Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxx24
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 20:26
Beste lezer,

Sinds kort ben ik in het bezit van de tri-band router TP-Link Archer C5400 en omdat de Wifi op mijn Imac (late 2012 met macOS High Sierra 10.13.2) max 450Mbps aan kan, dacht ik deze snelheid simpel en effectief te kunnen verbeteren middels een USB Wifi adapter. Vooral omdat ik intern op ons netwerk veel met foto's en video's van mijn NAS werk en dan de extra bandbreedte goed kan gebruiken.

Ik heb daarom een TP-Link Archer T9UH v1 (bewust zelfde merk als de router) aangeschaft omdat die een mooie theoretische snelheid heeft van 1300Mbps op de 5Ghz band en de router zelfs tot 2167Mbps.

Echter, als ik deze T9UH inplug en installeer met de laatste drivers (Archer T9UH(EU)_V1_170623_Mac) dan krijg ik wel verbinding maar dat is niet veel beter dan het standaard wifi signaal van mijn Broadcom BCM94331CD chipset in de iMac zelf.

Verder onderzoek leert dat de USB adapter als een USB 2.0 device wordt gezien met de snelheidsbeperking van 480Mbps.... Als ik deze echter middels bootcamp op dezelfde iMac onder windows 10 installeer krijg ik netjes de 1300Mbps te zien. Hetzelfde geldt als ik het op een echte Windows 10 laptop installeer. Alle andere USB 3.0 apparaten (SSD's, USB sticks) zijn gewoon als USB 3.0 device te zien op de iMac.

iMac specificaties
iMac USB overzicht met de 802.11ac NIC als de T9UH

Ik kan de adapter natuurlijk direct terugsturen naar Amazon maar wilde toch proberen om de oorzaak te achterhalen en de T9UH toch op USB 3.0 en de snelheid van 1300Mbps te gebruiken.

Ik heb na wat onderzoek TP-Link support gemailed met dit verhaal en zij geven aan met Apple Support contact op te nemen maar ik dacht eerst nog wat verder onderzoek te verrichten en eens een bericht te plaatsen bij mogelijke soortgenoten.

Mijn vragen:
  • Heeft iemand soortgelijk ervaringen gehad en/of tips of oplossingen?
  • De TP-Link support site geeft aan dat de driver voor Mac 10.8~10.12 is, zou dit uit kunnen maken?
  • Is er een andere AC1900 Wifi adapter die zeker werkt met High Sierra 10.13.2? B.v. de Edimax EW-7833UAC
Alvast bedankt voor het lezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:07
Probeer deze driver van Edimax eens. Gebruikt dezelfde Realtek chip als de T9UH, dus die driver zou moeten werken. Realtek heeft overigens al heel lang geen nieuwe versie van een driver uitgebracht, dus het kan ook gewoon een compatibiliteit issue zijn met High Sierra.

[ Voor 21% gewijzigd door MelvinW op 19-01-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat ik nog mis aan gegevens is waarom je denkt dat je meer nodig hebt dan die 450Mbps? Heb je zelf een internetlijn van 500Mbps of meer? Kopieer je veel bestanden over het draadloze netwerk tussen apparaten?

Zo niet, dan heb je het ook niet nodig :) en je merkt nu ook wel hoe buggy 3rd party netwerk drivers zijn onder macOS, de consensus is dan ook om daar eigenlijk niets mee te doen. Wil nog wel eens rare kernel panics veroorzaken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:40
Ik denk dat je hier niet veel mee gaat winnen:
- De geadverteerde snelheden zijn half-duplex
- De geadverteerde snelheden zijn in lab-condities
- De geadverteerde snelheden zijn zonder overhead

Effectief ga je, ben ik bang, nooit een snellere verbinding krijgen dan de USB 2.0 standaard (of je interne NIC) toelaat, tenzij je op een dusdanige afstand van je router zit dat je er net zo goed een kabeltje tussen kan prikken, wat überhaupt altijd de voorkeur heeft.

Welke snelheid haal je nu (over USB2.0/intern) en met welke instellingen op je router? Kanaal, kanaalbreedte etc? Hoe ziet je “omgeving” er uit? Andere netwerken, storingen, wat komt er effectief op je Mac binnen? (Met alt ingedrukt op t WiFi icoontje klikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxx24
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 20:26
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik heb de voorgestelde Edimax driver gedownload en geïnstalleerd. Dit is feitelijk dezelfde driver qua installatie en uiteindelijke applicatie en gaf (helaas) ook hetzelfde resultaat.

T.a.v. de vragen over de internetverbinding ik heb een 50/30 lijn en daar hoeft het niet voor, het is voor het interne verkeer. Met de tri-band los ik al op dat verschillende apparaten elkaar niet in de weg zitten en met de extra bandbreedte zou het net wat vlotter moeten kunnen gaan met de hoeveelheid foto's en video materiaal. Een extra lijntje leggen is wat meer werk daar ik kabels moet gaan trekken naar zolder en daar nu geen loze leidingen voor heb.

Ik heb 'm vanmiddag retour gestuurd naar Amazon en wacht wel op een 802.11ax adapter ;-)