Gaatjes boren in aluminium

Pagina: 1
Acties:
  • 19.617 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1026721

Topicstarter
Voor het mining rig dat ik ga bouwen heb ik aluminium hoekprofielen (ongeveer 3-4mm dik) gehaald. Nu moet ik hier schroefjes/gaatjes in boren. Ik zie op internet veel filmpjes dat dit met een accuboor gebeurd, ik heb dus een accuboor bij de gamma gekocht en een setje met metaalboren. Zodra ik hiermee ga boren komt er echter niet meer dan een 'deukje' in het aluminium. Ik kan een minuut of langer achter elkaar blijven boren, een gat ontstaat er niet..

Doe ik iets verkeerd of hoe kan ik het beste boren? Zijn er ook schroeven die ik direct in aluminium/metaal kan boren zonder eerst een gaatje te hoeven boren (gewone schroefjes lukt niet en weet niet of zelfborende schroeven in metaal kunnen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:57
Weet je zeker dat je metaal boren hebt en draait de voor wel de goede kant op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ga je niet gewoon te snel qua rpm? Niet te snel draaien en wat druk uitoefenen

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:18
Eerst met het kleinste boortje dat je hebt beginnen, als je daarmee erdoor bent, een iets grotere nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomePlayer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2022
zelfborende schroeven

Aluminium moet je langzaam boren, metaalboor zien er zo uit.

[ Voor 46% gewijzigd door HomePlayer op 20-01-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:59

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 1026721 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:51:
Voor het mining rig dat ik ga bouwen heb ik aluminium hoekprofielen (ongeveer 3-4mm dik) gehaald. Nu moet ik hier schroefjes/gaatjes in boren. Ik zie op internet veel filmpjes dat dit met een accuboor gebeurd, ik heb dus een accuboor bij de gamma gekocht en een setje met metaalboren. Zodra ik hiermee ga boren komt er echter niet meer dan een 'deukje' in het aluminium. Ik kan een minuut of langer achter elkaar blijven boren, een gat ontstaat er niet..
Harder duwen? je moet wel kracht zetten naders gebeurd er niets.
Plus snelheid. Je moet boren met veel toeren, niet in de "schroefstand" Dan ben je inderdaad nogal lang bezig.
MEN-O schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:54:
Eerst met het kleinste boortje dat je hebt beginnen, als je daarmee erdoor bent, een iets grotere nemen.
Dat is zeker aan te raden voor grote diameters en voor staal, maar dit is aluminium. Ik zou ø4mm gewoon in èèn keer boren. Als je te kleine stapjes neemt kan je boor die je werkstuk heen trekken, en dat is gevaarlijk. Vanaf 10mm zou ik het aanraden om eerst voor te boren.

Ik zou eerder met een centerpons aan de gang gaan. zeker in metaal kan de boor "wandelen"

[ Voor 27% gewijzigd door mrc4nl op 20-01-2018 17:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Met een nieuw HSS metaalboortje moet je door een aluminium stripje heen gaan alsof het boter is. Weet je wel zeker dat je niet een steenboortje oid hebt ?

Ps: draairichting is rechtsom, linksom gaat er niet veel gebeuren

[ Voor 41% gewijzigd door Breezers op 20-01-2018 17:01 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:50

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Kleine boor = rpm hoog, grote boor = rpm laag.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:24
Zet inderdaad een beetje kracht en check of je echt Metaalboren hebt. En controleer ook of je accuboormachine in de juiste stand staat, die moet namelijk in de boorstand staan. Kijk bijvoorbeeld even op de volgende pagina voor wat advies en plaatjes van de verschillende boren: https://www.borencenter.nl/advies-over-boren/

[ Voor 19% gewijzigd door Saeverix op 20-01-2018 17:02 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Simpelweg moet je dus drie dingen controleren:

• Heb je echt wel metaalboortjes?
• Staat je boormachine op de boorstand, en niet op de schroefstand?

en (en hier gok ik op):

• Boor je wel in de juiste richting?

Als je met een steenboor in de los-schroefstand, dus linksom, op een stuk metaal drukt gebeurt er inderdaad niet veel :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 16:27
Hier heb je een overzicht met boortjes.
https://www.kluswijs.nl/klusadvies/welk-boortje-gebruiken

Je kunt eventueel een stukje tape op het metaal plakken. Dan kun je dat gebruiken om je boor beter op dezelfde plaats te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Wat sowieso een goed idee is, is om een plankje resthout onder het metaal te leggen als je gaat boren.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Waar iedereen aan voorbij gaat is dat je altijd een centerpunt gebruikt bij het boren in metaal. Voor de niet kenners: dat is een klein putje wat je slaat in het metaal waar je wilt boren. Zo loopt je boor niet weg en vreet hij soms net wat makkelijker in het metaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
En vergeet geen center te slaan, anders gaat je boor zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een nieuwe verse boor zal die niet zo snel weglopen hoor, als de boormachine een variable toerental heeft langzaam beginnen zodat de boor netjes een begin maakt.

Ook op schroefstand zal die prima boren, ik gebruik regelmatig een schroeftol met een opzet boorkop..

Ik vermoed ook dat de boor de verkeerde kant op draait, dan gebeurt er echt niet veel.

Maar is het de bedoeling dat er schroefdraad in komt? dan moet je de gaten een 0.8 factor kleiner boren en netjes met een tapijzer draad in tappen. Met derelijk aluminium wel verstandig om er wat olie bij te gebruiken anders komen er klontjes aluminium in je tapijzer.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb alles gecontroleerd, ik heb inderdaad metaalboortjes van 1-8mm grootte, op de verpakking staat ook metaalboortjes en ze komen overeen met de foto's.

Mijn boor staat op de boor-schroef stand ,(dus niet schroef los draaien stand,), de boor draait rechtsom.

Ik kan zover ik weet geen snelheid instellen op mijn boor. Ik heb wel op de kop/kraag nog wat opties als diepte instellingen en als hoogste optie een boor icoontje, zelfs al pak ik die dan komt het er niet doorheen. Op de gebruiksaanwijzing staat datt je bij metaal beter langzamer kunt boren. De snelheid zou ik kunnen variëren door de 'trekker' zachtjes in te drukken en wanneer ik harder druk zou die meer rpm maken, ik merk echter geen verschil, zolang ik hem voorzichtig los laat draait ie alleen uit en als ik hem direct los laat stop ie direct.

Een simpel gaatje boren/schroefje erdoor doen (eigenlijk door 2 lagen alu om de hoekprofielen te bevestigen) lijkt dus lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik boor trouwens gewoon in een rechte lijn dus niet vanuit een rare hoek en ik oefen ook wat druk uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Of je boor gaat zoeken hangt af van de maat. Grote boren hebben een grotere en minder scherpe punt, dus zullen ze makkelijker gaan lopen.

Het gaat allemaal om de juist druk. Deze man legt het keurig uit.
YouTube: How to Properly Drill a Hole in Metal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Of je boor gaat zoeken hangt af van de maat. Grote boren hebben een grotere en minder scherpe punt, dus zullen ze makkelijker gaan lopen.

Het gaat allemaal om de juist druk. Deze man legt het keurig uit.
YouTube: How to Properly Drill a Hole in Metal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Zijn het wel aluminium profielen en geen stalen profielen met een soort coating ? Dan zou je meer toeren nodig moeten hebben zoals een echte boor machine ipv een schroefboormachine, meer kracht moeten zetten en soms een paar druppels olie gebruiken zodat de boor niet te heet wordt om 3-4 millimeter staal te doorboren

[ Voor 6% gewijzigd door Breezers op 20-01-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Welke machine heb je gekocht? Gamma heeft namelijk van crap tot subtop kwaliteit.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

Barrycade

Through the...

Humma Kavula schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:42:
Welke machine heb je gekocht? Gamma heeft namelijk van crap tot subtop kwaliteit.
Zolang het draait zal het boortje zelf meer uitmaken dan de machine.

Aluminium profieltjes met een nieuwe metaal boor is net zo makkelijk als vurenhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:18
Daarom is het ook zo'n raadsel dat het niet lukt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Precies, het is echt een raadsel. Ik zal eens naar het filmpje kijken straks. Mijn schroef is een PH2 schroef, dus ik pak de een na kleinste boor, die blijft ook netjes op zijn plek en na ongeveer een halve minuut zit er een deukje in, maar ga je vervolgens nog een minuut dat deukje boren dan komt het maar niet verder. Soms druk ik wat harder om te kijken of dat lukt, ook dat heeft geen effect.

Ik heb inderdaad wel een 'budget' boor bij de gamma gehaald omdat ik in totaal al 120 euro kwijt was dacht ik dat een boor van 40 euro wel prima zou moeten zijn aangezien het mij gewoon om het boren gaat, en echt vele ander functies had ik nie nodig, ik wil eenmalig meerder schroefjes in een aluminium profiel zetten, zonde om dan 130 euro aan een professionele boor uit te geven. Mijn profielen zijn alleen aluminium. Wel toen ik bij de informatie balie stond in de gamma leek de medewerker twijfeld maar hij zei 'ja zoals ik de dikte zie van het aluminium zou je in principe met metaalboortjes er gaten in kunnen boren'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist het filmpje bekeken. Ik zie ook dat diegene de boor ook erg langzaam draait waardoor er grote krullen metaal uit komen. Hij zegt ook dat dat de bedoeling is en dat als je kleine splinterjes krijgt je het te snel en niet hard genoeg duwt. Ik krijg vooral stof/splinterjes en kan mijn boor niet langzamer draaien.. hard duwen doe ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
PH 2 (Philips Head) is een standaard schroefbit/kop uitvoering en zegt niet zoveel over een boor of schroefdiameter

Wikipedia: List of screw drives
Wikipedia: List of screw drives

Schroeven zijn meestal 3 x iets (lengte) of 4 x iets en dit nummer is de diameter die je dan als boormaat moet nemen (bijv 3 of 4 mm) Bij bouten moet je zoals eerder genoemd een millimeter kleiner nemen en dan met een passend tapsetje schroefdraad aanbrengen hiervoor

[ Voor 31% gewijzigd door Breezers op 20-01-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het probleem is dat als je de boor te snel draait zonder druk, hij eigenlijk direct bot is.

Alle handboormachines die ik ken of ooit heb gezien hebben een variabele snelheid instelbaar met een schakelaar op de bovenkant, en de druk op de knop.

Welke boormachine heb je gekocht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joey_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:59

Joey_k

Rammstein Rulez - Crx ook!

Mijn gok is dat je geen aluminium hoekprofielen hebt gekocht maar metalen. Als je dan low-budget boren hebt gekocht is je snijvlak van de boor binnen no-time weg en kun je boren en drukken wat je wilt, maar raak je nooit en te nimmer door het metaal...

Nokia verzamelaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
Anoniem: 1026721 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:23:
Precies, het is echt een raadsel. Ik zal eens naar het filmpje kijken straks. Mijn schroef is een PH2 schroef, dus ik pak de een na kleinste boor, die blijft ook netjes op zijn plek en na ongeveer een halve minuut zit er een deukje in, maar ga je vervolgens nog een minuut dat deukje boren dan komt het maar niet verder. Soms druk ik wat harder om te kijken of dat lukt, ook dat heeft geen effect.

Ik heb inderdaad wel een 'budget' boor bij de gamma gehaald omdat ik in totaal al 120 euro kwijt was dacht ik dat een boor van 40 euro wel prima zou moeten zijn aangezien het mij gewoon om het boren gaat, en echt vele ander functies had ik nie nodig, ik wil eenmalig meerder schroefjes in een aluminium profiel zetten, zonde om dan 130 euro aan een professionele boor uit te geven. Mijn profielen zijn alleen aluminium. Wel toen ik bij de informatie balie stond in de gamma leek de medewerker twijfeld maar hij zei 'ja zoals ik de dikte zie van het aluminium zou je in principe met metaalboortjes er gaten in kunnen boren'
waarschijnlijk heb je de ok boor, welke met 550 rmp toch wel door alluminiun heen zo moeten komen.
maar ergens snap ik niet de je niet door 4 mm aluminium heen komt. of je hebt een electische schroevendraaier gekocht. vreemd verhaal. maak eens een filmpje/foto maakt een hoop duidelijk.
allumium is vrij zacht zo je zo doorheen moeten komen. staal had je ook al doorheen moeten zijn.

weet je zeker dat het geen rvs is ? daar kom je namelijk niet in zonder de juiste boren. Daar heb je namelijk cobalt boren voor nodig.
(hiernaast is in het geval van rvs het gebrijk van snijolie/koelmiddel zeker aan te bevelen anders verbranden je boren/worden bot verliezen hun hardheid) en kleine diamater kunnen prima met een accutol.

voor groote diameters 10mm kan je het voor die paar keer proberen. mocht je dit nou vaker doen dan een 220 volt boormachine halen met 2 versnelling en veel kracht
Anoniem: 1026721 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:00:
Zojuist het filmpje bekeken. Ik zie ook dat diegene de boor ook erg langzaam draait waardoor er grote krullen metaal uit komen. Hij zegt ook dat dat de bedoeling is en dat als je kleine splinterjes krijgt je het te snel en niet hard genoeg duwt. Ik krijg vooral stof/splinterjes en kan mijn boor niet langzamer draaien.. hard duwen doe ik al
er komt dus wel wat vannaf je boor eet dus wel materiaal ?
degene van het filmpje heeft gelijk. maar je had ondertussen allang er door heen moeten zijn.
ook als je kleine splinter hebt. krullen zijn inderdaad het mooiste.
Joey_k schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:05:
Mijn gok is dat je geen aluminium hoekprofielen hebt gekocht maar metalen. Als je dan low-budget boren hebt gekocht is je snijvlak van de boor binnen no-time weg en kun je boren en drukken wat je wilt, maar raak je nooit en te nimmer door het metaal...
dat kan inderdaad ook de kans op rvs profielen is niet heel groot. bij de bouwmarkt.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 21-01-2018 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
jeroen3 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:04:
Het probleem is dat als je de boor te snel draait zonder druk, hij eigenlijk direct bot is.

Alle handboormachines die ik ken of ooit heb gezien hebben een variabele snelheid instelbaar met een schakelaar op de bovenkant, en de druk op de knop.

Welke boormachine heb je gekocht?
Bij staal of hardere materialen, ja. Bij aluminium echt niet, zelfs de meest goedkope boren zijn vele malen harder dan het zachte aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

de boortjes zullen inmiddels wel harstikke bot zijn.
kun je de snelheid ook niet regelen met de 'trekker' ? half in, halve snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Alu zou je zo doorheen moeten boren. Weet je dus wel zeker dat het alu is? foto? of houd er anders een magneetje bij, alu is niet magnetisch

tip die verder ik nog mis is een drupje (naaimachine) olie op het boorpuntje gaan ze langer mee.

[ Voor 15% gewijzigd door -36- op 20-01-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Pak een magneet en kijk of die aan het profiel blijft zitten. Zo niet dan heb je of alu of rvs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:04:
Pak een magneet en kijk of die aan het profiel blijft zitten. Zo niet dan heb je of alu of rvs.
RVS kan magnetisch zijn. (hetzij niet zo sterk) maar toch. aL haal je rvs toch niet bij de bouwmarkt vandaan, die kans is verwaarloosbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 20-01-2018 22:08 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb aluminium profiel. Er staat ook duidelijk op het materiaal een sticker met 'Aluminium' erop. Ik kan nu helaas geen foto maken (ben niet thuis). Ook heb ik inderdaad de budget OK boor en zowel de OK metaal boortjes (misschien dat het merk OK boortjes niet goed is?).

Zodra ik de 'trekker' voor de helft in druk gebeurt er niets, als ik hem volledig indruk gaat ie boren en zodra ik hem dan half los laat dan slaat hij langzaam af. Er zitten wel op de kraag een draaistsnden met cijfers van 1 tot 19 en daarna eenn boor teken. Verschil tussen die standen merk ik ook niet. Op de kop zit ook een draaischijf waar '0.8-x mm' en 'GRIP' staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Die standen zijn boorstop om schroeven tot de juiste diepte in te draaien. die kan je het beste gewoon op boorteken zetten. Heb je de draairichting nu al gecheckt? als je de boor van je af houd moet deze met de klok mee draaien. Zoals vermeld zou je zelfs met een botte boor nog redelijk door alu heen moeten kunnen boren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC trouble
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Die draaischijf op de kop is een slip koppeling. Kun je gebruiken om het afbreken van je schroeven te voorkomen. Standje boren betekend geen slip (dus een starre verbinding). Daar staan mijn tolletjes 99,9 van de tijd op :-)

Ik zie 2 mogelijke oorzaken;

De boortjes zijn met een negative toeloop geslepen. Of je zet te weinig kracht.

Ik ga even een filmpje zoeken om het wat te verduidelijken.

YouTube: WHAT DRILL BIT IS BEST DRILL?

Filmpje van favorite Canadezen YouTuber & Patreon; AvE _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

YouTube: Sharpen Drill Bits WITHOUT a Drill Doctor?!
YouTube: Making holes in Armor Plate. Cheap twist drill vs. good twist drill

Dit is dus niet wat je op school leert of moet doen bij een bedrijf waar er over je schouder gekeken wordt. Dit is wat we in de praktijk doen :+

[ Voor 42% gewijzigd door MC trouble op 20-01-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Om botte boortjes uit te sluiten: boor gewoon eens een gat met een andere boor. ergens tussen de 3.5 en de 6mm doorsnee.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had verschillende boortjes uitgeprobeerd. Zowel de grote als de kleine boortjes. Misschien zet ik dan wel inderdaad te weinig kracht. Maar echt hard duwen alsof je de boor er letterlijk doorheen wilt duwen leek mij ook niet bepaald goed.. gewoon een beetje druk uitoefenen heb ik gedaan en bij alle boortjes hetzelfde resultaat gekregen.

Zodra ik thuis ben en ga boren zal ik kijken of ik een foto/filmpje kan maken ter verduidelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Weinig kans dat je met de hand hard genoeg drukt. Er is namelijk heel veel druk nodig om 'goed' te boren.

Het filmpje wat ik zocht is weg helaas, maar deze is ook goed;

YouTube: Drill bit angles 'Easily Explained', recommended angles for ...

Die tweede hoek de "relief"/ "vrijloophoek" is bij goedkope boortjes wel een verkeert om. Dan raakt het scherpe snij gedeelte van de boor het material niet eens (als je een mes plat neer legt raakt het scherpe stuk niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

dijkmane

biertje ?

nou koop je een accumachine niet voor eenmalig gebruik, als het goed is doe je daar een aantal jaren mee.
goedkoop=duurkoop, zeker met gereedschap.

de meeste machines kun je instellen op 2 snelheden door een knop om te zetten ( je zet dan een andere versnelling in de "versnellingsbak" )
die moet dan op 2 staan, de snelste stand.
met nieuwe HSS boortjes en de snelste stand, zou t zo gedaan moeten zijn, zeker in aluminium.
beginnen met boor 2 of 3

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Advanced drilling course; YouTube: Advanced Drilling Skill Builder.

Bij staal/aluminium staat meer toeren voor harder drukken. In wezen duw je een roterend mes door staal heen. Te langzaam kan bijna niet. Te zacht drukken wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als snijmiddel voor aluminium gebruik ik altijd spiritus in plaats van olie.
In combinatie met een goed scherp boor krijg ik altijd mooie krullen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

MC trouble schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:06:
Weinig kans dat je met de hand hard genoeg drukt. Er is namelijk heel veel druk nodig om 'goed' te boren.
en je kan eigenlijk nooi teveel kracht zetten met boren. nouja, tot de boor breekt :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
en wat betreft smeren (koelen); YouTube: Advanced Drilling Skill Builder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

40 45 berichten over een gaatje boren :+ :+ :+ , hoop voor je dat het onderhand lukt

[ Voor 5% gewijzigd door -36- op 20-01-2018 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-36- schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:31:
40 45 berichten over een gaatje boren :+ :+ :+ , hoop voor je dat het onderhand lukt
Ik wilde net zeggen O+ dit topic

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met ook reacties waarbij je je afvraagt of die ooit ook wel een gat geboord hebben..... :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• URSUS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-03 15:00

URSUS

Onder-tiet-el HAHA

Één ding is zeker;
Ik ben na het lezen van dit geweldige topic ENORM benieuwd of het inmiddels is gelukt om een gaatje te boren in je aluminium....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
Ik ga morgen een stuk aluminium zoeken en een paar gaatjes boren.
Na dit topic helemaal zin in gekregen..... :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En daarom geef ik de jongelui techniekles op het voortgezet onderwijs... Dit soort dingen moeten toch zonder topic op Tweakers voor elkaar komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Anoniem: 1026721 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:27:
Ik heb aluminium profiel. Er staat ook duidelijk op het materiaal een sticker met 'Aluminium' erop. Ik kan nu helaas geen foto maken (ben niet thuis). Ook heb ik inderdaad de budget OK boor en zowel de OK metaal boortjes (misschien dat het merk OK boortjes niet goed is?).
Waarschijnlijk zit er een verkeerde stikker op. 8)7 Ik zou even normale boortjes halen en je hebt meteen een les geleerd ok links laten liggen. Meestal heb ik de wat duurdere metaal boortjes. piranha, wolfcraft, blak and dekker stanley etc. (de glimmende of met goedkleurige coating) Nooit problemen mee gehad.
Maar misschien komt dat ook doordat er een normale accutol achterzit. van een kleine 200 euro.
dan kan je zeggen wat een hoop geld. maar ik heb er nooit spijt van gehad. ik heb een 2 versneling, 2 goede accu,s boorkop welke je met 1 hand vast zet, een krachtige motor.
(maar slipkopeling is wel weer aan de lichte kant)
sypie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 01:18:
En daarom geef ik de jongelui techniekjes op het voortgezet onderwijs... Dit soort dingen moeten toch zonder topic op Tweakers voor elkaar komen?
niet alles leren we tijdens de techniek les hoor. klas 1 en 2 enkel hout en kunstof.
klas 3 en 4 metaal en motoren. Het kan zijn dat ts niet de technische kant heeft gekozen op school.
en dan leer je dit soort dingen niet. hiernaast staat op school een kolomboormachine.
Maar ik ben het met je eens dit is basis kennis. iedereen zou dit moeten weten. Ik denk dat je voortaan terug denkt aan dit topic als je voor de klas staat. en het misschien als voorbeeld gaat gebruiken. Maar misschien heeft de ts wel een beetje gespijbeld.
Ad de Jong schreef op zondag 21 januari 2018 @ 01:05:
Ik ga morgen een stuk aluminium zoeken en een paar gaatjes boren.
Na dit topic helemaal zin in gekregen..... :+
ik ook mischien is er wel wat veranderd in de wereld.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 21-01-2018 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
sypie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 01:18:
En daarom geef ik de jongelui techniekles op het voortgezet onderwijs... Dit soort dingen moeten toch zonder topic op Tweakers voor elkaar komen?
Je moest een weten wat je in de machinale van een HBO opleiding ziet 8)7 8)7 8)7 8)7

Ruimers gebruiken omdat je de juiste boor niet kan vinden. Op de draaibank de vrijloophoek verkeerd om en dan de ook nog de verkeerde kant op draaien... stoppen als het gloeit en dan een kwartslag terug :X . Messing "vast" bakken met de mig mag. 5 platen staal stapelen in de knipbank.... :F :F :F :F :F

[ Voor 4% gewijzigd door MC trouble op 21-01-2018 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MC trouble schreef op zondag 21 januari 2018 @ 02:13:
[...]

Je moest een weten wat je in de machinale van een HBO opleiding ziet 8)7 8)7 8)7 8)7

Ruimers gebruiken omdat je de juiste boor niet kan vinden.
Wat is daar mis mee ? behalve dat ze duurder zijn en een magneetkernboormachine voor nodig is ?
Hoe moet je dan dan oplossen ? of hadden ze gewoon beter moeten kijken/zoeken.

een vrijloop hoek welke verkeerd om staat. je wilt beweren dat de beitel/snijplaatje van het werkstuk afwees ?
en een draaibank linksom laten lopen. waren ze serieus bezig of stonden ze gewoon te klieren ?
zoals je nu verteld waren ze gewoon aan het dollen ipv serieus aan het werk.

[ Voor 30% gewijzigd door miciel op 21-01-2018 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:57

Mickey77

Allround ICT-er

Ik ben een beetje verbaasd dat het woord "houtboor" niet in dit topic voor komt. Het klikt heel erg gek, maar alu is zo zacht, dat je er prima met een houtboor in kunt boren. Echt waar. Ik denk dat je metaalboor i.c.m. het aantal toeren zodanig is dat je gewoon weg glijdt.

Dus ik zou het zo doen:-
1- een stukje schilderstape erop zodat het ruw is
2- dan een kruisje op de exacte positie (handig die tape)
3- dan een klein deukje in het alu slaan zodat je een center hebt
4- zet het vast in een bankschroef of een goede workmate
5- dan voorzichtig boren

ten aanzien van het advies om hard te drukken: wees voorzichtig. Het kan zijn dat je een minuut bezig bent voor het 'pakt' maar dat je er dan in 1 seconde door gaat. Als je dan heel hard aan het drukken bent, kan je profiel buigen of kunnen er ongelukken gebeuren. Niet als een neanderthaler maar met beleid!

Als het dus niet gaat met een metaalboor, kies dan een houtboortje. Die heeft een iets scherpere punt zodat je minder glijdt en daarmee maak je dus feitelijk een heel klein centerpunt. Dan kan je boor niet glijden en als dan het bredere deel van de boor het alu raakt, dan zal deze vanwege de scherpte het aluy gewoon 'wegslijpen'.

Welke boor je ook gebruikt: zorg dan wel dat je het object goed klemt, anders gaat het als een tierelier draaien als je er doorheen bent en dan heb je grote kans dat je het profiel vernaggelt en jezelf verwond!!!

PS Ik heb voor het maken van flightcases heel erg veel alu geboord, maar dan gebruik ik mijn kolomboormachine. Dan boor je echt 90% naar beneden en dan kun je gewoon met de hendel je boor naar beneden halen en dan ga je door alu er doorheen als een mes door de boter. Dat is ongeacht het aantal toeren, dat komt gewoon omdat je dan echt loodrecht boort. Ja dat doe ik met de houtboor en die blijft goed scherp (hoewel ze net als schroefbitjes natuurlijk niet eeuwig leven). Dus ken je iemand met een kolomboor, doe het dan even daar, dan ben je veel sneller klaar!

[ Voor 16% gewijzigd door Mickey77 op 21-01-2018 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Wat heb je met je leven gedaan als je niet eens wat simpels kan boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Sakesushi schreef op zondag 21 januari 2018 @ 08:08:
Wat heb je met je leven gedaan als je niet eens wat simpels kan boren?
Hij gaat coins minen, make an educated guess :)

Klinkt mij toch gewoon alsof de boor de verkeerde kant op draait. De allereerste keer dat ik door metaal ging boren ook gehad. Een minuut boren en er gebeurt niks. Boor omgezet en binnen een seconde erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De meest lastige gaten die ik ooit heb geboord :P

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/bb1.jpg

Maar het resultaat mag er zijn:
YouTube: F1 starting light, high bright version.

By the way, in totaal zitten er zo'n 300 geboorde gaten in dit project waarvan er ruim de helft M3 schroefdraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
"ok" boren zijn waarschijnlijk helemaal niet "ok". Ook de Gamma eigen merk boren zijn pruts: krom en bot.

Piranha is nog wel redelijk te doen bij de Gamma. Haal zelf liever de boren bij een andere bouwwinkel, die hebben boren van Irwin. Heb daar destijds een tweetal cobalt boortjes voor metaal gehaald, heb daarmee mijn schutting met hardhout palen voorgeboord. Na enkele zuizenden gaten en smeulende boortjes zijn die op, maar zelfs daarmee kom ik nog door aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zit met opperste verbazing dit topic te lezen... 8)7
Wow, wist niet dat gaatjes boren zo'n groot probleem kon vormen voor de @Anoniem: 1026721 . :?
Vooral omdat de TS blijkbaar niet eens een boor[device] heeft en de daarbij behorende accessoires, zoals boortjes, heb ik het idee dat hij/zij totaal geen ervaring heeft met knutselen. Tja, dan wordt het lastig, heel lastig. Ongeacht of je nou de goedkoopste boormachine bij de duitse discountsupermarkt haalt of niet, gaatjes boren in alu lukt altijd wel. :+

Maar alle adviezen ten spijt, er schijnen mensen te zijn die echt twee linkerhanden hebben en gewoonweg niet kunnen DIY-en.
ehtweak mompelt wat over knutseluurtje op lagere school/voorgezet onderwijs... O-)

Is het dan niet slimmer om alu T-profielen te gebruiken met kooimoeren, hoek- en ander verbindingsstukjes om een frame te maken?
Afbeeldingslocatie: https://www.elexco.co.za/image/cache/data/Mechanical_Equip/Alu_Pro_2020_V2-500x500.JPG
Dan hoef je hooguit nog wat op de juiste lengte te zagen.
...ik voel al een topic komen over hoe zaag ik een metalen strip?... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2018 09:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-02 21:01
Zoals anderen al aangeven, ik zou inderdaad controleren of je écht geen steenboor heb. Laatst een stuk aluminium compleet laten verbuigen om deze reden.

@Sakesushi

Je reacties voegen écht niets toe, en je hoeft niet mensen te gaan beledigen die toevallig geen verstand hebben van een onderwerp zoals boren. Ik denk ook niet dat jij alles snapt wat hij doet. Het is maar goed dat Tweakers er is, daar kun je immers om advies vragen.

@ehtweak
Hetzelfde als hierboven.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Stuur eens wat foto's, accutol, boortjes en aluminium. Want zo blijven we gissen.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is niet voorboren maar vastschroeven met zelftappers. Dit zijn schroeven met een snijkop. Kan je zonder voorboren in metaal schroeven. Maja als een gaatje boren niet lukt heb ik hier ook twijfels bij.

Dus even wat foto's maken. Kunnen we in ieder geval zien of je met het juiste spul bezig ben.

En anders kom je even langs, regio alkmaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jetspiking goed lezen... >:) ik beledig niemand, ik constateer slechts op basis van de geleverde info door de TS...
Als je niet handig bent/ervaring hebt, met, in dit geval gaatjes boren, zal je naar een andere oplossing moeten zoeken. En dan kan het gebruik van constructieprofielen met bevestigingsmateriaal een manier zijn om je doel te bereiken.

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 21-01-2018 09:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
miciel schreef op zondag 21 januari 2018 @ 02:32:
[...]

Wat is daar mis mee ? behalve dat ze duurder zijn en een magneetkernboormachine voor nodig is ?
Hoe moet je dan dan oplossen ? of hadden ze gewoon beter moeten kijken/zoeken.

een vrijloop hoek welke verkeerd om staat. je wilt beweren dat de beitel/snijplaatje van het werkstuk afwees ?
en een draaibank linksom laten lopen. waren ze serieus bezig of stonden ze gewoon te klieren ?
zoals je nu verteld waren ze gewoon aan het dollen ipv serieus aan het werk.
Ik had erbij moeten zeggen dat van een boor 8,5 naar 10 wouden ruimen. Ja dat is inderdaad hoe de beitel stond. Ze hadden alleen de compound terug gezet op 0 graden.

|:( |:( |:( |:(

Hij had gewoon meteen ducktape moeten halen :+

[ Voor 4% gewijzigd door MC trouble op 21-01-2018 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

_JGC_ schreef op zondag 21 januari 2018 @ 08:57:
"ok" boren zijn waarschijnlijk helemaal niet "ok". Ook de Gamma eigen merk boren zijn pruts: krom en bot.
Ik koop ook regelmatig uit de 5 euro bakken en ook boortjes, alleen omdat ik in koolstof niet mijn goede HSS en Cobalt boren wil verneuken. Ik heb ook de meest slechtste boren gehad tot zelfs zo zacht dat ze bij het vast slaan tordeerden. En ondanks dat bleven ze in staat om een simpel gaatje te boren.

Overigens haal je bij buitelaar voor een tientje een prima kwaliteit HSS borenset:
https://www.hbm-machines....05mm-hss-borenset-model-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patoer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-03 12:17
Dit is een grap...dollen man😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MC trouble schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:18:
[...]

Ik had erbij moeten zeggen dat van een boor 8,5 naar 10 wouden ruimen. Ja dat is inderdaad hoe de beitel stond. Ze hadden alleen de compound terug gezet op 0 graden.

|:( |:( |:( |:(

Hij had gewoon meteen ducktape moeten halen :+
Dat boren hadden ze moeten weten. en de beitel van de draaibank ook. 8)7

wat is de compound ? ik werk niet met draaibanken.
Patoer schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:23:
Dit is een grap...dollen man😀
ts geeft teveel info voor een grap. of heeft het erg goed uitgedacht.
Maar laten we inderdaad afwachten of er een filmpje komt. dan kunnen we ts prima op weg helpen.

@Anoniem: 1026721 je kan ook je woonplaats even melden vast wel iemand die je even een handje wilt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC trouble
Compound is een Engelse naam... Weet de Nederlandse niet meer :|

Het is het draaibare gedeelte waar de beitelhouder op zit.

https://i.ytimg.com/vi/Iyce7mVT3Zg/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Beitelsupport dus......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
@Anoniem: 1026721 reageert niet meer.... is doorgedraaid denk ik/ben ik bang.... :P

Erg benieuwd naar de vorderingen hiermee, en idd een woonplaats zou handig zijn.
Meer dan genoeg mensen die willen helpen.
Sint Michielsgestel meld zich... wel met 2 linkerhanden en een doos pleisters/verband.... :w

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

SA007

Moderator Tweaking
Dit gaat niet echt de goede kant op, denk dat hier ondertussen genoeg advies zou moeten zijn om een gaatje te boren.
@TS: Als het nog steeds niet lukt:
- Neem contact op met mij dan haal ik het slotje eraf.
- Ga naar de bouwmarkt en haal je geld terug (of vraag om een demo :P), dan is er iets goed stuk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.