Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• corientjuhh
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 07-12-2019
Hoi allemaal!

Gisteren begon mijn oude galaxy note 3 toch wel wat kuren te geven. Is overigens niet het eerste hoor ;) ik ben ook te snel voor mijn telefoon etc. Verder nog een toptoestel, batterij gaat nog netjes een dag mee. kan echt wel tegen een stootje (vorige week nog van 1,5m flink op de grond laten kletteren :P ) worden ze uiteraard niet beter van, maar bijvoorbeeld mijn note 4 heb ik alweer aan de kant gelegd en ben terug gegaan naar de note 3 (note 4 werd gerepareerd en die weer in gebruik genomen, nooit weer omgewisseld)
Mijn note 4 heeft overigens ook laadproblemen etc.

Maar ik was vanmiddag even in bij een winkel en heb even gevraagd aan de verkopers wat een vergelijkbaar toestel was met de note 3/4. Toch echt wel de note 8. Gezien die aardig aan de prijs is stelde mijn vriend voor, is een S8 of S8+ dan niet wat voor jou?

Nu is mijn vraag is een S8 of S8+ redelijk vergelijkbaar met de note? Het pennetje is al een groot verschil (schermgrootte niet zag ik al)
Wat zijn redelijke overeenkomsten en wat zijn toch wel echt de grote verschillen?
Zelf blijf ik heel erg graag bij de note, maar ik wil toch ook wel wat alternatieven hebben..

Alle reacties

• HetGezegde
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 06-04 14:37

HetGezegde

Yes, you can!

Dat is dan weer echt een typische verkoper, want hoezo zou een Note 8 vergelijkbaar zijn aan een Note 3 of 4? Er is nu volgens mij niks meer op de markt dat vergelijkbaar is. Je wilt ook niks vergelijkbaars.

(Vrijwel) alle toestellen die je nu kunt kopen, zijn beter.

Kun je ons meer vertellen over wat je belangrijk vindt bij een toestel?
Batterijduur lijkt een belangrijke, uit je verhaal te horen, evenals een snelle. Maar goed: er zijn er zoveel die sneller zijn dan wat je nu hebt.

Zoals:
- Batterijduur belangrijk? (wat voor gebruiker ben je? Veel social media? Game je? Veel foto's?)
- Hoeveel opslag? - uitbreidbaar of niet?
- Is een goede camera belangrijk (ook hier ga je sowieso op vooruit. Kijk eens op https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/ voor de huidige stand van zaken omtrent mobiele fotografie. Op je mobiel helemaal naar beneden scrollen, op je desktop/laptop rechter kant het rijtje)
- Scherm type? OLED? LCD ook prima?
- Hoe groot mag het toestel zijn? 5 inch of is tegen de 6 ook prima?
- Waterdicht?
- Gebruik je BT5.0 (bijv. meerdere boxen tegelijk aansturen via BT) of als je BT gebruikt is het maar uit één speaker? (Dan is 4.2 ook prima)
- Is snel opladen belangrijk?
- Wat vind je belangrijk qua software: regelmatig updates (Pixel / iPhone) of ben je zelf handig (Lineage OS of een andere ROM - dan heb je meer keuze, maar moet je wel ff op XDA of https://wiki.lineageos.org/devices/ kijken of er reeds een ROM aanwezig is)
- Wil je bij Android blijven?

-- edit --

Als we even uitgaan van heel basic:
- Android 7 of 8 (niet te oud)
- minimaal Full HD resolutie (wel zo lekker)
- minimaal 3GB werkgeheugen (is te adviseren)
- minimaal 32GB opslag (pas dit zelf aan naar wat je nodig denkt te hebben)

Dan komen we simpelweg uit op deze toestellen:
categorie: Smartphones

Daarin zien we heel duidelijk een veelbesproken (hier in de forums en bij de reviews) telefoon naar voren komen: de Wileyfox Swift 2X €159
Voordelen:
- Goede software ondersteuning
- 32GB opslag, uitbreidbaar
- prima accuduur
- goed scherm
- fingerprint sensor

Nadelen:
- camera kan beter
- niet de snelste, wel lekker zuinig (en wellicht gewoon snel genoeg? SnapDragon 430)

Anders eventueel de Motorola Moto G5S €198
Voordelen:
- prima accuduur
- spatwaterdicht
- fingerprint sensor
- prima camera (niet top-of-the-line, maar dat kan ook niet voor deze prijs)

Nadelen:
- ook weer niet de snelste

Of de Xiaomi Mi A1: een toestel met Android One €239
Voordelen:
- Android One, dus met meer regelmaat security updates en update naar Android 9
- prima accuduur
- veel besproken en lovend op Tweakers (zie reviews/topics)
- software voelt soepel/snel, want stock Android

Nadelen:
- camera valt wat tegen

Lenovo P2
Voordelen:
- Er goede accuduur

Nadelen:
- camera valt wat tegen.

Ik wil je sowieso adviseren weg te blijven van toestellen als:
- LG Q6. De G6 is wat je dan wilt, niet een slap aftreksel.
- Huawei P10 Lite: ook hier is de P10 het topmodel en is de Lite versie alles behalve snel en komt het niet eens in de buurt van de P10.
- Huawei P Smart. Zou 2 camera's moeten hebben, tweede is slechts 5MP voor 'diepte effect'. Werkt voor geen meter bij andere toestellen die dat proberen.
- Samsung J-modellen. Geldt hetzelfde.

Eigenlijk zou ik nooit een soort van b-model adviseren van een topmodel.
Bij Samsung is het bijvoorbeeld de A-reeks, S-reeks of Note-reeks.
Huawei, de volwaardige P-reeks of Mate-reeks. Een Huawei Honor is is dan nog eerder het overwegen waard. Huawei Nova kan ook nog, maar dat is ook niet helemaal je-van-het.

Ben je bijvoorbeeld opzoek naar een toestel met een goede camera, dan kom je vaak al wat hoger in de prijs terecht. De rest (goede accu, prima scherm, snel, goede software, updates e.d.) kom je in de midrange klasse ook tegen (hetzij niet alles in één toestel, maar daar zijn topmodellen voor).

Desnoods tweedehands/refurbished: zo heb ik net een Google Pixel (eerste model, november 2016 aangekondigd) ontvangen, omdat ik het volgende belangrijk vind:
- Soepele software
- Lange updates (komt nog Android 9 voor uit)
- Goede camera (echt, dat moet gewoon goed zijn. Punt).
- Gemiddelde accuduur: als ik de dag maar doorkom
- OLED scherm (het liefst).

Kortom: wat denk je nodig te hebben? En vooral: wat is je budget.
Dan kunnen wij zoeken naar de telefoon met de meeste bang-for-the-buck.

[Voor 52% gewijzigd door HetGezegde op 19-01-2018 00:46]

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:53
De S8, S8+ en Note 8 zitten qua specs heel dicht bij elkaar in de buurt. De vorm is iets anders, net als formaat en de PEN.
Gebruik je de PEN niet, dan is de keuze voor de S8(+) snel te maken wegens het prijs verschil.
Wel een hele goede bescherming is nodig, het toestel is rondom van glas en kapot vallen is duur in de reparatie.

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:47
Ik ben zelf toevallig recent van een Note 3 naar een S8+ gewisseld, en heb tussendoor een maandje de Note 8 mogen lenen van Tweakers.
Ik ben zelf nu heel tevreden met mijn S8+.
Of de Note 8 de meerwaarde voor jou waard is hangt vooral af van wat je er mee doet.
Ik gebruik mijn telefoon veel om te browsen en media te bekijken, en dat had ik achteraf gezien ook met een veel goedkopere telefoon kunnen doen dan mijn S8+ of een Note, maar vind het geweldige scherm op deze telefoons toch de meerprijs wel waard.
Als je echt een fervent gebruiker bent van de S pen, of de camera veel gebruikt, en denkt ook echt de functionaliteit van de tweede camera te willen gebruiken dan is een Note 8 geen verkeerde keus. Als je tegen beide gebruiksvormen 'nee' of 'niet echt' zegt dan is een S8+ bijna hetzelfde in gebruik en toch een flinke hap goedkoper. Dan houd je alleen nog de keuze voor een groot scherm over tussen de S8 en S8+.

• corientjuhh
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 07-12-2019
Bedankt voor de reacties!
Uiteraard is de note 8 niet te vergelijken met de note 3. Maar als waardig opvolger. Liefst blijft ik wel bij samsung :) dubbele camera spreekt me wel aan. Pen is handig maar geen absolute must..
Blijft lastig!
Maar kan zeker wat met de reacties :D

• HetGezegde
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 06-04 14:37

HetGezegde

Yes, you can!

quote:
corientjuhh schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:06:
Uiteraard is de note 8 niet te vergelijken met de note 3. Maar als waardig opvolger. Liefst blijft ik wel bij samsung :) dubbele camera spreekt me wel aan. Pen is handig maar geen absolute must..
Blijft lastig!
Dan is de keuze makkelijk:
A-serie
S-serie
Note-serie
quote:
corientjuhh schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:06:
Blijft lastig!
De meerwaarde van die tweede camera:
quote:
The two big features that are actually substantially different on the Note 8 are the new camera experience and the S Pen. The Note 8's primary camera is actually the same as the GS8+, but it's also paired up with a secondary 12MP camera that has a telephoto lens that enables lossless zooming and software-based depth of field effects. It's more capable than the Galaxy S8+, for sure, but your day-to-day shots will be the same on either phone.
Bron: https://www.androidcentral.com/galaxy-s8-vs-galaxy-note-8
De GS8+ die hier wordt besproken heeft dezelfde camera als de GS8.

Als je dus gebruik wilt maken van inzoomen (de tweede camera in de Note 8 is standaard ingezoomed), dan is de Note een meerwaarde. De kwaliteit van de foto's in alle 3 de toestellen is gelijkwaardig aan elkaar, zeker in het dagelijks gebruik. Bedenk jezelf: je gaat er sowieso op vooruit.

In mijn ogen is het grote prijsverschil het niet waard.

Ik zou je dan willen adviseren voor de Galaxy S8 of S8+ te gaan, afhankelijk van wat je fijn vindt aan schermformaat.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True