Boot ssd plots niet meer herkenbaar door pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisdh
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-07-2023
Mijn vraag
Mijn ssd (samsung 850evo 250GB) doet het plots niet meer, bij het inschakelen van de pc gaat hij rechtstreeks naar de bios. In de bios is de schijf ook niet meer zichtbaar (andere mechanische schijven wel en een andere samsung 850ssd ook). Windows booten werkt nu natuurlijk ook niet meer :) .

De schijf diende als windows bootdrive en voor software. Maar er staan(stonden?) wel enkele bestanden op mijn bureaublad die ik graag terug zou hebben. Is dit nog mogelijk? Wat zou er misgegaan zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
asus z87
i5 4760k
windows 10 home 1709

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Enkele dagen ervoor heb ik windows fast startup uitgeschakeld (ik had gelezen dat dit bijna geen verschil maakt tijdens het opstarten van een ssd en wou dit eens testen).
Het systeem werkte 2 dagen ervoor wel nog, het is toen tijdens het gamen wel vastgelopen waardoor ik na +-10min wachten gereset heb. De pc startte toen wel terug normaal + is nog een uur in gebruik geweest.

De schijf heb ik via een usb naar ide/sata adapter aan een andere (windows) pc aangesloten, daar is de schijf zichtbaar in schijfbeheer maar ze staat 'zwart' en vraagt dan om een mbr of gpt aan te maken wat ik niet gedaan heb imv met het verliezen van gegevens.

gparted in ubuntu herkent de schijf af en toe maar enkel als die aangesloten is via de usb/sata adapter. Maar van daaruit kan ik ook geen bestanden zien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijkt me inderdaad dus gewoon kapot. Je kunt proberen om data recovery te draaien maar op basis van je post verwacht ik hier niet veel meer van. Als je nog garantie hebt kun je hem vervangen. Volgens mij mag je ervan uitgaan dat zo'n disk wel 3-4 jaar mee mag gaan, bij normaal gebruik.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisdh
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-07-2023
Data recovery? Heb je een voorstel, een programma ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, daar is al veel over geschreven ;)

Zoeken op GoT naar 'ssd data recovery' of [google=ssd data recovery].

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Post je probleem in het grote SSD Topic. Misschien is de SSD nog te redden m.b.v. een secure erase en/of het aanmaken van een nieuwe MBR. Ik heb zoiets ook weleens aan de hand gehad en opgelost met Parted Magic op een bootable USB.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
... of een firmware update? ...
Pagina: 1