Ik ben een beetje verbaasd dat het woord "houtboor" niet in dit topic voor komt. Het klikt heel erg gek, maar alu is zo zacht, dat je er prima met een houtboor in kunt boren. Echt waar. Ik denk dat je metaalboor i.c.m. het aantal toeren zodanig is dat je gewoon weg glijdt.
Dus ik zou het zo doen:-
1- een stukje schilderstape erop zodat het ruw is
2- dan een kruisje op de exacte positie (handig die tape)
3- dan een klein deukje in het alu slaan zodat je een center hebt
4- zet het vast in een bankschroef of een goede workmate
5- dan voorzichtig boren
ten aanzien van het advies om hard te drukken: wees voorzichtig. Het kan zijn dat je een minuut bezig bent voor het 'pakt' maar dat je er dan in 1 seconde door gaat. Als je dan heel hard aan het drukken bent, kan je profiel buigen of kunnen er ongelukken gebeuren. Niet als een neanderthaler maar met beleid!
Als het dus niet gaat met een metaalboor, kies dan een houtboortje. Die heeft een iets scherpere punt zodat je minder glijdt en daarmee maak je dus feitelijk een heel klein centerpunt. Dan kan je boor niet glijden en als dan het bredere deel van de boor het alu raakt, dan zal deze vanwege de scherpte het aluy gewoon 'wegslijpen'.
Welke boor je ook gebruikt: zorg dan wel dat je het object goed klemt, anders gaat het als een tierelier draaien als je er doorheen bent en dan heb je grote kans dat je het profiel vernaggelt en jezelf verwond!!!
PS Ik heb voor het maken van flightcases heel erg veel alu geboord, maar dan gebruik ik mijn kolomboormachine. Dan boor je echt 90% naar beneden en dan kun je gewoon met de hendel je boor naar beneden halen en dan ga je door alu er doorheen als een mes door de boter. Dat is ongeacht het aantal toeren, dat komt gewoon omdat je dan echt loodrecht boort. Ja dat doe ik met de houtboor en die blijft goed scherp (hoewel ze net als schroefbitjes natuurlijk niet eeuwig leven). Dus ken je iemand met een kolomboor, doe het dan even daar, dan ben je veel sneller klaar!
[
Voor 16% gewijzigd door
Mickey77 op 21-01-2018 07:17
]