Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DecibelPro.
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-03-2020
Hi All - Ik ben opzoek naar wat hulp bij het kiezen van een 4K monitor. Wellicht kunnen jullie mij daarbij helpen.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een 4K monitor, voornamelijk om dat ik die wil gebruiken voor gamen via mijn XBOX One X. Waarbij ik vooral games als AC, FaryCry, GTAV en dergelijke speel. Daarnaast ook zo nu en dan BF en andere FPS, maar in mindere mate. Ik ben dus meer op zoek naar een scherm wat mij een mooie game-ervaring geeft dan een scherm wat een snelle reactie tijd heeft. Al moet deze ook weer niet te hoog zijn, gezien ik zo nu en dan ook FPS speel.
De aanschaf van een XBOX One X is dus mijn primaire rede voor een 4K scherm, echter zal ik hem ook gebruik om vanaf mijn laptop films/series te kijken via Netflix. Daarnaast ook voor regulier stuff, zoals bewerken van office bestanden en het surfen op het net.

Daarnaast wil ik wellicht twee schermen kopen, voor een mooie dual-setting. Maar dat heeft verder weinig invloed op mijn voorkeuren, behalve dat een wat dunnere rand de voorkeur heeft. Maar dat is geen must.

Vereiste c.q. voorkeuren voor specificaties:
- Schermdiagonaal: Minimaal 27", met een lichte voorkeur voor hogere.
- Resolutie: 3840x2160 (4K)
- DPI van minimaal 100
- IPS paneel, geeft mooiere kleuren (als ik het goed begrijp) dan een TN paneel.
- Reactietijd: Bij voorkeur 4ms of lager, maar 5ms kan ook.
- Input Lag: Hoe minder hoe beter, wordt altijd pist als m'n game niet per direct reageert op mijn controller.
- HDMI 2.0
- Jack aansluiting voor mijn koptelefoon.

Wat is je budget?
Mijn budget is flexibel, maakt me niet zo veel uit hoeveel het scherm kost. Het gaat me meer om de kwaliteit die ik voor mijn geld krijg.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet zo zeer een specifieke voorkeur, al neig ik wel naar wat bekendere merken (bij het grotere publiek) zoals Samsung en LG.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Zoals gezegd wil ik het scherm voornamelijk gebruik om erop te gamen via mijn XBOX One X. Echter gebruik ik hem ook i.c.m. mijn laptop, die al weer een aantal jaar oud is (2012). Betreft een ASUS uit de N56VZ serie, met een Intel i7-3610QM CPU, NVIDIA GeForce GT 650M, en 8GB ram. Nu heb ik niet heel veel verstand van al die spec's, maar ik ben me bewust dat het een nogal verouderd systeem is en dat mijn laptop bij lange na niet sterk genoeg is om zware games te draaien op hoge settings.
Maar in de toekomst ben ik wel van plan om een nieuwe laptop of een PC te kopen waarmee ik op 4K wil kunnen gamen. Dat heeft alleen nu niet mijn prioriteit, zoals gezegd zal ik het scherm vooral gebruiken voor gamen via mijn XBOX One X.

Heb je zelf al wat onderzoek gedaan?
Ik heb vandaag (19-1) een aantal uur in het rondgekeken, hier in de pricewatch, maar ook de nodige artikelen gelezen over beeldschermen en specifieke specificaties ervan.
Op basis daarvan heb ik nu een aantal schermen waaruit ik verwacht te gaan kiezen. Hieronder heb ik ze even op een rijtje gezet, met de voor- en nadelen (zoals ik die zie).

pricewatch: Acer Predator XB271HKbmiprz Rood, Zwart
Voordelen:
- IPS paneel
- Reactiesnelheid van 4ms
- 163dpi
- In hoogte verstelbaar

Nadelen:
- G-Sync ondersteuning, heb ik weinig aan wanneer ik game via mijn XBOX, aangezien die (als ik het goed begrijp) juist werkt met FreeSync i.v.m. het feit dat er een AMD kaart inzit. In feite heb ik dus weinig tot niks aan deze optie.
- 1 HDMI poort, wil er eigenlijk 2, voor aansluiting van XBOX en Laptop.
- Nogal dik/grote diepte qua afmetingen.
- De prijs (€790), is het duurste van allemaal en ik zie niet direct de meerwaarde.

pricewatch: Dell U2718Q Zwart
Voordelen:
- IPS paneel
- 163dpi
- Redelijk dun

Nadelen:
- Geen FreeSync (of G-sync)
- 1 HDMI
- Niet in hoogte verstelbaar
- Relatief duur, €650 en zie daar niet meteen de meerwaarde van.

pricewatch: Samsung U28H750 Zwart
Voordelen:
- FreeSync
- 158dpi
- 1ms
- 2xHDMI
- HDMI 2.0
- 27,9", is dus wat groter dan de vorige 2.

Nadelen:
- TN paneel
- Helderheid valt wat tegen, 250cd/m²

pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart
Voordelen:
- FreeSync
- 157dpi
- 2xHDMI
- 1ms
- 28"
- Dunste van allemaal

Nadelen:
- TN paneel
- Ben niet zeker of deze HDMI 2.0 ondersteund

pricewatch: LG 32UD59-B Zwart
Voordelen:
- FreeSync
- In hoogte verstelbaar
- 2xHDMI
- HDMI 2.0
- 32" (al wordt ie dan wellicht te groot voor 2 schermen naast elkaar)

Nadelen:
- 138dpi, is nog steeds goed, maar laagste van allemaal.
- 5ms
- Heeft een VA paneel, ik weet alleen niet zo goed wat het verschil met FPS is. Heb daar wel wat over gelezen, maar heb er zelf geen ervaring mee in de praktijk.

De eerste twee monitoren vind ikzelf het minst aanspreken, met name omdat ze een relatief hoge prijs hebben zonder dat ik daar direct de meerwaarde van zie.
Ik neig dus met name naar 1 van de laatste 3, waarbij ik die van 32" wel wat vind hebben qua grote. Al is het wel zo dat dit het waarschijnlijk voor mij onmogelijk maakt om twee schermen naast elkaar te zetten. Echter is het wellicht zo dat ik geen twee schermen nodig heb als ik een scherm heb van die grote.

Wat wil je weten
Graag hoor ik van jullie of ik in mijn afwegingen nog een bepaalde specificatie ben vergeten, die van belang is bij het gamen via een XBOX One X waarbij het voornamelijk gaat om de mooie beelden?
Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie vinden van een VA paneel ten opzichte van een FPS paneel, wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Verder zijn alle ander tips ook welkom en natuurlijk welke van de 5 schermen jullie zouden kiezen en waarom.
Tot slot, als iemand nog een ander goed alternatief heeft dan hoor ik dat ook graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DecibelPro.
Iemand een advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 23:09
Waarom niet gewoon deze? pricewatch: LG 27UD58 Zwart 5ms, ips, 163dpi, 4k en 27'', en ook nog goedkoper dan alle monitoren hierboven.

[ Voor 0% gewijzigd door Waltro op 21-01-2018 15:40 . Reden: 5ms ipv 4ms :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 5ms paneel is vrijwel geen nadeel, dat verschil daar merk je in de praktijk niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DecibelPro.
@Waltro : Thanx voor de tip, ziet er goed uit. Enige 'nadeel' eraan is dat ie 'maar' 27" is. Terwijl ik een kleine voorkeur heb voor een iets groter formaat. Maar zal deze zeker eens meenemen in mijn afweging.
E: En hij is niet in hoogte verstelbaar, aangezien ik vrij lang ben vind ik dat eigenlijk een must.

@Verwijderd : Bedankt! Had ik inderdaad ook ergens anders gelezen, maar in bepaalde reviews lees je dan weer dat mensen daar wel last van hebben. Maar zal voor mij weinig uitmaken, aangezien ik sowieso weinig FPS games speel.

[ Voor 10% gewijzigd door DecibelPro. op 22-01-2018 14:26 . Reden: Hoogte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
@DecibelPro. AOC U3277FWQ. 4K, MVA (hoog contrast) en 31,5-inch voor een bescheiden prijs. :)
Pagina: 1