LED i.p.v. hallogeen in afzuigkap werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 23.147 views

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Beste,
Ik had in m'n afzuigkap 2 stuks halogeen 20 watt per stuk zitten. nu heb ik deze spots compleet vervangen door 2 stuks LED 5 watt per stuk. als ik de lampen inschakel dat branden ze een flits en zijn weer uit. soms branden ze wat langer, maar gaan dan alsnog na korte tijd uit. ik denk dat het met de trafo te maken heeft, maar deze zit behoorlijk weggewerkt en niet toegankelijk. zou het kunnen zijn dat met de LED-lampen het wattage te laag is? en zo ja, kan ik dat oplossen door b.v. iets tussen de bedrading te plaatsen om het wattage iets op te voeren zodat ze dan wel blijven branden.
met vriendelijke groet,

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarschijnlijk de trafo die niet goed is. Haal de kap is van de afzuigkap om de trafo te vinden. Op Welk voltage werkt deze? En welk type is het?

En je LEDs zijn die gemaakt om op AC of DC te werken? Welk voltage?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-12 12:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Soms kan het wel met een weerstand parallel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 11:14
gewoon idd trafo vervangen, eerst testen of dat wel goed gaat door 1 led en 1 halogeen te gebruiken

diskeltische lurker

• stukkie
Ga dan onderdaad toch de kap maar even helemaal demonteren. Wordt vervolgt........

• stukkie
Afzuigkap is niet te demonteren, moet de halve schouw worden gesloopt waar die in zit. als ik de LED's laat branden dan hoor je de trafo zoemen/brommen. wanneer ik handmatig tijdens het branden van de LED's een 12 volt halogeenlamp in de kroonsteen houd is het gebrom weg en branden de LED's mooi stabiel. iemand enig idee wat ik er ipv een lampje tussen zou kunnen plaatsen zodat het dan waarschijnlijk is verholpen.
type afzuigkap is een ATAG WU5011BMUU.

• stukkie
Denk dat ik de trafo heb gevonden en die geeft aan min. 20 watt.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat deze trafo erin zit:
https://www.partsnl.nl/af...uigkap-90857020#foto-3600

Die zou je kunnen vervangen door een LEDtrafo, mits bereikbaar. Wel even kijken wat je terugverdientijd is!

[ Voor 1% gewijzigd door AlterEgo op 20-01-2018 16:13 . Reden: typo ]

• stukkie
Dat denk ik ook, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. is alleen de controleren als de halve schouw wordt gesloopt en dat ga ik voorlopig niet doen. stel dat het deze trafo is kan ik dan iets van een weerstand plaatsen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

stukkie schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:02:
..iemand enig idee wat ik er ipv een lampje tussen zou kunnen plaatsen zodat het dan waarschijnlijk is verholpen.
Ja zie 2e reactie.

• stukkie
Een weerstand parallel, maar welke zou ik dan moeten hebben en mag die gewoon domweg tussen de draad worden geknoopt.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoom de trafo vervangen. Werken met weerstanden is prutsoplossing die ook je besparing deels te niet doet.

• Willy84
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Led in afzuigkap werkt niet omdat deze te heet worden. Hier gewoon reguliere lampen toepassen is mijn tip.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 19:27

Croga

The Unreasonable Man

Willy84 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:53:
Led in afzuigkap werkt niet omdat deze te heet worden. Hier gewoon reguliere lampen toepassen is mijn tip.
Alleen de trafo van een LED lamp wordt warm. En nog niet bijna zo warm als een halogeen lamp.
Ik heb hier al jaren LEDs in mijn afzuigkap en nergens problemen mee.

Bedenk dit: Iedere watt die verbruikt wordt wordt óf licht óf hitte. Als een LED lamp en een halogeen lamp dezelfde licht opbrengst hebben, LED bij 3W, halogeen bij 20W, welke denk je dan dat er warmer wordt?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11

Barrycade

Through the...

Ik heb er ipv 2x20, 2x10 halogeen in gestopt. 50% besparing en omdat ze minder warm worden gaan ze ook langer mee.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
Als je ook de trafo moet vervangen vanwege de minimale last, schiet de besparing ook niet op. Doe dan 2x10W en dan ben je ook al een end

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Sethro schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:50:
Werken met weerstanden is prutsoplossing die ook je besparing deels te niet doet.
Je heb ook zogenaamde led kickstarters. Een weerstand die oneindig wordt nadat er spanning op komt te staan. Genoeg om de trafo in te schakelen en daarna nagenoeg geen verlies meer.

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Hoi, ik heb eerst hetzelfde pad bewandeld: leverancier afzuigkap (Falmec) gebeld, deze zei dat met bestaande trafo er geen led in kon. Afzuigkap niet zomaar te demonteren. Toen maar 2x10W ipv 2x20W erin gezet = 50% besparen. Maar dat was toch wat karig licht om bij te koken.

Toen kwam ik de g4 led’s van Ecobright.nl tegen. Zie hun omschrijving over de electronica van deze led’s. Heb van beide 2 stuks besteld en getest. Ze deden het allebei prima in de afzuigkap, geen flicker en geen brom.

De 1.5W (2700K) variant paste net aan erin. Vonden we nog iets te fel dus nu zitten al enkele weken de twee 1W (3000K) led’s erin. Branden elke dag de hele avond, nog geen problemen.

Overigens beide ook in een halogeen plafondlamp getest en daar trad wel flicker op.

[ Voor 3% gewijzigd door Remmit op 23-01-2018 22:27 ]

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-12 08:17
Dit probleem had ik ook bij een Whirlpool afzuigkap 4x20W Halogeen. Ik heb afgezien van het uit elkaar halen uit angst dat ik hem niet goed meer in elkaar kan zetten. Ik heb ervoor gekozen om 3 van de 4 lampjes te vervangen voor de LED variant á 1,2 Watt ipv 20W. Er is gewoon null kleurverschil.

Er brandt nu 23,6 Watt ipv van 80. Een mooie energiebesparing van 70% en zeer weinig moeite. Omdat de verlichting van de afzuigkap bij ons vaak aanstaat tijdens donkere dagen zelfs ook overdag bespaar ik hiermee 30 euro per jaar en dus ook met een jaar terugverdiend.

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
En, @stukkie , heb je een mooie oplossing gevonden?

Omdat ik het wellicht niet duidelijk genoeg zei hierboven: ik heb nu dus ALLE halogeenlampjes in de afzuigkap vervangen door de 1W led’s van Ecobright. ZONDER de trafo te vervangen.

Er zit electronica in deze g4 lampjes die ervoor zorgt dat het met diverse soorten halogeentrafo’s kan werken.

Het is niet gegarandeerd dat het werkt in elke afzuigkap of lamp, maar voor die paar Euro’s is het best te overwegen om het eens te testen...

(overigens probeer ik hier niet reclame te maken, ik heb 2x het eea aangeschaft bij deze site)

Verwijderd

Willy84 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:53:
Ligt er maar net aan. In onze afzuigkap zaten gewoon 230V halogeen lampjes en die zijn al meer dan een jaar vervangen door LED exemplaren. Ze worden eigenlijk ook helemaal niet warm, want ze zitten toch wel wat buiten de luchtstroom. De halogeen lampjes werden echt een stuk warmer.

Mij valt wel op dat de TS het over 5W LED lampjes heeft. Dat lijkt mij een aardige bak licht geven voor onder een afzuigkap. Volgens mij zijn onze lampjes 1.2W ofzo en er zitten er 2 in. Geen overdaad aan licht, maar genoeg.

Verder zal het inderdaad de trafo zijn. Die zal vervangen moeten worden door een LED geschikt exemplaar. Die zijn overigens niet echt duur. Volgens mij haal je er bij de Plentyparts zo'n ding voor 15 of 20 euro. Ik moest er laatst 1 hebben voor net iets minder dan 30W aan LED lampjes en die heb ik gewoon via bol.com besteld voor 22 euro ofzo. De vorige eigenaar van het huis had 3 halogeen trafo's verstopt in de koof boven de keuken i.p.v. 1 fatsoenlijke trafo te kopen voor de hele set lampjes. We bleken ook 4 stopcontacten en stroomleidingen in de koof te hebben. Handig!!!! Nu dus 1 LED trafo voor alle lampjes. 100W verbruik eraf.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 15:09 ]

• JanC4254
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-12-2022
Opgelost!
Gecko123 heeft mij de juiste oplossing aangereikt. 1 halogeenlampje behouden en 3 LED's geven voldoende Watt om de transfo aan te sturen. Thx Gecko

(Whirlpool dampkap, lichtjes flitsten even aan om daarna voor 99% te doven wanneer ik enkel gebruik maakte van 4 LED lampjes)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-12 18:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JanC4254 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:34:
Opgelost!
Gecko123 heeft mij de juiste oplossing aangereikt. 1 halogeenlampje behouden en 3 LED's geven voldoende Watt om de transfo aan te sturen. Thx Gecko

(Whirlpool dampkap, lichtjes flitsten even aan om daarna voor 99% te doven wanneer ik enkel gebruik maakte van 4 LED lampjes)
Goed bedoeld, maar het is uiteindelijk niet nodig om een oud topic te kicken. De kans dat de ts dit immers nog leest is erg klein.

Ik doe hem dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.