Bauknecht afzuigkap verlichting werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57
Ik heb een Bauknecht DBRI 5810 IN/01 afzuigkap waarvan de verlichting niet meer werkt.
Heb alle lampjes al eens vervangen, echter werkt het dan nog steeds niet. Ik heb alle behuizingen van de lampjes uit de kap gehaald, maar alles stekkertjes zitten er netjes in en ik zie geen beschadigingen op het zichtbare deel van de kabeltjes.
Zit er ergens nog een zekering in de kap die misschien doorgebrand is? Ik kan deze niet vinden en kan via de normale gebruiksaanwijzing dit ook niet vinden (waar die hoort te zitten).

Iemand een idee? Ik mis die verlichting wel behoorlijk namelijk... maar beetje onzin (te weinig) lijkt me om hiervoor een (dure) servicemonteur te laten komen, keuken is van 2009.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16
Heb je het ook concreet doorgemeten met een multimeter bij alle fittingen, stekkertjes, kabeltjes, schakelaar, wandcontactdoos, etc.?

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 19-01-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:16
Doen de lampjes het echt helemaal niet meer, of zie je nog wel 1 x een flits.
Ik neem aan dat het halogeenlampjes zijn, heb je die ook voor halogeenlampjes (met hetzelfde wattage) gekozen?

Ik heb zelf eens de fout gemaakt door halogeenlampjes uit te wisselen voor LED-lampjes, die deden het toen niet. Nu heb ik 1 halogeentje en 1 ledlampje in mijn kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gewoon spanning eraf en de afzuigkap verder demonteren. Let inderdaad op een defecte zekering of defecte printsporen. Met foto's van de binnenkant kunnen we meer zeggen waar je moet meten.
Als het visueel niet te zien is moet je een multimeter gaan gebruiken om te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

Hoe oud is je afzuigkap? Ik had laatst hetzelfde bij het huis dat ik heb gekocht. Ik dacht eerst dat de transformator overleden was, maar na de spanning te hebben gemeten op verschillende plaatsen bleken de kabels naar de lampjes toe helemaal rot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:16
@Tym keuken uit 2009, dus kap wellicht ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Werkt de schakelaar wel ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Mijn multimeter is zoek, die zal ik dus eerst even moeten vervangen.
Afzuigkap is uit 2009 idd. De kabeltjes die zichtbaar zijn (vanachter de behuizing van het lampje) zien er prima uit.
Schakelaar werkt ook prima, afzuigkap verder ook idd.

Demonteren wil ik inderdaad, maar een goede beschrijving kan ik niet vinden. Wel van de schacht, maar niet van de kap zelf, lijkt me dat ik daar vooral in moet zoeken. Maar daar zijn de delen in elkaar geklikt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meten is weten. Bij de travo zal ook een zekering zijn of bij schakelbordje mocht dat aanwezig zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Zie hier (na lang proberen alles te demonteren) het (denk ik) schakelbord:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y6gjBzM.jpg

Zekering (ronde staafje) die daar zit is volgens mij gewoon heel, na meten. Ik hoor dat witte kastje ook klikken als ik de verlichting aan probeer te zetten. Wat kan ik doormeten? Graag met duidelijke uitleg, ben geen elektro expert 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Duidelijke foto! Alleen jammer van die draad voorlangs het witte kastje ;)

Dat witte kastje ziet er uit als een voeding voor je verlichting.
Die 3 zwarte rechthoekige componenten zijn relais. Deze relais kan je (ook) horen schakelen.

Aansluiting FT6 en FT4 lijkt naar de verlichting te gaan, klopt dat? Wat meet je daar tussen aan wisselspanning en wat meet je daar aan gelijkspanning.

Meet hetzelfde tussen FT5 en FT3

Op FT1 en FT2 verwacht ik 230 Volt wisselspanning op het moment dat je verlichting inschakelt. Controleer of dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik hoor idd die relais schakelen (bij verlichting of afzuiging)
Op FT1 en FT2 idd 230V
Op de anderen krijg ik niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:52
Dat witte lijkt me inderdaad de halogeen transformator. Als daar 230V op de primaire kant komt, hoort het 12V secundair te geven. Als dat niet zo is dan heb je denk ik de boosdoener gevonden. ;)

Het zou eventueel nog kunnen dat er een sluiting zit na de transformator, waardoor de thermische beveiliging tript. Je zou de stekkers op FT3 en FT5 eens los kunnen trekken en dan na een tijdje afkoelen kijken of je op de losse stekkers wel spanning meet.

Is dat niet? Dan de hele transformator vervangen. Dat moet voor €20 ook wel lukken lijkt me. Kun je eens een foto maken waarop het gehele opschrift zichtbaar is? Hoeveel en welke lampjes zitten er in?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Nee krijg er idd geen volt op.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cK2KMVD.jpg

Ik heb 4 lampjes, 12v 20Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:52
Als je die vervangt door iets gelijkwaardigs zou het naar mijn idee weer moeten werken.

Even op letten dat het minimaal 80W kan leveren en dat het fysiek past in de ruimte die je hebt... Zoiets? https://www.firstlight.nl...alogeen-transformator-12/

Als je de verlichting door LED zou willen vervangen dan is dit het moment. Zo'n transformator verwacht een minimale belasting (20W in dit geval), als je LED-lampjes zou plaatsen moet je een lichter exemplaar uitzoeken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Maar als ik nu zou overstappen naar led, moet ik dus een andere transformator hebben (voor LED geschikt), nieuwe led lampjes en misschien zelf nieuwe led behuizingen?
Welke transformator zou dan geschikt zijn? En qua lampjes/behuizingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitesen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-08-2024
Heb hetzelfde probleem. Nieuwe ledlampjes geplaatst zonder resultaat. Nieuwe voeding gep[aatst effect nog niets. Daarna eens gaan redeneren nl voeding was 12 volt echter de lampjes (momenteel voor slechts 25 p/st te koop vervangen voor 12 volt exemplaren. Waren 3 volts deze waren echter in serie geschakeld en dat werkt zo dus niet 8)7 . Nu aan het ombouwen naar parallel dan zou het weer moeten werken. Wordt vervolgd.

ut kan ook wel goed "met een beetje geluk"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tbone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-04 17:44
Verlichting defect opgelost dmv nieuwe LED trafo 100W. ander merk aangepast zodat hij past. Werkt met ook met halogeen lampjes echter gelijk LED lampjes geplaatst. zie foto’s.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hT0V35ltcpipMk0GmN3q5EGRc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UKWqPiRjzrdhEJbRjxS7bs8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GU5Jq-75rLTk3WOakaqe9-q23g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJ0AG4RCLa9y4Xt8EDTlEmso.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkSlo0scsDavo1-7Z31nZyRd1k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBYVo8FUqEeZL0yVBdf22QtR.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1