Zelfbouw PC geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Na een kleine 10 jaar op een iMac gewerkt te hebben , heb ik vandaag een simpele zelfbouw pc in elkaar gezet om af en toe op te kunnen gamen. Helaas lukt het nog niet zoals verwacht

Probleem is dat ik geen beeld heb, het moederbord, geheugen, processor en videokaart heb ik 2e hands gekocht.

Het gaat om de volgende onderdelen:
  • Intel i5 6400
  • ASROCK H110M-HDV
  • 8GB Ram
  • MSI GTX 960 4GB
  • Corsair VS450
  • Samsing SSD 120GB
Op de 4 pins 12 connector na heb ik alles op het moederbord aangesloten volgens de handleiding van het moederbord. Een 4pins connector zit namelijk niet op de voeding. (wel een 8pins waarop CPU staat en over is)

Als ik de pc aanzet (knop aan de voorkant van de kast) gaan alle fans wel draaien, maar komt er dus geen beeld op mijn monitor.

Heb de monitor (HDMI) zowel op de videokaart als direct op het moederbord aangesloten.

Een tip in een ander topic op tweakers om de videokaart eruit te halen en zonder op te starten geeft ook geen resultaat.

De monitor/hdmi kabel zijn in orde, deze heb ik op een laptop getest.

[ Voor 10% gewijzigd door dr86 op 18-01-2018 21:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
d-russo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:07:
Op de 4 pins 12 connector na heb ik alles op het moederbord aangesloten volgens de handleiding van het moederbord. Een 4pins connector zit namelijk niet op de voeding. (wel een 8pins waarop CPU staat en over is)
Dat lijkt mij in elk geval overduidelijk fout. Als het goed is kan je die 8-pins connector voor de helft over die 4-pins connector op het moederbord schuiven (en enkel borden met flink hongerige CPU's zullen daar op die plaats een 8-pin aansluiting hebben, verwacht ik).

Als je er twijfels over hebt: kijk even op de PSU website van Corsair, dan specifiek de FAQ, item #11 van 'Corsair Power Supply FAQ':
WATCH: Where?s the 4-pin EPS/ATX 12v connector that I need for my motherboard?

Our power supplies ship with an 8-pin connector that splits in half. Use half of this connector for the 4-pin EPS/ATX 12v connector on your motherboard
...dus als het goed is zou je die 8-pin connector zelfs in tweeën moeten kunnen splitten (en dan 1 daarvan op het moederbord aansluiten).

[ Voor 33% gewijzigd door vanaalten op 18-01-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
vanaalten schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:12:
[...]

Dat lijkt mij in elk geval overduidelijk fout. Als het goed is kan je die 8-pins connector voor de helft over die 4-pins connector op het moederbord schuiven (en enkel borden met flink hongerige CPU's zullen daar op die plaats een 8-pin aansluiting hebben, verwacht ik).

Als je er twijfels over hebt: kijk even op de PSU website van Corsair, dan specifiek de FAQ, item #11 van 'Corsair Power Supply FAQ':

[...]

...dus als het goed is zou je die 8-pin connector zelfs in tweeën moeten kunnen splitten (en dan 1 daarvan op het moederbord aansluiten).
Klopt, nu heb ik inderdaad beeld. Had de volgende zin verkeerd gelezen in die zelfde manual waardoor ik dacht dat die juist niet op de 4 pins aansluiting moest.
WARNING: The detachable four-pin from the 24-pin main connector is not a “P4”
or “+12V” connector. Serious damage can be caused if you use it in place of a “P4”
or “+12V” connector.[/quote]

Ga morgen weer verder kijken, want hij pakt op dit moment mn windows usb niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
d-russo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:54:
Klopt, nu heb ik inderdaad beeld. Had de volgende zin verkeerd gelezen in die zelfde manual waardoor ik dacht dat die juist niet op de 4 pins aansluiting moest.

[...]
WARNING: The detachable four-pin from the 24-pin main connector is not a “P4”
or “+12V” connector. Serious damage can be caused if you use it in place of a “P4”
or “+12V” connector.
Onduidelijkheid is wel begrijpelijk. Voor het geval andere mensen dat lezen & niet snappen: die opmerking gaat over een vier-pins deel van de 24-pins ATX connector die je er af kan halen - nog uit de tijd van moederborden met 20-pins header. En die vier-pins connector moet je inderdaad NIET loshalen en op je 4-pins CPU-header plaatsen.
Ga morgen weer verder kijken, want hij pakt op dit moment mn windows usb niet. :|
Ach, zal je vast wel uitkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Vanochtend even gekeken, maar hij ziet uberhaupt geen flash geheugen op mn sata poorten.

Als ik de ssd al aansluit dan kom ik de bios niet eens in. Als ik m los heb en opnieuw op start dan kom ik wel in de bios, muis en toetsenbord werken prima.

Als ik dan vervolgens de ssd weer aansluit dan wordt de ssd niet gevonden in “storage configuration”

Heb ook op een andere windows laptop een boot usb gemaakt met Rufus.

Die word wel gevonden in het instant flash menu en ook uitgelezen, maar vervolgens staat er “no image file detected”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar heb je ook een image op die stick gezet, of 'm enkel bootable gemaakt?

Als je Windows wilt installeren zou ik de media creation tool van Microsoft pakken. Dan heb je daar gelijk je win10 image op staan. Stuk handiger dan het handmatig doen met rufus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
TERW_DAN schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:40:
Maar heb je ook een image op die stick gezet, of 'm enkel bootable gemaakt?

Als je Windows wilt installeren zou ik de media creation tool van Microsoft pakken. Dan heb je daar gelijk je win10 image op staan. Stuk handiger dan het handmatig doen met rufus.
Met rufus moet je de image selecteren, die wordt dan uitgepakt op de stick.

Handmatig extra erbij zetten werkt niet omdat het Fat32 is.

Zal het met de creation tool proberen.

Blijft wel vreemd dat de SSD niet herkend wordt. Want daar moet ie uiteindelijk op geinstaleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Hier even ter verduidelijking een foto van de situatie, ik heb overigens met de Microsoft creation tool een goede image gemaakt, maar die word dus niet herkent.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c7UZ6ey.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door dr86 op 19-01-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 00:21
De instant flash, waar je nu in zit is voor de bios update.

kijk bij boot en selecteer, usb als opstart medium.

sluit je ssd aan stroom kabel en sata kabel

zet je pc aan en kijk of die start van usb

wel windows 10 gebruiken
voor windows 7
Win 7 USB Patcher
Due to chipset limitation, when you want to install Windows® 7 on this MB, you may need to use “Win 7 USB Patcher” to create a new ISO file

http://www.asrock.com/microsite/Win7Install/

[ Voor 68% gewijzigd door binbero op 19-01-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
binbero schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:00:
De instant flash, waar je nu in zit is voor de bios update.

kijk bij boot en selecteer, usb als opstart medium.

sluit je ssd aan stroom kabel en sata kabel

zet je pc aan en kijk of die start van usb

wel windows 10 gebruiken
voor windows 7
Win 7 USB Patcher
Due to chipset limitation, when you want to install Windows® 7 on this MB, you may need to use “Win 7 USB Patcher” to create a new ISO file

http://www.asrock.com/microsite/Win7Install/
Heb de SSD in een andere sata poort gedaan en de usb stick is zojuist overgezet, dus dit werkt :)
Windows start nu normaal op, maar als ik de videokaart in het moederbord prik kom ik de bios niet eens meer in.

Beeld blijft zwart (hdmi zowel aan de videokaart als aan het moederbord geprikt, maar beide geen beeld.

Als ik de kaart er weer uit haal dan start windows gewoon weer normaal op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 00:21
d-russo schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:34:
[...]

Heb de SSD in een andere sata poort gedaan en de usb stick is zojuist overgezet, dus dit werkt :)
Windows start nu normaal op, maar als ik de videokaart in het moederbord prik kom ik de bios niet eens meer in.

Beeld blijft zwart (hdmi zowel aan de videokaart als aan het moederbord geprikt, maar beide geen beeld.

Als ik de kaart er weer uit haal dan start windows gewoon weer normaal op...
in de bios kan je kiezen of die onboard of pcie kaart gebruikt

niet de stroom kabel vergeten aan te sluiten ?
op videokaart 6 pins of 8 pins of 6+2-pins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
binbero schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:39:
[...]

in de bios kan je kiezen of die onboard of pcie kaart gebruikt

niet de stroom kabel vergeten aan te sluiten ?
op videokaart 6 pins of 8 pins
De 6 pins zit erin, als de kaart aangesloten is blijft het scherm zwart, dus kan de bios sowieso niet in dan.

In de bios zelf heb ik (als de kaart er niet in zit) wel gezien dat de Primary Graphics Adapter op PCI express staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Het is een hele voor de hand liggende, maar: monitor dan wel aangesloten op de videokaart ipv de moederbord-uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:58:
Het is een hele voor de hand liggende, maar: monitor dan wel aangesloten op de videokaart ipv de moederbord-uitgang?
Jep had beide geprobeerd, aan de videokaart hing een 6pins verloopje, heb die eraf gehaald want de videokaart zelf heeft 8 pins nodig. Deze dus direct op de voeding aangesloten.

Geen idee wat dat verloopje er op deed, was van de vorige eigenaar blijkbaar.

Alles werkt nu prima, bedankt voor de reacties!
Pagina: 1