Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Heeft iemand hier toevallig ervaring met coollaboratory ultra liquid metal?

Ik heb zojuist in een aantal pogingen om het aan te brengen een tube verkwist. Ik heb alles gelezen wat ik er over kon vinden en ik heb de youtube videos gezien.

Het probleem is dat het niet op de CPU heatspreader will blijven plakken. Het vormt een balletje dat ik met dat kwastje heen en weer sleep. Beetje als een balletje kwik, of een druppeltje op een vet oppervlak.

Ik heb het oppervlak (opnieuw) helemaal schoon gemaakt en met het bijgeleverde sponsje licht opgeschuurd en opnieuw met >90% alcohol schoongemaakt. Het wilde gewoon niet blijven zitten.

Ik heb getracht het balletje in het midden te leggen en de cooler er maar gewoon op te monteren (zoals met traditionele pasta) maar dit koelde voor geen meter. Toen ik de cooler er af haalde, was het zaakje naar 1 kant er tussenuit geduwed en er dus deels naast gekomen.

Omdat ik niets anders er over kon vinden heb ik dit een paar keer herhaald met schuren en schoonmaken, en nu is die rommel op en zit er weer traditionele pasta tussen want het lukt gewoon niet zoals op dat filmpje van hun.

Iemand die er ervaring mee heeft en misschien iets kan roepen over wat het probleem is? Ligt het aan het materiaal van de 6600K? De cooler is NZXT Kraken 62, copper. De ultra liquid zou daar perfect mee moeten werken (mag niet op aluminium).

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via InflatableMouse op 20-01-2018 17:35)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Er zijn zat youtube filmpjes waarin je kunt zien hoe je het aan moet brengen met een kwastje of wattenstaafje.

Voorbeeld: YouTube: HowTo: Coollaboratory Liquid Ultra/Pro Auftragen, Test deutsch/german

Je kun in het filmje zien dat het best even tijd en geduld kost om het spul uit te wrijven. Het is geen standaard kleverige/vettige koelpasta. Je moet zeker niet de methodes gebruiken die je voor je standaard koelpasta gebruikt (zoals je had geprobeerd). Uitsmeren die hap!

Ik heb het spul zelf tussen cpu en heatspreader gedaan na delid. Tussen mijn CPU cooler en heatspreader heb ik dan weer normale koelpasta gedaan.
Heb je geen delidded cpu? Dan is het voordeel van liquid metal minimaal t.o.v. meer traditionele koelpasta's. Als dat in jouw geval zo is, zou ik niet nog een poging doen. Zonde van het geld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Staat er toevallig op hoe het spulletje in de industrie genoemd wordt? Ik vermoed dat het gallistan is?

Hoe lang heb je gewacht na het schoonmaken met alcohol? Er blijft namelijk altijd wat ethanol (en water gezien het maar 90% is) achter, wat gezien de hoge polariteit alles keihard afstoot. Is het eventueel mogelijk om aceton, MEK, of IPA te gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door lactaxative op 19-01-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Dit is de link:
http://www.coollaboratory...llaboratory-liquid-ultra/

Ik zie het niet staan wat het exact is. Enige is dat ze het "100% metal" noemen en dat het reageert met aluminium. Ik heb nooit opgelet met scheikunde dus of dat dan inhoudt dat het gallistan is, geen idee.

Ik heb naar mijn idee voldoende gewacht, droogblazen, maar ik heb het ook goed bekeken en nageveegd met een schoon doekje. Ik heb helaas niets anders, alleen gedenatureerd alcohol (96% ethanol waarvan 5% methanol / 4% aqua (water klonk te goedkoop denk ik ;-) ).

Het goedje is op helaas, dus ik kan het nu niet meer proberen. Maar als ik er achter kan komen wat er mogelijk mis was, dan wil ik het nog wel een keer proberen met een nieuwe tube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
InflatableMouse schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:59:
Dit is de link:
http://www.coollaboratory...llaboratory-liquid-ultra/

Ik zie het niet staan wat het exact is. Enige is dat ze het "100% metal" noemen en dat het reageert met aluminium. Ik heb nooit opgelet met scheikunde dus of dat dan inhoudt dat het gallistan is, geen idee.

Ik heb naar mijn idee voldoende gewacht, droogblazen, maar ik heb het ook goed bekeken en nageveegd met een schoon doekje. Ik heb helaas niets anders, alleen gedenatureerd alcohol (96% ethanol waarvan 5% methanol / 4% aqua (water klonk te goedkoop denk ik ;-) ).

Het goedje is op helaas, dus ik kan het nu niet meer proberen. Maar als ik er achter kan komen wat er mogelijk mis was, dan wil ik het nog wel een keer proberen met een nieuwe tube.
Laat liquid ultra lekker zitten en ga voor Thermal Grizzly Conductonaut. Komt over het algemeen net wat beter uit de test en het aanbrengen is veel makkelijker ;)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Als het loopt als een eend en kwaakt als een eend, zal het wel een eend zijn, dus laten we er vanuit gaan dat het galinstan is.

Galinstan is een legering van gallium, indium, en stannium (beter bekend als tin). Met name het gallium is aggressief in het knuffelen met andere metalen. Met aluminium is dit een totale ramp, met veel andere metalen gaat dit langzamer.

Met koper reageert het helaas ook, waardoor je over een tijdsperiode van pak hem beet een jaar een reactie zou hebben tussen de paste en het koper totdat er een galliumkoper legering ontstaat. Als ik snel google, zie ik dat de warmte geleiding hiervan vrij mager is. Als dit voor lange termijn gebruik is, vind ik het niet zo'n strak plan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Er zijn zat youtube filmpjes waarin je kunt zien hoe je het aan moet brengen met een kwastje of wattenstaafje.

Voorbeeld: YouTube: HowTo: Coollaboratory Liquid Ultra/Pro Auftragen, Test deutsch/german

Je kun in het filmje zien dat het best even tijd en geduld kost om het spul uit te wrijven. Het is geen standaard kleverige/vettige koelpasta. Je moet zeker niet de methodes gebruiken die je voor je standaard koelpasta gebruikt (zoals je had geprobeerd). Uitsmeren die hap!

Ik heb het spul zelf tussen cpu en heatspreader gedaan na delid. Tussen mijn CPU cooler en heatspreader heb ik dan weer normale koelpasta gedaan.
Heb je geen delidded cpu? Dan is het voordeel van liquid metal minimaal t.o.v. meer traditionele koelpasta's. Als dat in jouw geval zo is, zou ik niet nog een poging doen. Zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
Ik heb dit spul alleen gebruikt zien worden met delidded cpu's (dus uitsmeren op de die en dan de heatspreader terug plaatsen). Niet tussen de heatspreader en de heatsink. Is volgens mij ook niet de bedoeling omdat het dan de heatsink "aanvreet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Dennism schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:57:
Ik heb dit spul alleen gebruikt zien worden met delidded cpu's (dus uitsmeren op de die en dan de heatspreader terug plaatsen). Niet tussen de heatspreader en de heatsink. Is volgens mij ook niet de bedoeling omdat het dan de heatsink "aanvreet".
Met alle respect, maar dat is onzin. de CL Ultra vreet aluminium aan en de waarschuwingen staan op de verpakking. Dit spul wordt het veel gebruikt tussen de IHS en koelblok. Mijn koelblok is koper en de IHS is een of andere metaal legering maar zeker geen aluminium.
lactaxative schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:49:
Als het loopt als een eend en kwaakt als een eend, zal het wel een eend zijn, dus laten we er vanuit gaan dat het galinstan is.

Galinstan is een legering van gallium, indium, en stannium (beter bekend als tin). Met name het gallium is aggressief in het knuffelen met andere metalen. Met aluminium is dit een totale ramp, met veel andere metalen gaat dit langzamer.

Met koper reageert het helaas ook, waardoor je over een tijdsperiode van pak hem beet een jaar een reactie zou hebben tussen de paste en het koper totdat er een galliumkoper legering ontstaat. Als ik snel google, zie ik dat de warmte geleiding hiervan vrij mager is. Als dit voor lange termijn gebruik is, vind ik het niet zo'n strak plan.
Ik denk dan niet dat dat het is, het wordt al veel langer gebruikt en als het binnen of rond een jaar ook koper zou aanvreten, dan zou niemand het willen gebruiken en zouden we overspoeld worden met deze berichten.
GromuhlDjun schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:38:

Ja, wat meer Youtube filmpjes kijken had in deze geen kwaad gekund.

Ik heb ondertussen ook gedelid en nu de Grizzly Conductonaut gebruikt op de die, en op de CPU IHS. Het is gewoon rondjes blijven draaien tot het hecht en dan gelijkmatig verdelen.

Zoals hierboven al gezegd, de Coollaboratory was wat eigenwijzer, de Conductonaut liet zich gemakkelijker verspreiden.

Thanks, problems solved!

En resultaat? Verbluffend! Voorheen 4.6GHz @ 1.425v en met de Kraken X62 maxed out en binnen de korste keren rond de 80C.

Na de delid/relid procedure 4.8GHz @ 1.45v met de Kraken onhoorbaar, 50C average. 53C piek. Staat al enkele uren te stampen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lactaxative
Voor het geval dit in de toekomst gevonden wordt.

Vloeibare metalen hebben een kenmerkend hoge oppervlaktespanning. Het drukverschil (i.e. kracht per oppervlakte) dat dit veroorzaakt schaalt reciprook met de straal. Het ligt dus voor de hand dat bij het gebruik van iets meer van het spul, het makkelijker is om uit te smeren.

[ Voor 3% gewijzigd door lactaxative op 01-02-2018 10:18 ]

Pagina: 1