Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke pc zal sneller zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mijn vraag
Op kantoor gaan wij een deel van onze pc's vervangen.
Dat worden deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 39,95€ 39,95
1ASRock H110M-ITX€ 63,50€ 63,50
1Spire SPM210B€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FB/4€ 46,54€ 46,54
1Samsung 850 EVO 250GB€ 78,99€ 78,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,98

Nu kwam ik ook nog onderstaande pc tegen. Nu is mijn vraag, is deze veel trager dan de nieuwe pc's en zal ik deze ook vervangen?
Het voordeel van vervangen is, dat dan deze pc ook op windows 10 zal gaan werken. Wat het uitleggen van software wel makkelijker maakt. Bovendien kan ik dan alle pc's opnieuw inrichten volgens dezelfde specificaties.
Aan de andere kant werkt de pc nog prima, denk alleen niet dat windows 10 hierop zal gaan werken.
Ik weet niet hoe oud deze pc is en twijfel heel erg over het RAM geheugen. Daarom heb ik er 2 opgezet. De verschillende "what's in my pc" programma's kunnen niet meer weergeven dan corsair-xms3-cmx4gx3m1a1600c9 en deze is er in 2 versies.
Uiteraard zit er nog meer in de pc, zoals dvd speler, netwerkkaart en voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G840 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI H61M-P31/W8€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 500GB€ 44,09€ 44,09
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 37,35€ 37,35
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 39,20€ 39,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,64

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruik is voornamelijk voor in de cloud werken via een website, het bekijken van tekeningen en email lezen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uit een eerder topic hier heb ik gevonden dat de processorsnelheid anders bepaald wordt dan vroeger, waardoor ik het heel moeilijk vind om te bepalen wat een slimme keuze is.

Als bonus vraag, is deze pc op de tweedehands markt iets waard?

[ Voor 26% gewijzigd door Zomaar iemand op 17-01-2018 21:41 ]

Alle reacties

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:40
Ik weet wel dat de eerste niet zal werken omdat daar überhaupt geen RAM in zit en dat je die niet in het stopcontact wil stoppen, want een Spire voeding (zeker een ingebouwde) is vragen om brand.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
Qua CPU snelheid is er in dit segment eigenlijk vrij weinig vooruitgang in de laatste 6 jaar.
Zo`n 20%.
Voor zakelijk gebruik kun je nog letten op dingen als:
- ondersteunt de nieuwere CPU een vorm van hardwarematige encryptie die de oude niet ondersteunt?

De gebruiker zal vooral de SSD en eventueel werkgeheugen missen.

https://www.cpubenchmark....php?cmp[]=1115&cmp[]=2957

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:44
Bij de 2e build heb je geen SSD en dat merk je wel erg bij dagelijks gebruik. Ook heb je hier geen behuizing staan.

De eerste build bevat geen ram.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Zomaar iemand
  • Niet online
Excuses, bij de eerste heb ik wat fout gedaan daar komt dit aan ram geheugen in:

pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX424C15FB/4
ParaDroid2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:43:
Ik weet wel dat de eerste niet zal werken omdat daar überhaupt geen RAM in zit en dat je die niet in het stopcontact wil stoppen, want een Spire voeding (zeker een ingebouwde) is vragen om brand.
Kun je dit onderbouwen? Want mijn leverancier is er erg over te spreken, ook kan ik tot nu toe dit ook niet vinden op internet.
busscherski schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:45:
Qua CPU snelheid is er in dit segment eigenlijk vrij weinig vooruitgang in de laatste 6 jaar.
Zo`n 20%.
Voor zakelijk gebruik kun je nog letten op dingen als:
- ondersteunt de nieuwere CPU een vorm van hardwarematige encryptie die de oude niet ondersteunt?
Hoe kom ik hier achter?
Ik zat zelf te denken aan een keypad met code. Ben niet zo fan van vingerafdrukken opslaan.
luckremers schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:04:
Bij de 2e build heb je geen SSD en dat merk je wel erg bij dagelijks gebruik. Ook heb je hier geen behuizing staan.

De eerste build bevat geen ram.
De behuizing die ik hierom heen heb staan, heeft nooit op tweakers gestaan en kan ik op internet niet vinden. Maar dat leek me voor de werking van de pc niet heel belangrijk.
Bij beide staan ook geen monitor, windowsversie, keyboard en muis. Maar die komen er wel bij of zijn al aanwezig.

[ Voor 142% gewijzigd door Zomaar iemand op 17-01-2018 21:14 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
Ik heb geen verstand van encryptie.
Ik meen dat AES een vorm van encryptie is die het systeem niet of nauwelijks trager maakt maar in geval van diefstal oid kan de dief geen gegevens uitlezen. Ik vermoed dat je AES dan nog wel eerst moet instellen etc.
De oude CPU ondersteund in ieder geval geen AES en de nieuwe wel.
Als je nog niet weet wat AES is dan zal het ook wel niet uitmaken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
De SSD zal een wereld van verschil zijn. Overigens lijkt 4GB geheugen me vandaag de dag wel wat weinig.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Maar als ik jullie goed begrijp kan ik dus het beste een SSD kaart bij prikken eventueel icm extra ram geheugen en dan kan die nog een paar jaar mee, ipv een nieuwe pc.
Jesse schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:38:
De SSD zal een wereld van verschil zijn. Overigens lijkt 4GB geheugen me vandaag de dag wel wat weinig.
Hoeveel adviseer jij er dan? Want alle websites die ik gelezen heb, hebben het over max 2gb voor windows en dan zou 4 toch voldoende moeten zijn?

[ Voor 52% gewijzigd door Zomaar iemand op 17-01-2018 23:45 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:56
4 GB Ram zou voor gewone taken voldoende moeten zijn. Mijn beide zoons hebben overigens een op een H61 moederbord gebaseerde pc met een SSD en Windows 10. Retesnel en geen problemen met windows 10.

De oude pc, zoals je hem noemt, is er 1 met een socket 1155 moederbord. Deze zal, te zien aan de introductiedatum van het moederbord, max. een jaartje of 4 a 5 oud zijn. Kan nog prima mee.

Voor socket 1155 zijn trouwens ook CPU's beschikbaar met AES. Alle i5/i7 2xxx en 3xxx processoren hebben dit en zijn via V&A/Marktplaats voor een paar 10tjes te krijgen.

Je zou, naast het plaatsen van een SSD even kunnen checken welke voeding er in zit om te zien of deze van dusdanige kwaliteit is dat het eventueel slim is deze te vervangen.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 15:44
Voor een beetje gemiddeld Office gebruik heb je niet veel speciaals nodig. Wel zou ik kijken of het mogelijk is om er toch 8 Gb ram in te zetten. Ik weet verder niet hoe er bij jullie gewerkt wordt, maar hier zie ik veel gebruikers die veel websites, Outlook, Excel en een paar PDF bestanden open hebben staan, dan gaat het hard met je geheugen. Met 4 Gb kun je ook wel toe, 8 geeft je wat meer ademruimte.

Worden er uberhaupt geen documenten lokaal opgeslagen? Anders is het wellicht verstand om te kijken naar iets met een TPM chip om BitLocker te kunnen gebruiken, handig bij eventuele diefstal/inbraken. Wij werken uitsluitend met laptops en docking-stations, voor ons was dit een harde eis.

Heb je nagedacht hoe je het gaat doen met garantie/defecten etc? Ben je zakelijk niet beter af met een Dell/HP/Lenovo instapper met (onsite)support of pick-up&return?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

met name de SSD ga je inderdaad missen; en 8gb is met veel tabbladen wel fijn.
die 2e PC is nog maar een beetje waard op V&A; leuk voor mensen die een kleine server oid gaan maken (zoals ik toevallig van plan ben)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Zomaar iemand
  • Niet online
gastje01 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:56:
Worden er uberhaupt geen documenten lokaal opgeslagen? Anders is het wellicht verstand om te kijken naar iets met een TPM chip om BitLocker te kunnen gebruiken, handig bij eventuele diefstal/inbraken. Wij werken uitsluitend met laptops en docking-stations, voor ons was dit een harde eis.

Heb je nagedacht hoe je het gaat doen met garantie/defecten etc? Ben je zakelijk niet beter af met een Dell/HP/Lenovo instapper met (onsite)support of pick-up&return?
De gebruikers zullen echt alleen een 2 of 3 tabbladen. Deze pc's worden gebruikt voor het checken van orders en het uitstippelen van dagelijkse routes. En indien nodig het bekijken van de bouwtekening.
In principe wordt er niets lokaal opgeslagen, muv van wat prijslijsten en tekeningen, maar die bestanden hebben geen waarde, zowel niet bij verlies als bij diefstal.
Wel wilde ik met een systeem gaan werken waarbij je iets van een identificatiekaart moet gaan werken.
Zodat je alleen maar kan werken als je de kaart door de lezer heen haalt.
Ik wilde de spullen kopen bij Azerty, zij hebben een uitstekende service op hett gebied van hardware en een Nederlandse helpdesk.
Baloes schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:47:
4 GB Ram zou voor gewone taken voldoende moeten zijn. Mijn beide zoons hebben overigens een op een H61 moederbord gebaseerde pc met een SSD en Windows 10. Retesnel en geen problemen met windows 10.

De oude pc, zoals je hem noemt, is er 1 met een socket 1155 moederbord. Deze zal, te zien aan de introductiedatum van het moederbord, max. een jaartje of 4 a 5 oud zijn. Kan nog prima mee.

Voor socket 1155 zijn trouwens ook CPU's beschikbaar met AES. Alle i5/i7 2xxx en 3xxx processoren hebben dit en zijn via V&A/Marktplaats voor een paar 10tjes te krijgen.

Je zou, naast het plaatsen van een SSD even kunnen checken welke voeding er in zit om te zien of deze van dusdanige kwaliteit is dat het eventueel slim is deze te vervangen.
Ik weet alleen dat het een B-quiet voeding is, zal zo eens kijken of ik een type kan achterhalen.
NLBUURMAN schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:05:
met name de SSD ga je inderdaad missen; en 8gb is met veel tabbladen wel fijn.
die 2e PC is nog maar een beetje waard op V&A; leuk voor mensen die een kleine server oid gaan maken (zoals ik toevallig van plan ben)
Dan hou ik de oude pc en plaats ik daar een ssd in, misschien meteen eens kijken of ik hier ook windows 10 op kan draaien. Dan heb ik voor de komende paar jaar weer een pc.

[ Voor 45% gewijzigd door Zomaar iemand op 18-01-2018 13:36 ]

Pagina: 1