Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:06
Mijn vraag
Het valt mij op dat mijn videokaart, een MSI GTX1060 3GB (Gaming X uitvoering) behoorlijke hoge temperaturen haalt. Idle draait hij nu rond de 60 graden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Case: Corsair Spec Alpha met standaard fans (2 voor, 1 achter)
CPU cooler: Scythe Mugen 5 PCGH
PSU fan zit naar onderen, dus niet gericht naar de videokaart.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niet echt veel. Normaliter zou ik geen problemen verwachten eigenlijk.

Beste antwoord (via jazzozo op 18-01-2018 12:14)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

Nemesizz

Untouchable

jazzozo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:43:
[...]

Ik maak me dus (gelukkig) zorgen om niks? Ik lees overal op internet mensen die spreken over 35-40 graden idle, vandaar.
Veel mensen gebruiken een custom fanprofiel zodat de fan op een laag rpm draait zodat de kaart idle niet onnodig warm word.
Ook veel mensen gebruiken bijvoorbeeld een water koeler, die blijft ook altijd lopen en dan krijg je temperaturen van 35 of 40.

Maar trek de kast open (als je geen ruitje in je PC hebt), en je zal zien dat de fan waarschijnlijk stil staat in idle. Als je een game start (of een benchmark) zal de fan wel aanspringen.

Reden om een custom fanprofiel (vaak via MSI Afterburner) aan te maken is om te voorkomen dat de fan hinderlijk gaat doen. Velen ervaren het als hinderlijk als de kaart ene moment mooi stil is (fan uit), en vervolgens ineens volop aanvliegt omdat die boven de target temperatuur komt en dan vervolgens weer even stil is, dan weer aanvliegt enz. Vaak word er dan een fanprofiel ingesteld waardoor de fan altijd loopt, maar op lage toerentallen, zo blijft de kaart vaak gewoon koel, en gaat die niet vervelend aan/uit/aan/uit.

*EDIT*
En 60ºC is niet zorgelijk, pas boven de 100ºC moet je toch controleren of er niet iets mis is (fan die vast zit, of koeler die niet goed zit) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Nemesizz op 18-01-2018 12:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:22
Is de cooler los geweest? hoe zijn de andere temperaturen van de pc?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
Ik heb niet aan de cooler gezeten. CPU op 30 idle, moederbord 34 en harde schijf op 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
luckremers schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:17:
Is de cooler los geweest? hoe zijn de andere temperaturen van de pc?
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hWzVrm/temps.png

[ Voor 13% gewijzigd door jazzozo op 18-01-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dat is vrij normaal als je geen custom fanprofiel aan maakt.

De ventilator gaat pas aan boven de 60ºC, daaronder blijft die uit en warmt je kaart dus op naar die 60ºC ook in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
Nemesizz schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:42:
Dat is vrij normaal als je geen custom fanprofiel aan maakt.

De ventilator gaat pas aan boven de 60ºC, daaronder blijft die uit en warmt je kaart dus op naar die 60ºC ook in idle.
Ik maak me dus (gelukkig) zorgen om niks? Ik lees overal op internet mensen die spreken over 35-40 graden idle, vandaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

jazzozo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:43:
[...]

Veel mensen gebruiken een custom fanprofiel zodat de fan op een laag rpm draait zodat de kaart idle niet onnodig warm word.
Ook veel mensen gebruiken bijvoorbeeld een water koeler, die blijft ook altijd lopen en dan krijg je temperaturen van 35 of 40.

Maar trek de kast open (als je geen ruitje in je PC hebt), en je zal zien dat de fan waarschijnlijk stil staat in idle. Als je een game start (of een benchmark) zal de fan wel aanspringen.

Reden om een custom fanprofiel (vaak via MSI Afterburner) aan te maken is om te voorkomen dat de fan hinderlijk gaat doen. Velen ervaren het als hinderlijk als de kaart ene moment mooi stil is (fan uit), en vervolgens ineens volop aanvliegt omdat die boven de target temperatuur komt en dan vervolgens weer even stil is, dan weer aanvliegt enz. Vaak word er dan een fanprofiel ingesteld waardoor de fan altijd loopt, maar op lage toerentallen, zo blijft de kaart vaak gewoon koel, en gaat die niet vervelend aan/uit/aan/uit.

*EDIT*
En 60ºC is niet zorgelijk, pas boven de 100ºC moet je toch controleren of er niet iets mis is (fan die vast zit, of koeler die niet goed zit) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Nemesizz op 18-01-2018 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is je definitie van Idle? Beetje werken, of de pc echt minuten lang niks laten doen?

Ik meen dat mijn 6GB variant op iets van 45 idle zat. Gezien de fan stopt niet gek, maar 10-15 C erbij in een best ok airflow case is wel opvallend.

Ik zeg opvallend, niet zorgwekkend. Ik meen dat ik rond de 65 C deed onder load, kijk eens wat die van jou doet als je aan het gamen bent?

[ Voor 8% gewijzigd door Foritain op 19-01-2018 01:00 ]

Pagina: 1