Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
Wij zijn al even bezig met de aankoop van ons huidige huurhuis, en tot dusverre leek het erop dat we vanwege de drempel van €245.000 niet voor de NHG in aanmerking zouden komen.
Daarom heb ik er niet meer naar gekeken en me niet verdiept in het onderwerp.

Echter hebben we vorige week het koopcontract getekend en nu bleek dat de grens in 2018 is opgetrokken naar €265.000 waardoor we er wel voor in aanmerking komen.
Het grootste voordeel van de NHG is volgens mij de lagere rente en eventueel kwijtschelden van de restschuld. Echter komen wij al aan een financieringspercentage van onder de 65%, waardoor de NGH ons geen renteverlaging biedt. Daarnaast is het huis aanzienlijk meer waard dan de koopsom (dat is een lang verhaal maar ga uit van zo'n 125%) waardoor ik vermoed dat een eventuele restschuld ook uiterst onwaarschijnlijk is.
Aangezien de kosten van de NHG in ons geval zo'n 2200 euro zijn vraag ik me af welke risico's we daarmee dekken en of een NHG de moeite waard is voor ons geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
Zou het niet doen. Kans op restschuld is in jouw situatie vrij klein en voor de dekking van dat kleine risico betaal je wel de volle mep. Lagere rente levert het je in ieder geval niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

Dido

heforshe

Als je effectief maar een dikke 50% van de woningwaarde hoeft te financieren denk ik niet dat NHG nog voordelen biedt. Een restschuld is zelfs bij een executieverkoop na dalende prijzen onwaarschijnlijk, en rentekorting krijg je niet meer - het levert de bank geen risicoverlaging op als je NHG neemt.

Ik zie dus niet echt voordelen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Beter leen je meteen 2k minder (de kosten van de NHG borgtochtprovisie). Nog minder rente en nog minder kans op restschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Same here. Nu konden wij geen NHG krijgen (koopsom te hoog), maar ook hier was koopprijs lager dan taxatie-waarde, én was er dermate veel eigen vermogen ingepompt dat een verlies van 50k alsnog niet had geleid tot enige uitkering.

NHG is lang niet altijd gunstig.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
Bedankt voor jullie meningen, de conclusie lijkt me duidelijk.
Pagina: 1