iMac herinstalleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn iMac waar ik zelf niet meer uit kom, dus hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Wat is het probleem?
Op mijn iMac (12,1) wilde ik Windows installeren. Na de handleidingen op internet te hebben gevolgd had ik via Bootcamp netjes een usb stick aangemaakt voor de installatie en was ik klaar om te gaan. Na verschillende pogingen lukte het eindelijk om de usb stick te selecteren (de option knop inhouden wilt niet altijd lekker werken) voor het opstarten. Windows werd geïnstalleerd en gelukkig ging het herstarten ook goed (hij booten netjes in Windows).

Toen alles goed leek te werken wilde ik Windows verder gaan inrichten en installeerde ik Firefox en vanaf toen is het fout gegaan. De iMac kreeg het blauwe scherm van Windows, ging herstarten en kreeg Windows niet meer opgestart en kwam in een boot loop. De ene keer kwam hij met de melding dat Windows niet goed was afgesloten, de andere keer herstarten hij bij het Windows logo. Het lastige is dat ik met de option knop niet meer in OS X kon komen. Na lang proberen was ik het beu en heb ik de harde schijf er uitgehaald en de Windows partitie verwijderd, dit in de hoop dat als de iMac Windows niet meer kon vinden, hij automatisch het andere besturingssysteem ging opstarten. Helaas was dit niet het geval en bleef de mac booten, maar kwam nu niet verder dan een wit scherm met het opstartgeluid. Toen het idee gekregen dat ik de harde schijf ook helemaal leeg kan maken en dan laten installeren als een nieuwe Mac. Als het goed is zou ik via de internet recovery dat voor elkaar kunnen krijgen. Helaas werkt ook dit niet en krijg ik elke keer een map met een vraagteken. Nu ben ik door mijn opties heen, dus heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen?

Wat heb ik gedaan:
- Windows partitie verwijderd
- Hardeschijf helemaal gewist
- Batterij uit de iMac gehaald voor +/- 10 minuten.
- Verschillende knoppen combinaties geprobeerd (command + option + R, command + R)
- Ander toetsenbord geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:55
Welke versie van Windows heb je geprobeerd te installeren? Een iMac uit 2011 ondersteunt Windows 10 via Bootcamp namelijk niet. Probeer Windows 8.1 of 7 eens en kijk of je nog steeds dezelfde problemen hebt. Voor de macOS-installatie zou je een installatie usb-stick kunnen maken als recovery mode niet werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door MelvinW op 18-01-2018 05:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord. Denk dat het voor mij nu te laat is om een andere Windows versie te gebruiken, dus zou eens gaan kijken naar een installatie USB stick. Zag wel dat ik die alleen kan maken op een Mac, dus zou even kijken of ik dat ook werkend krijg op een virtuele Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Even voor de mensen die hetzelfde als ik hebben. De installatie USB werkte inderdaad en ik heb nu weer MacOS op de iMac staan. Om de USB stick te maken heb je een andere mac nodig of een virtuele mac. Ik heb de volgende handleidingen gebruikt om het werkend te krijgen:

Als je geen Mac hebt, kan je hem virtueel maken onder Windows met de volgende handleiding:
https://www.pcsteps.com/2...al-machine-vmware-player/

De bootable USB stick kan je met deze handleiding maken:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Als hij alleen maar het installatie bestand download, dan kan je met deze handleiding het volledige OS downloaden:
http://osxdaily.com/2017/...os-high-sierra-installer/

Als je de USB stick klaar hebt en hij geeft aan dat het bestand is beschadigd bij het installeren, dan kan het zijn dat de datum/tijd niet goed staat. Daarvoor kan je deze handleiding gebruiken:
http://osxdaily.com/2012/...me-mac-os-x-command-line/ (dit is niet de handleiding die ik heb gebruikt, maar inhoudelijk heb ik hetzelfde gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:34

R.G

@Eppo © , wat gebeurt er als je zonder hardeschijf in je mac, een bootable usb insert en die probeert te booten bij mij, krijg ik een apple logo te zien en daarop blijft hij freezen?

Of is dat een gpu probleem?

Ik heb een bootable mac sierra iso raw gekopieerd/ burned naar een usb stick.
Deze in de imac gedaan alt option ingehouden hij ziet een bootable usb en boot ik dan freezed hij dus op het apple logo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Poehee, ik zou het niet durven te zeggen. Ben niet zo erg thuis in de mac's en was al blij dat hij nu werkte. Wel was het zo dat het hele alt-option verhaal bij mij nooit zo lekker heeft gedraaid en dat ik nooit kon kiezen wat moest worden opgestart. Was ook blij dat hij automatisch mijn usb stick pakte (daarvoor starte hij steeds windows op, daarna Mac OS (beide herstarten ze al automatisch bij het opstartlogo))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:55
R.G schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:04:
@Eppo © , wat gebeurt er als je zonder hardeschijf in je mac, een bootable usb insert en die probeert te booten bij mij, krijg ik een apple logo te zien en daarop blijft hij freezen?

Of is dat een gpu probleem?

Ik heb een bootable mac sierra iso raw gekopieerd/ burned naar een usb stick.
Deze in de imac gedaan alt option ingehouden hij ziet een bootable usb en boot ik dan freezed hij dus op het apple logo?
Probeer eens een USB-stick te maken met DiskMakerX. Kans is groot dat de manier waarop jij een USB-stick maakt niet werkt.
Pagina: 1