Advies vraag: Geluidskaart of externe USB dac/amp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Beste allen,

Sinds enige tijd ben ik de gelukkige bezitter van een Beyerdynamic DT990 250ohm hoofdtelefoon die ik tot nu toe veelal gebruik in combinatie met mijn platenspeler en versterker. Werkelijk fenomenaal geluid in vergelijking met mn oude hoofdtelefoons of headsets (onder de honderd piek zegmaar).

Echter als ik hem inplug in mijn onboard audio in mijn PCtje (standaard realtek chipje), dan klinkt hij nogal underpowered; het volume (windows/applicatie) moet vol open om een redelijk volume niveau uit de hoofdtelefoon te krijgen en het klinkt allemaal wat afgevlakt (vooral het laag) in vergelijking met mn losse versterker/platenspeler/cdspeler.

Nu zit ik te kijken naar een externe USB dac/amp of een goede interne geluidskaart met voldoende power.

Bijvoorbeeld een Schiit Fulla, maar die schijnt ook wat underpowered te zijn voor 250ohm hoofdtelefoons. Een Sound Blaster X FI zou ook kunnen bijvoorbeeld.

Mijn voorkeur gaat uit naar extern, met volume regeling die ik dan op mn bureau kan zetten (de PC zelf is weggewerkt).

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja; wat zou je adviseren? Intern/Extern? USB/PCIE?

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Pruttelpot op 19-01-2018 12:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Volume kun je toch vanuit je OS of applicatie regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruttelpot
PageFault schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:44:
Volume kun je toch vanuit je OS of applicatie regelen?
Zoals ik al aangeef; mijn onboard chipje kan de hoofdtelefoon niet echt lekker aansturen; het is dan ook een 250ohm hoofdtelefoon. Het volume moet in windows en de mediaplayer helemaal naar de max om een fatsoenlijk volume uit de hoofdtelefoon te krijgen, maar dan klinkt alles behoorlijk "plat".

Ergo; de onboard chip is duidelijk underpowered voor deze hoofdtelefoon.

Ik dacht dat ik het wel duidelijk had beschreven, maar blijkbaar nog voor verduidelijking vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Zelf weinig ervaring met een interne, wel met externe.
Nadeel van USB is ietwat latency (ik heb geen cijfers) en belasting van de CPU (minimaal, heb opnieuw geen cijfers, was vroegah wel significant).
Wat mijn zus doet voor haar 250Ohms, is een hoofdtelefoonversterker inline plaatsen. Zou de kwaliteit bewaren en geen delay geven. Dit met een minimale kost. Verder geen ervaring mee.

Edit: een hoofdtelefoon van dit kaliber kan je standaard audiopoort inderdaad zo plat leggen.
Als kwaliteit je echt dierbaar is, zou ik wel voor PCIE/USB gaan, voor de betere DAC. PCI is natuurlijk een nettere oplossing, wel opletten dat de kaart inderdaad voldoende POWERRRR heeft voor je koptelefoon en niet louter een goede DAC heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door freelh op 19-01-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruttelpot
Mja; dat snap ik :)

Iemand toevallig ervaring met een Sound Baster X FI HD?
pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi HD

Ziet er keurig uit en zou mooi staan op mijn bureau; maar heeft zo'n ding voldoende powerrrr of zou b.v. een Schiit Modi/Magni combi echt een wezenlijk verschil in geluids kwaliteit zijn? (En kosten, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is zeker een goede kaart, ik heb zelf de 5.1 versie (5.1 Pro) wil je met creative echt top of the bill kan je kijken naar de X7, behoorlijk prijzig maar die is dacht rated tot 600ohm, als die HD wel gericht op 2.0, de andere kaarten veelal 5.1 en 7.1

Maar ik heb geen idee hoe de software is van de Schiit, Creative heeft lange tijd aardig wat issues gehad met degelijke drivers (of je geluid viel weg, of crashde volledig), en nu nog steeds is het niet optimaal. YouTube is vaak veel te zacht, instellingen worden niet altijd goed opgeslagen (met name als je via optisch werkt, dus dat zal geen probleem zijn voor jou).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Ik zie pricewatch: Asus Xonar D2 voor slechts 40,93 !!! I Gelijk kopen zou ik zeggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
Sorry, mijn reactie was wat kort. Er zijn niet zoveel kaarten met een externe volumeknop die je op je bureau kunt zetten.

Als je deze eis laat vallen, dan zijn er flink wat meer keuzes.

Dat is wat ik bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:51
kijk naar een studio interface (www.bax-shop.nl) dan sla je 2 vliegen in 1 klap: betere kwaliteit EN genoeg power om je koptelefoon aan te sturen.

gebruik zelf een roland duo capture EX maar van dat soort 2 kanaals apparaatjes zijn er velen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een externe geluidskaart/DAC met een geïntegreerde hoofdtelefoonversterker heeft wel enkele voordelen ten opzichte van een interne PCI(e) geluidskaart. Interne componenten kunnen storingsgevoeliger zijn, zeker als bepaalde PCI devices dicht bij elkaar zitten (effecten zoals piepen, ruis etc). Nu zijn de nieuwere PCI(e) geluidskaarten steeds beter afgeschermd, maar ook dat kan een afhankelijk zijn van de gebruikte componenten. Jup, USB heeft ook zo zijn nadelen (zoals Jitter) maar eerlijk, ik moet de eerste nadelen nog tegenkomen van externe DAC's. Eveneens moet je in veel gevallen voor interne oplossingen extra drivers installeren (bloatware) om uberhaupt geluid te krijgen. Je gaf het zelf al aan, maar ik denk dat in jou situatie misschien een externe oplossing het beste past bij jou wensen.

Wat misschien wel het meest bepalend is, om voor jezelf een goede keus te kunnen maken, is wat je wil/kan uitgeven aan een DAC/amp. Een DAC (en/of met een gecombineerde Headphone Amp) heb je letterlijk in alle soorten, van relatief betaalbaar tot de categorie daar-kun-je-een-leuke-auto-van-kopen. Gezien je Schiit al had gevonden, zijn er zeker ook nog andere opties die vergelijkbaar zijn. Als mede Beyerdynamic-fan kan ik wel mededelen dat het soms lastig is om een goede combinatie te vinden van een DAC/Amp combi die goed matched met bijv een DT990, aangezien Beyerdynamic's kunnen beschikken over een scherpe treble (niet allemaal). Met een volledig neutrale DAC/Amp kan daarmee de DT990 wat klinisch/vlak gaan klinken, maar dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Nu zal het merendeel op internet aangeven dat een DAC juist neutraal hoort te zijn en dat Amps een mogelijke verkleuring 'kunnen' geven van het geluid. Leuk discussie materiaal, maar voor jou zoektocht misschien nu iets teveel stof om door te spitten.

Anyway, voor je DT990 kun je zoals @jorisjan aangeeft, ook kijken bij Bax, Thomann of Musicstore voor Studiointerfaces. Zelf mag ik graag rondkijken op Head-Fi voor gebruikerservaringen van verschillende DAC/Amps. Een topic wat de moeite waard zou zijn om even door te lezen, is DT990 Pro Impressions Thread.

Daarnaast, misschien nog enkele suggesties;

AudioQuest Dragonfly (misschien te weinig power)
Audinst MX-1/MX-2, HUD-DX1
Audiotrak Dr.Dac3
iFi Audio
AudioEngine D1
FiiO
Schiit Magni/Modi
ObjectiveO2

Als je een budget voor ogen hebt, kunnen we je wellicht nog iets beter op weg helpen :)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Pruttelpot schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:06:
Mja; dat snap ik :)

Iemand toevallig ervaring met een Sound Baster X FI HD?
pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi HD

Ziet er keurig uit en zou mooi staan op mijn bureau; maar heeft zo'n ding voldoende powerrrr of zou b.v. een Schiit Modi/Magni combi echt een wezenlijk verschil in geluids kwaliteit zijn? (En kosten, maar dat terzijde).
Flinke bump, maar ik ben een jaar na dato wel benieuwd wat het is geworden en of deze goed bevalt of dat er mogelijk iets tegenvalt.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pruttelpot
Jan_V schreef op zondag 3 maart 2019 @ 22:28:
[...]

Flinke bump, maar ik ben een jaar na dato wel benieuwd wat het is geworden en of deze goed bevalt of dat er mogelijk iets tegenvalt.
Hij viel flink tegen. Bleef maar een brom horen, ding teruggestuurd, nieuwe gekregen, weer een brom. Nog een FIIO geprobeerd, weer een brom. Zelfde als ik ze aansloot op een laptop. Schitt USB DAC niet kunnen testen.
Brom overigens niet te horen op lage weerstand headphones; maar op mijn 250ohm Beyerdynamics was het gewoon vervelend; zodra de boel aan stond continu een hele zachte brom op de achtergrond.

Uiteindelijk uitgekomen op een interne kaart, een Asus Essence. Geen brom meer, meer dan voldoende volume en t klinkt uitstekend. En voila: Brom weg; volledige stilte als ik geen muziekje op heb staan.

Mijn conclusie: Geen USB audio spul met "studio/hoge weerstand" hoofdtelefoons combineren, maar een goede interne kaart werkt prima. Ik vermoed dat power en audio over t zelfde kabeltje toch niet helemaal storingsvrij is.

[ Voor 10% gewijzigd door Pruttelpot op 22-03-2019 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Nu online
Dank in elk geval om je ervaringen te delen, waardevol voor andere mensen.

Ik heb gewoon een heel oud mainboard met zo'n oude generatie prut Realtek chip (tegenwoordig zijn er erg goede chips!) met coax out, die is aangesloten op mijn NAD D-7050 met twee B&W speakers, als ik mijn Sennheiser HD-600 wil gebruiken, sluit ik die dus op de NAD aan. Werkt perfect.

Maar de DAC van de Asus Sonar serie is erg goed heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 15:00

M14

Pruttelpot schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:16:
[...]

Hij viel flink tegen. Bleef maar een brom horen, ding teruggestuurd, nieuwe gekregen, weer een brom. Nog een FIIO geprobeerd, weer een brom. Zelfde als ik ze aansloot op een laptop. Schitt USB DAC niet kunnen testen.
Brom overigens niet te horen op lage weerstand headphones; maar op mijn 250ohm Beyerdynamics was het gewoon vervelend; zodra de boel aan stond continu een hele zachte brom op de achtergrond.

Uiteindelijk uitgekomen op een interne kaart, een Asus Essence. Geen brom meer, meer dan voldoende volume en t klinkt uitstekend. En voila: Brom weg; volledige stilte als ik geen muziekje op heb staan.

Mijn conclusie: Geen USB audio spul met "studio/hoge weerstand" hoofdtelefoons combineren, maar een goede interne kaart werkt prima. Ik vermoed dat power en audio over t zelfde kabeltje toch niet helemaal storingsvrij is.
Tja, wat ik me wederom afvraag: het initiële probleem is dat de interne kaart niet hard genoeg gaat. Pak dan een externe headphone amplifier. Overschakelen naar USB audio interfaces lost daar niks mee op.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruttelpot
M14 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 12:10:
[...]

Tja, wat ik me wederom afvraag: het initiële probleem is dat de interne kaart niet hard genoeg gaat. Pak dan een externe headphone amplifier. Overschakelen naar USB audio interfaces lost daar niks mee op.
De kwaliteit van veel on board DAC's laat te wensen over, zo klinkt mijn interne realtek erg plat, zeker bij wat hogere volumes en om uberhaupt een goed volume te krijgen moest de boel volledig open. Een externe hoofdtelefoon versterker verbeterd de geluidskwaliteit niet, versterkt het enkel.

De DAC's in de door mij geteste USB dingetjes waren stuk voor stuk beter; maar (ik vermoed) door de hoge weerstand van mijn hoofdtelefoon en de combinatie van power+audio over hetzelfde kabeltje bleef er een brom hoorbaar. Desalniettemin was wel duidelijk dat vooral het laag veel beter klonk dan over de interne realtek chip.

Mijn oplossing was een mooie Asus geluidskaart; goede DAC met hoofdtelefoonversterker, geen brom, mooi volume bereik en de aansturing van mn hoofdtelefoon is top.

Enkel het probleem van volume kan je oplossen met een versterker; dat klopt; hoewel die ook niet bepaald goedkoop zijn als je een beetje kwaliteit wilt hebben. Maar geluidskwaliteit, dat los je er niet mee op. En dat doet een goede dac wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:52
PageFault schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:05:
Dank in elk geval om je ervaringen te delen, waardevol voor andere mensen.

Ik heb gewoon een heel oud mainboard met zo'n oude generatie prut Realtek chip (tegenwoordig zijn er erg goede chips!) met coax out, die is aangesloten op mijn NAD D-7050 met twee B&W speakers, als ik mijn Sennheiser HD-600 wil gebruiken, sluit ik die dus op de NAD aan. Werkt perfect.

Maar de DAC van de Asus Sonar serie is erg goed heb ik begrepen.
Ik heb een topping dsd nx4 usb dac. Werkt helemaal prima met een sennheiser hd650. Qua prijs valt het reuze mee en je kunt er zelf voor kiezen om de usb dac te gebruiken icm je mobiele telefoon.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:52

Jag

Pruttelpot schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:01:
[...]

De kwaliteit van veel on board DAC's laat te wensen over, zo klinkt mijn interne realtek erg plat, zeker bij wat hogere volumes en om uberhaupt een goed volume te krijgen moest de boel volledig open. Een externe hoofdtelefoon versterker verbeterd de geluidskwaliteit niet, versterkt het enkel.

De DAC's in de door mij geteste USB dingetjes waren stuk voor stuk beter; maar (ik vermoed) door de hoge weerstand van mijn hoofdtelefoon en de combinatie van power+audio over hetzelfde kabeltje bleef er een brom hoorbaar. Desalniettemin was wel duidelijk dat vooral het laag veel beter klonk dan over de interne realtek chip.

Mijn oplossing was een mooie Asus geluidskaart; goede DAC met hoofdtelefoonversterker, geen brom, mooi volume bereik en de aansturing van mn hoofdtelefoon is top.

Enkel het probleem van volume kan je oplossen met een versterker; dat klopt; hoewel die ook niet bepaald goedkoop zijn als je een beetje kwaliteit wilt hebben. Maar geluidskwaliteit, dat los je er niet mee op. En dat doet een goede dac wel.
Behalve dat een DAC alleen maar digitaal naar analoog omzet en buiten dat deze wat ruis toevoegt, de hoeveelheid en spectrale content waarvan verschilt, heeft deze geen klankmatige eigenschappen.

Alle waargenomen verschillen berusten op confirmation bias of hoe je dit soort bias die veroorzaakt wordt door kennis van waarnaar je luistert, ook noemt. Alternatief is dat een klein volumeverschil tussen de twee apparaten die je test het vermeende kwaliteitsverschil veroorzaakt (is er berucht om). Zodra je volume verschillen en kennis van waarnaar je luistert elimineert, dan worden geen verschillen meer waargenomen. Voor sommige mensen wat lastig te accepteren die hun eigen waarneming als gouden standaard zien in het leven, maar daarom niet minder waar :).

Externe geluidskaarten kunnen natuurlijk wel nuttig zijn voor het tegengaan van storing op de audio. Of voor harder :). En dan kan eventueel nog de output impedantie wezenlijk te hoog zijn bij gebruik van een koptelefoon met lage impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:39:
[...]

Behalve dat een DAC alleen maar digitaal naar analoog omzet en buiten dat deze wat ruis toevoegt, de hoeveelheid en spectrale content waarvan verschilt, heeft deze geen klankmatige eigenschappen.
Het is niet alleen de DAC ook de kwaliteit van het spul erom heen. Sinds de nieuwe speakers weer wat kritischer naar het geluid van de bron. De analoge kabel tussen PC en versterker was wat dun en lang.
een PCM2704 DAC klonk iets anders. Nu een CS4398 DAC via de optische uitgang.
Chipje is hetzelfde als in modernere een Marantz versterker. Voor de 12,50 (zonder voeding/kastje) wel een experiment waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:21
bouwfraude schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:34:
[...]

Het is niet alleen de DAC ook de kwaliteit van het spul erom heen. Sinds de nieuwe speakers weer wat kritischer naar het geluid van de bron. De analoge kabel tussen PC en versterker was wat dun en lang.
een PCM2704 DAC klonk iets anders. Nu een CS4398 DAC via de optische uitgang.
Chipje is hetzelfde als in modernere een Marantz versterker. Voor de 12,50 (zonder voeding/kastje) wel een experiment waard.
Het spul eromheen geeft geen klank verandering maar rommel door de audio (gebrom, gepiep, enz). Dat de twee dacs anders klinken kan interessant zijn, maar alleen als je dat onder gecontroleerde omstandigheden het blind kunt duiden (en die kans is niet zo groot).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Pagina: 1