Projector upgrade naar 4k, HDMI kabels vervangen verplicht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:01
Ik ben van plan om mijn FHD projector te upgraden naar een 4K/60 f/s maar heb mogelijk een probleem met de weggewerkte 1.4a HDMi kabel die niet de volledige bandbreedte aan kan. Deze is helaas niet eenvoudig te vervangen zonder wat breekwerk. Heb nu de volgende situatie:
FHD Bron (hdmi 1.4) --> Receiver (hdmi 1.4) --> Projector

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is dat ik de 4K/60 video stream rechtstreeks aansluit op de projector als input en het geluid via de andere hdmi kabel naar mijn receiver stuur (ARC)?
Inputs 1 x HDMI 2.0, 1 x HDMI 1.4a 3D support + MHL, 1 x VGA (YPbPr/RGB), 1 x Audio 3.5mm, 1 x USB-A service
UHD bron --> HDMI 2 van projector
HDMI 1.4 van projector --> Receiver (ARC)

Ik vermoed van niet en denk dat de projector maar 1 input tegelijkertijd kan verwerken maar weet het niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Simkin schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:11:
Ik vermoed van niet en denk dat de projector maar 1 input tegelijkertijd kan verwerken maar weet het niet zeker
Tja, al in de manual van de projector gekeken? Of op internet gezocht naar de manual van de projector die je voor ogen hebt?
Deze is helaas niet eenvoudig te vervangen zonder wat breekwerk.
Je zou de nieuwe kabel toch kunnen vast maken aan de oude en dan de kabel wellicht door kunnen trekken? Lijkt me niet dat je veel hiervoor hoeft open te breken.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 18-01-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Beiden, geeft mij geen duidelijkheid:
http://www.optoma.nl/product-details/uhz65
Datasheet
Handleiding

Edit: Met breekwerk bedoel ik hakken en zagen, de klusjesman heeft destijds geen buis gebruikt en toen ik daar achter kwam was het al te laat

[ Voor 19% gewijzigd door Simkin op 18-01-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:02

Sick Nick

Drop the top!

De meeste UHD Blu-ray spelers hebben 2 HDMI uitgangen, dat zou een oplossing zijn. Dan heb je de video uitgang naar je projector en dan de audio uitgang naar je receiver. Echter omdat je kabel niet te vervangen is zal je speler dan bij je projector aan het plafond moeten, niet zo handig om een schijfje te wisselen.
2 HDMI ingangen op je projector gebruiken en ARC naar je receiver gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:24
Heb je het al geprobeerd met de bestaande kabel? Er bestaan namelijk geen officiële 2.0 of 1.4 kabels. Een kabel die vroeger als 1.4 verkocht werd, wordt nu gewoon als 2.0 verkocht als bij het testen blijkt dat hij deze aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Sick Nick schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:22:
De meeste UHD Blu-ray spelers hebben 2 HDMI uitgangen, dat zou een oplossing zijn. Dan heb je de video uitgang naar je projector en dan de audio uitgang naar je receiver. Echter omdat je kabel niet te vervangen is zal je speler dan bij je projector aan het plafond moeten, niet zo handig om een schijfje te wisselen.
2 HDMI ingangen op je projector gebruiken en ARC naar je receiver gaat niet werken.
Dat is idd een oplossing (of HDMI splitten). Geen idee hoe dat gaat werken met LipSync...

Hoopte eigenlijk een Nvidia Shield te kunnen gebruiken en ben vooral nieuwsgierig of het technisch kan (2de input van projector enkel voor ARC gebruiken, is namelijk geen HDMI output)

Edit:
@roda_djavulen Nog niet getest, ben me aan het voorbereiden, zou natuurlijk geweldig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Simkin op 18-01-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:30
Een heel belangrijk gegeven meld je niet, en dat is de lengte van de HDMI kabel.
Voor hdmi kabels zijn er niet veel types, gewoon en highspeed, en dan kan er eventueel ARC en Ethernet in zitten.
Het belangrijkste is de bandbreedte van de kabel. Voor HDMI1.4 heb je minimaal 10.8 Gbit nodig en dat kunnen de meeste HDMI kabels over vrij grote lengtes. Hiermee kunt je 4K op 30Hz met 4:4:4 chromakey en 8 bit kleuren. Wil je meer frames of hogere bitrate aan kleuren dan gaat het ten kosten van de andere stettings. 4k op 60hz kan namelijk wel op 4:2:0 bij 8 bit.

Wil je volledig aan de HDMI 2.0 standaard voldoen, dan heeft de HDMI kabel een bandbreedte van 18 Gbit nodig. Dat kan met een kwalitatief goede kabel tot 4,7 meter, daarboven wordt het heel twijfelachtig. Wil je HDMI 2.1 dan zit je al op 48 Gbit. Dit is eigenlijk niet mogelijk met kabels langer dan 1.8 meter.

Dus ook via een HDMI 1.4a (een high speed kabel) kun 4K op 60hz weergeven, maar dan in mindere kleuren. Het is sowieso de vraag of je projector dat allemaal aan kan.

Meer informatie kun je in het volgende document terug vinden.
https://k.kramerav.com/do...anagement_white_paper.pdf
Pagina: 1