Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Dell XPS 15 (9530, uit 2014). Over deze laptop ben ik altijd behoorlijk tevreden geweest, met uitzondering van het 3200x1800 scherm (onnodig en onhandig met schaling i.c.m. extern scherm, en ook nog eens glanzend) en de touchpad die wel eens stoorde. Inmiddels is die touchpad redelijk onbruikbaar geworden (waarschijnlijk door opbolling van de accu is hij omhoog komen zetten waardoor de knoppen niet meer werken) en is ook de accu na een uurtje leeg. Tijd voor iets nieuws dus.
Wat ga ik met de laptop doen?
Veel Office (i.h.b. Excel en PPT), maar ook wat beeldbewerking in Photoshop en Premiere, en databewerking/programmeerwerk in SPSS, Python en R (vaak ook grote datasets). Ik speel totaal geen games, dus zelfs ingebouwde GPU zou genoeg zijn... tenzij een aparte GPU zou kunnen helpen bij de grafische rendering-taken.
Eisen:
Zo'n 1500-1700 euro inclusief BTW. Iets hoger indien het een topper is.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Dat valt mee. Laptop hoeft niet superlicht te zijn, maar een stoeptegel wil ik ook weer niet. DVD-speler heb ik al jaren niet en mis ik ook niet. Goede batterijlevensduur is wel handig, ivm af en toe werken in het OV. Qua schermgrootte denk ik aan 14 - 15.6 inch.
(Merk)voorkeuren:
Ik heb altijd Dell gehad, en het is handig dat weer te nemen ivm adapters die ik reeds heb. Het lijkt er echter niet op dat ze op dit moment iets hebben wat me aanspreekt. Weer een XPS15 is me nu net wat te duur, zeker als ik een grotere SSD wil. De XPS13 is een mooi apparaatje, maar ook die wordt duur als je een grote SSD wil. De XPS-laptops hebben bovendien geen aparte page-up en page-down-toetsen. De Inspiron 15 5000 heeft dat wel en ook veel opslag, maar weer geen toetsenbordverlichting.
Daarom ben ik naar andere merken gaan kijken, zoals deze:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Dell XPS 15 (9530, uit 2014). Over deze laptop ben ik altijd behoorlijk tevreden geweest, met uitzondering van het 3200x1800 scherm (onnodig en onhandig met schaling i.c.m. extern scherm, en ook nog eens glanzend) en de touchpad die wel eens stoorde. Inmiddels is die touchpad redelijk onbruikbaar geworden (waarschijnlijk door opbolling van de accu is hij omhoog komen zetten waardoor de knoppen niet meer werken) en is ook de accu na een uurtje leeg. Tijd voor iets nieuws dus.
Wat ga ik met de laptop doen?
Veel Office (i.h.b. Excel en PPT), maar ook wat beeldbewerking in Photoshop en Premiere, en databewerking/programmeerwerk in SPSS, Python en R (vaak ook grote datasets). Ik speel totaal geen games, dus zelfs ingebouwde GPU zou genoeg zijn... tenzij een aparte GPU zou kunnen helpen bij de grafische rendering-taken.
Eisen:
- Snelle processor (liefst 8th gen Intel Core i7 wegens lager accuverbruik i.c.m. goede prestaties)
- 16 GB werkgeheugen
- Veel opslagruimte. Nu heb ik 512 GB, maar dat is net te krap. Ik bekijk nu systemen met bijv. 128 of 256 SSD + 1 TB HD.
- Scherm Full HD is het beste. Zeker niet lagere resoluties, maar hoger is ook niet nodig - eerder lastig met schaling zoals bij mijn huidige XPS 15...
- Heel graag met toetsenbordverlichting in een zakelijke stijl (dus niet rood zoals bij sommige gaminglaptops).
- Toetsenbord met aparte page-up en page-down-toetsen zou fijn zijn.
Zo'n 1500-1700 euro inclusief BTW. Iets hoger indien het een topper is.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Dat valt mee. Laptop hoeft niet superlicht te zijn, maar een stoeptegel wil ik ook weer niet. DVD-speler heb ik al jaren niet en mis ik ook niet. Goede batterijlevensduur is wel handig, ivm af en toe werken in het OV. Qua schermgrootte denk ik aan 14 - 15.6 inch.
(Merk)voorkeuren:
Ik heb altijd Dell gehad, en het is handig dat weer te nemen ivm adapters die ik reeds heb. Het lijkt er echter niet op dat ze op dit moment iets hebben wat me aanspreekt. Weer een XPS15 is me nu net wat te duur, zeker als ik een grotere SSD wil. De XPS13 is een mooi apparaatje, maar ook die wordt duur als je een grote SSD wil. De XPS-laptops hebben bovendien geen aparte page-up en page-down-toetsen. De Inspiron 15 5000 heeft dat wel en ook veel opslag, maar weer geen toetsenbordverlichting.
Daarom ben ik naar andere merken gaan kijken, zoals deze:
- pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb040nd. Ik weet alleen niet of het scherm OK is: ik lees hier en daar dat HP wel een IPS-scherm gebruikt, maar dat dat niet betekent dat het een goede kwaliteit heeft. Ook lees ik over driverproblemen, bijv Wifi of toetsenborden die ineens niet goed werken. Is HP daarom relatief betaalbaar?
- Ik heb BTO ook even bekeken, maar twijfel daar aan de bouwkwaliteit op basis van wat browsen op internet. Het zijn ook wat minder slanke apparaten heb ik het idee. Flexibiliteit van onderdelen bij die bouwer is wel GEWELDIG! Ik hoor dus graag positieve kreten over dit merk, bijvoorbeeld de 14cl824 of 15cl819U.
- Merken als Acer en Asus ken ik niet zo heel goed. Op het eerst gezicht ziet een Acer Spin 5 SP515 (pricewatch: Acer Spin 5 SP515-51GN-84KQ er wel goed uit, al had de hybride vorm niet gehoeven...
- Is die HP OK voor wat ik zoek?
- Is BTO een goede keuze?
- Of misschien zie ik een Dell over het hoofd?
- Of toch Asus / Acer / Lenovo?