Samsung SSD 850 EVO maakt krakend geluid (crackling)

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
O-)

2 Jaar in gebruik. Altijd goed gedaan. SMART geeft geen fouten aan. Hebben meerdere mensen dit?

Het kraken gebeurd onder load. Hele snelle korte crackling geluidjes. Soort van kortsluiting. :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U9O6UVD.png

Gulfstream G650

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Kan het niet zijn dat iets anders kraakt? All de componenten zitten dicht op elkaar en een vergissing is gauw gemaakt.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
Het kan dat hij een beetje piept of zoemt. Kraken, dat is niet de bedoeling.

Dit? YouTube: Intel X25 SSD noise
Of dit? YouTube: Sandisk Extreme 120GB SSD Whine

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Mandrake466 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:08:
Kan het niet zijn dat iets anders kraakt? All de componenten zitten dicht op elkaar en een vergissing is gauw gemaakt.
Het geluid ontstaat alleen wanneer de HDD-indicator brandt; de C schijf heeft een load van 50% (de D en E schijven niet).

Video gemaakt:

Gulfstream G650

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Er is natuurlijk een kans dat een van de andere schijven dat geluid maakt ...
Dat kan m.n. gebeuren als je Windows op de SSD hebt geïnstalleerd zonder de harddisks tijdelijk los te trekken.
Je komt daar achter door eens te starten met de power-stekkers van alle harddisks gedisconnect.
- start je Windows dan nog?
Nee? Dan start je vanaf je W(10?) installatiemedium en je kiest voor optie "opstartherstel": dan wordt het gerepareerd.
- heb je dan nog steeds het ongewenste geluid?
Nee? Dan komt het van je harddisks en is er niets mis met je SSD.

Trouwens: je hebt communicatiefouten tussen je moederbord en de SSD! Doe daar eens een andere SATA-kaqbel tussen ...
Voor de rest zie ik geen rare dingen in Smart.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:46:
Trouwens: je hebt communicatiefouten tussen je moederbord en de SSD! Doe daar eens een andere SATA-kaqbel tussen ...
Voor de rest zie ik geen rare dingen in Smart.
:? :o CRC?

Gulfstream G650

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik heb wat meer informatie hierover. Ik heb alle schijven losgekoppeld: het geluid bleef aanwezig.

Vervolgens merkte ik op dat het geluid van de case-cooling fan afkomstig was. Toen ik de aansluiting loskoppelde hield het kraken op. Hoe kan HDD-activiteit invloed hebben op een koeler?

Gulfstream G650

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ja, CRC errors in SMART (C7) worden (vaak) veroorzaakt door een slechte kabel. Maar dit aantal valt nog wel mee. Met een echt slechte kabel zie je dit getal nog veel hoger oplopen (honderen of duizenden errors). Ik zou eens in de gaten houden of het getal de komende tijd toeneemt. Als dat niet zo is, hoef je niets te doen. Als het getal wel verder oploopt, inderdaad een andere kabel gebruiken.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:02:
[...]

Ja, CRC errors in SMART (C7) worden (vaak) veroorzaakt door een slechte kabel. Maar dit aantal valt nog wel mee. Met een echt slechte kabel zie je dit getal nog veel hoger oplopen (honderen of duizenden errors). Ik zou eens in de gaten houden of het getal de komende tijd toeneemt. Als dat niet zo is, hoef je niets te doen. Als het getal wel verder oploopt, inderdaad een andere kabel gebruiken.
Ok, maar volgens mij is het altijd al 99 geweest (nu ook, nadat ik de kabels heb eruit getrokken en weer eraan heb gekoppeld).

Gulfstream G650

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Die CRC fouten lopen alleen op bij communicatiefouten tijdens harddisk gebruik.
Als jouw kabel nu goed is en je doet daar iets mee (bv er uit / er in) terwijl de harddisk op dat moment niet communiceert, ontstaat geen communicatiefout en loopt de teller niet op ...

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
SalimRMAF schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:11:
[...]
Ok, maar volgens mij is het altijd al 99 geweest (nu ook, nadat ik de kabels heb eruit getrokken en weer eraan heb gekoppeld).
Het getal waar het vooral om gaat is de "raw" waarde. Die is 6 op dit moment, Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Pagina: 1