Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is mijn RAM compatibel met mijn moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wolberscpu
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-02-2018
Mijn vraag

Ik heb een ASUS P5B moederbord en een KINGSTON KVR400X64C3AK2/2G kit van twee modules van ieder 1G.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
ASUS P5B moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op de website van de fabrikant gekeken, maar daar staat het niet tussen.
Mijn vraag is, kan ik de KINGSTON ram in het moederbord steken zonder risico te lopen?

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als iets niet op de QVL staat wil niet zeggen dat het niet werkt, maar de P5B is wel een bord dat echt irritant moeilijk is met geheugen. Pak bij voorkeur spul dat binnen de JEDECspec valt, al geeft dat geen garantie.

Verwijderd

Hallo,
Als je naar de kloksnelheden kijkt:
Dual-channel DDR2 800/667/533 < moederbord specs

DDR400 MHz zijn specificaties van de RAM module.
Zoek naar DDR2 en let op die frequenties.
Je kan het beste dan 800 nemen voor de snelste performance.
DDR2 800

Let ook goed op bij de specificaties op fout afhandelingen bij geheugen fouten.
Error Correction Capabilities ECC

Als die niet aanwezig zijn heb je meer kansen op blauwe schermen als de software in het geheugen fouten maken.
Dus dit is een oud moederbord met DDR2 Sloten.

Dus de module moet in ieder geval die kloksnelheden hebben, anders kan het niet.

Over het met 2GB ram geheugen met Windows 10 gaan werken, kan je ook vrij weinig verder.
Als je Windows 10 opstart is er ongeveer 1,7 GB in het geheugen geladen.
Je hebt dan nog maar 0,3 GB over voor andere programma's.

Dus als advies zou ik minimaal 4GB of meer aanraden voor Windows 10.

Anders is de processor met de context switch zo druk met pages mappen naar de HDD in het Virtuele geheugen, en kan je steeds lang wachten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 18:54 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:38:

Over het met 2GB ram geheugen met Windows 10 gaan werken, kan je ook vrij weinig verder.
Als je Windows 10 opstart is er ongeveer 1,7 GB in het geheugen geladen.
Je hebt dan nog maar 0,3 GB over voor andere programma's.

Dus als advies zou ik minimaal 4GB of meer aanraden voor Windows 10.

Anders is de processor met de context switch zo druk met pages mappen naar de HDD in het Virtuele geheugen, en kan je steeds lang wachten.
Pak je W10 32-bit, zit je met een schone installatie onder de 1GB.
Zeker 2 jaar allerlei beamer werk gedaan met 2GB. PowerPoint open, paar Chrome vensters, VLC en presentatie programma en dat ging best aardig :)

Gabriël AM5

Verwijderd

sapphire schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:04:
[...]

Pak je W10 32-bit, zit je met een schone installatie onder de 1GB.
Zeker 2 jaar allerlei beamer werk gedaan met 2GB. PowerPoint open, paar Chrome vensters, VLC en presentatie programma en dat ging best aardig :)
Ah dankje voor de aanvulling sapphire, ik keek hier in een 64-bit versie.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:38:
Let ook goed op bij de specificaties op fout afhandelingen bij geheugen fouten.
Error Correction Capabilities ECC

Als die niet aanwezig zijn heb je meer kansen op blauwe schermen als de software in het geheugen fouten maken.
Je krijgt echt geen minder blauwe schermen door softwarefouten als je ECC-geheugen gebruikt.

ECC is voor het geval dat er een bitje omvalt op je Dimm, zodat dat gesignaleerd en gerepareerd kan worden. Daardoor is eigenlijk alleen zinvol voor zware servers met veel geheugen of systemen met mission-critical-applicaties (bv ZFS-fileserver).

De P965 heeft geen ECC-ondersteuning, dus dan ben je gelijk klaar.

Verwijderd

White Feather schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Je krijgt echt geen minder blauwe schermen door softwarefouten als je ECC-geheugen gebruikt.
Error-correcting code memory (ECC-geheugen) is een type RAM (werkgeheugen/intern geheugen) die kan ontdekken of een geheugenplaats een andere waarde bevat dan toen de waarde daar werd opgeslagen. Zo wordt internal data corruption tegengegaan.
ECC-geheugen kan omgaan met zogenaamde single-bit errors en deze corrigeren.

Ik begrijp dat het om minieme fouten gaat.
En de fout in het geheugen die ik meer bedoelde was het type buffer overflow.
Ik bedoelde niet dat je minder blauwe schermen kreeg als je ECC gebruikt, ik ben bang dat je mij verkeerd begreep. Bijvoorbeeld een Exploit kan dan een BSOD veroorzaken in plaats van een foutmelding waarna een programma crashed. Zo veel softwarefouten komen we niet tegen gelukkig :)
White Feather schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:35:
[...]

De P965 heeft geen ECC-ondersteuning, dus dan ben je gelijk klaar.
Ja dat wel inderdaad.

Ik las die specificaties van die ASUS P5B HIER overigens.
Dus ik keek daar overheen, dank voor de info.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 21:18 ]

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 10:14
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:00:
[...]

Error-correcting code memory (ECC-geheugen) is een type RAM (werkgeheugen/intern geheugen) die kan ontdekken of een geheugenplaats een andere waarde bevat dan toen de waarde daar werd opgeslagen. Zo wordt internal data corruption tegengegaan.
ECC-geheugen kan omgaan met zogenaamde single-bit errors en deze corrigeren.

Ik begrijp dat het om minieme fouten gaat.
En de fout in het geheugen die ik meer bedoelde was het type buffer overflow.
Ik bedoelde niet dat je minder blauwe schermen kreeg als je ECC gebruikt, ik ben bang dat je mij verkeerd begreep. Bijvoorbeeld een Exploit kan dan een BSOD veroorzaken in plaats van een foutmelding waarna een programma crashed. Zo veel softwarefouten komen we niet tegen gelukkig :)

[...]

Ja dat wel inderdaad.

Ik las die specificaties van die ASUS P5B HIER overigens.
Dus ik keek daar overheen, dank voor de info.
Kunnen we alsjeblieft nieuwelingen niet in de war brengen met pseudo-facts over ECC? Je smijt met termen als buffer overflow en exploit alsof je geen flauw idee hebt waar je over praat. Dit is een consumentenbordje zonder ECC ondersteuning, en bovendien geen server, dus geen ECC gebruiken. Klaar.

Verwijderd

Ok doen we Cilph, alleen server is software. Windows = software. Excuses voor het ongemak.

• Wolberscpu
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-02-2018
Bedankt voor de reacties!
Ik ga proberen ergens een goedkope ddr2 module te kopen die past op mijn moederbord.
Pagina: 1