263284 heeft geholpen, alles gaat nu naar wens uit. Over het aarden van mijn PC, is dit noodzakelijk? Ik heb namelijk geen geaard stopcontact in de kamer waar de PC staat en zou niet weten hoe ik het anders moet doen. Het schokje maakt mij niet echt uit, ik krijg er geen Einstein haar van :P. Zolang het de componenten maar niet kwaad kan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 12:13
Precies de setting die ik ook bedoelde. Als die setting aan staat sluit hij eigenlijk niet helemaal af. Als je de pc dan van het stroom haalt krijg je de melding dat hij verkeerd afgesloten is. Note: bij nieuwe (grote) win10 versie staat het vinkje gewoon weer lekker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-07 20:56
Interessant. Is er ook een mogelijkheid om sommige USB poorten uit te schakelen (heb zowel 2.0 als 3.0)? Mijn muislampje brand ook altijd, toetsenbord gaat wel uit. Het is voor mij noodzakelijk om mijn telefoon op te laden zonder dat de pc aan staat en dus de muis. Ik heb USB zowel aan de voorkant (USB poortjes van de kast) als aan de achterkant rechtstreeks van het moederbord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 08:53
Zorian schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:14:
[...]

Het is absoluut niet normaal, geen idee waar jij het allemaal over hebt. Heb dit zelf niet en zie het ook bij geen enkele computer op 1 na welke inmiddels letterlijk opgeblazen is (voeding deed boem). Nadat er een nieuwe voeding in ging bleef er ook geen stroom meer op de USB staan.

Bovendien geef je veel foute informatie. USB werkt niet op 12v maar 5v. Er staat niet permanent 12v op je pc maar 3.3v (soms 5v) standby power. Je pc zet je aan doordat je met je power button een fysiek contact maakt welke door middel van het moederbord direct naar de voeding wordt geleid. Komt weinig elektronica bij kijken.

Wat een onzin... Bijna iedere moderne PC houdt de USB poorten aan na shutdown, onderandere om de PC aan te kunnen zetten met het toetsenbord... Het aarden van je PC maakt hier echt NUL verschil in...

Standby power is ALTIJD 5v (geen 3.3v) en bijna iedere voeding kan tegenwoordig meer dan 4A op de 5VSB leveren.

Daarnaast is de power button al sinds de introductie van ATX (20 jaar geleden) geen knop die fysiek de voeding door verbindt, maar een logisch circuit op het moederbord die de PowerOn kabel op de ATX stekker doorverbind met GND. Anders zouden dingen zoals wake-on-lan en toetsenbord power ook niet mogelijk zijn...

Grappig dat jij begint over foutieve informatie, want degene die foute informatie geeft ben jij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:35
Neem eens een kijkje bij ACPI Configuration in de bios settings, soms heb je daar opties om keyboard en muis stroom uit te schakelen.

Kijk ook of zoiets als 'wake by USB' uitgeschakeld is. Ligt natuurlijk aan modellen van moederborden, maar poging om te kijken waard.

Soms kan het ook zijn dat de toetsenbord dit automatisch doet, terwijl de muis bij spanning licht geeft. Misschien kun je de software installeren van de muis, en staat daar misschien een optie om deze uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

Zorian schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:32:
[...]

Mooie aanname, maar volledig onjuist. Er zijn nog een berg moederborden met jumpers. Dat jij die niet tegenkomt wil niet zeggen dat ze al jaren niet meer gebruikt worden.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartofzo
Roxy90 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:40:
Interessant. Is er ook een mogelijkheid om sommige USB poorten uit te schakelen (heb zowel 2.0 als 3.0)? Mijn muislampje brand ook altijd, toetsenbord gaat wel uit. Het is voor mij noodzakelijk om mijn telefoon op te laden zonder dat de pc aan staat en dus de muis. Ik heb USB zowel aan de voorkant (USB poortjes van de kast) als aan de achterkant rechtstreeks van het moederbord.
Ik kwam wel iets tegen in de BIOS waarin je dingen specifiek per poort kon instellen, maar ik weet niet zeker of je hier ook kan regelen dat alleen een paar USB poorten uitgaan. Ik zou zelf een kijkje nemen in je BIOS, wie weet kun je wat vinden. Laat het dan vooral weten, ik ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamibal15
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-02-2022
herkenbaar ik heb dit ook gehad en ik had een aantal upates weer opnieuw geinstaleerd en toen liep alles weer als een trein.

Groet, Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 04-07 14:04
Roxy90 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:40:
Yes, mijn moederbord kan alle porten aan de achterkant (dus on board) uitzetten, en bv alleen de 2 boven op me kast aanzetten. Ik heb dus alleen de port aan staan die me headset oplaad, alle andere poorten gaan uit als ik me PC uitzet.

Was inderdaad een moederbord instelling bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

bartofzo schreef op zondag 21 januari 2018 @ 01:25:
Bedankt voor alle antwoorden! De tip van @Anoniem: 263284 heeft geholpen, alles gaat nu naar wens uit. Over het aarden van mijn PC, is dit noodzakelijk? Ik heb namelijk geen geaard stopcontact in de kamer waar de PC staat en zou niet weten hoe ik het anders moet doen. Het schokje maakt mij niet echt uit, ik krijg er geen Einstein haar van :P. Zolang het de componenten maar niet kwaad kan doen..
Ja, anders gaat je hardware 10x zo makkelijk naar zijn grootje. Vooral hardware die met de buitenwereld in contact staat zoals modems, netwerkkaarten en grafisch kaarten. Als helpdesker vaak meegemaakt dat dit soort hardware er de brui aan gaf om die reden. Je hebt technisch gezien ook geen garantie als er iets stuk gaat, want het apparaat is gemaakt om gebruikt te worden met een geaard stopcontact.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 22-01-2018 15:09 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartofzo schreef op zondag 21 januari 2018 @ 01:25:
Redelijk offtopic, maar een niet-dubbelgeisoleerd apparaat hoort gewoon geaard aangesloten te worden. Als er kortsluiting ontstaat in de PC is het mogelijk dat er netspanning op de behuizing komt te staan wat behoorlijk (brand)gevaarlijk is. Gelukkig zijn dergelijke kortsluitingen erg zeldzaam al ben ik op het werk - aan consumentenapparatuur - met exact zo'n kortsluiting die netspanning op delen terecht laat komen waar je het niet wilt hebben bezig momenteel (al betreft het hier gelukkig interne delen, geen risico op schok of brand, wel op totale falen van apparaat in kwestie), dus het kan wel degelijk gebeuren maar daar koop je weinig voor als je pech hebt.

Daarnaast heb je bij een ongeaarde PC 1/2 netspanning op de behuizing staan. Omdat er nauwelijks stroom kan lopen is het niet rechtstreeks gevaarlijk, maar het kan prima onderdelen en connectoren om zeep helpen (en 50Hz brom in je audio opleveren).

Dat jij geen geaarde stopcontact in de buurt hebt verandert daar niets aan. NL is totaal afwijkend in de ontwikkelde wereld dat geaarde stopcontacten pas vanaf 1999 (!) standaard zijn bij nieuwbouw of renovatie. Daar houden computerfabrikanten geen rekening mee. Wil of kun je de boel niet aarden, gebruik dan een computer die wel dubbelgeisoleerd is (laptop met stekker zonder randaarde).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1