Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn schoonma is in het bezit van een woonark met ligplaats en wil dit nu aan mij (schoondochter) geven,zodat mijn zoon erin kan wonen.
Bezit van schoonma is schuldvrij en zij zit nu in een huurappartement en geeft aan dat haar 2 zoons zich goed kunnen redden en zij wil haar bezit aan haar enige kleinzoon geven(mijn zoon dus)
ark en ligplaats kunnen worden overgeschreven op naam van kleinzoon via notaris.
maar hoe zit dit met eventuele belasting?
iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 10:17
Je doet er verstandig aan de schenkingsakte op te laten stellen door de notaris. Een notaris kan je adviseren over schenkbelasting en draagt er zorg voor dat het document in orde is. Een schenkingsakte is daarom een verstandige keuze indien je jouw bezit wilt delen met jouw kinderen of kleinkinderen door te schenken.

Bron: https://www.degoedkoopste...informatie/schenkingsakte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Dan is jouw zoon schenkbelasting verschuldigd over de waarde van de ark minus de vrijstellingen. Hoe hoog die vrijstellingen zijn valt met deze informatie niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al je vragen kan je notaris antwoorden. Wij niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en hoe zit het met schenking aan mij (schoondochter)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:15:
Precies hetzelfde. Letterlijk geen enkel verschil; zelfde vrijstellingen, zelfde actes nodig, zelfde notaris die de vraag moet beantwoorden.

Zoals gezegd; ik zou dit aan een notaris voorleggen. Die ga je toch nodig hebben dus is het beter die gewoon meteen te betrekken. Kost je wat maar dan heb je zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bel 0800-0543 en stel daar je vragen

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Laatst online: 31-08-2020
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:15:
Je schrijft dat de ark op naam van je zoon komt. Dus dan schenkt jouw schoonmoeder niet aan jou, maar aan jouw zoon lijkt me.

Tenzij ze eerst schenkt aan jou, en dat jij weer doorschenkt aan jouw zoon. Kan, maar dat is wat ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info, zal gelijk een notaris regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:59:
Hallo,
Mijn schoonma is in het bezit van een woonark met ligplaats en wil dit nu aan mij (schoondochter) geven,zodat mijn zoon erin kan wonen.
Bezit van schoonma is schuldvrij en zij zit nu in een huurappartement en geeft aan dat haar 2 zoons zich goed kunnen redden en zij wil haar bezit aan haar enige kleinzoon geven(mijn zoon dus)
ark en ligplaats kunnen worden overgeschreven op naam van kleinzoon via notaris.
maar hoe zit dit met eventuele belasting?
iemand een idee?
Vreemde constructie. Oma wil haar woonark nalaten aan kleinzoon en daarom wil ze het nu aan haar schoondochter geven? Is er een reden waarom kleinzoon het niet direct kan krijgen? Of is het de bedoeling dat jij de belasting betaalt omdat jouw zoon geen geld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41
er is een hele reeks schenkingsmogelijkheden, zowel naar kinderen als naar kleinkinderen. Zorg dus dat he een fin. adviseur vraagt wat de fiscaal vriendelijkste route is , dat kost niet veel en kan je héél veel besparen.

[ Voor 25% gewijzigd door Valorian op 18-01-2018 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Laatst online: 30-12-2020
Hier kan je mee beginnen,

https://www.belastingdien...krijgen/schenking_krijgen

Goedkoopste optie lijkt mij in ieder geval rechtstreeks aan de zoon doneren.
Anders moet je misschien twee keer belasting betalen.
Aangezien het een woonark betreft, waar je op kan wonen, kom je misschien nog in aanmerking voor de vrijstelling van 100.000 euro, omdat de waarde tenslotte gebruikt wordt voor een woning.
Een notaris kan daar uitsluitsel over verschaffen.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als je een notaris gebeld had, had je hier waarschijnlijk al antwoord op gekregen. Aangezien we iets meer inzet dan dit verwachten, gaat dit topic dicht.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.