Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-07 22:55
Mijn vraag

De bedoeling is Sonos is natuurlijk dat je een sonos playbar op je tv aansluit via een optische kabel en tevens kun je draadloos 2 play 1 speakers gebruiken om zo een surround systeem te creeeren.

De 2 play 1's heb ik al thuis staan maar de aankoop van de sonos playbase of playbar heb ik uitgesteld. Dit vanwege het volgende: Kort geleden een beamer aangeschaft. Deze beamer heeft 2 HDMI poorten en een gewone 3.5mm audio poort. Geen optische poort. Heel jammer want dan was ik klaar geweest met 1 kabel.

Wat kan ik doen om toch mijn audio van de beamer naar de sonos te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Beamer: Optoma HD142X
Speakers: 2x Sonos Play 1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Mocht ik mijn PS3 via hdmi aansluiten op de beamer, dan kan daarin een optische kabel naar de soundbar...maar dan heb ik alleen audio via de ps3 op de sonos. Mocht ik films via de chromecast willen kijken op de beamer dan zou dit niet werken.... zijn converters, versterkers etc een optie? HELP :?
...

Beste antwoord (via Sander12345 op 19-01-2018 10:20)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HDMI audio extractor

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HDMI audio extractor

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
Gisteren wat informatie opgezocht en een HDMI Audi Extractor ziet er idd goed uit.

Dit betekend toch dat ik de chromecast op de input van de audio extractor kan aansluiten, en op de hmdi uitgang de beamer en optical uitgang de soundbar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

correct. Is de simpelste optie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-07 11:55
Ik denk dat een analoog naar optisch convertor makkelijker is, dan moeten er geen kabels geswitched worden als de input verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
Bedankt voor de tips zo ver.

Sonos heeft een 5.1 dolby digital source nodig om surround te activeren. Als ik dat via een analoog naar optisch convertor doe (2x RCA bijv.), verlies ik dan het 5.1 dolby digital signaal?

Zag dat een HDMI audio extractor vaak wel Dolby Digital 5.1 support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-07 12:38
Ja, zodra je het omzet naar analoog heeft het weinig meer met Dolby Digital te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-07 12:19
@Sander12345
Ik ben wel benieuwd voor welke optie je uiteindelijk bent gegaan en hoe dit je bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander12345
@miles
De aankoop van de Sonos soundbar of playbase heb ik voor nu even uitgesteld. Eerst voor vakantie sparen en daarna maar eens kijken voor een leuke aanbieding over een paar maand.

Hoop stiekem dat iemand anders in dezelfde situatie in de tussentijd zou zitten.

Hier komt dus nog een vervolg op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12345
Goedemorgen!

Nu een paar maand later heb ik vorige week de knoop doorgehakt. Op naar de roodkleurige electronica gigant en een Sonos playbar opgehaald.

Chromecast aangesloten op de HDMI audio extractor, via optisch de soundbar aangesloten en via HDMI de beamer. Iedere 20 seconden viel de verbinding tussen de chromecast en de beamer weg en na 5 minuten deed de chromecast helemaal niks meer. Die was kapot.

Shit. En nu? Nieuwe chromecast kopen?

Ik ben even gaan nadenken waarom ik nou die chromecast nodig had.
Dat was voor 3 dingen:
- Netflix
- Videoland
- Youtube

Na even zoeken las ik dat mijn Sony Playstation 3 Slim voor alle 3 een app had.
Dus de beamer met HDMI op de PS3 aangesloten en de optische kabel direct van de soundbar ook op de PS3 aangesloten. En toen hadden we beeld! Even ingesteld dat geluid via de soundbar moest lopen en de 3 apps gedownload.

Gisteravond de gehele setup goed getest en wat ben ik nu een blije jongen.
De playstation is fluisterstil, het beeld is maar 1080p maar ziet er enorm scherp uit op het beamerdoek, en tijdens een onweer scene voelde het alsof achter ik ook midden in die regenbui zat. Dit door de Sonos play 1 speakers die het 5.1 gevoel moeten nabootsen.

De tv echter zit nu niet meer aangesloten op de sonos playbar. Nou kan ik hier nog een optische switch voor kopen maar misschien laat ik het maar zo. Alleen sonos op de beamer maakt het misschien net dat beetje extra speciaal om een film te gaan kijken.

Iedereen bedankt voor het meedenken en het advies!
Pagina: 1