Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 11:09
Wij hebben in december de sleutel gekregen van ons nieuwe huis, en willen hier graag zonnepanelen bij. Verbruik weten we niet op dít moment, we komen van een appartement.

Op termijn (welke termijn weten we nog niet :) ) willen we gasloos, dus we gaan alvast zoveel mogelijk voorbereiden de komende tijd.

Ons dak is oost\west, met aan beide zijdes een dakkapel. Achterthuis hebben we een carport en een kleine schuur (plat dak). Geen bomen of andere dingen die voor schaduw zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4QctuD9hhynChvSbdrL8pgTe/full.jpg

inmiddels 3 offertes ontvangen:

Offerte 1:
- Niet gekeken, puur op basis van budget (5000,- incl btw) een offerte gemaakt, als we geïnteresseerd zijn komt hij om de situatie in te schatten.

9x zonnepanelen Solarwatt 60M Style Z 285Wp mono -glasglas - 30 jaar garantie € 2.085,88
1x Omvormer SolarEdge SE 3000 HD Wave + 12 x optimizer P300 € 927,03
1x Montagesysteem Van der Valk tbv schuin dak € 210,00
1x Klein materiaal € 37,50 *
1x Materialen Meterkast - bij 1-fase € 90,00 *
1x Montage op dak - geschroefd (incl. benodigde hout) € 450,00
1x Transport materialen € 180,00
Totaal € 3.980,42
BTW 21% € 835,89
Totaal inclusief BTW € 4.816,30

Meer- of Minderprijs tbv bovenstaande
9x zonnepanelen Solarwatt 60P 275Wp poly - glasglas - 30 jaar garantie € -243,53 **
9x zonnepanelen LG Solar 300S1C-A5 - MonoX Plus € -180,00 **
9x zonnepanelen LG Solar 335Q1C-A5 - NeON R € 1.461,18 **
zonnepanelen op schuur (plat dak) dmv schans ipv op huis (schuin dak) € 369,58 **
* schatting daar ik de situatie niet ken
** meerprijs is exclusief BTW

2e offerte:
Wel hier geweest, voor deze prijs verwacht hij dat de stroomkabel van plat dak naar meterkast al geplaatst is, oftewel, dat moet ik zelf doen.

Aantal Product Kosten
9 Zonnepaneel Q-Cells Q.PEAK BFR-G4.1 300 1 836,00
1 SB 2.5 806,47
1 Verticaal transport (tot 20 m.) 117,30
1 Arbeid installatie 9-10 zonnepanelen 700,00
9 Valk Portrait (per paneel, incl ballast) 621,00
1 Aansluiting en aanpassing meterkast 35,59
1 Bekabeling zonnepanelen 33,16
1 Overig materiaal 83,61
Subtotaal 4.233,13
Korting 183,13
BTW 21%
BTW 6%
850,50
0,00
TOTAAL OFFERTE Exclusief BTW € 4.050,00
TOTAAL OFFERTE Inclusief BTW € 4.900,50

3e offerte:

12 x CS 275 Garantie 10 jaar.
1 x Goodwe 3600 DNS
8x plat dak constructie
4 x schuin dak constructie
40 meter solarkabel
15 meter voedingskabel 4mm2 YMVK
Volledige installatie en aansluiting op de meterkast.
Plaatsen extra groep in de meterkast.
Graafwerk.
Garantie op de omvormer 10 jaar.
Garantie op onze werkzaamheden 5 jaar.
Bij kapotte panelen of omvormer binnen de garantieperiode altijd binnen 5 werkdagen omruilen.
Prijs exclusief BTW € 3.817.00
Prijs inclusief BTW € 4.618.57

Bij 14 panelen is de prijs exclusief BTW 4.173.00
Prijs inclusief BTW € 5.049.33

Als we kijken naar kosten per wp, dan is de 3e offerte het voordeligst. Wat zeggen jullie van de prijzen en gebruikte materialen? Offerte 3 levert meer panelen, en ook meer wp, maar gebruikt een goedkopere omvormer. Kan dat kwaad in dít geval?

Is het, met het oog op de toekomst, beter om te gaan voor duurdere panelen met meer wp per paneel, zodat er later meer ruimte is om panelen bij te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@Wiley02 kun je de onnodige enters weghalen bij offerte 3? Gasloos gaat je niet lukken met 9 panelen zonder iets af te nemen. @Kiswum heeft ervaring met oost/west.

Ik heb het idee dat er naar die 5k is gerekend. Vraag offertes op met een budget van 4k of zo ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
Aangepast! Ik begrijp dat gasloos hier niet mee gaat lukken, van daar ook de vraag op het eind. Wat is hier verstandig om te doen met 5k.

De installatiekosten zijn redelijk hetzelfde heb ik het idee, dus ik vermoed dat ze dan een aantal panelen minder zullen leveren. Wat zou de meerwaarde zijn als ik offertes van 4k opvraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Solarwatt: https://solarwatt.nl/downloads/solarwatt-60m-style/
Begint goed... product pagina bestaat niet.

Ik ben te lang uit de zonnepanelen wereld of er worden alleen maar B-merken genoemd, maar ik ken ze geen van allen (behalve de LG's en de SB's blijken SMA's te zijn).

Vraag 1:
Waarom wordt er een omvormer met 1 ingang gebruikt? Op welk deel van de dak komen dan de panelen? Oost, west of platdak?
Vraag 2: Is er gesproken over de panelen om ze aan beide kanten van het dak + eventueel het plat dak te gaan gebruiken? Als dat is geweest, waarom wordt er dan geen omvormer gebruikt met 2 ingangen?
Vraag 3: Wat geniet jullie voorkeur voor de panelen? Het platte dak is het meest ideale vanwege de ligging.

Mocht je meer informatie willen hebben over oost-/west ligging, dan hoor ik het graag. Die van ons liggen er inmiddels 5,5 jaar op.Wij maken gebruik van een omvormer met 2 ingangen. 1 ingang is voor de panelen die op oost liggen en de ander is voor de panelen die op west liggen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
Kiswum schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:08:
Solarwatt: https://solarwatt.nl/downloads/solarwatt-60m-style/
Begint goed... product pagina bestaat niet.

Ik ben te lang uit de zonnepanelen wereld of er worden alleen maar B-merken genoemd, maar ik ken ze geen van allen (behalve de LG's en de SB's blijken SMA's te zijn).

Vraag 1:
Waarom wordt er een omvormer met 1 ingang gebruikt? Op welk deel van de dak komen dan de panelen? Oost, west of platdak?
Vraag 2: Is er gesproken over de panelen om ze aan beide kanten van het dak + eventueel het plat dak te gaan gebruiken? Als dat is geweest, waarom wordt er dan geen omvormer gebruikt met 2 ingangen?
Vraag 3: Wat geniet jullie voorkeur voor de panelen? Het platte dak is het meest ideale vanwege de ligging.

Mocht je meer informatie willen hebben over oost-/west ligging, dan hoor ik het graag. Die van ons liggen er inmiddels 5,5 jaar op.Wij maken gebruik van een omvormer met 2 ingangen. 1 ingang is voor de panelen die op oost liggen en de ander is voor de panelen die op west liggen.
1 en 2: goede vraag, geen idee. Het platte dak zal zoveel mogelijk volgelegd worden, de rest waarschijnlijk op oost. Offerte 3 komt met deze optie. Offerte 2 heeft alleen over plat dak gesproken,
3: Wat ons betreft lijkt het platte dak het meest ideaal inderdaad.

De installateur/verkoper van offerte 3 heeft het niet gehad over een omvormer met 2 ingangen. Hij gaf aan dat deze omvormer prima was voor deze setup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Mocht je panelen op het dak plaatsen. Volgens mij maakt het dan niet uit of je gebruik maakt van de ochtendzon (Oost) of van de avondzon (West), dit kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen. Je zou het wellicht kunnen berekenen, maar daar heb ik geen tijd aan besteed. De panelen zou je op de dakkapellen plaatsen of in de nok van je dak. Wij hebben ochtendzon + avondzon en daardoor hebben we van ongeveer 11.00 - 13.00 zonlicht op alle panelen tegelijkertijd.

Helaas staan de prijzen van de diverse panelen en omvormers niet geheel online. Hierdoor is vergelijken echt monnikenwerk. Wij lieten 4 bedrijven komen en daarbij was het verschil tussen kwaliteit en prijs erg groot. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een leverancier waar mijn broer goede ervaringen mee had, maar deze zat wel 110km verderop (Amsterdam). Deze was goedkoper dan de laagste offerte en bood tevens A-merk apparatuur aan.

Tip: Als je een teruglopende Ferrarismeter hebt, laat die hangen. Die hoef je niet te laten vervangen. Naar mijn idee is dat de meest betrouwbare meter dan zo'n digitale teller. Je bent niet verplicht om het te laten vervangen als je overstapt op zonnepanelen. Onthoud dit goed! Mocht je al een digitale meter hebben of wellicht gebruik maken van een dubbele teller, dan is het vervangen van de meter prima ;)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
Kiswum schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:25:
Mocht je panelen op het dak plaatsen. Volgens mij maakt het dan niet uit of je gebruik maakt van de ochtendzon (Oost) of van de avondzon (West), dit kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen. Je zou het wellicht kunnen berekenen, maar daar heb ik geen tijd aan besteed. De panelen zou je op de dakkapellen plaatsen of in de nok van je dak. Wij hebben ochtendzon + avondzon en daardoor hebben we van ongeveer 11.00 - 13.00 zonlicht op alle panelen tegelijkertijd.

Helaas staan de prijzen van de diverse panelen en omvormers niet geheel online. Hierdoor is vergelijken echt monnikenwerk. Wij lieten 4 bedrijven komen en daarbij was het verschil tussen kwaliteit en prijs erg groot. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een leverancier waar mijn broer goede ervaringen mee had, maar deze zat wel 110km verderop (Amsterdam). Deze was goedkoper dan de laagste offerte en bood tevens A-merk apparatuur aan.

Tip: Als je een teruglopende Ferrarismeter hebt, laat die hangen. Die hoef je niet te laten vervangen. Naar mijn idee is dat de meest betrouwbare meter dan zo'n digitale teller. Je bent niet verplicht om het te laten vervangen als je overstapt op zonnepanelen. Onthoud dit goed! Mocht je al een digitale meter hebben of wellicht gebruik maken van een dubbele teller, dan is het vervangen van de meter prima ;)
Bedankt voor je input en tips! Geen ferrarismeter, al een digitale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
Klein jaar geleden betaalde ik voor 19 panelen van 295Wp ook op Oost-West €4100,- ex btw. Enige wat ik zelf regelde was een 2e hands sma.

Offertes die ik kreeg scheelden tot een factor 2 van elkaar. Voor dezelfde werkzaamheden en materiaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
@Wiley02 je wilt gas loos maar weet totaal geen gebruik. Wees slim, leg eerst je plat dak en carport vol, en pas over een jaar laat je de beide schuine daken erbij nemen.
Voor een plat dak heb je niemand nodig, kan je heel goed zelf. Neem een oost west opstelling met poly panelen en niet te dure omvormer, totaal zinloos zonder schaduw. Scheelt je duizenden euro's.
Wat is afmeting van plat dak en carport?
Binnen schuine randen, dus bruikbare ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 21-01-2018 20:44 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Net gisteren de offerte van Zonneplan binnengekregen. Lijkt me alleszins redelijk en ben wel geïntresseerd (wat wel een 'dingetje' is voor me, aangezien ik behoorlijk kritisch tov het nut van zonnepanelen ben...).

Offerte gaat uit van 16x 275Wp panelen (Trina Solar), evenzoveel optimizers, een SolarEdge omvormer, installatie en alles wordt geregeld, nog net geen 6000 euro in 10 jaar incl. rente en BTW is er dan al af. Dus pakweg 4200 kWh (laat het in de praktijk 3300 zijn, ik ben en blijf pessimistisch ;) )

Op zich niet heel gek. M'n woning ligt N-Z en op de zuidkant alleen een badkamerraampje. Helaas raadde Zonneplan het af om ook panelen op de aangebouwde garage te leggen omdat deze net iets achter het vaste dak ligt, en dus vooral 's ochtends schaduw van het puntdak zou vangen.

De lening loopt via de gemeente en dat rentetarief is een stuk interessanter dan bij de bank.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
@reneeke1970

Afmeting carport: 3.55 breed, 6.20 lang
Afmeting plat dak schuur; 3.00 breed en 2.40 lang

De goodwe omvormer die persoon 3 aanbiedt, zijn dat fatsoenlijke omvormers?

Op het platte dak zou je ze ook oost/west leggen? Ik ben benieuwd waarom, de 2 installateurs geven aan dat naar zuid hier veel beter zou zijn.
Zou je nog voor 275 wp panelen gaan, of liever met hoger rendement? 320/350 wp bijvoorbeeld? Ook ben ik heel benieuwd hoe jij denkt over de 'garanties' die ze allemaal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Wiley02 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:09:
@reneeke1970

Afmeting carport: 3.55 breed, 6.20 lang
Afmeting plat dak schuur; 3.00 breed en 2.40 lang

De goodwe omvormer die persoon 3 aanbiedt, zijn dat fatsoenlijke omvormers?

Op het platte dak zou je ze ook oost/west leggen? Ik ben benieuwd waarom, de 2 installateurs geven aan dat naar zuid hier veel beter zou zijn.
Zou je nog voor 275 wp panelen gaan, of liever met hoger rendement? 320/350 wp bijvoorbeeld? Ook ben ik heel benieuwd hoe jij denkt over de 'garanties' die ze allemaal geven.
Goodwe is prima. Garantie is beetje wassen neus. Als je geluk hebt geeft een firma zelf tien jaar op omvormer, maar als hij niet meer bestaat of failliet is, nou succes ermee. Panelen van 1.65×1.00 zou ik twee in breedte en zes in lengte pakken. Op dat kleine dakje 2×2 .ze steken dan wel wat over maar je carport is toch breder dus dat is misschien wel mooi te maken?
Dan heb je er 8 oost en 8 west. Die leg je /\ op dak. Vangt minder wind. Je ziet ze haast niet liggen uit de tuin. Daarom ook gewone goedkope blauwe poly nemen.
Oost west past meer op je dak, geeft betere spreiding over de dag en je piekt niet gelijktijdig dus kunt kleinere omvormer nemen. De hoeveelheid wp mag je portemonee bepalen.
Stel je neemt 16×300 wp is totaal 4800 wp. Max vermogen is maal 70 procent dus ongeveer 3360 watt. Bij voorkeur 4 kW omvormer.
Rendement oost west is max 85 procent is 4080 kWh per jaar.
Ik zou zeggen even lezen hoe het zelf aan te leggen en dan goedkoop gaan shoppen. Eventueel gebruikte omvormer. Ik heb nog een hosola 3000mtl met nog 7 jaar garantie ahum.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:16
Van Goodwe heb ik begrepen dat het een 'afscheiding' is van SMA nadat ze zijn afgeslankt. Nieuwe techniek waar SMA wat stil was blijven staan, vandaar dat ze ook uiterlijk wat op elkaar lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bij gasloos kun je beter eerst investeren in isoleren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10
nldls schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:38:
Van Goodwe heb ik begrepen dat het een 'afscheiding' is van SMA nadat ze zijn afgeslankt. Nieuwe techniek waar SMA wat stil was blijven staan, vandaar dat ze ook uiterlijk wat op elkaar lijken.
Haha, afscheiding van SMA? Die kende ik nog niet ;) :o

Ik zou eerder erop durven wedden dat het een Chinese kloon is, en dat ze daarom zoveel op die van SMA lijken. (dus dat ze een niet erg originele design-afdeling hebben zeg maar)

De omvormers van SMA zijn grofweg anderhalf tot twee keer zo duur als die van GoodWe.
Dat zit em echt wel ergens in (en niet alleen de naam). SMA staat gewoon algemeen bekend als premium merk voor solar-inverters.
Daar wil ik niet mee zeggen dat de omvormers van GoodWe per definitie slecht zijn of zo.. ze schijnen daar ook flink aan te weg te timmeren, maar ze vallen wel in de categorie "goedkopere merken".

SMA is een Duits bedrijf.
GoodWe zit in China
(footer op hun website:
Copyright © 2015 Jiangsu GoodWe Power Supply Technology CO.,LTD. 网站备案号:苏ICP备16050124号)

Voor TS:
Als de installateurs een setup voorstellen waarbij de panelen verdeeld zijn over twee verschillende orientaties of invalshoeken (bijv. oost+west, of zuid-platdak + oost-schuindak), dan moet er zeker voor gezorgd worden dat dat op een omvormer aangesloten wordt met twee losse ingangsgroepen, die ieder een eigen MPPT regeling ingebouwd hebben. Als je die op een enkele string-input aansluit op een omvormer, gaat je opbrengst drastisch achteruit.
(behalve dan bij de SolarEdge oplossing dan, die regelt dat zelf wel bij)..

Even als referentie voor de prijzen qua laten installeren versus zelf doen:
Ik heb een maand of twee geleden voor een van de buren een DHZ complete zonnepanelenset samengesteld. Ze installeren het zelf op het dak (en ik help wat met de elektra mee).

14 panelen JA-solar van 275Wp = 3850Wp.
Fronius Primo omvormer 3600W (Valt onder de premium merken, is Oostenrijks)
VanderValk schuindak montagemateriaal, RVS beugels, geschroefd.
bekabeling, extra beugels, meterkastmateriaal enz.
Totaalkosten INCL. BTW zo'n € 3750,-
Dat is dus met doe-het-zelf installatie.
Kosten omgerekend: dus net iets minder dan €1 / Wp.
Na teruggave van BTW komt dit uit op €0,80 / Wp

[ Voor 16% gewijzigd door BrainCrash op 25-01-2018 21:29 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
BrainCrash schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:18:
[...]

Haha, afscheiding van SMA? Die kende ik nog niet ;) :o

Ik zou eerder erop durven wedden dat het een Chinese kloon is, en dat ze daarom zoveel op die van SMA lijken. (dus dat ze een niet erg originele design-afdeling hebben zeg maar)

De omvormers van SMA zijn grofweg anderhalf tot twee keer zo duur als die van GoodWe.
Dat zit em echt wel ergens in (en niet alleen de naam). SMA staat gewoon algemeen bekend als premium merk voor solar-inverters.
Daar wil ik niet mee zeggen dat de omvormers van GoodWe per definitie slecht zijn of zo.. ze schijnen daar ook flink aan te weg te timmeren, maar ze vallen wel in de categorie "goedkopere merken".

SMA is een Duits bedrijf.
GoodWe zit in China
(footer op hun website:
Copyright © 2015 Jiangsu GoodWe Power Supply Technology CO.,LTD. 网站备案号:苏ICP备16050124号)

Voor TS:
Als de installateurs een setup voorstellen waarbij de panelen verdeeld zijn over twee verschillende orientaties of invalshoeken (bijv. oost+west, of zuid-platdak + oost-schuindak), dan moet er zeker voor gezorgd worden dat dat op een omvormer aangesloten wordt met twee losse ingangsgroepen, die ieder een eigen MPPT regeling ingebouwd hebben. Als je die op een enkele string-input aansluit op een omvormer, gaat je opbrengst drastisch achteruit.
(behalve dan bij de SolarEdge oplossing dan, die regelt dat zelf wel bij)..

Even als referentie voor de prijzen qua laten installeren versus zelf doen:
Ik heb een maand of twee geleden voor een van de buren een DHZ complete zonnepanelenset samengesteld. Ze installeren het zelf op het dak (en ik help wat met de elektra mee).

14 panelen JA-solar van 275Wp = 3850Wp.
Fronius Primo omvormer 3600W (Valt onder de premium merken, is Oostenrijks)
VanderValk schuindak montagemateriaal, RVS beugels, geschroefd.
bekabeling, extra beugels, meterkastmateriaal enz.
Totaalkosten INCL. BTW zo'n € 3750,-
Dat is dus met doe-het-zelf installatie.
Kosten omgerekend: dus net iets minder dan €1 / Wp.
Na teruggave van BTW komt dit uit op €0,80 / Wp
Bedankt voor de duidelijke informatie. Ik neem het advies van jou en @reneeke1970 mee naar de tekentafel, en dan beginnen we ff opnieuw.

Die goodwe3600 DN-S heeft wel 2 ingangen zo te zien?

Zo te zien gaan we nu voor een oost west opstelling op het platte dak met 14 of 16 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10
Wiley02 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:35:
[...]

Bedankt voor de duidelijke informatie. Ik neem het advies van jou en @reneeke1970 mee naar de tekentafel, en dan beginnen we ff opnieuw.

Die goodwe3600 DN-S heeft wel 2 ingangen zo te zien?

Zo te zien gaan we nu voor een oost west opstelling op het platte dak met 14 of 16 panelen.
Die GoodWe heeft zoals ik lees inderdaad 2 string inputs met 2 MPPTs, dus dat is goed..
De panelen kun je dan plaatsen zoals @reneeke1970 al duidelijk aangaf, dus /\ voor de betere spreiding over de dag, en zijn advies qua vermogensverdeling lijkt me ook prima te doen (4kW omvormer aanhouden bij 4800Wp totaal vermogen indien verdeeld over twee orientaties).

Je hebt dan 8 panelen per string.
Opstartspanning van de Goodwe omvormers is 120V, max DC spanning is 580V. Met een open-klemspanning van een paneel van grofweg 35V kom je dan op 8*35= 280V per string bij start --> prima.
Nominale spanning is ong. 30V per paneel -> dus 240V nominaal tijdens MPPT, valt prima binnen de MPPT operating range van 80V t/m 550V.
Omvormer is prima te gebruiken bij 14 of 16 panelen. 8)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1