Home cinema met koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oskar.bos
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-12-2023
Hallo allemaal ,

Ik ben op zoek naar advies voor nieuwe geluid componenten, waarbij ik een goede geluidskwaliteit wil bereiken voor het kijken van films met een koptelefoon. In mijn huidige setup gebruik ik een verouderde receiver, waar ik de koptelefoon (Beats studio 2.0) direct op de hoofdtelefoon uitsluiting heb aangesloten. Omdat de receiver geen HDMI ingangen heeft kan ik helaas niet al mijn apparatuur aansluiten, en wordt het tijd om te investeren in nieuw materiaal. Omdat ik de geluidskwaliteit via koptelefoon belangrijk vind zal ik denk ik ook moeten investeren in nieuwe, betere koptelefoon die bedoeld is voor serieus thuisgebruik.

Het meest voor de hand liggende is simpelweg om het geheel aan te sluiten is een nieuwe receiver aanschaffen met voldoende HDMI ingangen, en klaar. Ik lees echter online regelmatig dat de hoofdtelefoon uitgang van een receiver doorgaans van matige kwaliteit is omdat het geen prioriteit heeft bij de fabrikant. Zeker met hogere impedantie koptelefoons, en veel koptelefoons voor serieus thuisgebruik hebben een hogere impedantie. In dat geval wordt er vaak een separate hoofdtelefoon versterker aanbevolen, eventueel geïntegreerd met een dedicated DAC. Nu hebben deze DAC/hoofdtelefoon combinaties alleen optische input en coax input. Helaas heb ik op sommige appatuur alleen een HDMI uitgang (Ziggo Horizon box), waardoor een dedicated DAC/hoofdtelefoon lijkt af te vallen.

Ik lees dat het wel mogelijk is om een koptelefoon versterker aan te sluiten op een front pre-out uitgang van de receiver. Bijvoorbeeld deze reciever: https://www.hificorner.nl/marantz-nr1506.html. De receiver verzorgt dan de DAC functie, en de versterking gebeurd door de hoofdtelefoon versterker.

Ik zie nu met een aantal vragen:
  • Is het echt zo slecht gesteld met de koptelefoon aansluitingen op receivers? Mijn huidige koptelefoon (Beats studio 2.0) klinkt op de oude receiver niet verkeerd, en dat is zeker niet de beste koptelefoon die er is.
  • Is het mogelijk om een receiver te combineren met een koptelefoon versterker via een front pre-out uitgang? Ik lees namelijk dat signaal wat via HDMI binnenkomt niet zomaar via alle uitgangen toegankelijk is. Soms alleen via de HDMI out. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik heb ook naar een HDMI audio extractor gekeken zodat ik het geluid kan afsplitsen naar optical, maar dat schijnt met een Ziggo Horizon box niet te werken vanwege hardware beveiliging.
  • Als het mogelijk is een receiver te combineren met een koptelefoon versterker, staat de extra uitgaven in verhouding met de verbetering in kwaliteit?
Ik realiseer mij dat dit in grote mate subjectief is omdat niet iedereen dezelfde voorkeuren heeft qua geluid. Echter hoop ik via deze weg wel een duidelijker beeld te krijgen van wat mijn opties zijn. Alvast hartelijk dank voor jullie advies en het meedenken.

Groet,

Oskar

[ Voor 72% gewijzigd door oskar.bos op 18-01-2018 21:09 ]