[Excel] Bestaat er een virus die x doet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb een probleem met Excel waar wij geen verklaring voor kunnen vinden. Het volgende is er gebeurd in een offerte volg systeem die ik gemaakt heb zijn van 1 persoon offertes door elkaar heen gegaan bedragen die niet kloppen linken naar bestanden die niet kloppen etc etc. Het is allemaal random velden die door elkaar heen zijn gehaald. Dan klopt de datum niet of datum klopt maar de plaats is niet correct offertenummer 737 bijvoorbeeld staat datum van januari 2017 alleen voorbij de 700 staat de offertes van november. Dit gaat met alles door elkaar namen datums bedragen echt alles. Wat ik zeg het is random offerte 7 is eigenlijk 18, 9 is 20 maar ook 412 hoort 210 te zijn we zien maar één patroon alleen van één persoon is dit aan orde de andere 3 personen die er in werken hebben dit niet. De persoon kan ik heel goed en zou nooit iets doen om dit bestand te beschadigen daar zijn 5 man het over eens.

Nu mijn vraag is er een virus die cellen kan switchen met andere cellen, ik vraag dit, omdat een ander bestand ook al problemen heeft. De server die draait Sophos en de desktop ook maar niet alles is 100% te beveiligen. Kan het een virus zijn zo ja welke zodat we kunnen zoeken, zo nee heeft er iemand een idee of Excel een optie heeft om dit te bereiken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10 13:37

P_Tingen

omdat het KAN

Pff, dat virus is kennelijk ook door je tekst heengegaan want het is amper te lezen zo zonder leestekens ;)

Afijn, als ik het goed begrijp heeft 1 persoon last van gehusselde cellen in zijn Excel. Wat gebeurt er als jij een excel file naar hem toestuurt, is het dan ook in de war?

En als je datzelfde andersom doet, dus laat hem een gehusselde versie naar jou sturen. Is die dan wél goed?

Check ook of er macro's in het Excelbestand zitten.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:18

MsG

Forumzwerver

Als we Occam's razor er even bij pakken vraag ik me af hoe je zo specifiek op een virus komt meteen. Bij Excel is het met een paar muisklikken eenvoudig een complete structuur om te gooien, bijvoorbeeld door 1 kolom te sorteren op iets, en daarbij de selectie niet uit te breiden.

Het betreft dus specifiek 1 persoon waarbij structureel iets is verschoven / verwisseld? Wordt er normaal handmatig in dit document gewerkt? Is er geen vorm van versiebeheer begrijp ik? Vraag me af hoe wenselijk dat is?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
MsG schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:22:
Als we Occam's razor er even bij pakken vraag ik me af hoe je zo specifiek op een virus komt meteen. Bij Excel is het met een paar muisklikken eenvoudig een complete structuur om te gooien, bijvoorbeeld door 1 kolom te sorteren op iets, en daarbij de selectie niet uit te breiden.
Daar heb ik ook aan gedacht alleen dan zou je veel meer schade moeten zien over een veel meer cellen. Nu is het zo alles klopt behalve hyperlink(s) naar andere documenten. Bedragen die kloppen maar niet bij de documenten horen of datums die nergens opslaan aangezien een datum van in november op offerte nummer 19 staat tereijl we dan pas in januari zijn. Als ik een kolom zou selecteren en dan niet zou uitbreiden is alles door elkaar ten opzichte van de rest maar het is niet zo dat alles fout is. Er zitten namelijk ook regels wel correct het is dus niet zo dat alles fout is.
Het betreft dus specifiek 1 persoon waarbij structureel iets is verschoven / verwisseld? Wordt er normaal handmatig in dit document gewerkt? Is er geen vorm van versiebeheer begrijp ik? Vraag me af hoe wenselijk dat is?
Er werken 4 personen in die selecteren de eigen naam en vullen dan de rest in er is dus maar bij één persoon fout gegaan bij de 3 andere is er niets fout gegaan. Er is geen versie beheer maar er wordt wel dagelijks een backup gemaakt deze worden nu opgevraagd. Wel over een paar weken draait de ERP oplossing dat is beter.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
No kidding Sherlock. Excel is niet gemaakt voor die dingen, ooit gaat het stuk (zeker als iemand opeens iets veiligers gebruikt zoals LibreOffice en je spreadsheet opslaat).
Ik heb vroeger met regelmaat Excel en Access bestanden gerepareerd binnen bedrijven omdat ze met meer dan 1 persoon er in werkten.
Ik doe het niet meer want voor mijn gevoel was het zinloos werk omdat het ze lukte mij een week later weer op te bellen dat het stuk is.
we_are_borg schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:00:
Wel over een paar weken draait de ERP oplossing dat is beter.
Thank god!

Voor nu zou ik als ik jou was iedereen schrijfrechten ontnemen, en dan mogen ze via RDP op 1 machine (die werkt, en niet tegelijk) in die bestanden prutsen.
Is wel zo veilig lijkt mij

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
We zijn terug gegaan in de backups en de backup die op de 10de van deze maand is gemaakt was intact. Deze is dus terug gezet en hebben niet veel toe te voegen aan het bestand misschien 5 minuten werk.

@DJMaze Er kan maar één persoon tegelijk in werken andere die het dan openen krijgen een waarschuwing te zien dat persoon x het open heeft staan. Indien noodzaakelijk bellen ze elkaar om te vragen of het bestand gesloten kan worden.

Maar gelukkig ERP/CMS komt er aan het draait al zijn nu aan het overstappen.

Pagina: 1