Schade huurauto gevolgen voor premie eigen autoverzekering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Ik heb onlangs een busje gehuurd bij Sixt, en omdat het vrij goedkoop was besloten de eigen risico geheel af te kopen. Eerste keer dat ik deed, en toen ik voorstelde om even om de auto heen te lopen om de schade op te nemen zei de filliaalmanager joviaal dat dat niet nodig was, omdat ik toch de eigen risico had afgekocht. Haha, ja inderdaad 8)7 .

Later op de middag breng ik de bus terug, en een van de personeelslieden stelt vast dat er schade is, twee grote krassen op de zijkant van de laadbak. Dat heb ik niet gehoord, en ik kan me ook niet voor de geest halen dat ik ergens het risico heb gelopen om iets te raken. Misschien is heb ik het gedaan, soms hoor je een kras niet denk ik, vooral gezien de bak van plastic was, maar mijn vader die bijrijder was (en dus aan de kant van de kras zat) zegt dat we 100% niets hebben geraakt.

Anyway, nu wordt me dus deze schade in de schoenen geschoven, en ik heb voor ontvangst getekend zonder te checken of die schade er al zat.

Wordt deze schade nu opgenomen in een register dat ook mijn autoverzekeringspremie kan beïnvloeden wanneer ik zelf een auto koop? Dat zou natuurlijk vervelend zijn, en nog meer omdat me dan het gevoel zou bekruipen dat die filliaalmanager dat echt wel wist toen ie mij wijs maakte dat het niet nodig was om ff om de bus heen te lopen.

Alvast thanks voor jullie reacties!

Beste antwoord (via d-snp op 19-01-2018 23:20)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij het afsluiten van een verzekering krijg je deze vraag: "Heeft u de laatste vijf jaar schade gehad?". Als je liegt, heeft de verzekering een reden om niet te hoeven uitbetalen. Dat onderzoeken ze niet bij afsluiten, maar wel als ze ooit diep in de buidel moeten tasten. En dit topic kan al genoeg reden zijn om je op een leugen te betrappen. Ik heb ook jarenlang "ja" moeten zeggen vanwege iets onbenulligs, en na mijn toelichting was dat geen bezwaar.
Als je bovenstaande verhaal meestuurt, lijkt het me waarschijnlijk dat de verzekeraar je gewoon accepteert. Zonder premieverhoging hiervoor.

Voor zover ik weet is er geen "register" voor.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 19-01-2018 23:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij het afsluiten van een verzekering krijg je deze vraag: "Heeft u de laatste vijf jaar schade gehad?". Als je liegt, heeft de verzekering een reden om niet te hoeven uitbetalen. Dat onderzoeken ze niet bij afsluiten, maar wel als ze ooit diep in de buidel moeten tasten. En dit topic kan al genoeg reden zijn om je op een leugen te betrappen. Ik heb ook jarenlang "ja" moeten zeggen vanwege iets onbenulligs, en na mijn toelichting was dat geen bezwaar.
Als je bovenstaande verhaal meestuurt, lijkt het me waarschijnlijk dat de verzekeraar je gewoon accepteert. Zonder premieverhoging hiervoor.

[ Voor 21% gewijzigd door RemcoDelft op 19-01-2018 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Thanks Remco en Junkie!

Er zal dan toch een mechanisme moeten zijn voor verzekeraars om te weten of ik lieg? Het lijkt mij in hun interesse als ze elkaar up to date houden van schaderijders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-06 01:21
voor je huurauto sluit je een aparte verzekering af die niks te maken heeft met je (prive) auto verzekering. juist om gezeik zoals nu te voorkomen koop je het eigen risico af. kost je wat meer maar je loopt minder risico.

vraag me af of je hiermee ooot in de problemen komt met een verzekering (verwacht van niet) want de vraag is meestal of jou ooit een verzekering geweigerd is, en dát is niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:18
RemcoDelft schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:18:

Tuurlijk is er wel een register voor verzekeringen.
het CIS register, daarin wordt alle schademeldingen gedaan waar je betrokken bent geweest. (schuld of geen schuld) en dit geld voor ALLE soorten verzekeringen, van auto tot huisdierverzekeringen

Je wordt dmv een vragenlijst gescreend, wat je al aangaf,
Heb je bijvoorbeeld zoals jouw geval ergens ja op moeten zeggen, dan wordt je naam even door het register gehaald (dit doen ze niet standaard)
Dan cross checken ze of je toelichting bv klopt en of je een vermeerderd risico geval bent.
Indien nee zal je gewoon geaccepteerd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08
Bij het afsluiten van een verzekering krijg je deze vraag: "Heeft u de laatste vijf jaar schade gehad?".
Die vraag is in ieder geval niet standaard.
Interpolis stelt de volgende vragen:
Heeft een verzekeraar in de afgelopen 5 jaar een verzekering aan u geweigerd, opgezegd of bent u onder bijzondere voorwaarden verzekerd geweest?
Bent u in de afgelopen 8 jaar in aanraking geweest met politie of justitie voor een misdrijf of overtreding (behalve minder dan een x aantal boetes).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
Tjonge. Dat je nog zo naief was. Laat me raden, die filiaalmanager heeft je dus ten eerste meer laten betalen voor de verzekering door je aan te raden het eigen risico af te kopen. En vervolgens heeft ie je opgelicht door je een schade in de schoenen te schuiven die er al zat. Zijn dag kon echt niet meer stuk!

Ontopic. Nee dit heeft geen gevolgen voor je eigen autoverzekering. Dit is immers een andere verzekering. Zoals eerder gezegd kan het wel zijn dat als je een nieuwe verzekering afsluit en de verzekeraar vraagt of je schade hebt gehad, je dan ja moet zeggen. Dus je kunt er nog steeds nadeel van hebben, al denk ik dat dat wel meevalt als je uitlegt wat er is gebeurd. Maar volgende keer toch maar even goed inspecteren voordat je een huurauto meeneemt! En ALLE schades laten noteren, al is het maar een klein deukje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

De schade is gewoon gedekt door de 0 eigen risico verzekering die je hebt afgesloten en staat los van een eventuele eigen verzekering.

Toen ik in de autoverhuur zat, controleerde ik altijd met de klant de eventuele schades en legde ze vast zowel bij uitgifte als inname.

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 20-01-2018 02:53 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 12:35
Gewoon de volgende keer de auto van alle kanten op de foto zetten naast het wel inspecteren van de auto en benoemen van alle schades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

Part

Helemaal niets.....

Dan ben ik wel heel benieuwd welke verzekering vraagt: Heeft u de laatste vijf jaar schade gehad?
Ik heb al heel wat verschillende autoverzekeringen afgesloten en nog nooit deze vraag gehad en ook nooit heb ik schade moeten opgeven die door andere veroorzaakt is..
Verzekeringen werken met het roy data systeem. Als deze schade daar niet onder jou naam in opgeslagen word is het niets aan de hand.
Er is schade aan de huurauto maar nergens staat dat de TS deze schade veroorzaakt heeft. Kan ook een andere weggebruiker, andere bestuurder of de vorige klant zijn geweest.
Niets aan de hand dus :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
Hier wat info over het Roy Data systeem: https://www.seps.nl/home/roy-data/algemeen/ basically als je je verzekering opzegt geeft je verzekeraar door aan Roy Data wat je schade is geweest. Je volgende verzekeraar heeft daar dan inzage in, zodat die de gepaste premie kan berekenen.

In het stukje staat dat lease-verzekeraars vaak niet gebruik maken van Roy Data. Dat geeft me het vermoeden dat verhuurders dat al helemaal niet doen. Dus dat zou wel schelen.

Thanks voor de discussie dusver!

Natuurlijk zal ik in het vervolg altijd de hele auto checken, ik huur veel en doe dat normaal ook altijd. Dit was de eerste keer dat ik nul eigen risico had, daarom was ik verrast en reageerde ik dus incorrect. De keuze voor nul eigen risico was puur omdat ik de bus kon huren voor veel minder dan ik had gebudgeteerd, en het was een grote bus dus ik was wel blij met die geruststelling. Heb de bestelling online gedaan, dus niet beinvloed door een verkoper bij die keuze.

[ Voor 32% gewijzigd door d-snp op 20-01-2018 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In Roy Data wordt niet je schadeverleden geregistreerd maar het aantal schadevrije jaren wat je hebt opgebouwd op het moment van beëindigen van je verzekering. Schades waar je bij betrokken bent, dus ook die met je huur of lease auto, worden daar niet geregistreerd maar in het Fish systeem.

Schades veroorzaakt met een huur auto hebben geen directe invloed op je eigen autoverzekering. Zoals al eerder aangegeven kan het wel van invloed zijn bij het afsluiten van een nieuwe verzekering. Bijna alle verzekeraars zullen namelijk een controle doen in het Fish systeem bij het afsluiten van een verzekering en afhankelijk van wat daar uit komt de polis al dan niet accepteren, eventueel moet een toeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

Part

Helemaal niets.....

ebis schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:18:
In Roy Data wordt niet je schadeverleden geregistreerd maar het aantal schadevrije jaren wat je hebt opgebouwd op het moment van beëindigen van je verzekering. Schades waar je bij betrokken bent, dus ook die met je huur of lease auto, worden daar niet geregistreerd maar in het Fish systeem.

Schades veroorzaakt met een huur auto hebben geen directe invloed op je eigen autoverzekering. Zoals al eerder aangegeven kan het wel van invloed zijn bij het afsluiten van een nieuwe verzekering. Bijna alle verzekeraars zullen namelijk een controle doen in het Fish systeem bij het afsluiten van een verzekering en afhankelijk van wat daar uit komt de polis al dan niet accepteren, eventueel moet een toeslag.
In het Fish systeem kom je alleen door: fraude, wanbetaling, een rijontzegging of strafrechtelijk verleden.
Dus een schade geval (paar krassen) komt daar zeker niet in.

Het is vrij simpel.
Je huurd een auto. Je spreekt af dat je deze zonder extra schade weer inlevert.
Heb je wel schade dan betaal je die schade zelf. Dit zonder gevolgen voor wat dan ook.

Wil je het risico niet lopen om schade te moeten betalen dan sluit je een extra verzekering af.
Heb je dan schade dan betaald de verzekering deze schade. En dit ook weer zonder gevolgen voor wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ah Sixt Nederland; die lijken extra geld te verdienen met bullshit omdat ze voor de verhuur zelf vaak de laagste prijs hanteren...

Afg. zomer daar bestelbus gehuurd, en zoals meestal gold: met volle tank mee=met volle tank terug.

Op 2 KM van het filiaal de bus afgetankt (dus echt t/m de vulopening) voor het terugbrengen, kreeg ik later per mail een naheffing want er moest nog 8 liter in volgens hen...

Jaja, dus ik had op twee kilometer (en in een paar minuten rijden) 8 liter diesel verbruikt in een busje dat 1:15 reed ofzo 8)7
Bonnetje van tankstation bewaard, daar stonden tijd & locatie op, ingescand en teruggestuurd met de mededeling dat ik niet akkoord ging met de extra rekening en of ze het ingevorderde geld van m'n CC even per ommegaande terug wilden storten.

Dat deden ze: met als reden "we willen graag klanten tevreden houden".
Nou dat bereik je het makkelijkst door ze niet proberen op te lichten lijkt me?

Meer on topic: voordat je met de auto wegrijdt, altijd even rondje maken met de verhuurder.
Moet je de auto zelf in een garage ophalen (vaak in het buitenland), maak dan even foto's van alle kanten terwijl 'ie nog in het parkeervak staat.
Heeft me al 2x "gered" bij reeds aanwezige schades die ik op het oog gemist had (onderspoiler en wieldoprand).

[ Voor 16% gewijzigd door 3dfx op 20-01-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Part schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:54:
[...]
In het Fish systeem kom je alleen door: fraude, wanbetaling, een rijontzegging of strafrechtelijk verleden.
Dus een schade geval (paar krassen) komt daar zeker niet in.
Mijn eigen ervaring is totaal anders en als je kijkt op de website van de Stichting CIS zal je zien dat schadeclaims wel degelijk worden geregistreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

d-snp schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:14:
Ik heb onlangs een busje gehuurd bij Sixt, en omdat het vrij goedkoop was besloten de eigen risico geheel af te kopen. Eerste keer dat ik deed, en toen ik voorstelde om even om de auto heen te lopen om de schade op te nemen zei de filliaalmanager joviaal dat dat niet nodig was, omdat ik toch de eigen risico had afgekocht. Haha, ja inderdaad 8)7 .

Later op de middag breng ik de bus terug, en een van de personeelslieden stelt vast dat er schade is, twee grote krassen op de zijkant van de laadbak. Dat heb ik niet gehoord, en ik kan me ook niet voor de geest halen dat ik ergens het risico heb gelopen om iets te raken. Misschien is heb ik het gedaan, soms hoor je een kras niet denk ik, vooral gezien de bak van plastic was, maar mijn vader die bijrijder was (en dus aan de kant van de kras zat) zegt dat we 100% niets hebben geraakt.

Anyway, nu wordt me dus deze schade in de schoenen geschoven, en ik heb voor ontvangst getekend zonder te checken of die schade er al zat.

Wordt deze schade nu opgenomen in een register dat ook mijn autoverzekeringspremie kan beïnvloeden wanneer ik zelf een auto koop? Dat zou natuurlijk vervelend zijn, en nog meer omdat me dan het gevoel zou bekruipen dat die filliaalmanager dat echt wel wist toen ie mij wijs maakte dat het niet nodig was om ff om de bus heen te lopen.

Alvast thanks voor jullie reacties!
Nee, er is wel registratie. Maar via huur geldt dat niet voor je priveverzekering.
Het kan zijn als je meerdere schades op deze manier hebt dat er wel aantekeningen komen. Maar bij kleine krasjes die er waarschijnlijk voorheen al zaten heeft dit geen invloed op premie van priveverzekering.

* tip voor iedere lezer; Kijk altijd het te lenen object na op schade voor je akkoord tekent. In geval gemotoriseerd, kijk je ook de brandstofmeter na.En de km stand bij ontvangst.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Iva_Bigone schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:25:
Ah Sixt Nederland; die lijken extra geld te verdienen met bullshit omdat ze voor de verhuur zelf vaak de laagste prijs hanteren...
Bedenk dat de verkoper/verhuurder/baliemedewerker wordt beloond voor extra verkochte zaken.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1