Drivers laden vóór het inloggen - W10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.
Ik gebruik een Windows 10 Pro licentie, waarbij ik een inlogscherm heb (1 gebruiker) waar een wachtwoord voor vereist is.

Telkens als ik mij inlog, dan merk ik dat dat sommige drivers dan pas geladen worden (Logitech Option drivers, NZXT CAM software, als voorbeelden). Niet dat dit lang duurt, maar het is wel een merkbaar verschil.

Is het mogelijk om Windows alle drivers te laten laden voordat er ingelogd is?

Beste antwoord (via mark_adie op 18-01-2018 21:55)

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
mark_adie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:21:
In het register, onder deze path:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
vind ik deze sleutel:
LogiOptions C:\Program Files\Logitech\LogiOptions\LogiOptions.exe /noui

Nou weet ik het niet 100% zeker, vandaar dat ik het even vraag. Ik neem aan dat 'noui' staat voor No UserInterface? En ik denk dat zoals het hier staat, dat hij de executable gaat uitvoeren met als parameter 'noui'.

Ik kan dan, als ik een taak toevoeg, de actie kiezen. Dan kies ik er voor om bovenstaande executable te runnen, met als parameter \noui ?
En aangezien ik hem hier handmatig toevoeg, moet ik hem dan "uitzetten" in de opstartlijst? (via control-alt-escape, tabblad opstarten?)
Daar kun je zeker vanuit gaan, want dit is het geen wat het laad zoals het nu is. Als je die sleutel weghaald en een taak in de taakplakken met "C:\Program Files\Logitech\LogiOptions\LogiOptions.exe /noui" als actie dan wordt het uitgevoerd bij starten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:21
Laden de drivers of start er software op

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
In het geval van CAM start de software op. Je ziet een inlogscherm verschijnen, welke zichzelf inlogt waarna het geladen wordt. Ik neem aan dat door de inlog dit niet eerder kan.

In het geval van Logitech Options is het denk ik de driver die laadt. De muis zal bij het inlogscherm en de eerste seconden na het inloggen een veel lagere 'snelheid' hebben, en niet alle knoppen doen wat ze normaal doen. Deze functies zijn normaal via de software ingesteld, en je merkt dat na enkele seconden deze helemaal geladen is, waarna alles werkt zoals het hoort.

Laat ik voorop stellen dat het ook geen levensgroot probleem is, vroeg het me alleen af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Uit de startup halen en in taakplanner de programa's starten met de optie "on system startup"? Volgens mij wordt het dan uitgevoerd samen met het laden van Windows services enz en is aanmelden ook niet vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
@Kaalus Thanks! Ik kende die optie niet, zit daar nu net even in te kijken en zie dat CAM inderdaad een actieve taak is (waarschijnlijk aangemaakt tijdens de installatie). Deze staat ingesteld op "bij inloggen gebruiker", dit heb ik nu veranderd in "Bij opstarten computer". Ga er vanuit dat dit nu goed gaat.

Voor de Logitech Options software vraag ik me af of dit het juiste is. Ik kan dan wel instellen dat hij bij het opstarten LogiOptions.exe uit moet voeren, maar dan krijg ik elke keer dat ik opstart het programma zelf te zien. Dat is niet de bedoeling; hij moet alleen de driver laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Dat is natuurlijk niet echt een driver laden, dat doet Windows geheel zelf. Wellicht dat er command line parameters zijn op logitech options in de achtergrond te laden. Kijk even hoe die nu gestart wordt (Start up van het start menu in All Users, of in een van de startup sleutels in het register) en maak daar dan een taak mee aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
vind ik deze sleutel:

Nou weet ik het niet 100% zeker, vandaar dat ik het even vraag. Ik neem aan dat 'noui' staat voor No UserInterface? En ik denk dat zoals het hier staat, dat hij de executable gaat uitvoeren met als parameter 'noui'.

Ik kan dan, als ik een taak toevoeg, de actie kiezen. Dan kies ik er voor om bovenstaande executable te runnen, met als parameter \noui ?
En aangezien ik hem hier handmatig toevoeg, moet ik hem dan "uitzetten" in de opstartlijst? (via control-alt-escape, tabblad opstarten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom zou je ze eerder willen laten opstarten? Het zorgt er niet voor dat de machine sneller opstart.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
mark_adie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:21:
vind ik deze sleutel:

Daar kun je zeker vanuit gaan, want dit is het geen wat het laad zoals het nu is. Als je die sleutel weghaald en een taak in de taakplakken met "C:\Program Files\Logitech\LogiOptions\LogiOptions.exe /noui" als actie dan wordt het uitgevoerd bij starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
@Brilsmurfffje Ik druk vaak de PC aan, en ga dan even wat drinken pakken, spullen pakket etc.
Ik ga dan zitten, vul mijn wachtwoord of pincode in, en wil dan aan het werk. Ik merk dan ná het invullen van mijn wachtwoord, de pc nog even 10 seconden nodig heeft om onder andere de Logitech drivers te laden. Ik vind dit ontzettend storend, aangezien ik vind dat deze driver al geladen moet zijn..

Ik wil gewoon als ik mijn wachtwoord invul, direct de pc kunnen gebruiken. ik weet dat dit nogal kleinzerig overkomt, maar het is een psychologisch dingetje waar ik me aan stoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mark_adie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:26:
Ik vind dit ontzettend storend, aangezien ik vind dat deze driver al geladen moet zijn..
Het is geen driver, het is een programma. Alles qua programma's word geladen zodra je ingelogt hebt.

Edit: Ik heb wel een oplossing voor je. Zet Bitlocker aan aangezien je de Pro versie hebt. Dat heeft tenminste ook echt nut qua beveiliging tegenover een pincode of wachtwoord zonder encryptie. Zet je PC aan en binnen een paar seconden moet je het wachtwoord invoeren, daarna boot Windows door naar de desktop waar alles geladen word zonder nog een wachtwoord in te moeten voeren wat vrijwel geen nut heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door PilatuS op 18-01-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
Bedankt voor jullie feedback!
@PilatuS Ook bedankt voor je feedback, ik ga me even verdiepen in je optie. Ik was niet echt bekend met Bitlocker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mark_adie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:56:
Bedankt voor jullie feedback!
@PilatuS Ook bedankt voor je feedback, ik ga me even verdiepen in je optie. Ik was niet echt bekend met Bitlocker.
Is heel simpel in te stellen. Alleen als je SSD hardwarematige encryptie ondersteunt is het iets meer werk. Het voordeel hiervan is dat je bestanden ook echt veilig zijn. Het Windows wachtwoord is sowieso niet moeilijk om langs te komen, maar los van dat kan iedereen bij je bestanden door de SSD in een ander systeem te stoppen. Persoonlijk vind ik het ook fijn om op deze manier overal op ingelogt te zijn qua sites en maar 1x het wachtwoord te hoeven invoeren.

Als je SSD geen hardwarematige encryptie ondersteunt kost het encrypten alleen wat tijd de eerste keer, maar het instellen is zo gedaan.
Pagina: 1