Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• rikhartman
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 18-03 22:44
Mijn vraag

Een tijdje geleden heb ik een Sapphire R9 290 overgenomen uit V/A
De beschrijving van de verkoper was duidelijk:
Kaart geeft beeld alleen als de drivers worden geïnstalleerd dan geeft deze een zwart scherm. Geen zin op dit verder op te lossen, is duidelijk een Driver probleem. (Dus ik wist wat ik kocht;-)
Mijn vraag is concreet: hebben jullie iets vergelijkbaars meegemaakt en is er wat aan te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 64 bit
Asus Prime B350-PLUS
8 GB DDR4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard zelf geprobeerd en het probleem ondervonden: booten, BIOS, Windows zonder AMD drivers te hebben geïnstalleerd gaan allemaal prima. Probleem doet zich voor halverwege de installatie.
Verschillende drivers geprobeerd, van de Blockhain driver tot de laatste Crimson driver.

Ik heb vervolgens gewisseld tussen normal en Uber-mode. Dit gaf geen verandering.
Daarna heb ik de BIOS geüpdatet met ATIflash, dit ging zonder problemen maar bracht helaas ook geen verbetering.

Er is nu grote twijfel of de hardware nog wel helemaal goed is...
Is er iemand die dezelfde problemen heeft gehad en advies kan geven? Wellicht reflow, andere drivers?

Dank alvast!

Beste antwoord (via rikhartman op 22-10-2019 11:45)

• rdejongjr
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:43
Nope, die kaart is zo rot als het maar zijn kan.
de R9 kaarten in het hogere segment werden/worden nogal heet en kenden veel uitval.

Geen beeld meer na het laden van de drivers in meerdere systemen is einde verhaal voor die kaart helaas.
Pas wanneer de drivers worden geladen spreekt windows de volledige kaart aan en gaat hij kort door de power states om uiteindelijk terug te schakelen naar de meest zuinige stand, die kapotgebakken kaarten trekken dat niet en blijven dan hangen op een zwart scherm.

Als je ontzettend mazzel hebt komt hij uit 2016 en zou je nog garantie kunnen claimen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:43
de R9 kaarten in het hogere segment werden/worden nogal heet en kenden veel uitval.

Geen beeld meer na het laden van de drivers in meerdere systemen is einde verhaal voor die kaart helaas.
Pas wanneer de drivers worden geladen spreekt windows de volledige kaart aan en gaat hij kort door de power states om uiteindelijk terug te schakelen naar de meest zuinige stand, die kapotgebakken kaarten trekken dat niet en blijven dan hangen op een zwart scherm.

Als je ontzettend mazzel hebt komt hij uit 2016 en zou je nog garantie kunnen claimen.

• rikhartman
Dank voor je snelle reactie!

Sowieso een goed idee om de Sapphire tech support te vragen, geen idee hoe oud de kaart is btw..
Is een reflow dan nog een optie? Ik lees online succesverhalen..

Zal bij wijze van extra test ook eens Linux proberen..

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
rikhartman schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:48:

Sowieso een goed idee om de Sapphire tech support te vragen, geen idee hoe oud de kaart is btw..

Professioneel reflowen kan helpen ja. Beunhaas Bennie Reflowen, oftewel bakken in de oven, kent een succeskans, maar is zelden blijvend.
Dit werkt echter alleen als er een probleem is met de soldeerverbindingen. Als de GPU intern gefrituurd is, kan je bakken tot je een ons weegt O-)

I reject your reality and substitute my own

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 31-03 20:37

Nemesizz

Untouchable

quote:
rikhartman schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:48:

Op veel forums denken mensen dat reflow (aka kaart bakken) een wondermiddel is tegen alle kuren wat een videokaart kan hebben.

Reflow werkt alleen, maar dan ook alleen bij (micro)breukjes in het soldeer. Veel succes verhalen zijn van de GeForce 8000 serie, soms bij andere kaarten. Maar als er andere componenten aan hun einde zijn helpt reflow helemaal niks (vaak geven kaarten met breukjes ook artefacts).

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Je kunt zelf wel globaal onderzoek doen en wat metingen uitvoeren. Support aanvraag lijkt me beter. En bij geen ervaring zou ik niks in de oven leggen. Sommige verwarmen hun iPhone ook bij waterschade. Dan met de haardroger minuten lang over het scherm 😁

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• rikhartman
Haha.. redelijk stom ja...

Begrijp dat het dan aan de soldeerverbindingen moet liggen.
Eerst ga ik Sapphire tech proberen, daarna kan ik en professionele reflow overwegen.

Weet iemand een bedrijf die dit doet?

• digidokter.net
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:33

digidokter.net

Wens 2020 afest.com Bali ;)

rdejongjr schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:30:

Sorry voor kicken topic, maar ik moet reageren helaas:
Mijn kaart is denk ik ook gebakken, want tijdens installatie driver komen alle vier schermen online tov standard win driver, maar tijdens boot gaat mis dan blijft schrm zwart. Ik heb nu win update uit zodat het niet meer gebeurd, maar is er nog oplossing? Ook heb ik orginele AMD software geinstalleerd & org driver win64, maar beide geven zelfde resultaat. Het enige wat ik heb gedaan in de nieuwste versie van win 10 erop gezet?! O-)

"If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett"

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 05:19

millman

6708Mhz @ -185c

@digidokter.net Nee, dat gaat niets meer worden, afschrijven en een andere kaart halen. Een 290x is het niet waard om enkele moeite in te stoppen. Alles buiten garantie neem ik aan?

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• digidokter.net

digidokter.net

millman schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 02:12:
@digidokter.net Nee, dat gaat niets meer worden, afschrijven en een andere kaart halen. Een 290x is het niet waard om enkele moeite in te stoppen. Alles buiten garantie neem ik aan?
Het is geen 290x maar 280x gelden zelfde kenmerken dan?! _/-\o_
https://tweakers.net/pricewatch/362319/xfx-r9-280x-black-edition/specificaties/

[Voor 19% gewijzigd door digidokter.net op 18-10-2019 02:17]

"If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett"

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@digidokter.net Zelfde laken een pak, en nog minder waard. Ik raad je aan even een schoon aankoop advies topic aan te maken met je eisen, wat je budget is en wat je zelf ongeveer hebt gevonden, dan kunnen we je hier prima verder helpen. Er is zat te krijgen voor een schappelijke prijs wat sneller en zuiniger is dan je huidige kaart.

• digidokter.net

digidokter.net

millman schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 02:17:
@digidokter.net Zelfde laken een pak, en nog minder waard. Ik raad je aan even een schoon aankoop advies topic aan te maken met je eisen, wat je budget is en wat je zelf ongeveer hebt gevonden, dan kunnen we je hier prima verder helpen. Er is zat te krijgen voor een schappelijke prijs wat sneller en zuiniger is dan je huidige kaart.
_/-\o_
Ik heb hem op 1 december 2016 gekocht is garantie twee of vier jaar?! Weet je dat toevallig?

[Voor 9% gewijzigd door digidokter.net op 18-10-2019 02:56]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@digidokter.net Doorgaans 2 jaar winkel + 1 jaar fabrieksgarantie. Ik denk dat er misschien nog wel wat te halen valt.

[Voor 8% gewijzigd door millman op 18-10-2019 03:24]

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 31-03 20:37

Nemesizz

Untouchable

Garantie hebben, en daadwerkelijk krijgen zijn vaak 2 verschillende dingen.

Vaak betaal je wel onderzoekskosten, en als je bijvoorbeeld geld terug krijgt (repareren wil 9/10 gevallen niet), is dat de dagwaarde, en dat is praktisch niet veel meer voor die dingen.
Je kan het proberen, maar ik denk dat je er niet te veel van moet verwachten met garantie.

• digidokter.net

digidokter.net

Dankje medetweakers, ik ga informeren?!

• rikhartman
Ik heb nog een, werkende, 290x liggen, mocht je dat interessant vinden ;-)

[Voor 8% gewijzigd door rikhartman op 22-10-2019 11:45]

• digidokter.net

digidokter.net

rikhartman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:42:
Ik heb nog een, werkende, 290x liggen, mocht je dat interessant vinden ;-)
Nee, bedankt ik ga op zoek naar een alternatieve leverancier/merk. _/-\o_

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True