[Excel] Datumveld voorbereiden voor export

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 16:18
Goedemiddag ,

ik ben al de hele middag aan het uitzoeken hoe ik het volgende voor elkaar krijg.
ik heb een lijst met datums en tijden, nu wil ik dit in een bepaald formaat hebben.
in excel heb ik op de cel via Ctrl+1 de cel opgemaakt in dit formaat : jjjj-mm-dd ddd uu:mm:ss

echter moeten de cellen geimporteerd worden in een programma, maar dan moet de cel ook daadwerkelijk de aangepaste waarden worden.

als ik nu kijk naar de cel dan zie ik dit :
2009-08-05 wo 12:53:33

klik ik op de cel dan krijg ik dit :
5-8-2009 12:53:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Celopmaak is hoe de waarde in een cel op het scherm moet worden weergegeven. Data wordt niet aangepast. Als je de waarde wil aanpassen voor een export, zal je het moeten aanpassen naar hoe je het wil hebben. Celopmaak is niet wat je zoekt.

Je zal echt moeten editen in de Cel. Makkelijkste is om daar een macro voor te tikken. Moet je wel weten hoe dat moet :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 20:02

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Bij een export uit Excel worden de waarden gewoon geëxporteerd zoals je ze ziet (dus: jjjj-mm-dd ddd uu:mm:ss, in jouw geval). Of wat wil je er nu precies uit krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
in mijn programma moet ik een excel file importen, maar daarin moet de waarde van de cel goed staan.
en het werkt dus niet met de celopmaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 34Miles
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 19:39
Ik denk dat je dit kan oplossen door er een kolom achter te maken of in je huidige kolom de tekst formule toe te voegen hiermee kan je de datum waarde te converteren naar tekst. :+

http://www.nldit.com/software/microsoft-access/201309/139348.html

[ Voor 7% gewijzigd door 34Miles op 20-01-2018 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Garu_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
Als je geen probleem hebt om de waarde als text in de cell te krijgen kun je dat nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 34Miles
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-06 19:39
_Garu_ schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:22:
Als je geen probleem hebt om de waarde als text in de cell te krijgen kun je dat nog doen.
Zelfde idee in dezelfde minuut 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bastiaan schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:19:
Bij een export uit Excel worden de waarden gewoon geëxporteerd zoals je ze ziet (dus: jjjj-mm-dd ddd uu:mm:ss, in jouw geval). Of wat wil je er nu precies uit krijgen?
Uh, nee.

De data in de cel 2018-01-20 15:22:45. Celopmaak houdt in dat die data op een andere manier moet worden weergegeven. De data in de cel blijft zoals ie is. Om de data aan te passen, moet je elke cel gaan edit'en. En dat kan met een paar regels via macro's (VBA)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 20:02

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik heb het kort getest. Twee cellen met NU()-formule, 2 verschillende celopmaken, en geëxporteerd naar TXT:

code:
1
20-1-2018 15:17 20-1-2018 zaterdag 15:17

Edit: als je het Excelbestand zélf wilt gaan importeren gaat het inderdaad mank ja; daar is het logisch dat die vlieger niet meer opgaat :)

[ Voor 34% gewijzigd door Bastiaan op 20-01-2018 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien dat dat programma van de TS ook txt-bestanden kan verwerken.

Ik zou er zelf een macro op los laten. Puur omdat dat voor mij het makkelijkst zou zijn ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je exporteert als TXT en je hebt de juiste formaat, dan kan je in Excel ook dat TXT bestand openen, en als XLS opslaan.

Edit: Overigens wel opletten dat er niks met de encoding mis gaat. Daar ben ik in het verleden goed mee op mn snuffert gegaan.

[ Voor 34% gewijzigd door RaZ op 20-01-2018 15:43 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-06 17:22
@theorganiser het valt of staat met hoe het programma waarin je importeert omgaat met datum/tijdvelden komende uit excel. Zo lang we niet weten in welke tool je importeert, en hoe deze met datum/tijd uit excel omgaat, blijft het koffiedik kijken.

Zoals bekend (hoop ik), slaat excel datum/tijd op als een decimaal getal, waarbij het hele getal het aantal dagen is sinds 1-1-1900 (tenzij anders ingesteld), en het gedeelte achter de komma is de tijd. Hoe dit in een cel wordt weergegeven, is irrelevant. Op de achtergrond is het gewoon een decimaal getal met een 'datum'-label.
Het invoerende programma heeft als het goed is een functie om daarmee om te gaan. Zo niet, dan moet je òf in Excel de data voorbewerken, òf in het importerende programma de data nabewerken.

Je krijgt nu allerlei tips over opslaan als tekst en weer terugzetten etc.. maar wellicht is dat dus helemaal niet nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door breew op 20-01-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
Ik heb een export gemaakt van een aantal sms berichten op een oude Samsung telefoon, nu wil ik deze importeren in een Android telefoon, en heb ik een Tool smstoexcel hiermee kan ik een import doen naar de berichten app, dit werkt ook goed alleen de datum heeft een andere indeling in mijn export, waardoor die dit niet meeneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-06 17:22
theorganiser schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:51:
Ik heb een export gemaakt van een aantal sms berichten op een oude Samsung telefoon, nu wil ik deze importeren in een Android telefoon, en heb ik een Tool smstoexcel hiermee kan ik een import doen naar de berichten app, dit werkt ook goed alleen de datum heeft een andere indeling in mijn export, waardoor die dit niet meeneemt
En in welk formaat wil die smstoexcel-tool de datum hebben? Tekst, numeriek excel, posix, ... met of zonder tijdzone en/of zomer- en wintertijdstempel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hihansvdijk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-05-2024
Nieuwe kolom maken
De tekst functie gebruiken om deze kolom te vullen
als laatste de kolom copieren en plakken met de plakoptie waarden plakken
Kijk voor uitleg over de tekst functie eerst even naar deze link
https://support.office.co...6&ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL

[ Voor 9% gewijzigd door hihansvdijk op 20-01-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:00

P_Tingen

omdat het KAN

Ik moet zelf voor een importprogramma ook datumvelden inlezen, maar als ik het Excelbestand als csv bestand exporteer, krijg ik een datumveld altijd in mdy formaat, ongeacht hoe het in Excel wordt weergegeven.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

=Tekst(A2;"jjjj-mm-dd ddd uu:mm:ss") is je vriend. Het is al een paar keer gezegd maar ik herhaal het nog maar een keer.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hihansvdijk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-05-2024
@P-Tingen
Als je vanuit een CSV bestand een datum inleest is het van belang om bij het inlezen aan te geven wat het datum formaat in het CSV bestand is.
Heb je de datum eenmaal goed ingelezen dan wordt deze in Excel opgeslagen als een getal.
(voor windows: 1 = 1-1-1900, 2 = 2-1-1900 enz)
De presentatie van dit getal kan je bepalen met behulp van celeigenschappen.

En let op:
Vermoedelijk werk je met een Engelstalige Excel licentie
Vergeet dan niet om bij de celeigenschappen bij het vakje "type" Nederlands te selecteren.

[ Voor 18% gewijzigd door hihansvdijk op 22-01-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
ik heb het uiteindelijk gedaan door middel van het tekst commando.
toen gekopieerd en alleen de waarde geplakt en het is helemaal gelukt.

bedankt !
Pagina: 1