Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke componenten nieuw en tweedehands

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kevinpr
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23-02 15:27
Ik ga een nieuwe pc samenstellen maar ik heb nog nooit tweedehands componenten gekocht. Daarbij heb ik advies nodig.

Welke componenten zijn het beste om nieuw te kopen en waar kan ik het risico wel nemen om tweedehands te kopen? (Ivm slijtage, dat soort dingen?)

En waarom bepaalde componenten wel of niet? Ik kan mij voorstellen dat er verschillende meningen en redenen zijn.

Alle reacties

• themaxxxx
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 06-04 00:01
Behuizing, en PSU hebben weinig risico, CPU en GPU kan je beter Nieuw kopen (omdat je nooit weet of er slechte dingen mee zijn gedaan)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:14
Ik denk juist andersom.
PSU alleen 2e hands kopen als je de bon hebt met de leeftijd en weet dat de voeding nog lang mee zou gaan (goede kwaliteit).
Behuizing zelf kan lang mee, maar de fans slijten na verloop van tijd, vaak is 2e hands niet zo heel interessant.
CPU slijt niet, die kun je prima 2e hands kopen met leeftijden ouder dan 5 jaar ook.
Moederbord is vaak te vinden als setje met de CPU, echter gaat die vaak minder lang mee, klein risico (zeker als er geen vervanger te verkrijgen is)
GPU gaat vaak ook lang mee, eerste wat kapot gaat is meestal de fan, zoek een niet al te oude (max 2-3 jaar?) Grootste probleem van een oudere videokaart is de performance of het stroomverbruik.
Geheugen gaat levenslang mee, prima 2e hands te kopen.
Harde schijf zou ik zelf niet 2e hands kopen, die zijn nieuw al niet zo betrouwbaar.
SSD kun je dan weer wel goed 2e hands kopen.

Alles uiteraard afhankelijk van de prijs.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

quote:
themaxxxx schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:42:
Behuizing, en PSU hebben weinig risico, CPU en GPU kan je beter Nieuw kopen (omdat je nooit weet of er slechte dingen mee zijn gedaan)
quote:
mitsumark schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:58:
Ik denk juist andersom.
PSU alleen 2e hands kopen als je de bon hebt met de leeftijd en weet dat de voeding nog lang mee zou gaan (goede kwaliteit).
Behuizing zelf kan lang mee, maar de fans slijten na verloop van tijd, vaak is 2e hands niet zo heel interessant.
CPU slijt niet, die kun je prima 2e hands kopen met leeftijden ouder dan 5 jaar ook.
Moederbord is vaak te vinden als setje met de CPU, echter gaat die vaak minder lang mee, klein risico (zeker als er geen vervanger te verkrijgen is)
GPU gaat vaak ook lang mee, eerste wat kapot gaat is meestal de fan, zoek een niet al te oude (max 2-3 jaar?) Grootste probleem van een oudere videokaart is de performance of het stroomverbruik.
Geheugen gaat levenslang mee, prima 2e hands te kopen.
Harde schijf zou ik zelf niet 2e hands kopen, die zijn nieuw al niet zo betrouwbaar.
SSD kun je dan weer wel goed 2e hands kopen.
Ik ben het inderdaad ook niet met themaxxxx eens.

PSU is 'gevaarlijk' omdat die bij defecten je hele PC mee kan nemen naar het Walhalla.
Die inderdaad alleen tweedehands bij een betrouwbare koper met een bon.

CPU is een prima product om tweedehands af te nemen, zeker als die niet over te clocken is. (intel non-K variant).

GPU zou ik tegenwoordig niet meer doen omdat iedereen en z'n moeder daar crypto mee mined.

Harddisk is prima met SMART waardes te controleren, zeker als dat type goede reviews heeft zou ik er we op vertrouwen. Fatsoenlijke koper met garantie en je zit prima, scheelt je snel 30-50% van de nieuwprijs. Even de eerste dag wat benchmarks op laten doen gedurende een 24 uur en controleren of die geen rare geluiden maakt dan kan een degelijk type gerust door tot in de tienduizend draaiuren. Bij harddisks is het meestal hit-miss bij aankoop, daarom altijd even benchmarken voordat je 'm in gebruik neemt, ook bij nieuwe.

SSD is ook door middel van SMART waardes goed te controleren, een bon voor garantie is altijd prettig en je kan prima door. Helaas zijn de SMART waardes van de nieuwe Crucials (BX200) in mijn ogen niet meer betrouwbaar gezien ze alleen 'gebruikte tijd' noteren en niet meer 'on time'. Geeft een onrealistisch beeld als koper. In vergelijking, mijn (oude) Samsung SSD heeft een ratio van 5,7 hours/boot. Mijn drie harddisks hebben een ratio van 6,5 - 6,1 - 5,3 hours/boot en mijn nieuwere BX200 heeft 1,1 hours/boot. Terwijl er niet echt veel veranderd is aan mijn computergebruik.

Geheugen is er eentje die het altijd zeer goed doet in de tweedehandsmarkt met de reden dat dit praktisch nooit stuk gaat. helaas zul je hierdoor dus niet veel goedkoper uit zijn.

Steam Profile

• Vlizzjeffrey
  • Laatst online: 27-03 07:46
geheugen is ook goed tweedehands te kopen, staat nu bv een setje 4x8gb ddr3 op vraag en aanbod voor 75 euro, toch een leuke prijs

• Kevinpr
  • Laatst online: 23-02 15:27
Thanks! Zeer bruikbare antwoorden en vooral een fijne uitleg!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True