Dakpanelen van pannendak rijtjeshuis vernieuwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 07:45
Bij een kleine renovatie van onze zolder heb ik ontdekt dat de panelen waar de pannen op liggen een tikje brak zijn.

Het gaat om een rijtjeshuis uit 1973, pannendak op 3 cm spaanplaat met 3 cm pur, dakkapellen met pannen voor en achter.
De dakplaten liggen weer op balken.

Als onderdeel van de renovatie zijn we kieren gaan dichten tegen tocht (wind is eigenlijk een betere uitdrukking hier :) en daar kwam ik op meerdere plekken lekkage tegen, of sporen daarvan uit het verleden.

Spaanplaat kan niet goed tegen nattigheid dus het is niet overal even lekker meer.

Heeft een van jullie al eens een dak laten vernieuwen? En dan bedoel ik alles tussen de draagbalken en de dakpannen.

Over wat voor soort bedragen gaat het dan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:26
Dat hangt nogal van het oppervlak af he ;)

In mijn ervaring zijn de kosten van ruwbouw relatief beperkt. Ter indicatie: Ik heb het dak van mijn garage compleet vervangen (dus inclusief balken, en zelfs de zolder), waarbij ik de pannen zoveel mogelijk hergebruikt heb. Het gaat dan om 45m2 aan dak, en 25m2 zolder. De materiaalkosten waren iets minder dan 2k (ik zou de bonnetjes even moeten opzoeken voor het precieze bedrag) en ongeveer 3 dagen werk (voor de constructie) met 3 man. Daarbij hadden we allen niet bijzonder veel ervaring met het compleet maken van het dak, en zo zat er best veel tijd in het stellen van de balken.

Mijn inschatting is dat het in jouw situatie in 2 dagen met 2-3 man wel moet lukken, beetje afhankelijk van hoe hoog/goed bereikbaar het is.

Mar je hebt het over een rijtjeshuis. Hoe is de situatie bij de buren? Is het niet voordeliger om deze klus voor het hele rijtje tegelijk te (laten) doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:41
Yep, dat hebben we hier enkele jaren geleden laten doen (rijtjeshuis uit 1960). Alles tot de gordingen verwijderd inclusief het asbest dakbeschot.

Daarna isobouw slimfix dakpanelen laten plaatsen, panlatten en nieuwe pannen. Dat ging om ruim 15k. De meeste kosten zaten natuurlijk in het laten verwijderen van het dakbeschot. Let wel op dat je dak niet hoger uitkomt dan dat van de buren.

Erg blij mee dat de zolder nu goed geïsoleerd is. Sindsdien flink minder gasverbruik :).

Heb je al zonnepanelen? Zo nee, denk ook eens aan de mogelijkheden om indak zonnepanelen of zonnepaneel pannen te plaatsen.

[ Voor 37% gewijzigd door sh4dow op 20-01-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Dank voor de reacties mannen!
We hebben een tijdje terug met de hele rij (op een na) de muren geïsoleerd. dat scheelde bijna 50 % dus hier had ik dat idee ook. Maar onze naaste buren kunnen iets van 10 mille niet opbrengen dus we kunnen het in ieder geval niet met de hele rij doen.

Maar nog steeds zal het met meerderen goedkoper zijn dus ik ga het wel verkennen.
Maar dan kan het dak idd niet hoger worden.

Slimfix ziet er goed uit, leuk om een nieuwe naam er bij te hebben. Lekker dik ;)

Betere isolatie is (moet zijn) de beste reden om idd alles tot gordingen te laten vervangen.

@sh4dow heb je berekend hoe veel je nu op jaarbasis bespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:41
Dat heb ik niet zo inzichtelijk, ik heb namelijk ook direct alle CV buizen op zolder met sanflex buisisolatie ingepakt en de oude enkelplaat radiatoren vervangen voor exemplaren met meer vermogen waardoor de aanvoertemperatuur van de ketel omlaag kon.

Met al die maatregelen samen verbruiken we nog maar 650 m3 gas per jaar. We koken ook op gas, gezin met 2 kleine kinderen.

Let wel op, die isobouw platen konden bij ons toegepast worden aangezien de vorige dakconstructie bestond uit gordingen, daarop balken (met dezelfde hoogte als de isobouw platen) en daarop asbest platen.

Die balken zijn nu dan vervangen door de isobouw panelen waardoor het dak op nagenoeg dezelfde hoogte is gebleven. De vraag is of dat bij jou ook mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door sh4dow op 20-01-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Isobouw heeft nog een aantal andere opties die het verkennen waard zijn.
Een ervan zijn isolatieplaten die tussen de pannen en tengels geplaatst kunnen worden.

die zijn in zichzelf ook waterdicht en het is veel goedkoper leggen lijkt me.

Dan kunnen de buren misschien wel weer mee doen...
Pagina: 1