Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reeds een half jaar heb ik met veel plezier een chromecast ultra in gebruik. Deze is aangesloten aan mijn LG oled TV en geeft op die manier onder andere via plex de mogelijkheid om zowel HD als UHD beelden zonder probleem naar de TV te sturen.

Aan mijn TV meubel heb ik een belkin stekkerdoos waarmee ik met een druk op de knop de toestellen aanzet(en na 10u automatisch alles uit gaat). Dus de TV, een hub, mijn NUC, een homecinemacenter (blueray en 5.1 geluid) en dus ook de chromecast ultra. Die is met een netwerkkabel aangesloten. Dat gaat allemaal goed, maar...

Het viel me al een tijdje op dat deze constant vrij veel gegevens verbruikte, ook als ik die NIET gebruik. Dus de afgelopen dagen me wat verdiept in wat en hoeveel data. De Chromecast gebruik ik niet voor Netflix, toch heeft die volgens mijn router afgelopen week 3.11GB Netflix gebruikt, 1.77 Google(SSL) en 1.46 HTTP Protocol over TLS SSL, alles bij elkaar 6.56GB.

Waar komt die data vandaan? Maar nog belangrijker, wat kan ik er aan doen om dat te voorkomen?

Zaken die ik al geprobeerd heb:
- de backdrops vervangen door 2 kleine zwarte jpg's ipv google foto's,
- "gebruiksgegeven en crashrapporten naar google verzenden" is uitgeschakeld.
- Terug naar fabrieksinstellingen

Maar het blijft nog steeds een hoop gegevens gebruikt worden vanaf het moment dat het ingeschakeld wordt, ook al is de TV niet aangezet of wordt de chromecast op een of andere manier gebruikt. Vooral de Netflix gegevens begrijp ik niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Heeft het niet hier mee te maken.

Dit zou komen doordat Google-apps bij het ontwaken uit sleep veel te veel packets over het lokale netwerk sturen om Cast-compatibele apparaten te ontdekken.

Het zou gaan om recente versies van het Android-os en van Google-apps die kunnen casten, zoals YouTube. Normaal gesproken zou een mdsn multicast discovery packet om de 20 seconden het lokale netwerk op gestuurd worden om de verbinding met een Cast-apparaat te onderhouden.

nieuws: Google Cast-apparaten veroorzaken wifi-drop-outs bij verschillende ro...

[ Voor 40% gewijzigd door HKLM_ op 20-01-2018 11:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik test het verder uit. Bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:06
Even een tip, als je een plex server hebt kun je ook gewoon deX-Play app gebruiken en heb je geen chromecast nodig. :)

En vergeet je niet dat de OLED tv ook een refresh cycle doet na 4 uur tv kijken?
Dat gaat dus niet als je alle stroom er af haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De eerste uren nadat ik de tip van HKLM_ gevolgd had was het dataverbruik niet noemenswaardig, maar een maar kb per uur. Dus dat ziet er goed uit. Om zeker te zijn heb ik de chromecast nu weer stroom gegeven om het vandaag nog goed op te volgend.

Ik zal is verder zoeken naar de X-Play app. De reden dat ik een chromecast heb gekocht is 2delig. Deze kan ik makkelijk meenemen en bij iemand anders aansluiten. Ook werkt Plex streamen bij een bitrate hoger dan 720p met ondertitels niet vlot bij de Plex-App van LG zelf. Met de Chromecast Ultra, aangesloten met de meelgeleerde voeding én bekabeld netwerk gaat het vlot met UHD beelden die op mijn Qnap TS-453A staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is zeker niet zo erg als voorheen, maar de Chromecast krijgt nu al een 4 tal uur stroom. Voor de rest geen gebruik van de TV of de CC, toch weer wat data van en naar het toestel

Client: Chromecast-Ultra
Used traffic: 194.95 MB
Top 5 apps used:
Netflix 101.88MB
HTTP Protocol over TLS SSL 68.55MB
Google(SSL) 24.25MB
Google APIs(SSL) 179.22KB
Google User Content(SSL) 45.17KB
Pagina: 1