Internet valt soms weg - setup advice?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartier
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09-2024
Hi,

Setup thuis is de volgende:

Internet via Telenet (24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)) modem.
Deze modem staat vooraan in het appartement aan de straatkant.

De modem is niet in staat om het wifi-signaal tot in de slaapkamer te krijgen (Living -> keuken met halfopen muur -> badkamer -> Bureau -> slaapkamer -> tuin).
Vandaar deze add-on:

Netgear kit 500mbps 2x2rj45 geplaatst: 1tje na modem en 1tje in de bureau. Aan de uitgang van deze in de bureau heb ik mijn Netgear router (R6400) verbonden, welke ik heb ingesteld als access point.

Ik heb gekozen om de router een ander netwerk te laten uitzenden (laten we zeggen 'Netgear').

Mijn issues:

- van tijd tot tijd valt mijn verbinding in bureau weg (vier keer per dag ongeveer). Dit is vrij lastig vermits mijn laptop steeds opnieuw dient te verbinden met het VPN netwerk van het werk en vooral Outlook hier issues mee heeft.

- mijn apparaten kiezen niet automatisch het sterkste signaal: als ik van bureau naar living loop, blijft hij op het 'Netgear' netwerk, hoewel het 'Telenet' netwerk in de living een stuk sterker is. In se kan ik hiermee leven, ik verander zelf via instellingen dan maar het te gebruiken Wifi netwerk, maar is niet echt 'handig'.

Kunnen jullie mij helpen om mijn netwerk te optimaliseren?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Quartier schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:01:
Netgear kit 500mbps 2x2rj45 geplaatst: 1tje na modem en 1tje in de bureau.
Als ik mij niet vergis is dit een Powerline setje? Klopt dat? Welk typenummer heeft dit ding. Wanneer ik er op zoek kom ik namelijk niet exact bij een product uit.
- van tijd tot tijd valt mijn verbinding in bureau weg (vier keer per dag ongeveer). Dit is vrij lastig vermits mijn laptop steeds opnieuw dient te verbinden met het VPN netwerk van het werk en vooral Outlook hier issues mee heeft.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het een powerline setje is. Het is een stuk beter om gewoon een kabel te trekken, indien dat mogelijk is.
- mijn apparaten kiezen niet automatisch het sterkste signaal:
Alle apparaten zijn zo ingesteld dat ze zo lang mogelijk verbonden blijven met het verbonden netwerk. Wat er dus gebeurd is volkomen logisch. Je kan dit deels oplossen door het bereik van je Netgear dingen te verlagen en beide netwerken dezelfde eigenschappen te geven. (SSID, beveiliging en wachtwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quartier
rens-br schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:04:
[...]

Als ik mij niet vergis is dit een Powerline setje? Klopt dat? Welk typenummer heeft dit ding. Wanneer ik er op zoek kom ik namelijk niet exact bij een product uit.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het een powerline setje is. Het is een stuk beter om gewoon een kabel te trekken, indien dat mogelijk is.
Klopt, is een powerline set. XAVB5622 Powerline 500 Nano PassThru Two-Port Adapter
Ik kan spijtig genoeg geen kabel trekken van mijn modem (vooraan in appartement) naar mijn bureau. (er loopt eigenlijk nog een buitenmuur tussen keuken en bureau vanwege binnenplaats van onderburen).

Enig alternatief om dit op te lossen?
Alle apparaten zijn zo ingesteld dat ze zo lang mogelijk verbonden blijven met het verbonden netwerk. Wat er dus gebeurd is volkomen logisch. Je kan dit deels oplossen door het bereik van je Netgear dingen te verlagen en beide netwerken dezelfde eigenschappen te geven. (SSID, beveiliging en wachtwoord)
Dank je voor de tip, ik zal proberen de 'Transmit Power Control' (that's what google told me) te verlagen om de overlap niet te groot te maken en vervolgens beide SSIDs op zelfde te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Quartier schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:15:
Enig alternatief om dit op te lossen?
Wanneer er geen kabel getrokken kan worden heb je eigenlijk maar twee opties over:
- Wifi repeater
- Powerline.

Beide oplossingen zijn het echter altijd 'net niet'. Het hangt maar net van de situatie af welke oplossen het beste van de slechte oplossingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:24
Quartier schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:15:
[...]

Ik kan spijtig genoeg geen kabel trekken van mijn modem (vooraan in appartement) naar mijn bureau. (er loopt eigenlijk nog een buitenmuur tussen keuken en bureau vanwege binnenplaats van onderburen).
Loopt er wel een TV-kabel (coax) door het huis?
Met 2 van deze kastjes (één aan elke kant) kun je een stabiele netwerkverbinding opzetten over coax: pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32)

[ Voor 35% gewijzigd door theblindman op 17-01-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartier
theblindman schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:27:
[...]

Loopt er wel een TV-kabel (coax) door het huis?
Met 2 van deze kastjes (één aan elke kant) kun je een stabiele netwerkverbinding opzetten over coax: pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax (MOKA 32)
Bij de renovatie van het appartement door de vorige eigenaars is hier spijtig genoeg niet aan gedacht. Dit is spijtig genoeg dus geen oplossing.

PS: ondertussen SSID op zelfde naam gezet en sterkte van router verlaagd, zodat ik in de woonruimte enkel nog mijn Telenet modem kan ontvangen.

-Moet ik beiden op WPA/WPA2 (telenet benaming) en WPA PSK (TKIP) - WPA2 PSK (AES) (benaming router) zetten? Op dit moment staat router op WPA2 PSK (AES)

-Het uitvallen van de powerline van tijd tot tijd is dus iets waarmee ik zal moeten leven? Lost het iets op als ik nog een powerline device in een stopcontact steek tussen woonruimte en bureau (e.g. badkamer?). De powerline heeft geen WiFi functie, dus ik weet niet of dit iets uithaalt.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rens-br schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:24:
[...]

Wanneer er geen kabel getrokken kan worden heb je eigenlijk maar twee opties over:
- Wifi repeater
- Powerline.

Beide oplossingen zijn het echter altijd 'net niet'. Het hangt maar net van de situatie af welke oplossen het beste van de slechte oplossingen is.
Dat zijn zeker niet de enige twee.
- als er wel coax (TV kabel) ligt kun je MoCA gebruiken.
- als budget geen issue is kun je POF door bestaande electrabuizen (laten) trekken.

Sowieso, ook op vlak van PLC is meer mogelijk. Je hebt verouderde low-end PLC adapters gekozen die geen gebruik maken van de aardedraad. Adapters die dat wel doen zijn in de regel performanter en stabieler. Zoek naar "1200Mbps" of hoger. Ik geloof dat Telenet een goede set verkoopt tegen een (voor de specs) scherpe prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Powerline is zoals gezegd vaak niet heel stabiel. Het is dan een kwestie van proberen op welk stopcontact het het beste werkt. Let dan iig op dat je de adapters niet aansluit via een verlengkabel of stekkerdoos. En binnen dezelfde groep werkt het ook beter dan over verschillende groepen.

Heb zelf ook 1,5 jaar gebruik gemaakt van powerline en had exact dezelfde issues. Het was wel goed werkbaar, maar als het toch soms onverwachts uitvalt of langzaam wordt is dat erg irritant. Vooral als je net iets belangrijks aan het doen bent. Due genoemde 1200Mbps exemplaren ook overwogen, maar ik heb niet overal randaarde en dan heb je er niet zoveel aan. Heb toen toch maar een plan gemaakt om een gewone netwerkkabel te leggen naar boven zonder dat deze teveel opvalt (eerst via de kruipruimte en een afvoerbuis naar de kelder, vanaf daar aan de binnenkant van de trap naar boven en dan onder een plint door naar mn werkkamer). Uiteindelijk was dat dus prima te doen. Ik zou je dus ook adviseren om een netwerkkabel te trekken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 18-01-2018 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Quartier schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:55:
[...]

Bij de renovatie van het appartement door de vorige eigenaars is hier spijtig genoeg niet aan gedacht. Dit is spijtig genoeg dus geen oplossing.

PS: ondertussen SSID op zelfde naam gezet en sterkte van router verlaagd, zodat ik in de woonruimte enkel nog mijn Telenet modem kan ontvangen.

-Moet ik beiden op WPA/WPA2 (telenet benaming) en WPA PSK (TKIP) - WPA2 PSK (AES) (benaming router) zetten? Op dit moment staat router op WPA2 PSK (AES)
Exact hetzelfde. Best-practice is om alleen WPA2-PSK (AES) te gebruiken - TKIP is onveilig, traag en alleen nodig voor de alleroudste WiFi-g apparaten uit 2003-2004, die je waarschijnlijk niet gebruikt. Alleen inschakelen indien echt noodzakelijk.
-Het uitvallen van de powerline van tijd tot tijd is dus iets waarmee ik zal moeten leven? Lost het iets op als ik nog een powerline device in een stopcontact steek tussen woonruimte en bureau (e.g. badkamer?). De powerline heeft geen WiFi functie, dus ik weet niet of dit iets uithaalt.

Thanks
Zoals gezegd, je hebt een verouderde keuze gemaakt (dit is een model uit 2014 dat toen ook niet bepaald cutting-edge was), dat helpt niet - en ook voor z'n specs heeft deze vrij slechte filters. Dan nog: bij PLC is het probleem vrijwel altijd verstoring (ook omdat je probleem niet continu is - bekabeling besluit niet spontaan op sommige momenten slecht te worden ;) ), en bij verstoring geldt dat afstand tot de storingsbron cruciaal is voor de impact. Een ander stopcontact kan al snel schelen.

Bovendien: als het goed is, is de passthrough-stopcontact volledig afgeschermd voor de frequenties waar de PLC adapter mee werkt, dus beste plek om verstoorders te plaatsen is juist in een stekkerdoos die op de passthrough van je adapter aangesloten is.

Verstoring kan van nagenoeg ieder electrisch apparaat komen, alles van CV-ketels tot LED-lampjes. Door goed op te letten wat er (elders in huis) gebeurt op moment dat eea uitvalit kun je soms de storingsbron ontdekken.

Speel dus met plaatsing van de beide adapters en andere apparaten in de buurt, het kan nog behoorlijk schelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartier
dion_b schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:02:
[...]

Exact hetzelfde. Best-practice is om alleen WPA2-PSK (AES) te gebruiken - TKIP is onveilig, traag en alleen nodig voor de alleroudste WiFi-g apparaten uit 2003-2004, die je waarschijnlijk niet gebruikt. Alleen inschakelen indien echt noodzakelijk.

[...]

Zoals gezegd, je hebt een verouderde keuze gemaakt (dit is een model uit 2014 dat toen ook niet bepaald cutting-edge was), dat helpt niet - en ook voor z'n specs heeft deze vrij slechte filters. Dan nog: bij PLC is het probleem vrijwel altijd verstoring (ook omdat je probleem niet continu is - bekabeling besluit niet spontaan op sommige momenten slecht te worden ;) ), en bij verstoring geldt dat afstand tot de storingsbron cruciaal is voor de impact. Een ander stopcontact kan al snel schelen.

Bovendien: als het goed is, is de passthrough-stopcontact volledig afgeschermd voor de frequenties waar de PLC adapter mee werkt, dus beste plek om verstoorders te plaatsen is juist in een stekkerdoos die op de passthrough van je adapter aangesloten is.

Verstoring kan van nagenoeg ieder electrisch apparaat komen, alles van CV-ketels tot LED-lampjes. Door goed op te letten wat er (elders in huis) gebeurt op moment dat eea uitvalit kun je soms de storingsbron ontdekken.

Speel dus met plaatsing van de beide adapters en andere apparaten in de buurt, het kan nog behoorlijk schelen.
Dank je allen voor de heldere uitleg. Ik ga eens zo een setje kopen van Telenet, 99EUR en dertig dagen om te testen. Lost het mijn probleem niet op, dan blijf ik bij mijn huidige opstelling.. (https://www2.telenet.be/nl/ontdek/kwaliteit/wifi-powerline/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Quartier schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Dank je allen voor de heldere uitleg. Ik ga eens zo een setje kopen van Telenet, 99EUR en dertig dagen om te testen. Lost het mijn probleem niet op, dan blijf ik bij mijn huidige opstelling.. (https://www2.telenet.be/nl/ontdek/kwaliteit/wifi-powerline/
Dat is alvast een veel beter apparaat. Dan nog: speel met de opstelling, met wat in welke stopcontact zit. Ook een goed apparaat is niet immuun voor verstoring.

Grootste storingsbron in een kantoorruimte is meestal de voeding van je computer. De verlengsnoer waar dat op aangesloten zit in de passthrough stopcontact bovenop de PLC adapter steken kan al veel schelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Mischien leuk om uit te zoeken waar die kennelijk regelmatige vier-keer-per-dag storing vandaan komt. Een brakke magnetron bij de buren? Apparaten die grote spikes of dips op het stroomnet veroorzaken?

Nog een optie: Als je routertje aan het raam een externe antenne heeft (of de AP functie uitzetten en een ander apparaat met externe antenne als AP neerzetten), antenne vervangen door een richtantenne, of zelfs een opzetstuk op je spriet(en) zetten (freeantennas.com). Dat kan genoeg in signaalsterkte schelen dat je geen powerline meer nodig hebt, wat ook weer ruis in de ether scheelt. Voor de prijs het proberen wellicht waard.
Pagina: 1