Extra DNS-entry met DHCP (IPv4)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Al een hele tijd werk ik op Linux, daarom ben ik even kwijt of zoiets mogelijk is voor Windows, Windows 10 dit in geval.

Ik heb gegoogled, maar ik zoek waarschijnlijk verkeerd of dit ik het verkeerde in, want ik kom enkel Windows Server artikelen tegen.

Het gaat om het volgende:
Ik wil graag op mijn laptop een extra DNS-entry toevoegen, maar dit zonder de DNS-entries handmatig op te geven.
In Linux is dit heel eenvoudig, gewoon een extra bestand met entry toevoegen in /etc/resolve.conf.d/.., of het draaien van een simpele DNS-daemon (zoals ik dat nu doe met dnsmasq) die er tussen zit en gewoon foward als naar DNS van mijn provider/modem mocht het niet lukken.

Kan dit ook op Windows 10? Bestaat er zoiets dat automatisch een DNS-record toevoegd?
Ik heb zelf hier een Ziggo Connectbox en daar kan ik niks aan veranderen, vandaar dat ik via mijn NUC een eigen DNS heb opgezet.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 12:41
Bedoel je dat je een extra/andere DNS server wilt opgeven ipv degene gebruiken die via DHCP wordt aangeboden?

Dan is het:
run --> ncpa.cpl --> netwerkzooi --> netwerkadapter --> IPv4 --> DNS servers opgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Dr Pro Klopt, maar dan kan ik enkel kiezen tussen:
- Obtain DNS server address automatically
- Use the following DNS server addresses

Wat ik wil is die eerste + mijn eigen DNS-entry. Anders moet ik deze elke keer aanpassen als ik tussen mijn Wifi netwerken switch (van de ene locatie naar de andere).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat je eigenlijk wilt bereiken (als je thuis zit) is om alleen maar je eigen DNS-server te gebruiken. Als deze een record niet kan resolven, moet deze de query forwarden naar je Connectbox.

Bij het opgeven van meerdere DNS-servers, die allemaal verschillende records kunnen resolven ga je onvoorspelbaar gedrag krijgen. Windows gaat niet, als één DNS-server een record niet kan resolven, de volgende DNS-server proberen in zijn lijst. Het op kunnen geven van meedere DNS-servers in Windows heeft alleen maar beschikbaarheid tot doel...

Onderstaand een commando om ff snel een static dns-server in te stellen:

code:
1
netsh interface ipv4 add dnsserver "Ethernet" address=192.168.x.x index=1

(pas hem nog wel ff aan...)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:18:
Wat je eigenlijk wilt bereiken (als je thuis zit) is om alleen maar je eigen DNS-server te gebruiken. Als deze een record niet kan resolven, moet deze de query forwarden naar je Connectbox.

Bij het opgeven van meerdere DNS-servers, die allemaal verschillende records kunnen resolven ga je onvoorspelbaar gedrag krijgen. Windows gaat niet, als één DNS-server een record niet kan resolven, de volgende DNS-server proberen in zijn lijst. Het op kunnen geven van meedere DNS-servers in Windows heeft alleen maar beschikbaarheid tot doel...

Onderstaand een commando om ff snel een static dns-server in te stellen:

code:
1
netsh interface ipv4 add dnsserver "Ethernet" address=192.168.x.x index=1

(pas hem nog wel ff aan...)
Ah dat wist ik niet! Dacht dat hij een strikt order deed aanhouden.

Ik bedenk me net dat ik inderdaad maar één DNS nodig heb - namelijk die van mijn NUC, die doet toch forwarden naar Connectbox als hij het niet kan vinden.

Kan ik dit niet instellen per AP? Normaal doe ik dit altijd op de modem, maar dat gaat in dit geval niet.

Even ter info, een eigen router is geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Question Mark schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:18:
...Bij het opgeven van meerdere DNS-servers, die allemaal verschillende records kunnen resolven ga je onvoorspelbaar gedrag krijgen. Windows gaat niet, als één DNS-server een record niet kan resolven, de volgende DNS-server proberen in zijn lijst. Het op kunnen geven van meedere DNS-servers in Windows heeft alleen maar beschikbaarheid tot doel...
Da's ondertussen veranderd. Win10 stuurt naar alle dns-servers dezelfde query en gaat iets slims doen met de antwoorden. Volgens sommigen een gigantisch dns-leak
HollowGamer schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:12:
...Kan ik dit niet instellen per AP? Normaal doe ik dit altijd op de modem, maar dat gaat in dit geval niet...
Dan zet je de dhcp server van je modem uit en laat je de NUC ook voor dhcp server spelen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 02:13:
[...]

Dan zet je de dhcp server van je modem uit en laat je de NUC ook voor dhcp server spelen.
Eerste waar ik aan dacht toen er sprake was van een NUC die DNS doet. Laat het dan ook gelijk lekker DHCP doen, ben je van al het client config geneuzel af. Hebben je telefoons en tablets ook die instellingen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Brahiewahiewa @Hero of Time Dat zou inderdaad kunnen, voor mij zou het al een optie zijn als een extra DNS-entry via de DHCP zou kunnen meegeven - maargoed dat kan niet met de Connect Box. ;)

De vraag is een beetje hoe ik dat ga doen. Mijn opstelling is als volgt:
- Meterkast: modem Ziggo - Ik gebruik het wireless van modem en dat bevalt mij prima.
- Vanuit daar via Powerline (geen wireless) naar woonkamer waar de NUC staat

De enige optie zou zijn eigen een router - maar moet zeggen dat het wireless van de Connect Box uitstekend werkt hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is het probleem dan om DHCP op je NUC te draaien? Ben je bang dat wireless clients geen adres kunnen krijgen, omdat ze eerst 'door' je modem/router moeten voordat ze bij de NUC kunnen? Want dat is niet zo, DHCP gaat van je NUC gewoon daarheen. Je gaat niet opeens een heel ander netwerk in (tenzij je gasten wifi gebruikt) als je met wifi verbindt, dat is gewoon alsof je op dezelfde switch zit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1