TV kopen: Smart of niet smart?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMWHeaven
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 22:40
Hi,

Voor in mijn nieuwe huis zoek ik een kleine (32") TV, maar ben nog in dubio of het een Smart TV moet worden, of een domme TV met 'iets' eraan.

Reden waarom ik twijfel aan een Smart TV:
- Trage interface
- Lelijke of gebruiksonvriendelijke interface
- Snel outdated software
- Reclame en/of spyware
- Kan ik niet elke TV smart maken met een mooie externe oplossing via HDMI?

Waarvoor wil ik mijn TV gebruiken:
- NPO Live / uitzending gemist
- Netflix
- Laptop op aansluiten via HDMI (evt draadloos via Miracast)
- Youtube
- Heb geen TV abo, en dat wil ik ook zo houden
- Incidenteel: aansluiten PS3 (via HDMI) en nog incidenteler: aansluiten van mijn Amiga 500 via SCART

Wensen TV:
- Full HD
- Geen ambilight
- Stijlvol (nogal subjectief), en hij moet vooral niet teveel opvallen
- HDMI, SCART, externe speakers aansluiten
- Prijs: max rond 400euro

Ik vergeet vast nog een boel informatie te vermelden. Maar wil in ieder geval binnenkort aan de slag met het kopen van een TV. Hebben jullie tips? Wellicht eenzelfde soort overwegingen gemaakt recentelijk? Of aanvullende vragen?

Hoor ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die vraag is uiteraard al tientallen keren voorbij gekomen en uiteindelijk hoef je een Smart TV natuurlijk niet aan te sluiten op internet en er ook van gebruik te maken. Gewoon op een HDMI ingang als kanaal zetten en je hebt er 'niet' meer mee te maken. Prijs, kwaliteit en stijl gaan meestal hand in hand en domme tv's zitten aan de onderkant van die combinatie. Dit was op zich nog wel een aardige voor een domme tv pricewatch: Samsung UE32K5100AW Zwart maar is inmiddels dus vrijwel op. Misschien dat je in de buurt van één van die filialen woont ...
Scart aansluitingen beginnen ook steeds meer te verdwijnen met alleen nog een gewone composiet ervoor in de plaats maar op het moment zijn er iig nog wel genoeg te vinden.

Qua uiterlijk is deze wel aardig: pricewatch: Sony Bravia KDL-32WD750 Zwart staat al heel lang op €399 dus met de BTW dagen in aankomst zo'n €330. Ook makkelijk externe speakers aan te sluiten via de koptelefoon uitgang. Zit alleen wel een IPS paneel in net als bij pricewatch: Philips 32PFS6402 Zilver alleen heeft die laatste nog Ambilight als soort van tegenlicht voor de IPS glow en matige zwartwaarden. Maar die valt dus al af vanwege Ambilight (en mooi is ook anders).

Qua scart modellen komen deze uit de pricewatch als modellen van de laatste twee jaar: categorie: Televisies en zoals je ziet qua uiterlijk houdt het verder niet over (de Sony zal ook vast de enige zijn met metalen randen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doe jezelf een lol en laat het "Smart" gedeelte lekker achterwege. Nu koop je die zooi en over 2 jaar is het huilen omdat de fabrikant de software niet meer ondersteunt. Hierna werkt dan bijvoorbeeld je YouTube niet meer omdat Google de app niet meer ondersteunt. Daar zit je dan met je dure Smart-TV die niet meer zo smart blijkt te zijn zoals die ooit verkocht was...

Beter haal je een scherm wat netjes beeld kan weergeven vanaf een decoder of mediaspeler. Een mediaspeler krijgt doorgaans langer updates dan 2 jaar en dus zou je er theoretisch langer plezier van kunnen hebben.

Hier staat een domme TV met een AppleTV. Voor mij niks meer anders dan een dergelijke combinatie. (zeker omdat ik zelf geen TV kijk, alleen maar Netflix en TEDx dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

sypie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 01:24:
Doe jezelf een lol en laat het "Smart" gedeelte lekker achterwege. Nu koop je die zooi en over 2 jaar is het huilen omdat de fabrikant de software niet meer ondersteunt.
Mee eens, maar ik zou adviseren om het "Smartagnost" te worden :). Dus negeer gewoon of het er wel of niet op zit en richt je volledig op de beste deal voor de dingen die er wel toe doen.

Als je specifiek als eis "niet smart" neemt, wordt je keuze namelijk erg beperkt en (gek genoeg) vaak duurder (doordad de "wel smart" TV's in vele grotere getale geproduceerd worden). Dus het wel of niet hebben van "smart" lekker negeren, je TV niet inpluggen in Internet en kiezen uit alle modellen die er zijn.

Je TV is dan gewoon een "domme" TV, heeft geen updates nodig om te blijven werken en zal altijd in exact dezelfde staat blijven als toen je hem kocht. Net als elke TV van vroeger.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 21-01-2018 09:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Zoveel dure non-smart modellen zijn er niet, zeker niet op 32" Full HD (als die er al zijn). Dan kom je terecht bij de goedkopere domme tv's met even zo goedkope panelen met de wonderbaarlijkste pixelstructuren of een plastic fantastic uit het omgelabelde Vestel spectrum.
Wel benieuwd of sypie een echte domme tv heeft of gewoon een simpele smart tv die in vergelijking dom lijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door apis29 op 21-01-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-06 00:01
Ik weet niet of je de voorbeelden hebt geselecteerd aan de hand van de pricewatch, maar vooral bij minder bekende/gangbare tv's zijn veel specs niet ingevuld. Zoek je dan bijvoorbeeld op een VA-scherm of juist IPS (VA lijkt mij sowieso handiger voor een slaapkamer ivm zwartwaarden), dan worden heel veel tv's niet gevonden omdat de beeldtechniek niet is ingevuld.

Verder zou ik ook niet jaar wel of niet smart kijken. Zit het erop, dan gebruik je het zolang het werkt, maar omdat zo'n beetje alle tv's tegenwoordig smart zijn, hoef je niet te verwachten dat je voor 500 euro zonder een betere beeldkwaliteit dan voor 500 euro met smart krijgt. Het is niet zo dat je voor smart meer betaalt. Of beter gezegd: voor dumb minder.

Directe suggesties heb ik verder niet, maar voor minder dan 250 euro heb je wel een domme 32" tv met scart, 2x hdmi, hoofdtelefoonaansluiting etc. Chromecast erin en je bent klaar.

Naar 100/120hz hoef je niet te zoeken, want dat vind je niet in die prijsklasse/voor dat formaat. Verder wil je een VA-scherm, maar is dat erg lastig in de specificaties op verschillende websites te vinden. Zelfs bij fabrikanten zelf.

Edit: 2 jaar terug kocht ik zelf een 42" voor zolder voor o.a. de PS4. Ik zocht gewoon het goedkoopste 42" scherm van een bekend merk (Vestel, Salora, Ok enz wilde ik niet). Ik kwam uit bij een Philips uit de 4000-serie voor 330 euro. Eenvoudig ontwerp, MVA-scherm, dom, lage inputlag. Enige minpuntje is 50 ipv 100 hz, maar verder niets te klagen en zou prima voldoen aan de eisen van de topicstarter.

Zoiets zoek je, maar zover ik nu kan vinden hebben de huidige tv's uit die serie een IPS-scherm.

Even fabrikanten rondmailen welke goedkope tv's ze met VA-scherm hebben. Scheelt je zelf een hoop gezoek.

[ Voor 19% gewijzigd door KlaasjeNL op 21-01-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:19
Vrijwel elke tv heeft een smart tv platform. Dat maakt geen hol uit. Gewoon kopen, maar niet gebruiken en er een Chromecast achterin drukken.

De hele smart tv discussie is al 100x gevoerd en totaal irrelevant eigenlijk.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41
Richh schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:39:
Vrijwel elke tv heeft een smart tv platform. Dat maakt geen hol uit. Gewoon kopen, maar niet gebruiken en er een Chromecast achterin drukken.
Of gebruiken zolang het nog goed werkt, en pas als het slechter ondersteund wordt overschakelen op externe apparaten.

* Hahn is erg blij met z'n 55" Sony TV uit 2016 met Android TV :Y)

Een afstandsbediening waarmee je door de menu's kunt stappen vind ik een stuk makkelijker dan altijd maar je mobiel te moeten pakken, die vaak verbinding verliest.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je kunt natuurlijk ook naar een monitor kijken. Gezien je geen TV-abonnement hebt, maar alles via streaming doet, is een monitor met de mogelijkheid om een chromecast / Rpi / Apple TV / Laptop / aan te sluiten voldoende. pricewatch: Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart erbij, om de besturing wat makkelijker te maken, of als je nog een controller hebt liggen, kun je die gebruiken i.c.m. bijv. PC Companion (steam 3 euro). Enige nadeel is dat je dan geen SCART aansluiting meer hebt, maar daar is vast wel een verloopstukje voor te vinden.

Maar ja, ik ben dan ook wel heel erg anti 'smartTV'. Als je het mij vraagt moet een TV zo dom mogelijk zijn. Een TV is mijn inziens bedoelt om TV mee te kijken. Als je NetFlix wilt kijken, dan gebruik je een apart apparaat dat wel fatsoenlijk wordt bijgewerkt en wel snel genoeg is. Vind het maar niks dat we steeds meer een wegwerpcultuur creëren. Want dat gebeurt wel met de 'smartTV's'. Je moet ofwel accepteren dat je TV exploits bevat, die mogelijk misbruikt worden door hackers (Tuurlijk, het loopt z'n vaart niet, maar het is wel mogelijk) of je TV weggooit en een nieuwe zonder (ernstige) exploits koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:04
En een beeldscherm is dat niet iets? Of is dat niet handig voor afstand?

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Laatst online: 13-06 10:44
Ik merk hier een enorme aversie tegen smarttv/webOS, maar ik lees geen alternatieven hiervoor. Of weet iemand een HDMI apparaat dat voor pakweg ~40-50€ dezelfde functionaliteit biedt?

Dwz. Netflix, Youtube, Pathe-thuis, NPO, RTL xl, Amazon enz. apps die geoptimaliseerd zijn voor grote tv-schermen en dito besturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

Blokker_1999

Full steam ahead

nino_070 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:31:
Ik merk hier een enorme aversie tegen smarttv/webOS, maar ik lees geen alternatieven hiervoor. Of weet iemand een HDMI apparaat dat voor pakweg ~40-50€ dezelfde functionaliteit biedt?

Dwz. Netflix, Youtube, Pathe-thuis, NPO, RTL xl, Amazon enz. apps die geoptimaliseerd zijn voor grote tv-schermen en dito besturing.
Raspberry Pi met Kodi? Heb je nog geld over om er een mooie behuizing omheen te doen :+

Maar alle gekheid op een stokje. Vele tweakers houden niet van het smart gedeelte omdat deze vaak na een jaar of 2/3 een hele hoop apps hebben die niet meer werken omdat de achterliggende diensten hun APIs hebben aangepast en de fabrikant van de toestellen deze niet meer bijwerkt.

Ik heb zelf een smart TV en moet eerlijk bekennen dat ik het smart platform nooit gebruik, gewoon omdat er een computer onder staat die veel meer kan, een veel snellere interface heeft en die wel netjes up to date blijft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
nino_070 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:31:

Chromecast?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

Richh schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:39:

De hele smart tv discussie is al 100x gevoerd en totaal irrelevant eigenlijk.
Ik heb hem ook al 100 keer gevoerd en iedere keer blijft mijn antwoord hetzelfde:
Ik heb net voor de slaapkamer een dumb-TV van Sony gekocht en ik ben blij als een hyena!

Het maakt namelijk wel degelijk uit. Het maakt uit in snelheid van opstarten, het maakt uit in snelheid van zo'n beetje alle andere dingen die je doet.
Mijn TV start in 2 seconden op. Van knop tot bedienbaar beeld. Er is *geen enkele* smart TV die daar ook maar in de buurt komt. 2 minuten is gangbaarder.
Mijn TV wisselt zonder vertraging van kanaal. Er is *geen enkele* smart TV die dat ook doet.
Mijn TV verbruikt helemaal niets als hij uit staat en nauwelijks iets als hij aan staat. Er is *geen enkele* smart TV die daar in de buurt komt.

En nee, het is geen plastic-fantastic chinees schermpje, het is gewoon een degelijke Sony. Ja, het is een goedkoper paneel maar dat hebben alle TVs in dit prijs segment (het segment waar TS om vraagt).

Chromecast er bij, RPi met OSMC(/Kodi) er bij en het ding doet alles wat ik nodig heb, mét behoorlijk redelijk geluid.

Dus, @BMWHeaven; ga gewoon voor die Sony dumb TVs, hang er een Chromecast aan en doet gewoon alles wat je wilt (behalve die Amiga. Geen idee of er überhaupt nog Scart op die TVs zit maar draai gewoon UAE op je RetroPi :-p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:08
Over de afgelopen weken/maanden heb ik verschillende oplossingen geprobeerd om binnenshuis tv te kijken; Plex server, Netflix. Elk ding heeft zn nadelen, Plex op FireTV doet geen DTS, Plex op Raspi doet niet altijd alles lekker afspelen (haperend geluid bij sommige encodings) of subtitles doen het voor geen meter.

Uiteindelijk bij een chromecast uitgekomen, ge-wel-dig; Alles bedienen via iPhone, bijna elke relevante app ondersteunt het. Bij de MM hopelijk zometeen de Ultra variant halen in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 416635

Croga schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:48:
[...]

Chromecast er bij, RPi met OSMC(/Kodi) er bij en het ding doet alles wat ik nodig heb, mét behoorlijk redelijk geluid.

Dus, @BMWHeaven; ga gewoon voor die Sony dumb TVs, hang er een Chromecast aan en doet gewoon alles wat je wilt (behalve die Amiga. Geen idee of er überhaupt nog Scart op die TVs zit maar draai gewoon UAE op je RetroPi :-p)
Alles ok, maar een chromecast moet toch ook echt opstarten en verbinding maken met de wifi. voordeel weer weg qua snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:39
Wat jij aan smart wilt gaat perfect met een chromecast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jklaus
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 19:20
Aldi heeft komende zaterdag een mooie tv 49” UHD voor 400 euro is wel smart maar dat hoef je niet te gebruiken. Voor de rest zal een chromecast je wensen vervullen

[ Voor 4% gewijzigd door Jklaus op 21-01-2018 18:20 . Reden: Prijs vermeld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik heb hem ook al 100 keer gevoerd en iedere keer blijft mijn antwoord hetzelfde:
Ik heb net voor de slaapkamer een dumb-TV van Sony gekocht en ik ben blij als een hyena!

Het maakt namelijk wel degelijk uit. Het maakt uit in snelheid van opstarten, het maakt uit in snelheid van zo'n beetje alle andere dingen die je doet.
Mijn TV start in 2 seconden op. Van knop tot bedienbaar beeld. Er is *geen enkele* smart TV die daar ook maar in de buurt komt. 2 minuten is gangbaarder.
Is dat echt zo? Want dat is wel debiel. Mijn Smart TV haalt de 2 seconde inderdaad ruim niet, maar in een 10 seconde staat het beeld wel erop. 2 minuten zou ik onacceptabel vinden, 2 seconde is een pré tov 10 seconde, maar niet veel meer dan dat.
Mijn TV wisselt zonder vertraging van kanaal. Er is *geen enkele* smart TV die dat ook doet.
Mijne doet dat idd niet, maar volgens mij heeft dat weer weinig met Smart te maken en meer met een CI+ module die nou eenmaal vertraging geeft.
Mijn TV verbruikt helemaal niets als hij uit staat en nauwelijks iets als hij aan staat. Er is *geen enkele* smart TV die daar in de buurt komt.
En deze, misschien ga ik nu een flater slaan hoor, maar ik geloof het toch echt niet. Het lijkt mij als ik TV kijk dat het Smart gedeelte een verwaarloosbaar stroomverbruik heeft tov de rest van de TV. Daarnaast verbruikt jouw TV wel iets als hij uit staat (iig ik neem aan dat je standby bedoelt, gezien anders het nogal wiedes is dat er niks wordt verbruikt), immers de ontvanger van je afstandsbediening is nog gewoon actief. Maar elke moderne TV heeft een verwaarloosbaar standby verbruik (verwaarloosbaar tov je totale energierekening/aanschafkosten van je TV). Dat is gewoon EU regelgeving.

Oftewel zowel in Standby als in aan stand lijkt het mij vreemd als Smart gedeelte een significante hoeveelheid stroom trekt. Als je het daadwerkelijk gebruikt zal het wel wat energie verbruiken om te decoderen, maar dat doet een Chromecast of Raspberry natuurlijk ook als je die gebruikt. Sterker nog, tenzij je je Raspberry laat uitschakelen met je TV zal die waarschijnlijk meer verbruiken dan je TV in standby.

Ik zou ook aanraden dus om Smart agnostic te zoeken. En natuurlijk als iets 2 minuten nodig heeft om op te starten dan sla je die over, maar als je een betere TV vindt die toevallig Smart heeft en daardoor 10 seconde nodig heeft om op te starten, tja so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 13:58
Tja, ik snap de reacties wel. Maar ik ben toch erg gelukkig met mn twee oudere Samsung tv's in de UE--H6700 serie, ca 3+jaar oud.
Opstart is denk ik een seconden of 5. Mn Harmony afstandsbediening is trager dan het opstarten van mn tv (daar bedoel ik mee dat geluid zachter na aan zetten vd tv moet wachten op de harmony).
Ik heb de uitzending gemist apps die werken prima. Inderdaad niet super snel, wel zeer aanvaardbare snelheid. Ik gebruik elke dag de media speler (om vanaf NAS af te spelen), Netflix prima. Buienradar prima. Youtube ook prima. Synology apps prima, foto's bekijken okay.
Mocht het in de toekomst een belangrijke app niet werken, dan prik ik er wat in. Maar voorlopig nog (lang?) niet!

[ Voor 3% gewijzigd door ArnieNFW op 21-01-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Laatst online: 13-06 10:44
Blokker_1999 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:09:
[...]

Raspberry Pi met Kodi? Heb je nog geld over om er een mooie behuizing omheen te doen :+

Maar alle gekheid op een stokje. Vele tweakers houden niet van het smart gedeelte omdat deze vaak na een jaar of 2/3 een hele hoop apps hebben die niet meer werken omdat de achterliggende diensten hun APIs hebben aangepast en de fabrikant van de toestellen deze niet meer bijwerkt.

Ik heb zelf een smart TV en moet eerlijk bekennen dat ik het smart platform nooit gebruik, gewoon omdat er een computer onder staat die veel meer kan, een veel snellere interface heeft en die wel netjes up to date blijft.
Ik heb geen verstand van Raspberry Pi maar als je afhankelijk bent van een dienst als Netflix dan is de kans dat die Pi morgen niet meer ondersteund wordt toch groter dan dat WebOS niet meer ondersteund wordt? Immers gebruiken meer mensen Netflix via WebOS dan via Raspberry Pi, dat is voorbehouden aan de slimme tweaker om het zo maar even te zeggen.

@pjot1 Chromecast ben ik geen fan van. Werkt vaak met tragere framerates dan dat de streams op de iOS app hebben (bijv. bij de Foxsports app) plus dan loopt alle data via servers van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sissors schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:31:

Ik zou ook aanraden dus om Smart agnostic te zoeken. En natuurlijk als iets 2 minuten nodig heeft om op te starten dan sla je die over, maar als je een betere TV vindt die toevallig Smart heeft en daardoor 10 seconde nodig heeft om op te starten, tja so be it.
Het ligt puur aan wat je eisen en voorkeuren zijn, ik ga niet tegen 10sec boottime aankijken, maar belangrijker.. updates. Mijn plasma heeft max 3sec boottime, de Samsung smart ~15sec en bijna elke 2-3 weken een update van 10-15 minuten (leuk als je dan precies voetbal wil kijken).

Ik heb de TV enkel op de wifi vanwege miracast (moet in hetzelfde netwerk), maar toch moet je weer regelmatig updates doen en weer 10 dingen akkoord geven voor privacy-settings. Grappig genoeg, kan niet wachten tot ze software updates stoppen bij die televisie, ding is al ~3 jaar oud dus zou binnenkort toch wel moeten stoppen.

Dit trouwens nog buiten de hele traagheid van het OS, hele menu/apps voelt alsof je op een tablet van 15 jaar oud aan het werk bent.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 21-01-2018 19:12 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:29

Bever!

3

Jklaus schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:19:
Aldi heeft komende zaterdag een mooie tv 49” UHD voor 400 euro is wel smart maar dat hoef je niet te gebruiken. Voor de rest zal een chromecast je wensen vervullen
Duur brandhout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13

Yucon

*broem*

nino_070 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 19:08:
[...]

Ik heb geen verstand van Raspberry Pi maar als je afhankelijk bent van een dienst als Netflix dan is de kans dat die Pi morgen niet meer ondersteund wordt toch groter dan dat WebOS niet meer ondersteund wordt?
Ik denk dat je het aantal kodi gebruikers onderschat. Daarnaast zijn er meerdere voorbeelden van smart tv's waarvan ineens besloten werd ze niet meer smart te maken.

Daarnaast is bijvoorbeeld spotify op een samsung ook heel lang niet mogelijk geweest. Het leek me zo vanzelfsprekend dat dat wel zou werken dat ik er vooraf niet naar gekeken had, maar het bleek dus onmogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

ArnieNFW schreef op zondag 21 januari 2018 @ 19:04:
Tja, ik snap de reacties wel. Maar ik ben toch erg gelukkig met mn twee oudere Samsung tv's in de UE--H6700 serie, ca 3+jaar oud.
Opstart is denk ik een seconden of 5. Mn Harmony afstandsbediening is trager dan het opstarten van mn tv (daar bedoel ik mee dat geluid zachter na aan zetten vd tv moet wachten op de harmony).
Ik heb de uitzending gemist apps die werken prima. Inderdaad niet super snel, wel zeer aanvaardbare snelheid. Ik gebruik elke dag de media speler (om vanaf NAS af te spelen), Netflix prima. Buienradar prima. Youtube ook prima. Synology apps prima, foto's bekijken okay.
Mocht het in de toekomst een belangrijke app niet werken, dan prik ik er wat in. Maar voorlopig nog (lang?) niet!
Gisteren een Samsung ue40ku6470 ingesteld voor iemand en dat werkt echt als een trein.
Hoe dat over een paar jaar gaat weet ik niet maar...
Maar wel een andere prijsklasse e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sissors schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:31:
Mijne doet dat idd niet, maar volgens mij heeft dat weer weinig met Smart te maken en meer met een CI+ module die nou eenmaal vertraging geeft.
Nope, ook met CI+ module is dumbo gewoon insta-switch.
En deze, misschien ga ik nu een flater slaan hoor, maar ik geloof het toch echt niet. Het lijkt mij als ik TV kijk dat het Smart gedeelte een verwaarloosbaar stroomverbruik heeft tov de rest van de TV. Daarnaast verbruikt jouw TV wel iets als hij uit staat (iig ik neem aan dat je standby bedoelt, gezien anders het nogal wiedes is dat er niks wordt verbruikt), immers de ontvanger van je afstandsbediening is nog gewoon actief. Maar elke moderne TV heeft een verwaarloosbaar standby verbruik (verwaarloosbaar tov je totale energierekening/aanschafkosten van je TV). Dat is gewoon EU regelgeving.
Waarom zou ik mijn TV standby zetten?

De reden dat jouw TV in 10 seconden klaar is, is omdat hij op standby staat en alles dus gewoon in geheugen houdt. Mijn TV is van volledig uit naar klaar binnen 2 seconden. Probeer dat eens met je SmartTV....
En ja, het verbruik is waarschijnlijk minder dan een gloeilamp. Maar het gaat alsnog om enkele euros per jaar en brandgevaar. Iets waar Dumbo geen last van heeft.

Ik heb nog geen enkel stuk "smart" gevonden wat begeerlijk is op een TV. Ik heb zojuist een aantal voordelen gegeven van "dumb". Als Smart geen voordelen heeft, waarom zou je het dan willen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Dat een tv 'smart' is heeft niet per se voordelen nee, dat een tv in een hogere prijsklasse van beter bouw is en met een beter paneel kan komen is iets waar je 'gratis' automatisch smart bij krijgt aangesmeerd. Gebruik zelf het smart gedeelte ook nooit en de rest loopt allemaal via HDMI.
KlaasjeNL schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:25:
[...]

Ik weet niet of je de voorbeelden hebt geselecteerd aan de hand van de pricewatch, maar vooral bij minder bekende/gangbare tv's zijn veel specs niet ingevuld. Zoek je dan bijvoorbeeld op een VA-scherm of juist IPS (VA lijkt mij sowieso handiger voor een slaapkamer ivm zwartwaarden), dan worden heel veel tv's niet gevonden omdat de beeldtechniek niet is ingevuld.

Verder zou ik ook niet jaar wel of niet smart kijken. Zit het erop, dan gebruik je het zolang het werkt, maar omdat zo'n beetje alle tv's tegenwoordig smart zijn, hoef je niet te verwachten dat je voor 500 euro zonder een betere beeldkwaliteit dan voor 500 euro met smart krijgt. Het is niet zo dat je voor smart meer betaalt. Of beter gezegd: voor dumb minder.

Directe suggesties heb ik verder niet, maar voor minder dan 250 euro heb je wel een domme 32" tv met scart, 2x hdmi, hoofdtelefoonaansluiting etc. Chromecast erin en je bent klaar.

Naar 100/120hz hoef je niet te zoeken, want dat vind je niet in die prijsklasse/voor dat formaat. Verder wil je een VA-scherm, maar is dat erg lastig in de specificaties op verschillende websites te vinden. Zelfs bij fabrikanten zelf.

Edit: 2 jaar terug kocht ik zelf een 42" voor zolder voor o.a. de PS4. Ik zocht gewoon het goedkoopste 42" scherm van een bekend merk (Vestel, Salora, Ok enz wilde ik niet). Ik kwam uit bij een Philips uit de 4000-serie voor 330 euro. Eenvoudig ontwerp, MVA-scherm, dom, lage inputlag. Enige minpuntje is 50 ipv 100 hz, maar verder niets te klagen en zou prima voldoen aan de eisen van de topicstarter.

Zoiets zoek je, maar zover ik nu kan vinden hebben de huidige tv's uit die serie een IPS-scherm.

Even fabrikanten rondmailen welke goedkope tv's ze met VA-scherm hebben. Scheelt je zelf een hoop gezoek.
De fabrikanten hebben er zelf vaak geen eens weet van (de klantenservice tenminste) en als je m'n link naar de pricewatch had gevolgd had je gezien dat ik alleen op prijs, formaat, resolutie en aanwezigheid van scart had gefilterd (en nog niet eens op scart voor de drie voorbeelden die ik gaf maar daar wist ik toch al van wat er op zat evenals welke panelen er in zitten).
Een van de criteria die je dan even voor het gemak over het hoofd ziet is 'stijlvol' en waar er twee jaar geleden nog volop FHD aanbod was is dat nu ook wel anders (zeker bij 32") ...
[...]

En nee, het is geen plastic-fantastic chinees schermpje, het is gewoon een degelijke Sony. Ja, het is een goedkoper paneel maar dat hebben alle TVs in dit prijs segment (het segment waar TS om vraagt).

Heel verhaal maar hij heeft "uberhaupt geen tv abo dus of ie sneller zapt dan een Smart TV is totaal irrelevant ;) . En je weet vast zelf niet welk paneel precies er in je Sony zit dus dat het een Sony is wil ook niks zeggen ... (verder dan VA of IPS zal het antwoord wel niet komen).

[ Voor 3% gewijzigd door apis29 op 21-01-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Wat noem jij een 'dumb-TV van Sony'? En in welke formaten heb je die? Want zeker als je de grotere kant op gaat (43" of groter) ga je bij de grote merken niet zo snel meer tv's zonder smart-platform vinden. Dus als je voorbeelden hebt, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:23:
[...]

Wat noem jij een 'dumb-TV van Sony'? En in welke formaten heb je die? Want zeker als je de grotere kant op gaat (43" of groter) ga je bij de grote merken niet zo snel meer tv's zonder smart-platform vinden. Dus als je voorbeelden hebt, graag!
Ja, de R serie van Sony zijn de 'domme' tv's ... maar die van 2017 in 32" is een HD Ready model (apis29 in "\[LCD/OLED] Sony 2017 line-up")

[ Voor 12% gewijzigd door apis29 op 21-01-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
apis29 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:24:
[...]

Ja, de R serie van Sony zijn de 'domme' tv's ... maar die van 2017 in 32" is een HD Ready model (apis29 in "\[LCD/OLED] Sony 2017 line-up")
Ergo, als je groter wilt dan 40", dan heb je daar niks aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mijn Sony TV draait Android TV. Opstarten is traag maar dat doe ik misschien 1 keer per maand. Van uit naar aan gaat snel. Android Apps draaien vlot op TV's uit 2017. Snelle processor in de TV is dus belangrijk.

TS wil nos, youtuben en netflixen. Dan is apps native draaien op de TV wel zo prettig ipv eerst verbinding tot stand brengen met een Chrome Cast dongle dat ook nog eens gevoelig is voor wifi interferentie.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gezien de reactie snelheid van de topic starter is de snelheid van het opstarten van het beeldscherm niet relevant ;)

Verder, is een niet smart tv tegenwoordig meer de categorie Computer Monitor, maar de gemiddelde 32" monitor is vaak wat duurder dan een gemiddelde 32" (smart)TV.

Dus een monitor met 2x HDMI is voldoende voor de topic starter, 1x voor een mediaspeler(Netflix, NPO live/Uitzending gemist) die constant connected is en 1x voor incidenteel aansluiten van laptop of game console.
Voor de amiga zal een verloopje gezocht moeten worden.

Dit is de shortlist die ik zo vind via de pricewatch.
categorie: Monitoren

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 08:49
Ik heb een Samsung smart tv van enkele jaren oud. Deze werkt nog steeds vlot. Om Netflix te kijken vind ik het smart gedeelte een echte meerwaarde. Het is erg handig om Netflix gewoon met de afstandsbediening van de tv te besturen. Het menu is overzichtelijk en het is eenvoudiger om geen ander apparaat nodig te hebben voor het afspelen.
Indien je Plex gebruikt idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hahn schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:23:
Als je de grote kant op gaat blijf je ook niet binnen TS' budget. Dus dat maakt niet echt uit.

TS is op zoek naar een 32" TV. Die zijn zonder problemen "dumb" te krijgen en vallen ook nog eens binnen het gestelde budget van €400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadviezen doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Het topic gaat dus die kant op.

Smart of niet-smart is in mijn ogen een overbodig probleem creëren. De meeste tv's hebben het aan boord voor wat het waard is. Je bent niet verplicht om het te gebruiken. Kijkend naar mijn eigen tv's: ja het zit er op; heb 1 keer gekeken wat het biedt; vervolgens nooit meer gebruikt en voor iets fatsoenlijks gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Croga schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:25:
[...]

Nope, ook met CI+ module is dumbo gewoon insta-switch.

[...]

Waarom zou ik mijn TV standby zetten?

De reden dat jouw TV in 10 seconden klaar is, is omdat hij op standby staat en alles dus gewoon in geheugen houdt. Mijn TV is van volledig uit naar klaar binnen 2 seconden. Probeer dat eens met je SmartTV....
En ja, het verbruik is waarschijnlijk minder dan een gloeilamp. Maar het gaat alsnog om enkele euros per jaar en brandgevaar. Iets waar Dumbo geen last van heeft.

Ik heb nog geen enkel stuk "smart" gevonden wat begeerlijk is op een TV. Ik heb zojuist een aantal voordelen gegeven van "dumb". Als Smart geen voordelen heeft, waarom zou je het dan willen hebben?
Waarom zou je je TV niet in standby zetten? Dat hij in de fik zou kunnen vliegen lijkt me nogal vreemd argument. Ik kan je wel een voordeel van standby geven: Je kan hem weer met je afstandsbediening aan zetten.
Daarnaast minder verbruik dan een gloeilamp? Tja technisch gezien heb je daarin gelijk. Maar een TV in standby verbruikt wel gigantisch veel minder dan een standaard gloeilamp. Factortje 100 ongeveer. 20 jaar geleden kon het een goed idee zijn een TV echt uit te zetten vanwege zijn verbruik, tegenwoordig, tja je kan het doen als je het wil, maar echt voordelen heeft het niet.

Overigens correct me if wrong, maar bij digitale TV, en helemaal versleutelde digitale TV, zullen er toch gewoon buffers moeten worden opgebouwd eerst? Dat zal iig iets vertraging geven. Het zou kunnen hoor, maar ik persoonlijk betwijfel of er een causaal verband is tussen dat een TV smart is, en dat zappen langer duurt.

Als laatste, waar schrijf ik dat je Smart zou moeten willen? Dat verzin jij er nu bij. Ik schreef al dat je imo beter Smart agnostic kan zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 22-01-2018 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-06 00:01
apis29 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:19:

De fabrikanten hebben er zelf vaak geen eens weet van (de klantenservice tenminste) en als je m'n link naar de pricewatch had gevolgd had je gezien dat ik alleen op prijs, formaat, resolutie en aanwezigheid van scart had gefilterd (en nog niet eens op scart voor de drie voorbeelden die ik gaf maar daar wist ik toch al van wat er op zat evenals welke panelen er in zitten).
Een van de criteria die je dan even voor het gemak over het hoofd ziet is 'stijlvol' en waar er twee jaar geleden nog volop FHD aanbod was is dat nu ook wel anders (zeker bij 32") ...
Het ligt eraan hoe je stijlvol definieert. Ik definieer stijlvol als een eenvoudig scherm zonder poespas. Mijn "domme" Philips heeft bijvoorbeeld enkel een matzwarte lijst met onderaan in het midden klein het merk. Dat vind ik redelijk stijlvol. Geen geouwehoer met golvende lijnen, verchroomde randjes enz.

Maar goed, wat de een stijlvol vindt, vindt de ander afschuwelijk. Neem de Panasonic plasma van mijn broer (type weet ik zo niet). Zwarte lijst zonder randjes, maar... de lijst onder het scherm heeft een soort lichtgrijze print die aan de randen transparanter is dan in het midden. Het is minimaal en als je het niet weet, zou je denken dat het kleurverschil door de lichtval komt. Ik vind het vreselijk lelijk, terwijl een ander het stijlvol vindt.

Less is more, dus hoe simpeler en strakker, hoe stijlvoller wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWHeaven
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 22:40
Dank voor alle adviezen... (zag zaterdag geen reacties, dus had die storm reacties op zondag niet zien aankomen)!

Volgens mij is het zo'n 7 jaar geleden dat ik voor het laatst een tv had, dus heb er niet meer zo veel verstand van. Ik zal eens kijken naar de dumb-tv's bij de MM (ivm btw-actie), maar gok dat dat er redelijk weinig zijn. Dan zal het waarschijnlijk een smart-tv worden, zonder verbinding. Raspberry pi ga ik eens uitzoeken ivm Kodi, Chromecast zal ik dan ook eens verder onderzoeken.

Genoeg food for thought in ieder geval!
Pagina: 1