Vraag

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-11 08:15
Intro:
Mijn filmcollectie bestaat voornamelijk uit FullHD blurays zonder enige vorm van compressie (remux versie). Dit heb ik voornamelijk gedaan uit het oogpunt om de best mogelijke kwaliteit te behouden.
Niet dat de bestandsgrootte alles zegt, maar een film is dus gemiddeld zo'n 20-25GB. De bitrate van de film komt dus overeen met de oorspronkelijke bron.
De 4K HEVC (tevens remux) versies zijn zeker het dubbele in bestandsgrootte.

Het probleem:
Van verschillende films heb ik ook een remux 4K HEVC versie, maar ik ben zwaar teleurgesteld in de weergegeven kleur t.o.v. de 1080p bluray versie.
Bij de FullHD bluray heb ik volle, verzadigde kleuren, bij de 4K versie is alles wat donkerder maar voornamelijk fletser.

Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden heb ik 2 screenshots gemaakt van zowel de FullHD bluray als de 4K versie.
Bij de FullHD versie heeft de auto een volle, rode kleur. Bij de 4K versie is dit eerder oranje.

FullHD
Afbeeldingslocatie: http://www.the-shark.nl/1080p_thumb.jpg

4K
Afbeeldingslocatie: http://www.the-shark.nl/4K_thumb.jpg

Na de aankoop van de televisie heb ik met wat tips uit een YouTube video van AVForums de beeldinstellingen aangepast. Hier heb ik sindsdien niks meer aan gewijzigd.

Ik heb tijdens het afspelen van de 4K versie met de beeldinstellingen van de televisie gespeeld. Hierbij heb ik de kleuren wat voller gekregen. Echter als ik nu naar een FullHD film wissel, is het juist allemaal te verzadigd en moet ik de instellingen weer ongedaan maken om prettig digitale tv / non 4K te kunnen kijken.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit de drang / behoefte gehad (na de initiële beeldinstellingen toen ik de televisie kocht) om deze instellingen aan te passen. Niet bij het kijken van digitale televisie als wanneer ik dus wissel naar de NUC om een film / serie te kijken.

De vraag:
Waardoor komt dit? Ligt dit aan de bron?
Ik heb al her en der gelezen dat verschillende 4K versies van een film ge-upscaled zijn van 1080p. Echter zou dit niet de kleurechtheid kunnen beïnvloeden, hooguit de kwaliteit. (Lijkt me).

Is dit te corrigeren?
Zoals geschreven, kan ik met het aanpassen van de beeldinstellingen de kleuren richting het gewenste niveau krijgen. Echter om dit nu per film te doen... }:O

De software / hardware:
LibreELEC v.8.2.1 / Kodi 17.6 geïnstalleerd op een
Intel NUC6CAYH aangesloten via een (4K gecertificeerde) HDMI-kabel op de
Yamaha YSP-2500 Soundbar via een (4K gecertificeerde) HDMI-kabel op de
Panasonic Viera TX-55CX700

Notabene:
Om mijn hardware te vrijwaren heb ik dezelfde films ook op een andere televisie getest. De precieze specificaties ken ik niet, maar dat was een 65" Samsung LED televisie uit 2014-2015.
We hebben de externe harde schijf met daarop de films rechtsstreeks via USB aangesloten op de televisie.
Het resultaat was echter identiek!

Het probleem speelt dus bij alle 4K films. Niet alleen bij deze (oude) film uit 2007, maar ook recente films uit 2017.

Beste antwoord (via Tommy_G op 19-01-2018 19:27)

• desjaak909
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-12 18:58
Dit komt doordat je tv geen HDR heeft. Er moet dus een HDR naar SDR conversie gemaakt worden. Je hebt bijvoorbeeld madvr nodig om dat te doen. Wordt dus tijd om een HDR tv te kopen >:)

Hier een goed topic: https://forum.doom9.org/showthread.php?t=174389&page=2
Google op: Convert HDR content to sdr

[ Voor 24% gewijzigd door desjaak909 op 19-01-2018 17:00 ]

Movies: letterboxd

Alle reacties

• Bourgi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07 17:43
Zie je het ook op je vaste pc ipv die NUC?

[ Voor 60% gewijzigd door Bourgi op 19-01-2018 16:22 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat er iets mis is met die 4k bestanden, want dit zou je zeker niet verwachten.

Dit is niet fletser, dit is gewoon afwezig zijn van kleur, contrast en alles. Als je dit met vershxilldne spelers hebt, dan is het probleem het bronbestand. Je gebruikt de player van de tv's zelf?

Waar haal je die films vandaan? Allemaal zelf geript ofzo? Het is iig vrij "stuk".

Normaal. Gesproken zou ik zeggen dat het aan de afspeel software ligt.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 19-01-2018 16:32 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • Beste antwoord

• desjaak909
Dit komt doordat je tv geen HDR heeft. Er moet dus een HDR naar SDR conversie gemaakt worden. Je hebt bijvoorbeeld madvr nodig om dat te doen. Wordt dus tijd om een HDR tv te kopen >:)

[ Voor 24% gewijzigd door desjaak909 op 19-01-2018 17:00 ]

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
desjaak909 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:48:

en als hij een originele 4K bluray laat afspelen die HDR ondersteund ? worden de kleuren ook zo donker ? zo ja, heb je dus niks aan een 4K tv zonder hdr ?

• Tommy_G
Bourgi schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:20:
Zie je het ook op je vaste pc ipv die NUC?
De screenshots heb ik inderdaad gemaakt op m'n vaste pc, het probleem doet zich daar dus ook voor.
JvS schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:30:
Ik denk dat er iets mis is met die 4k bestanden, want dit zou je zeker niet verwachten.

Dit is niet fletser, dit is gewoon afwezig zijn van kleur, contrast en alles. Als je dit met vershxilldne spelers hebt, dan is het probleem het bronbestand. Je gebruikt de player van de tv's zelf?

Waar haal je die films vandaan? Allemaal zelf geript ofzo? Het is iig vrij "stuk".

Normaal. Gesproken zou ik zeggen dat het aan de afspeel software ligt.
Standaard gebruik ik Kodi als player en wordt het signaal alleen naar de televisie doorgestuurd.
Als test om mijn hardware uit te sluiten heb ik op die Samsung televisie wel de standaard player gebruikt.

De films heb ik via nieuwsgroepen binnengehaald.
desjaak909 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:48:
Hier heb ik nog geen rekening mee gehouden, dat het ontbreken van HDR dit veroorzaakt.
Het klopt inderdaad dat die Panasonic geen HDR ondersteunt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Format                                   : HEVC
Format/Info                              : High Efficiency Video Coding
Format profile                           : Main 10@L5.1@High
Codec ID                                 : V_MPEGH/ISO/HEVC
Duration                                 : 1 h 40 min
Bit rate                                 : 62.2 Mb/s
Width                                    : 3 840 pixels
Height                                   : 2 160 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate mode                          : Constant
Frame rate                               : 23.976 (24000/1001) FPS
Color space                              : YUV
Chroma subsampling                       : 4:2:0 (Type 2)
Bit depth                                : 10 bits
Bits/(Pixel*Frame)                       : 0.313
Stream size                              : 43.6 GiB (94%)
Default                                  : Yes
Forced                                   : No
Color range                              : Limited
Color primaries                          : BT.2020
Transfer characteristics                 : PQ
Matrix coefficients                      : BT.2020 non-constant
Mastering display color primaries        : Display P3
Mastering display luminance              : min: 0.0050 cd/m2, max: 4000 cd/m2
Maximum Content Light Level              : 1261 cd/m2
Maximum Frame-Average Light Level        : 512 cd/m2

Dit zijn de video-eigenschappen van die 4K film. Ik zie niet specifiek iets over HDR staan, maar wel de BT.2020.
Ik zal even opzoeken of m'n Panasonic uberhaupt dit kleurbereik kan weergeven.

Edit:
Volgens https://www.displayspecifications.com/en/model/c64f23f heeft deze Panasonic een kleurbereik van DCI P3.
Dat is meer dan de rec.709, maar minder dan de rec.2020/BT.2020 volgens https://www.homecinemamag...bereik-tvs-is-wide-color/

[ Voor 4% gewijzigd door Tommy_G op 19-01-2018 17:20 ]

• desjaak909
lennox-06 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:03:
[...]

en als hij een originele 4K bluray laat afspelen die HDR ondersteund ? worden de kleuren ook zo donker ? zo ja, heb je dus niks aan een 4K tv zonder hdr ?
Als het goed is doet de blu-ray speler dan de coversie en je kan dus content met MPC + Madvr via de pc afspelen

Bt2020 is inderdaad HDR content

[ Voor 10% gewijzigd door desjaak909 op 19-01-2018 17:14 ]

• Farabi
  • Niet online
desjaak909 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:08:
[...]

Als het goed is doet de blu-ray speler dan de coversie en je kan dus content met MPC + Madvr via de pc afspelen

Bt2020 is inderdaad HDR content
Is al de simpelste hdr tv genoeg om normale kleuren te krijgen ?

• desjaak909
Ja als je tv het hdr signaal kan verwerken gaat het dus goed, maar dan kan je waarschijnlijk net zo goed 1080p blu rays blijven kijken.

Het grote voordeel van UHD discs is namelijk de HDR en bt2020 kleuren bereik, als je tv dit niet goed kan weergeven blijf dan lekker bij full Hd zou ik adviseren

[ Voor 76% gewijzigd door desjaak909 op 19-01-2018 17:29 ]

• Farabi
  • Niet online
desjaak909 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:22:
Ja als je tv het hdr signaal kan verwerken gaat het dus goed, maar dan kan je waarschijnlijk net zo goed 1080p blu rays blijven kijken.

Het grote voordeel van UHD discs is namelijk de HDR en bt2020 kleuren bereik, als je tv dit niet goed kan weergeven blijf dan lekker bij full Hd zou ik adviseren
Dus minimaal 10bit + HDR kopen en anders niet doen..

• desjaak909
lennox-06 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:31:
[...]

Dus minimaal 10bit + HDR kopen en anders niet doen..
Niet alleen dat maar ook kijken naar contrast, peak brightness, black level, percentage bt2020 bereik enzo
Dan kom je bij de Sony xe9005 en OLEDs bijvoorbeeld voor goede hdr weergave

[ Voor 11% gewijzigd door desjaak909 op 19-01-2018 17:35 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
bt2020 wordt toch nooit gehaald door beeldschermen, het is een heel brede kleurruimte, het is toch meer een media standaard? Volgens mij zetten bluray spelers het ook om naar dci-p3, vaak worden de kleurspecs van tv's in dci-p3 % gegeven.

Maar @desjaak909 had toch al de oplossing gegeven, bijv madvr zet hdr 10 bits om zodat het er ok uit ziet op een sdr monitor. Al is dat misschien in Kodi niet te doen..?

Ik heb hier een 'bijna adobe rgb' (iig wat meer dan srgb) scherm, maar lang geen HDR scherm, en een 4K 10 bits HEVC ziet er met MPC-HC en Madvr prima uit.

specs

• Tommy_G
Okay, lange termijn oplossing is dus nieuwe hardware, welke met HDR / BT.2020 overweg kan.
Korte termijn oplossing is bij FullHD blurays blijven tot de lange termijn oplossing is gerealiseerd.

Toch nog een vraag: is HDR materiaal altijd in BT.2020?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:51

SeatRider

Hips don't lie

Wat ik niet snap, die screenshots zijn gemaakt op de PC waarop de TS afspeelt. Het zijn geen foto's, maar screenhots. Ik zie die verschillen hier ook op mijn systeem, dan kan het toch nooit aan zijn scherm liggen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@SeatRider volgens mij wordt ook nergen het scherm de schuld gegeven, maar is het meer een combinatie. Een screenshot is een sample uit de RGB framebuffer neem ik aan, dan is het kwaad al geschied.

@Tommy_G heb je die 4K 10 bits hevc met mpc-hc en madvr geprobeerd op een pc of laptop?
Ik moet wel zeggen dat als ik hier zo'n 4K hevc 10 bits bestand draai zonder MadVR ik lang niet zo dof beeld als jij krijg.

Je moet bt2020 (rec 2020) zien als een ideale kleurruimte die men genomen heeft voor UHD media. Apparaten komen ideaal gezien daar zo goed mogelijk bij in de buurt, maar halen sowieso niet dat hele kleurbereik. Zo heeft die sony monitor die desjaak909 boven noemde een kleurbereik van 95% van dci-p3, en dci p3 is totaal maar 73% van bt2020. (100% dci-p3 is wat digitale cinema projectoren doen)

specs

• Tommy_G
maratropa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:01:
@Tommy_G heb je die 4K 10 bits hevc met mpc-hc en madvr geprobeerd op een pc of laptop?
Ik moet wel zeggen dat als ik hier zo'n 4K hevc 10 bits bestand draai zonder MadVR ik lang niet zo dof beeld als jij krijg.
Ik heb net MadVR geinstalleerd, deze had ik nog niet.
In MPC-HC is de kleur nu terug. Dit is dus een oplossing bij het afspelen vanaf de computer, helaas nog niet voor Kodi.
Afbeeldingslocatie: http://www.the-shark.nl/4K_madvr_thumb.jpg

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat Kodi op een apparaat dat maar 8bit kleuren kan uitsturen, met een 10bit bestand in de stress raakt snap ik. Daar is op internet veel over te vinden ook (oplossing, probeer gewoon niet HDR films te spelen op niet HDR hardware).

Dan snap ik nog steeds niet waarom die Samsung TV met een HD eraan aangesloten ook die verkeerde kleuren weergeeft. En ik snap ook niet waarom dit met ALLE 4K films gebeurt. Lang niet alle UHD/4K films zijn in HDR volgens mij.

Ik vind het maar een vaag gebeuren. Je zou gewoon netjes 4K films moeten kunnen spelen, zolang je maar niet de HDR variant gebruikt.

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 21-01-2018 09:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1