Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Niet alle geinstalleerde ram wordt gezien (Ryzen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• richard2011
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 00:10
Ik heb een probleem met het geïnstalleerde geheugen. Ik heb 4x8gig G.SKILL trident Z F4-3600C16D-16gtz op mijn Asus Crosshair hero VI moederbord met Ryzen 1700x geïnstalleerd.

Hij ziet in de bios echter maar 16gig. Ik heb de dimms ook al los getest 2x setje van 16gig ziet hij gewoon. In windows en met CPU-Z wordt wel aangegeven dat er 32gig is geïnstalleerd. Maar het totaal fysiek geheugen wordt als 15gig weer gegeven.

Hoe kan ik de volledige capaciteit benutten. Ik het getest met de laatste firmware versie 3008 en de beta 3501 versie

Alle reacties

Verwijderd

Clear cmos geprobeerd?

• richard2011
Ja al gedaan zal het nog eens proberen

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Even gegoogled....

http://www.tomshardware.c...-3496140/16gb-usable.html
return the "new" 2x8, sell the existing 2x8
get a 4x8 kit.

There are slight variances in chips used, voltage requirements etc.

Just because a 2x8GB kit has the same serial number, does not mean the same identical chips were used in it's manufacturing processes.

As with CPUs/GPUs, RAM dies are also of various 'binned' quality, and their voltage requirements (and usually their max speed) is arrived at as a result.
BUT, that doesn't guarantee any two different kits, no matter how similar, will work correctly 100% of the time.

The difference between 2 (supposedly) identical kits could be as minimal as very slight voltage increase, or loosening of timings etc.

"Kits" sold together (2x8GB, 4x8GB etc) have been tested from the factory, and confirmed to 'play nice' with each other. While it is possible to have two individually purchased kits just 'work', it's not guaranteed. It's also not something the manufacturer will assist with either, as your ram is 'different'.
Ik ben het zelfde wel eens tegengekomen wanneer ik een computer upgradede van 1x4GB naar 2x4GB. Geheugen dat op zich staand wel werkt, maar samen opeens niet. Kennelijk kan het vrij gevoelig liggen helaas!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:25
Welke versie van windows? Microsoft heeft nogal wat arbitraire limitaties op het geheugengebruik in de hoop je een nieuwere/duurdere licentie te kunnen verkopen.

Boot anders even een linux-distro.

edit: Zou alleen een issue zijn met Windows 7 Home Premium of Vista Home Premium: MSDN: Memory Limits for Windows and Windows Server Releases (Windows)

[ Voor 38% gewijzigd door mcDavid op 17-01-2018 16:34 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Ok even een stapje terug, als je 4x8GB er in hebt herkend de UEFI dan wel alle 4 de reepjes, en een programma als memtest geeft ook 32GB aan?

Zo ja dan kun je een hardwarematig/BIOS achtige iets uitsluiten en is het een Windows-iets....

Gabriël AM5

• richard2011
In UEFI ziet hij wel dat ze op het moederbord zitten. Maar totaal aantal ram in bios blijft 16gig. Dus sticks worden gelezen zowel door moederbord en Windows.

Maar zijn niet te gebruiken

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Denk ook wat @Mx. Alba aangeeft, verschillende geheugen chipjes/opbouw ondanks dezelfde naam.

Als ik even zoek naar die G.Skill Trident, zie ik iets van 3 of 4 varianten met dezelfde naam, maar met verschillend gebruikte chips en ranks.

Verschillende ranks onderling gebruiken geeft vaak al problemen, en je zit ook nog met limieten wat een geheugencontroller aan kan (gaat vaak mis bij 4 modules, terwijl 2 modules vaak geen probleem vormen).

Wat ik begrijp uit je verhaal heb je nu 2 setjes van 2 modules (dus totaal 4 modules). Je kan dan waarschijnlijk beter gaan voor 1 set van 4 modules, grootste kans dat die onderling compatible zijn (zelfde opbouw, zelfde chips).

Helaas is G.Skill, net als vele andere geheugen fabrikanten, vaag met hun specificaties (belangrijkse laten ze vaak achterwege, ranks en density).
Pagina: 1