Toon posts:

Aardlek klapt er random uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Sinds een aantal maanden tref ik het probleem dat de aardlek er uit springt. Eerst dacht ik dat dit door een socket kwam die ik via wifi aan stuurde. Na dat ik die vandaag vervangen heb en ik zo goedals klaar was sprong hij er weer uit terwijl alle sockets uit staan. Op dat moment was ik bezig met mijn audio mixer die via een socket uit geschakelt stond.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Broadlink sp3 sockets
En een hele hoop electronica
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Socket vervangen
Andere computer geplaatst

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe oud is je aardlek :?
wij hebben ooit ook een "over" actieve gehad.. vervangen voor een ander exemplaar.. en nooit geen probleem meer gehad :o

[ Voor 71% gewijzigd door SMSfreakie op 17-01-2018 22:28 ]

404 Signature not found

• HenkEisDS
  • Laatst online: 17-12 15:57
Enige wat ik kan adviseren is alles los en stuk voor stuk weer dingen toevoegen om te bepalen waar het probleem zit.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Evt. per groep uitsluiten is ook een optie.. je kan met de meest logische beginnen (zoals tuin, schuur etc die gevoelig zijn voor vocht in kabels e.d.)

Als vinden lastig is kan je er altijd een 2e aardlek bij zetten en de groepen een voor een daar op zetten totdat je weet waar het in zit. Begin dan bijv. met de groepen waar je het liefst niet wilt dat ze uitvallen zoals de keuken groep (koelkast/vriezer).

[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 17-01-2018 22:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
SMSfreakie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:27:
wij hebben ooit ook een "over" actieve gehad.. vervangen voor een ander exemplaar.. en nooit geen probleem meer gehad :o
Geen idee woon nog thuis maar het probleem bevind zich alleen in mijn kamer en ook niet constand het is afentoe

Verwijderd

Topicstarter
HenkEisDS schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:28:
Enige wat ik kan adviseren is alles los en stuk voor stuk weer dingen toevoegen om te bepalen waar het probleem zit.
Het probleem is het treed maar afentoe op hoe kan ik het dan uitsluiten?

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:32:
[...]

Geen idee woon nog thuis maar het probleem bevind zich alleen in mijn kamer en ook niet constand het is afentoe
Hoe weet je dat het probleem in jouw kamer zit ? Begreep uit je verhaal dat je maar 1 aardlek hebt.. of zijn er meerdere ?

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:30:
Evt. per groep uitsluiten is ook een optie.. je kan met de meest logische beginnen (zoals tuin, schuur etc die gevoelig zijn voor vocht in kabels e.d.)

Als vinden lastig is kan je er altijd een 2e aardlek bij zetten en de groepen een voor een daar op zetten totdat je weet waar het in zit. Begin dan bijv. met de groepen waar je het liefst niet wilt dat ze uitvallen zoals de keuken groep (koelkast/vriezer).
Goede optie maar waar slaat het afentoe op dan er zit geen logica of ritme in de buurt
De ene x kon ik mijn computer probleem loos aan zetten andere x klapt hij er gelijk uit ookal is de rest van de installatie precies het zelfde en schakelt precies het zelfde in

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Probeer eerst vast te stellen of het jouw groep is.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:33:
[...]

Hoe weet je dat het probleem in jouw kamer zit ? Begreep uit je verhaal dat je maar 1 aardlek hebt.. of zijn er meerdere ?
1 aardlek voor all groepen

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:36:
Probeer eerst vast te stellen of het jouw groep is.
Het bevind zich op mijn kamer want het gebeurt alleen als ik op mn kamer ben

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet je PC voor de aardigheid eens op een andere kamer neer, dus op een compleet andere groep.

En kijk je PC ook eens na, of er niet toevallig een component (of meerdere) verbinding maken met je kast.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:02:
Zet je PC voor de aardigheid eens op een andere kamer neer, dus op een compleet andere groep.

En kijk je PC ook eens na, of er niet toevallig een component (of meerdere) verbinding maken met je kast.
Er staat nu een hele andere computer

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Een aardlek kan ook getript worden door iets dat niet is ingeschakeld, zeker als er geen echte netschakelaar in zit.

Er moet iets naar aarde lekken, dubbel geisoleerde apparaten hoef je niet te checken, tenzij er een andere verbinding loopt naar aarde via dat apparaat.

Heb je geaarde wandcontactdozen? Zo niet, dan is er ergens een apparaat met een ander pad naar aarde.

Zit er een verbinding tussen PC en CAI toevallig (via een versterker oid). Het kan zijn dat dat de boel tript als er ergens een netfilter brak is of de lekstroom al enigszins kritisch is. Netfilters lekken sowieso bij geaarde apparaten wat. Als er veel apparaten een paar mA lekken dan zit je zo aan de 30mA.

Heb je altijd bepaalde verlichting aanstaan als je daar bent?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is dat inclusief schuren en buitenlampen?

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:33:
[...]

Is dat inclusief schuren en buitenlampen?
Schuur zit appart eigen aardlek

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Blijkbaar heb je dus nu meer dan 1 aardlek.. Maak anders eens een foto van je automaten, kan een hoop verwarring oplossen.

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-12 19:55
Het kan zoals eerder geschreven een optelsom zijn van verschillende lekstromen bij elkaar opgeteld en een aarlekschakelaar die er misschien eerder uit klapt dan bij 30mA.

Een beetje installateur heeft hier meetgereedschap voor.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:07
Benadski schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:24:
Er moet iets naar aarde lekken, dubbel geisoleerde apparaten hoef je niet te checken, tenzij er een andere verbinding loopt naar aarde via dat apparaat.

Heb je geaarde wandcontactdozen? Zo niet, dan is er ergens een apparaat met een ander pad naar aarde.
Even een misvatting uit de wereld helpen: Een aardlek heeft niets met je aarde te maken.
De aarde gaat direct ongeschakeld (!) met een pen in de meterkast de grond in. Een aardlekschakelaar meet continue het verschil in stroom wat er binnenkomt en weer terug loopt het net in. Als dit verschil groter is dan bijvoorbeeld 30mA dan schakelt deze uit. De stroom kan overal heen lekken.

De enige manier is als je weet welke groep het is alle stekkers uit het stopcontact trekken en 1 voor 1 terug steken om te zien wanneer het optreedt. Al is dat met een willekeurige uitval best lastig.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12 09:19
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:54:
[...]

Schuur zit appart eigen aardlek
Weet je zeker dat het de aardlek is en niet een van de groepen aangezien je eerst spreekt over 1 aardlek en daarna over 2, misschien haal je een aardlek (meestal zit deze naast de hoofdschakelaar of aan het begin van je groepenrij)en groep door elkaar.

• SMSfreakie
  • Niet online
Gok dat er 2 zijn.. 1x 500mA en 1x 30mA
waar de 500mA voor de natte groep is ( wasmachine )
en de rest op de 30mA zit..

404 Signature not found

• jongetje
@SMSfreakie Ik neem aan dat je een 50mA bedoelt? Een halve ampere is 0,5 * 230 = 115 Watt vermogen wat weglekt!

De wasmachines van tegenwoordig (zeker minimaal de afgelopen 10 jaar) kunnen prima achter standaard aardlek. Die lekken echt niet, dat zou ook wel vervelend zijn als je elke keer een schok kreeg als je de wasmachine aanraakt.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 11:42
Wij hadden zelf ook dat er ergens sluiting zat toen dat opgelost was geen probleem meer.

Misschien is de aardlek stuk kan ook. Maar goed zou zelf een nieuwe aardlek kopen en jouw groep alleen daar op zetten en kijken hoe dat uitpakt. Als dan alleen jouw klapt kan je alles er uit halen in je kamer en dan kijken of het ook gebeurt (misschien een lamp of schakelaar) als dat het niet is kans is aanwezig dat het lekt ergens in de kabels. Dan moet je meer gaan doen. Het is niet anders dan zoeken maar isoleer die groep eerst.

Die oude 500mA aardlek moet je eigenlijk niet meer gebruiken.

In mijn meterkast waren alleen de buiten groepen achter aardlek. Nu alles netjes achter een nieuwe 1 fase aardlek kleine moeite en het ziet er weer goed uit.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
@jongetje tot niet zo gek lang geleden waren 500mA aardlekschakelaars doodnormaal. En ja, 500mA kan idd behoorlijk dodelijk zijn.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-12 16:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

MeZZiN schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:19:
Wij hadden zelf ook dat er ergens sluiting zat toen dat opgelost was geen probleem meer.

Misschien is de aardlek stuk kan ook. Maar goed zou zelf een nieuwe aardlek kopen en jouw groep alleen daar op zetten en kijken hoe dat uitpakt. Als dan alleen jouw klapt kan je alles er uit halen in je kamer en dan kijken of het ook gebeurt (misschien een lamp of schakelaar) als dat het niet is kans is aanwezig dat het lekt ergens in de kabels. Dan moet je meer gaan doen. Het is niet anders dan zoeken maar isoleer die groep eerst.
Dat is nou niet iets wat je een leek wil laten doen : Groepen opnieuw aanleggen in je meterkast :)
en tenzij je een modulaire groepenkast hebt, is dat ook niet iets wat je even doet..

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 19-01-2018 11:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Benadski schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:24:

Zit er een verbinding tussen PC en CAI toevallig (via een versterker oid). Het kan zijn dat dat de boel tript als er ergens een netfilter brak is of de lekstroom al enigszins kritisch is. Netfilters lekken sowieso bij geaarde apparaten wat. Als er veel apparaten een paar mA lekken dan zit je zo aan de 30mA.
Dit. Ook airco's en warmtepompen kunnen een paar mA lekstroom veroorzaken en zonnepanelen op een TL omvormer ook.

Ik heb toevallig gisteren mijn meterkast laten aanpassen. Bij mij tripte de aardlek ook af en toe, vooral bij vochtig weer en harde wind.

Ik heb nu de zonnepanelen op een aparte aardlekautomaat zitten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• SMSfreakie
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:15:
@SMSfreakie Ik neem aan dat je een 50mA bedoelt? Een halve ampere is 0,5 * 230 = 115 Watt vermogen wat weglekt!

De wasmachines van tegenwoordig (zeker minimaal de afgelopen 10 jaar) kunnen prima achter standaard aardlek. Die lekken echt niet, dat zou ook wel vervelend zijn als je elke keer een schok kreeg als je de wasmachine aanraakt.
nee.. 500mA dat was vroeger heel normaal.. tegenwoordig niet meer maar ze komen echt nog steeds voor..

tot 6 maanden geleden had ik er ook nog 1 in de meterkast (huurhuis) maar toen is de boel gekeurd en daarna is de groepenkast vervangen, en nu zit er 2x 30mA in de meterkast ( met achter elke aardlek 2 groepen )

404 Signature not found

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 11:42
Het is aan TS om te bepalen of hij leek is en iemand laat komen of het zelf doen.

Maar goed het is wel serieus probleem een klappende aardlek is gevaarlijk. Het lekt toch ergens naar weg.

Misschien proberen je kamer alles uitschakelen en verwijderen van de stopcontacten en kijken of dat het probleem oplost. Zo ja is het iets van de dingen die je heb afgesloten. Maar denk dat je al eerste en snelste de huidige aardlek vervangen voor een verse en zien of dat het probleem oplost.

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
jongetje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:53:
[...]

Even een misvatting uit de wereld helpen: Een aardlek heeft niets met je aarde te maken.
Een aardlekschakelaar meet continue het verschil in stroom wat er binnenkomt en weer terug loopt het net in.
Dit dus. Hoe vaak ik mensen de aardlekschakelaar met de randaarde in verband hoor brengen. Een aardlekschakelaar werkt dus ook op stopcontacten zonder randaarde!
De randaarde is slechts een van de manieren om naar aarde te lekken.
On-topic: je schrijft dat je met een mengpaneel bezig was. Ik ga er even vanuit dat je iets van een muziekinstallatie hebt. Heb je (ook) last van ground loop (een brom/ruis over je speakers). En verandert dat als je computer aan staat?
Geen oorzaak maar wel een indicatie.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
[...]

De aarde gaat direct ongeschakeld (!) met een pen in de meterkast de grond in. Een aardlekschakelaar meet continue het verschil in stroom wat er binnenkomt en weer terug loopt het net in. Als dit verschil groter is dan bijvoorbeeld 30mA dan schakelt deze uit. De stroom kan overal heen lekken.
Ik zie Benadski hier toch geen misvatting maken... de aarde (vakjargon) die hij bedoeld is niet de draad maar de 'grond'.

Dit kan via de vloerbedekking, waterleiding, verwarmingsleiding, staal constructie en ga zo maar door... als het maar geleid.

De randaarde heeft wel invloed op de hoogte van de aardstroom. Bij toepassen van een randaarde is de weerstand naar aarde vaak lager. Moet deze uiteraard wel in het circuit zitten. Dus wordt de aardfoutstroom groter waardoor bij een lagere aardfoutspanning de aardlek aangesproken wordt wat de veiligheid weer bevorderd.

Ik snap wat er over het algemeen bedoeld wordt. Bij een installatie zonder randaarde kan de aardlek ook aangesproken worden.

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-12 23:50

fv

-------------------> hiero

Ik heb dit ook gehad met een aardlek van een jaar oud (nieuw huis laten bouwen); @random eruit klappen zonder logisch te achterhalen oorzaak. Het kon weken goed gaan dan weer 3 keer raak binnen een halve dag.
Uiteindelijk vervangen en nooit meer het probleem gehad...

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• PJOG
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-12 23:24
Je kunt je ALS (AardLekSchakelaar) met een profitester doormeten. Je triptijd moet goed (max 30ms) zijn en je tripstroom (max 30mA). Dit kun je met een profitester controleren. Een installateur heeft zo'n ding.

Als je ALS goed is, weet je dat dit niet het probleem is en zou je de WCD's / kabels kunnen testen.

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.com/medias/global/ce/1000_1999/1200/1200/1200/120093_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

Als je een ALS hebt welke meerdere groepen beveiligt, zou je ook kunnen overwegen om 3 stuks aardlekautomaten toe te pasen. Dan heb je 30mA per groep en dus niet 30mA voor 3 groepen. Dit wordt vaak aangeraden voor de "natte" ruimtes en schuren e.d..

[ Voor 25% gewijzigd door PJOG op 19-01-2018 15:55 ]

Verwijderd

Toevallig apparaten met randaarde stekker op een niet geaarde wandcontactdoos aangesloten?
Waar spanning normaal via de aarde weg zou kunnen lekken kan dat dan nu meer, waardoor het kan dat je aardlekschakelaar ingrijpt als er een te hoge spanning wordt opgebouwd.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-12 08:29
SMSfreakie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:27:
Aardlekschakelaars zijn inderdaad zo ontworpen dat ze in de loop der tijd gevoeliger worden, dus 'meer veilig' in plaats van ongevoeliger 'minder veilig'. Als die 20 jaar of ouder is dan lijkt vervanging helemaal geen slecht idee.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat zeggen je ouders ? Je lijkt me nogal jong om zelf te gaan prutsen in de meterkast. Bij een huurwoning kan een ouder beter de verhuurder bellen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-12 21:56
Niet zelf aan je meterkast gaan knoeien als je daar geen verstand van hebt. Gewoon door logisch nadenken de oorzaak achterhalen. Als je zeker weet dat het probleem op jouw kamer zit: al je apparaten loskoppelen en 1 voor 1 weer aansluiten. Dan kom je er vanzelf achter waar het probleem zit.

• SMSfreakie
  • Niet online
FrankHe schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:42:
[...]

Aardlekschakelaars zijn inderdaad zo ontworpen dat ze in de loop der tijd gevoeliger worden, dus 'meer veilig' in plaats van ongevoeliger 'minder veilig'. Als die 20 jaar of ouder is dan lijkt vervanging helemaal geen slecht idee.
Oh kijk dat wist ik niet dat ze zo "ontworpen" zijn, weer wat geleerd denk ik dan ;-)

404 Signature not found

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-12 20:56
Je cv ketel/pomp. kan ook de aarlek triggeren. als het koud is slaat deze aan en plop je aardlek eruit.
Hoewel de andere keren dat het dan wel goed gaat heb ik nog geen verklaring voor het zou toch op den duur koud moeten worden in je woning mocht dit het geval zijn. (misschien is het nog niet zo heel erg koud) Gooi je thermostaat eens omhoog en kijk wat er gebeurd. klapt je aardlek er meteen uit dan weet je genoeg.
(cv ketel zit vaak op zolder, bij de slaapkamers op huishoudelijke groep.)

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 19-01-2018 17:31 ]

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-12 14:30
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:26:
Mijn vraag
Sinds een aantal maanden tref ik het probleem dat de aardlek er uit springt.
Het kan ook veroorzaakt worden door het ontstoringsfilter van een apparaat.
De ontstoringscondensatoren lekken wat stroom naar de aarde weg. Bij het ontbreken van een goede aarde komt de kast dan wat onderstroom te staan. Veel mensen gebruiken apparatuur met een randaardestekker maar steken die in een niet geaard stopcontact.

[ Voor 21% gewijzigd door JoStad op 19-01-2018 17:46 ]

• FrankHe
SMSfreakie schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:16:
[...]

Oh kijk dat wist ik niet dat ze zo "ontworpen" zijn, weer wat geleerd denk ik dan ;-)
Je weet het nooit met die Chinese meuk ( is leuk ) maar als het goed is wordt een aardlekschakelaar op den duur gevoeliger. Dat is wat ik mij heb laten vertellen maar ik ben zelf geen professional op dit gebied.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
waal70 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:03:
[...]

Dit dus. Hoe vaak ik mensen de aardlekschakelaar met de randaarde in verband hoor brengen. Een aardlekschakelaar werkt dus ook op stopcontacten zonder randaarde!
De randaarde is slechts een van de manieren om naar aarde te lekken.
De in België meer gebruikte term differentieelschakelaar is in dat opzicht een stuk minder verwarrend natuurlijk.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

FrankHe schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:42:
Een aardlekschakelaar is een stroomtransformator. Door L en N omgekeerd te wikkelen trek je ingaande stroom af van de uitgaande stroom. Als er een verschil tussen die twee is, is het veld in de kern van de transformator niet-nul. Een derde wikkeling pikt dat differentiële veld op, en gebruikt het om een solenoid te activeren die de schakelaar bedient.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WMJ6Vmr.jpg

De enige manier om 'm gevoeliger te maken is het aantal windingen van de derde spoel ('search coil' in het plaatje) te vergroten. Ik ben benieuwd hoe je dat in de echte wereld voor je ziet. Hoe gaat dat gebeuren?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@burne Dat zal dan wel komen doordat het relais makkelijker schakelt?

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 20-01-2018 00:21 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

onetime schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:20:
@burne Dat zal dan wel komen doordat het relais makkelijker schakelt?
Waarom? Het kleine beetje smering in de solenoid oxideert in 20 jaar, en dat houdt in dat het veranderd van 'vet' in 'rubber'.

Een goed ontworpen solenoid is niet afhankelijk van dat soort factoren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• FrankHe
burne schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:08:
[...]

Een aardlekschakelaar is een stroomtransformator. Door L en N omgekeerd te wikkelen trek je ingaande stroom af van de uitgaande stroom. Als er een verschil tussen die twee is, is het veld in de kern van de transformator niet-nul. Een derde wikkeling pikt dat differentiële veld op, en gebruikt het om een solenoid te activeren die de schakelaar bedient.

[afbeelding]

De enige manier om 'm gevoeliger te maken is het aantal windingen van de derde spoel ('search coil' in het plaatje) te vergroten. Ik ben benieuwd hoe je dat in de echte wereld voor je ziet. Hoe gaat dat gebeuren?
Ik vermoed dat het veertje wat de solenoid van mechanische weerstand voorziet 'by-design' op den duur wat zwakker wordt? Maar zoals gezegd ik ben 'geen' gecertificeerd elektrotechnicus dus misschien moeten we die vraag voorleggen aan iemand die wel de papieren heeft.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit past beter in Wonen & Verbouwen. Schopje die kant op.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
[...]

De enige manier is als je weet welke groep het is alle stekkers uit het stopcontact trekken en 1 voor 1 terug steken om te zien wanneer het optreedt. Al is dat met een willekeurige uitval best lastig.
Even een misvatting uit de wereld helpen, de stroom lekt altijd terug naar aarde (via jou, de muren en de werkelijke aardbol), anders lekt het niet. Of het lekt de ruimte in, dat kan ook. ;)

• jongetje
Benadski schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:46:
[...]

Even een misvatting uit de wereld helpen, de stroom lekt altijd terug naar aarde (via jou, de muren en de werkelijke aardbol), anders lekt het niet. Of het lekt de ruimte in, dat kan ook. ;)
Jij weet best dat ik op de aardedraad doelde (en lijkt me ook onnodig om hiervoor het topic te kicken, al ben ik wel benieuwd hoe dit inmiddels is afgelopen).
Pagina: 1