GTX 970 de bottleneck of toch ...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• justme27
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-11-2024
Mijn vraag
Ik game al enige tijd met een Nvidia Geforce GTX 970 en dat bevalt goed maar ik merk soms dat mijn comp er moeite mee heeft om games op hoogste instellingen te tonen. Ik ben met aan het oriënteren naar een nieuwe card maar wil er wel eentje die niet al te duur is (<€450) maar ook wel weer eentje waar ik even mee vooruit kan. Of wellicht is mijn configuratie (CPU vermoed ik dan) de bottleneck?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb onderstaande:
- Geforce GTX 970 4 gb
- Intel i5-3570k @ 3.8 ghz
- 16 gb ram @ 1333 mhz
- Win 10 64-bit
- SSD 120
- 2x2 tb HD
- Full HD monitoren (2x)
- Games als: Just Cause 3, Battlefront 2, Wolfenstein 2, Quantum Break

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In mijn zoektocht zag ik onderstaande vcard voorbij komen, de MSI GeForce GTX 1060 gaming 6GB. (€359). Maar ja.. is een 6gb nu wel verstandig of kun je toch beter maar een 8 gb kopen? Hoger is voor mij volledig absurd; ik game op full hd en niet 4k en ben dat voorlopig ook niet van plan.

Ik vind het erg lastig om te achterhalen of een nieuwe vcard de oplossing zal zijn of dat mijn huidige configuratie de beperking is. Daarnaast vraag ik me af of er uberhaupt vcards zijn met twee HDMI aansluitingen; een multi opzet met 1 HDMI en 1 DVI is (wat mij betreft) niet ideaal; ik heb altijd kleur en kwaliteitsverschil terwijl de monitoren wel hetzelfde zijn.

Ik hoop op nuttige inzichten. O+

Beste antwoord (via justme27 op 17-01-2018 10:36)

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-01 21:41
Vroeger maakte het heel veel uit als je op de hoogste settings speelde maar nu bij de meeste games kan je best wel wat effecten terug schroeven zonder al te veel in te leveren. Overigens zit je cpu ook wel best dicht bij een bottleneck. Dus je kan wel wat framerate winnen op hogere settings maar ik zelf met een 1080 en een 3570k @4.7ghz merk dat de cpu toch meestal de bottlneck is op 1440p (sanitized max settings dus een paar onnodig zware effecten die niets opleveren uit als ze er tussen staan)

Ik zou je zelf aanraden gewoon de settings omlaag te schroeven en even door te sparen zodat je zowel de cpu + mobo + ram als de gpu kan upgraden.

[ Voor 9% gewijzigd door qlum op 17-01-2018 10:35 ]

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Ik gok ook je videokaart, maar: meten is weten. Download afterburner en zoek de bottleneck.

360 euro voor een 1060 6GB is te duur. De markt is wat krap door mining, je moet even het moment afwachten.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-01 22:33
2de handse 980Ti zou ik dan aanraden. Moet je wel een decent voeding hebben. :>

• justme27
@Nat-Water Ik zal afterburner eens proberen (nooit van gehoord dus ik ben benieuwd).

@SilencMol : ik heb een 550 watt voeding.. is dat genoeg voor een 980 TI?

Beiden bedankt voor de reactie!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Dat ligt aan type voeding. 550 watt is nikszeggend. Dus als je het type/merk geeft kunnen we meer.

Met MSI afterburner kan je de load op je onderdelen van je PC makkelijk in game zien.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• SilencMol
justme27 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:23:
@Nat-Water Ik zal afterburner eens proberen (nooit van gehoord dus ik ben benieuwd).

@SilencMol : ik heb een 550 watt voeding.. is dat genoeg voor een 980 TI?

Beiden bedankt voor de reactie!
550 Watt is prima, overclock zou ook nog mogelijk zijn. maar welke voeding precies?

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-02 13:28
Van een 970 zou ik als ik jou was absoluut niet upgraden naar een 1060. Die twee kaarten verschillen in prestaties niet zoveel van elkaar. En verder, hoe belangrijk vind je de hoogste instellingen? De 970 is inderdaad niet meer de nieuwste kaart, maar als je genoegen neemt met een bijna niet te waarnemen kwaliteitsverlies, kan hij nog prima even mee.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Ik zou ook kijken naar de 980ti, dat is 1070 territorium voor de prijs van een 1060.

• justme27
@SilencMol : Volgens mij een modulaire be quiet 550 watt.. maar meer kan ik me niet meer herinneren.
@faraga : Bedankt voor het advies.. bijna niet waar te nemen kwaliteitsverschil levert dan indd niets op.

• SilencMol
Je instellingen lager zetten of dan toch een 2de handse 980Ti kopen als je hoge instellingen wilt houden. Met 980Ti zul je waarschijlijk 45% meer FPS halen wat ook mooi is.

[ Voor 24% gewijzigd door SilencMol op 17-01-2018 10:32 ]

• justme27
@SilencMol : Thnx. Dan weet ik genoeg en ga ik in ieder geval even kijken met afterburner of er nog wat te tweaken valt.

Acties:
  • Beste antwoord

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-01 21:41
Vroeger maakte het heel veel uit als je op de hoogste settings speelde maar nu bij de meeste games kan je best wel wat effecten terug schroeven zonder al te veel in te leveren. Overigens zit je cpu ook wel best dicht bij een bottleneck. Dus je kan wel wat framerate winnen op hogere settings maar ik zelf met een 1080 en een 3570k @4.7ghz merk dat de cpu toch meestal de bottlneck is op 1440p (sanitized max settings dus een paar onnodig zware effecten die niets opleveren uit als ze er tussen staan)

Ik zou je zelf aanraden gewoon de settings omlaag te schroeven en even door te sparen zodat je zowel de cpu + mobo + ram als de gpu kan upgraden.

[ Voor 9% gewijzigd door qlum op 17-01-2018 10:35 ]

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Als ik jou was zou ik gewoon nog even een jaartje door gamen met je huidige setup, vooral gezien de huidige markt met het tekort door cryptominer gekte. Als dat dadelijk weer wat kalmer is en nvidia met hun nieuwe chip komt, kun je een goedkope 1080ti op de kop tikken of zelfs nieuwer.

Ik heb mijn gtx970 nog erin zitten en die is nu bijna 2 jaar oud, aangeschaft voor 350. Zo'n prijs vind ik ook wel minimaal voor een kaart die je gebruikt om te gamen. De volgende setup zal 4K gericht zijn..

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

Pagina: 1