IK heb een vraag een klant van mij wil alles nieuw hebben. NU ben ik bezig om het 1 en ander voor hem uit te zoeken . hij wil Windows server 2016 en exchange 2016. Nu kom ik deze pakketen overal tegen maar ook de meest uit1 lopende prijzen . Ik zie bij sommige staan gov licentie . Bij andere zie ik weer staan vlk. ik heb overal gezocht maar ik kom niet een bevredigend antwoord tegen hij heeft hier een budget van 1600,00 voor om dit software aan te schaffen maar dan moet het ook klaar zijn . Doelstelling : windows server 2016 met exchange en 6 thin clients . Hij gebruikt dus straks allen terminal server en geen windows clients meer.
Zoek eerst eens uit welke licenses je klant nodig is. Exchange is al voor het backend stuk in twee varianten verkrijgbaar. daarnaast zijn er ook client calls nodig, die afhankelijk van de features ook in twee varianten beschikbaar zijn.
En dan nog Windows Server calls, remote desktop calls, Office calls (?), met bij alle calls nog de keuze of de klant software subscription wil of niet...
Waarom stel je deze vraag eigenlijk niet aan een goede licentie leverancier?
Overigens zou ik voor 8 users serieus overwegen om O365 af te gaan nemen. Daar kun je toch niet zelf een Exchange omgeving voor in de lucht houden...
En dan nog Windows Server calls, remote desktop calls, Office calls (?), met bij alle calls nog de keuze of de klant software subscription wil of niet...
Waarom stel je deze vraag eigenlijk niet aan een goede licentie leverancier?
Overigens zou ik voor 8 users serieus overwegen om O365 af te gaan nemen. Daar kun je toch niet zelf een Exchange omgeving voor in de lucht houden...
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dat zal toch lastig worden met zo'n budget.
Als ik even kort door de bank genomen kijk (zonder eventuele kortingen vanuit bijv. een IT partner), en geen speciale status als goed doel, overheid of educatieve instelling wat soms extra kortingen of speciale (goedkopere) licenties mogelijk maakt.
Scenario 1 op basis van User Cals:
1. Windows Server Standard +- €870
2. Exchange Server Standard +- €700
3. Windows Server user CAL x6 (ik ga even uit van 6 users, daar je zegt 6 Thinclients) €360 (+- €60 per stuk)
4. Windows Server RDS user CAL x6 (zelfde aanname) €780 (+- €130 per stuk)
5. Exchange user CAL x6 (zelfde aanname) €540 (+- €90 per stuk)
Totaal: +- €3250
Scenario 2 op basis van device CALs:
3. Windows Server device CAL x6 180 (+- €30 per stuk)
4. Windows Server device RDS CAL x6 €600 (+- €100 per stuk)
5. Exchange device CAL x6 €420 (+- €70 per stuk)
Totaal: +- €2750
Het lijkt me vrijwel onmogelijk de benodigde licenties te regelen voor €1600, nu weet ik natuurlijk niet wat hij nu al heeft staan, maar je wil eigenlijk Domaincontrollers, Exchange en RDS ook gescheiden houden, dus zou je eigenlijk op zijn minst al 3 VM's (en dus 2x Windows server 2016 Standaard) nodig hebben.
Ik zou gaan kijken naar een andere oplossing als €1600 inderdaad het budget is, bijv. 1x Windows server standaard, hiermee kan je 2 VM's draaien, zet deze in als 1x Domain controller, 1x RDS.
Dan kom je uit op:
1. Windows server +- €870
2. 6x windows server CAL per user +- €360
3. 6x User RDS CAL +- €780
Zit je een stuk dichter bij je budget en gooi je de mail in Office 365, normaal gesproken in combinatie met een RDS server niet altijd aan te raden, maar voor 6 users mag dat geen enkel issue opleveren.
Als ik even kort door de bank genomen kijk (zonder eventuele kortingen vanuit bijv. een IT partner), en geen speciale status als goed doel, overheid of educatieve instelling wat soms extra kortingen of speciale (goedkopere) licenties mogelijk maakt.
Scenario 1 op basis van User Cals:
3. Windows Server user CAL x6 (ik ga even uit van 6 users, daar je zegt 6 Thinclients) €360 (+- €60 per stuk)
4. Windows Server RDS user CAL x6 (zelfde aanname) €780 (+- €130 per stuk)
5. Exchange user CAL x6 (zelfde aanname) €540 (+- €90 per stuk)
Totaal: +- €3250
Scenario 2 op basis van device CALs:
3. Windows Server device CAL x6 180 (+- €30 per stuk)
4. Windows Server device RDS CAL x6 €600 (+- €100 per stuk)
5. Exchange device CAL x6 €420 (+- €70 per stuk)
Totaal: +- €2750
Het lijkt me vrijwel onmogelijk de benodigde licenties te regelen voor €1600, nu weet ik natuurlijk niet wat hij nu al heeft staan, maar je wil eigenlijk Domaincontrollers, Exchange en RDS ook gescheiden houden, dus zou je eigenlijk op zijn minst al 3 VM's (en dus 2x Windows server 2016 Standaard) nodig hebben.
Ik zou gaan kijken naar een andere oplossing als €1600 inderdaad het budget is, bijv. 1x Windows server standaard, hiermee kan je 2 VM's draaien, zet deze in als 1x Domain controller, 1x RDS.
Dan kom je uit op:
1. Windows server +- €870
2. 6x windows server CAL per user +- €360
3. 6x User RDS CAL +- €780
Zit je een stuk dichter bij je budget en gooi je de mail in Office 365, normaal gesproken in combinatie met een RDS server niet altijd aan te raden, maar voor 6 users mag dat geen enkel issue opleveren.
^^ goede post 
Waarschijnlijk komen er ook nog 6 calls bij voor Office 2016... Dat maakt het nog duurder... Deze software is al onderdeel van Office 365, wat een paar euro per user per maand kost.
Waarschijnlijk komen er ook nog 6 calls bij voor Office 2016... Dat maakt het nog duurder... Deze software is al onderdeel van Office 365, wat een paar euro per user per maand kost.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Buiten dat exchange 2016 op server 2016 ook nog niet helemaal aangeraden wordt, in ieder geval voor de edge rol.
Exchange online kost €3,40 per gebruiker per maand excl de BTW(tenminste toen ik het zelf nog inkocht).
Buiten dat je je licenties zoals boven geschetst al bijna 4k euro's kwijt ben, denk eens aan je hardware, en bijvoorbeeld je backup pakket.
Dan kan je een hoop maanden Exchange online afnemen
Exchange online kost €3,40 per gebruiker per maand excl de BTW(tenminste toen ik het zelf nog inkocht).
Buiten dat je je licenties zoals boven geschetst al bijna 4k euro's kwijt ben, denk eens aan je hardware, en bijvoorbeeld je backup pakket.
Deels correct, maar een edge rol zal bij een single server deployment van Exchange sowieso niet van toepassing zijn. De overige rollen draaien prima op Windows Server 2016 vanaf uit mijn hoofd CU3 of 4.TomdeJ schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:20:
Buiten dat exchange 2016 op server 2016 ook nog niet helemaal aangeraden wordt, in ieder geval voor de edge rol.
Hardware e.d. klopt uiteraard ook, al is het natuurlijk afhankelijk van wat je al hebt staan of niet of het een extra investering is of niet. Backups zie ik minder als argument, je kan zelfs beargumenteren daar de meeste standaard backup pakketten geen Office 365 kunnen backuppen dat Office 365 in dat geval vaak zelfs een extra investering vraagt omdat je vaak een apart backup pakket of extra uitbreiding op het bestaande backup pakket nodig hebt voor Office 365.
Vraag is echter of er alleen gebruik gemaakt wordt van het Office pakket of niet.TomdeJ schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:20:
Zou je office licensing erin mee nemen, dan moet je al snel richting E3 gaan kijken voor een terminal server omgeving, of Bussiness Premium voor een fatclient-situatie. Zit je alweer aan een kleine 20,- per user per maand.CH4OS schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:54:
[...]
Vraag is echter of er alleen gebruik gemaakt wordt van het Office pakket of niet.
Wat ik in bovenstaande berekeningen nog wel mis is de kostenpost voor het plaatsen, onderhouden etc van het fysieke staal wat je in een 365-omgeving dus weer uitspaart. Al met al kan je voor een situatie met 6 end-users het in veel situaties niet meer kosten-efficient maken met eigen staal en kan je dergelijke diensten beter hosted afnemen.
En nu met non-Microsoft software.kroegtijger schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:18:
Zou je office licensing erin mee nemen, dan moet je al snel richting E3 gaan kijken voor een terminal server omgeving, of Bussiness Premium voor een fatclient-situatie. Zit je alweer aan een kleine 20,- per user per maand.
Dit hangt natuurlijk vooral af wat er al staat, moet je een nieuwe server plaatsen dan is dat inderdaad een zeer terechte overweging. Echter vermeld TS daar niets over, dus kunnen we daar ook geen rekening mee houden, afgezien van speculeren.kroegtijger schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:18:
Wat ik in bovenstaande berekeningen nog wel mis is de kostenpost voor het plaatsen, onderhouden etc van het fysieke staal wat je in een 365-omgeving dus weer uitspaart. Al met al kan je voor een situatie met 6 end-users het in veel situaties niet meer kosten-efficient maken met eigen staal en kan je dergelijke diensten beter hosted afnemen.
Daarnaast is het nog maar de vraag hoeveel staal je uitspaart als je toch al een RDS gaat neerzetten, een Exchange server voor 6 man kost ook niet veel aan fysieke resources (2vCPU en 16GB ram moet prima zijn, overkills zelfs in de meeste situaties bij deze aantallen gebruikers), een 100-200GB storage erbij en dan zit ik waarschijnlijk erg ruim. En afgezien van de initiële installatie heb je bij Exchange 2013/2016 nu ook niet echt een hoge beheerslast (en bij Office 365 moet je ook een migratie doorlopen), zeker niet voor 6 man. Het enige dat je echt meer te doen hebt dan bij Office 365 is iedere 3 maand even een rollup installeren. Voor de rest zal het in de meeste gevallen in beide situaties enkel het mogelijk aanmaken van nieuwe users betreffen. En als je het staal dan toch al hebt of toch gaat kopen vanwege bijv. RDS hoeft de besparing niet eens zo groot te zijn.
Als je nu de keuze zou hebben tussen een nieuwe omgeving opzetten of alles Cloud voor 6 man zou het voor mij heel simpel zijn: Alles Cloud in 95, misschien wel 99% van de gevallen. Maar heb je al ijzer, of ga je toch ijzer neerzetten omdat je on-premise een DC en RDS wil hebben kan ik me in bepaalde gevallen nog wel voorstellen dat je ook nog Exchange meeneemt On-Premise. Je betaald dan wel iets meer dan met Office 365, maar de verschillen zijn dan ook weer niet zo groot financieel gezien.
Nu zou ik in een geval als dit echter zeker naar Office 365 kijken, zoals ik ook al aangaf omdat het gezien de informatie die we hebben verreweg de makkelijkste besparing is.
Met een terminal server zit je per gebruiker of per device al aan een volledige Office licentie. Office Standard kost zonder SA 365 euro per gebruiker. Dan mag die gebruiker alleen achter de thinclient zitten, als ie ook thuis met de laptop gaat werken moet je daar ook een licentie voor kopen, of schaf je Office met SA aan voor 225 per jaar.kroegtijger schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:18:
[...]
Zou je office licensing erin mee nemen, dan moet je al snel richting E3 gaan kijken voor een terminal server omgeving, of Bussiness Premium voor een fatclient-situatie. Zit je alweer aan een kleine 20,- per user per maand.
225 per jaar is 18,75 per maand per gebruiker, dan is 20 per gebruiker voor Office 365 incl Exchange niet eens zo heel gek.
(overigens wordt Office 365 alleen als ProPlus ondersteund op RDS, dus vraag me af of dat binnen die 20 euro valt).
Office 365 Pro Plus (+- €13) en Office 365 E3 (+-€20) en E5 (+- €35), mogen in combinatie met RDS gebruikt worden. De eerste 2 varianten passen dus binnen de €20 (al moet je bij de eerste variant nog wel iets regelen voor je mail, want dat zit niet bij die variant). Genoemde prijzen zijn de listprijzen zonder eventuele kortingen en voor het gemak even afgerond naar boven._JGC_ schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:21:
[...]
Met een terminal server zit je per gebruiker of per device al aan een volledige Office licentie. Office Standard kost zonder SA 365 euro per gebruiker. Dan mag die gebruiker alleen achter de thinclient zitten, als ie ook thuis met de laptop gaat werken moet je daar ook een licentie voor kopen, of schaf je Office met SA aan voor 225 per jaar.
225 per jaar is 18,75 per maand per gebruiker, dan is 20 per gebruiker voor Office 365 incl Exchange niet eens zo heel gek.
(overigens wordt Office 365 alleen als ProPlus ondersteund op RDS, dus vraag me af of dat binnen die 20 euro valt).
Pagina: 1