Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rode/blauwe lijnen wanneer videokaart op 4K wordt gezet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:09

Boy

Android developer

Topicstarter
een vriend van mij is bezig met VR gaming en heeft een HTC Vive en dikke pc hiervoor gekocht: https://www.dragoncompute...16GB-DDR4-275GB-SSD-DVDRW

De grafische kaart heeft hij vervangen, hij gebruikt nu een andere 1080Ti (pricewatch: Inno3D iChill GeForce GTX 1080 Ti X3 Ultra.

Hij heeft 'm aangesloten op een Finlux UHD TV, FL4326UHD.

Als hij 'm op de hoogste resolutie zet, krijgt hij rode met blauwe strepen in beeld:

https://i.imgur.com/FDyMhga.jpg

Als hij 'm op een lagere 4k resolutie zet, heeft hij dit probleem niet:

https://i.imgur.com/IxoKoO9.jpg

De oorspronkelijke videokaart die standaar bij het systeem zat, gaf dit probleem niet, maar hij wilde een betere videokaart erin hebben en deze geeft nu de problemen.

Ik heb zelf geen verstand van videokaarten, heb eerst wat zitten googlen op termen en Google Images gebruikt om zoiets te vinden, maar blijkbaar gebruik ik niet de juiste zoektermen.

Iemand die me een juist kan op kan wijzen om dit issue op te lossen?

[Voor 3% gewijzigd door Boy op 19-01-2018 08:54. Reden: plaatjes gefixt]

Beste antwoord (via Boy op 19-01-2018 09:33)

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
Boy schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:02:
[...]

Enig idee waarom het dat issue niet zag met de oorspronkelijke kaart? (dat was deze denk ik: pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1080Ti Gaming OC
Dat is een zinloze vraag. Een LCD scherm wil je aansturen op de native resolutie. Voor een 4K TV zal dat altijd 3840 x 2160 zijn. Elke hogere resolutie is gewoon fout en leidt tot onscherpte of wegvallende pixels.

Ik zie nu ook dat de videokaart de TV als een Vestel herkent. Waarschijnlijk koopt Finlux zijn schermen daar in (Vestel is een Turkse OEM) maar het is ook mogelijk dat de TV gewoon niet goed herkend is en dat er resoluties worden aangeboden die de TV niet ondersteunt.

[Voor 19% gewijzigd door downtime op 19-01-2018 09:12]

Alle reacties

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat gebeurt er als je de normale resolutie gebruikt: 3840 x 2160. Andere resoluties lijken mij buiten spec voor een TV.

• Boy

Boy

Android developer

Topicstarter
quote:
downtime schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:56:
Wat gebeurt er als je de normale resolutie gebruikt: 3840 x 2160. Andere resoluties lijken mij buiten spec voor een TV.
Dan gaat dat prima, het gaat alleen mis op de hoogste. Dus waarschijnlijk ondersteund de TV gewoon niet deze hoge resolutie? Hij zegt dat de oorspronkelijke videokaart het probleem niet liet zien. Maar misschien heeft die kaart een lagere 'hoogst mogelijke' resolutie...

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:16
quote:
Boy schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:57:
[...]

Dan gaat dat prima, het gaat alleen mis op de hoogste. Dus waarschijnlijk ondersteund de TV gewoon niet deze hoge resolutie? Hij zegt dat de oorspronkelijke videokaart het probleem niet liet zien. Maar misschien heeft die kaart een lagere 'hoogst mogelijke' resolutie...
Inderdaad, die resolutie valt buiten de specificatie van de aangesloten tv... 3840x2160 is de gewenste resolutie voor het scherm.

• Boy

Boy

Android developer

Topicstarter
quote:
MicGlou schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:01:
[...]

Inderdaad, die resolutie valt buiten de specificatie van de aangesloten tv... 3840x2160 is de gewenste resolutie voor het scherm.
Enig idee waarom het dat issue niet zag met de oorspronkelijke kaart? (dat was deze denk ik: pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1080Ti Gaming OC

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:16
quote:
[...]

Geen idee, misschien dat die videokaart niet hoger dan geschikt accepteerde? Eventuele instellingen op de tv kan ook de oorzaak zijn?

Hoger willen instellen dan native is ook niet aan te raden omdat je daarvan alleen maar onscherpte krijgt omdat er pixels verdwijnen want die kan het scherm niet weergeven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
[...]

Dat is een zinloze vraag. Een LCD scherm wil je aansturen op de native resolutie. Voor een 4K TV zal dat altijd 3840 x 2160 zijn. Elke hogere resolutie is gewoon fout en leidt tot onscherpte of wegvallende pixels.

Ik zie nu ook dat de videokaart de TV als een Vestel herkent. Waarschijnlijk koopt Finlux zijn schermen daar in (Vestel is een Turkse OEM) maar het is ook mogelijk dat de TV gewoon niet goed herkend is en dat er resoluties worden aangeboden die de TV niet ondersteunt.

[Voor 19% gewijzigd door downtime op 19-01-2018 09:12]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True