Toon posts:

Pre-amp instellingen voor impedantie, capaciteit en gain

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Een beginnend audiofiel hier ;)

De laatste tijd ben ik op zoek naar een nieuwe (hoogwaardige) voorversterker voor mijn platen speler. Mijn oog viel op de Pro-Ject Tube Box S. Na het lezen van de handleiding hiervan viel het mij op dat deze voorversterker wat instellingen nodig heeft. Je moet namelijk wat DIP-schakelaars omzetten voor:
  • input gain
  • input capacitance
  • input impedance
Helaas word er nergens uitgelegd wat de schakelaars precies doen. Het enige wat de handleiding aangeeft is dat de instellingen overeen moeten komen met de eigenschappen van het element. Die waarden zou ik in de handleiding van het element moeten kunnen vinden. Hier komt het punt dus. Omdat ik nergens de eigenschappen/waarden/handleiding van het element kan vinden heb ik dus geen idee hoe ik de voorversterker in moet stellen.

Nu denk ik niet dat de boel meteen word opgeblazen als ik ergens een schakelaar verkeerd omzet maar ik vroeg mij af waar ze überhaupt voor dienen.
Nu heb ik wel het idee wat de 'input gain' doet; waarschijnlijk het signaal naar het juiste geluidsniveau brengen. Het verkeerd instellen hiervan zal dan waarschijnlijk tot gevolg hebben dat het geluidsniveau wat hoger of lager ligt.
De 'input capacitance' zal waarschijnlijk te maken hebben met het doorlaten van bepaalde frequenties te maken hebben. Het verkeerd instellen hiervan zal waarschijnlijk een modderig of een te helder geluidsbeeld geven. En de 'input impedance' zal waarschijnlijk de line-level gelijk maken. Ik heb echter niet helemaal zeker van deze zaken en zou graag willen weten hoe jullie daar over denken.

Zelf heb ik het volgende informatie over mijn element kunnen vinden. LINK

Concreter is mijn vraag: kan iemand mij uitleggen hoe ik zonder de gegevens van mijn element (Akai PC-100) toch de voorversterker zo accuraat mogelijk kan instellen. Plus: Kan het kwaad als de waarden niet overeen komen?

Ik hoor en leer graag van jullie!

P.S.: Hier een link naar de handleiding van de voorversterker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:53

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Één van de links in mijn post is inderdaad van die website. Helaas staat daar nèt niet de informatie die ik nodig heb. Namelijk de capaciteit. Ik vraag me af wat een andere capaciteitswaarde doet in het geluidsbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2018 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:42
Hier staat het mooi uitgelegd
https://www.vinylengine.c...orum/viewtopic.php?t=1444
Gewoon uitproberen kan trouwens nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blissard schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:19:
Hier staat het mooi uitgelegd
https://www.vinylengine.c...orum/viewtopic.php?t=1444
Gewoon uitproberen kan trouwens nooit kwaad.
Bedankt!

Het is nog wat vaag maar via jouw link kwam ik op het volgende uit:
What Is Frequency Response?
A frequency response, which can often be displayed on a graph/chart as a curve, describes how a device responds to sound across a range of frequencies.

EN

With modern M.M. cartridges the frequency response is such that the average capacitive load of around 125 pF formed by the tone arm cable and the internal wiring together is just enough to straighten out the frequency response.
Vrij vertaald komt het er dus (denk ik) op neer hoe gevoelig de pre-amp is voor bepaalde frequenties wat resulteert in een ander geluidsbeeld als je de capaciteit aan past. Je wil natuurlijk een gelijkmatige frequentierespons en dat bereik je door de capaciteit zodanig af te regelen dat alle (nuttige) frequenties een gelijke respons hebben. #brainbreaker

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2018 20:40 ]