FFMPEG Rasberry Pi - Stream stopt spontaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 15:21
Via een oude raspberry pi met Raspbian en ffmpeg heb ik een USB-webcam beschikbaar gemaakt in mijn netwerk.
Om (voor mijn) onduidelijke redenen stopt deze er af en toe spontaan mee. Soms na een uur, soms na 3 uur, soms na 5 minuten.
Ik start ffmpeg als volgt:
code:
1
ffmpeg -f v4l2 -framerate 25 -video_size 320x240 -i /dev/video0 -f mpegts udp://192.168.178.3:5001

De foutmelding die verschijnt is:
av_interleaved_write_frame(): Network is unreachable7:36.96 bitrate= 231.5kbits/s speed= 1x
Error writing trailer of udp://192.168.178.3:5001: Network is unreachable

Vreemd genoeg lijkt het netwerk verder wel helemaal stabiel te functioneren. Een langdurige ping-test laat geen package-loss zien, en ik kom verder ook nergens connectie-problemen tegen.

Als deze fout zich heeft voor gedaan, kan ik ook niet direct de stream weer opnieuw laten starten; dan verschijnt eerst deze melding:
code:
1
2
[video4linux2,v4l2 @ 0x178a320] Cannot open video device /dev/video0: Device or resource busy
/dev/video0: Device or resource busy

Na enkele malen opnieuw proberen verschijnt dan de volgende melding:
code:
1
2
[video4linux2,v4l2 @ 0x17f3250] Cannot open video device /dev/video0: No such file or directory
/dev/video0: No such file or directory

Waarna daarna alles weer netjes functioneert (maar uiteraard met de vraag voor hoe lang….)

Heeft iemand enig idee wat dit veroorzaakt en vooral, hoe dit op te lossen? Is het mogelijk een tekort aan resources van de Pi1 en is upgrade naar een Pi3 een oplossing?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zou ook zomaar een voeding issue kunnen zijn waardoor de USB poorten eventjes uitvallen. Dat verklaart ook gelijk je netwerk unreachable melding, want de NIC is intern op USB aangesloten.

Zie je echt niets terug in je systeemlogs, zoals journalctl en/of /var/log/messages? Of hang er een scherm aan en kijk wat er op de console staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 17-01-2018 15:00 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
kroegtijger schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:10:
Vreemd genoeg lijkt het netwerk verder wel helemaal stabiel te functioneren. Een langdurige ping-test laat geen package-loss zien, en ik kom verder ook nergens connectie-problemen tegen.
Hoe komt dat RPi aan z'n IP? Via DHCP? Probeer het dan eens statisch.

'Network is unreachable' is heel duidelijk. Mogelijk ook slechts een fractie van een seconde, wat goed zou kunnen verklaren waarom je niets ziet via ICMP (maar check ook latencies).

Zet anders eens '; ip link; ip address; ip route' achter je ffmpeg command om te controleren hoe dat eruitziet als het misgaat.
Als deze fout zich heeft voor gedaan, kan ik ook niet direct de stream weer opnieuw laten starten; dan verschijnt eerst deze melding:
Hier zou ik niet teveel aandacht aan besteden, tenzij uit de kernel logs blijkt dat je hele USB stack klappert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Thralas schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:15:
[...]

Hoe komt dat RPi aan z'n IP? Via DHCP? Probeer het dan eens statisch.

'Network is unreachable' is heel duidelijk. Mogelijk ook slechts een fractie van een seconde, wat goed zou kunnen verklaren waarom je niets ziet via ICMP (maar check ook latencies).
Een static lease op DHCP inderdaad met een lease-tijd van 8 uur (gaat ver voor die 8 uur al mis... meestal na een uurtje). Dat het netwerk heel kort wordt onderbroken leek me ook het meest logisch. Mijn eerste gedachte was dat het mogelijk komt doordat de NIC van de Pi op de USB-bus zit en als er dus veel traffic over USB heen gaat het mis loopt (Op de Pi zit ook een arduino aangesloten die via de Pi onder meer 2 servo's aanstuurt die op hun beurt de camera doen bewegen)
Zet anders eens '; ip link; ip address; ip route' achter je ffmpeg command om te controleren hoe dat eruitziet als het misgaat.
Nu gedaan en in afwachting van fouten :)
[...]
Hier zou ik niet teveel aandacht aan besteden, tenzij uit de kernel logs blijkt dat je hele USB stack klappert.
Die zijn inderdaad ook m'n minste zorg. Als ik het stabiel krijg draaien zou ik hier ook nooit tegenaan moeten lopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:00:
Zou ook zomaar een voeding issue kunnen zijn waardoor de USB poorten eventjes uitvallen. Dat verklaart ook gelijk je netwerk unreachable melding, want de NIC is intern op USB aangesloten.
Klinkt ook aannemelijk. Ik zal eens een andere voeding testen
Zie je echt niets terug in je systeemlogs, zoals journalctl en/of /var/log/messages? Of hang er een scherm aan en kijk wat er op de console staat.
In /var/log/messages zie ik inderdaad dat als de Pi een tijd aan heeft gestaan (dagen) zonder reboot er om de grofweg 20 minuten link down en een seconde later link up meldingen verschijnen:
code:
1
2
Jan 16 05:47:55 raspbian kernel: [988856.228643] smsc95xx 1-1.1:1.0 eth0: link down
Jan 16 05:47:56 raspbian kernel: [988857.796772] smsc95xx 1-1.1:1.0 eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCDE1

Deze zie ik na een reboot dan vervolgens urenlang niet en plots verschijnen ze weer. Kan dus nog steeds een voedingsprobleem zijn, maar een geheugenprobleem zou nog kunnen, speed/duplex-settings misschien? (zit op een HP 1410-8g switch dus kan helaas niet 100/Full op de switchpoort zetten).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
kroegtijger schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:11:
Deze zie ik na een reboot dan vervolgens urenlang niet en plots verschijnen ze weer. Kan dus nog steeds een voedingsprobleem zijn, maar een geheugenprobleem zou nog kunnen, speed/duplex-settings misschien? (zit op een HP 1410-8g switch dus kan helaas niet 100/Full op de switchpoort zetten).
Ah, als je al link errors krijgt kun je mijn post vergeten. Dan is de hoek van voedingen en eventueel een ander netwerkkabeltje of device aan de andere kant zeker geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die switch is een managed switch? Zoja, kijk dan in die logs naar de link status. Gebruik anders een andere machine om de switch te monitoren.

Het is iig wel interessant om te achterhalen waarom die link opeens down is. Kan je er iets op Google over vinden?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:19:
Die switch is een managed switch? Zoja, kijk dan in die logs naar de link status. Gebruik anders een andere machine om de switch te monitoren.
Nee, die is helaas niet managed, anders had ik m ook op 100/full kunnen zetten ;)
Het is iig wel interessant om te achterhalen waarom die link opeens down is. Kan je er iets op Google over vinden?
Ik heb nog een Pi3 ook in het netwerk draaien en daar zie ik de meldingen niet verschijnen. Zitten op dezelfde switch. Ik zal de voeding in ieder geval nog eens wisselen. Dat lijkt voor nu het meest logisch

iRacing Profiel

Pagina: 1