Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3-4 jaar oude laptop upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stievydude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@moderators: Hopelijk zit ik in het juiste subforum, anders verplaats je het maar

Iemand vraagt aan mij of hij volgende laptop tweedehands zou kopen voor 100 euro:
link
De laptop zou gebruikt worden om muziek te luisteren en te surfen.

Specs:
  • Intel® Celeron® N2930 processor (1,83 GHz, 2 MB Intel® Smart Cache)
  • 4 GB RAM
  • 500 GB HDD
  • Windows 8.1
  • 17.3 inch scherm
Ik heb hem gezegd dat 100 euro niet veel is, maar dat er geen SSD inzit, en geen 8GB RAM.
Voor +/- 160 euro (of iets meer) zou hij er een SSD en 8GB RAM kunnen insteken.
link

Ik heb echter niet echt zicht op de impact van de CPU. Volgens CPUBoss zou deze ongeveer overeenkomen met een i3, maar is hij snel genoeg om tegenwoordig nog te surfen als er een SSD en 8GB RAM in zit?

Voor 260 euro zou hij een goedkope 17 inch laptop hebben, maar is de laptop wel snel genoeg om te surfen en muziek te luisteren na de upgrades?

Beste antwoord (via Stievydude op 19-01-2018 07:54)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom dan die SSD? Zodat de browser sneller pagina's kan laden of je eerder bij je MP3's bent?
Als ik het verwachte gebruik zo lees zie ik niet waarom je het aankoopbedrag zou verdubbelen voor enkel een SSD upgrade. Voor 100 euro is het een prima deal, voor 200+ absoluut niet meer.

🖥️ | 🚗

Alle reacties

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Deze Celeron is verouderd en erg zwak, hier nog het geheugen uitbreiden naar 8GB is weggegooid geld.
Als het alleen maar voor muziek luisteren en surfen is zou ik er geen cent extra in investeren.

edit: Waarom staat deze vraag in overclocking :?

[ Voor 11% gewijzigd door MadMarky op 18-01-2018 14:31 ]

🖥️ | 🚗

• Stievydude
  • Niet online
Dus ook geen SSD insteken?

Edit: omdat ik niet echt wist waar het thuishoorde, zie bericht bovenaan: "@moderators: Hopelijk zit ik in het juiste subforum, anders verplaats je het maar".

[ Voor 75% gewijzigd door Stievydude op 18-01-2018 14:33 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-11 21:52
Sja wat moet je ermee... Ik zou het ding nog niet willen hebben als ik geld toe kreeg, zo'n 17" bakbeest wat niet vooruit te branden is.

Maar als je om handen zit en geen budget vrij hebt, dan is het best het overwegen waard ja. Maar ik zou idd ook zeker niet ook nog eens anderhalf keer de aanschafprijs gaan investeren in een apparaat dat toch echt zijn beste tijd al gehad heeft. Voor 260 euro kun je denk ik ook wel wat beters krijgen dan dit.

edit: korte blik op de pricewatch leert dat je zelfs voor minder dan 260 euro al véél meer laptop voor je geld kunt krijgen:
categorie: Laptops

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 18-01-2018 14:40 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-11 19:57
Stievydude schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:32:
Dus ook geen SSD insteken?

Edit: omdat ik niet echt wist waar het thuishoorde, zie bericht bovenaan: "@moderators: Hopelijk zit ik in het juiste subforum, anders verplaats je het maar".
Ligt eraan, hoe lang wilt diegene ermee doen? Wordt er meer verwacht dan alleen browsen (hoop geen 500 tabs tegelijk?) en muziek luisteren?

Is zijn budget max 100 euro, of?

Acties:
  • Beste antwoord

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom dan die SSD? Zodat de browser sneller pagina's kan laden of je eerder bij je MP3's bent?
Als ik het verwachte gebruik zo lees zie ik niet waarom je het aankoopbedrag zou verdubbelen voor enkel een SSD upgrade. Voor 100 euro is het een prima deal, voor 200+ absoluut niet meer.

🖥️ | 🚗

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:14
Voor 50 euro koop je een 120GB SSD (pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB), wat mij betreft is dat zeker zijn geld waard. Veel taken zijn niet CPU intensief waardoor een SSD het systeem veel sneller maakt.

• Stievydude
  • Niet online
@eric.1: Ik vraag het even na hoe lang hij ermee wil doen en wat zijn budget is :)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

P_Tingen

omdat het KAN

Ik vind men hier redelijk negatief over deze laptop. Mits je er een ssd in doet, lijkt me dit prima te pruimen. Zonder ssd zou ik het niet doen. Die hdd's in dit soort laptops zijn tergend traag waardoor je binnen de kortste keren de laptop het raam uit gooit. Extra geheugen lijkt me niet nodig voor surfen en muziek.

Het is natuurlijk wel afhankelijk wat 'een beetje surfen en muziek luisteren' is. Heeft hij vier miljoen tabs open en een zwaar audiobewerkingsprogramma, dan zou ik het niet doen. Maar 'gewoon' surfen en via vlc / groove muziek luisteren moet echt geen probleem zijn. Met een 120Gb SSD kom je op €150 en dat lijkt me niet eens zo gek.

Aan de andere kant: als het budget tot €250 is op te rekken is deze uit de V&A ook nog mogelijk: V&A aangeboden: Medion Akoya E6421 (30020560, Qwerty) die precies biedt wat je zoekt: snellere cpu, ssd, ruime opslag, 8Gb memory

... en gaat over tot de orde van de dag

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:58
Hhmm..
Hij kan die laptop tweedehands kopen.
Hij weet dus eigenlijk verder niks van de staat van de laptop. (b.v. accu/fans/beeldscherm/poweradapter)

Moeilijk/onmogelijk om in te schatten of die laptop 100+70 (SSD) waard is.

Het zou een ander verhaal zijn als het zijn eigen laptop was, die traag is (HDD), maar verder prima in orde.
Dan zou een SSD-upgrade (en misschien geheugen erbij) het geld wel waard zijn.

• Stievydude
  • Niet online
Ik heb het er met hem nog eens over gehad, en hij gaat het niet doen. Hij gaat nog even sparen voor een betere (nieuwe) laptop. Bedankt voor al jullie antwoorden!

• OgWok
  • Laatst online: 25-11 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

P_Tingen schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:18:
Ik vind men hier redelijk negatief over deze laptop. Mits je er een ssd in doet, lijkt me dit prima te pruimen. Zonder ssd zou ik het niet doen. Die hdd's in dit soort laptops zijn tergend traag waardoor je binnen de kortste keren de laptop het raam uit gooit. Extra geheugen lijkt me niet nodig voor surfen en muziek.

Het is natuurlijk wel afhankelijk wat 'een beetje surfen en muziek luisteren' is. Heeft hij vier miljoen tabs open en een zwaar audiobewerkingsprogramma, dan zou ik het niet doen. Maar 'gewoon' surfen en via vlc / groove muziek luisteren moet echt geen probleem zijn. Met een 120Gb SSD kom je op €150 en dat lijkt me niet eens zo gek.

Aan de andere kant: als het budget tot €250 is op te rekken is deze uit de V&A ook nog mogelijk: V&A aangeboden: Medion Akoya E6421 (30020560, Qwerty) die precies biedt wat je zoekt: snellere cpu, ssd, ruime opslag, 8Gb memory
Klopt. Heb bij mijn zus een SSD in haar "oude" 17" HP laptop (core duo) gestoken en die draait daarmee prima, in vergelijking met de oude HD. Ook na langere tijd.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Stievydude schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:24:
@moderators: Hopelijk zit ik in het juiste subforum, anders verplaats je het maar
Je dient zelf uit te zoeken waar je topic thuishoort, conform Het algemeen beleid » Het plaatsen van topics.
In dit geval dus Laptop Aankoopadvies, waar je tevens het LAA beleid moet hebben gelezen.

Move OC → LAA

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1