Hoe zoek ik straks naar een baan in web development? Normaliter zou ik gaan zoeken via een vacaturesite. Maar nou heb ik ook begrepen dat er ook recruiters zijn en dat je via hen werk kan vinden? Of zijn er zelfs andere manieren?
Vraag
Beste antwoord (via Anoniem: 1004201 op 20-01-2018 20:26)
Ik zit meestal aan de andere kant van de vacature. Bedenk je dat een recruiter in veel gevallen 2 tot 6 maandsalarissen als plaatsingsfee vraagt, terwijl je elkaar op dat moment eigenlijk nog amper kent. Pas na een paar maanden kun je als werkgever en werknemer pas zien of je echt bij elkaar past. Soms eerder, maar dan is het meestal zeker geen match
Recruiters hebben daar natuurlijk garanties voor, maar vaak lopen die ook maar een paar maanden.
Oh, en hoe vaak ik zelf niet per ongeluk benaderd wordt met een mooi aanbod voor een baan door dezelfde partij die me ook kandidaten aanbiedt. Developers zijn gewoon handelswaar er daar zou ik zelf niet aan mee willen doen. Als ik een keer een nieuwe functie nodig zou hebben, dan zou ik voor een eigen, al dan niet open, solicitatie gaan. Dan weet je iig waar je terechtkomt en ik weet dat ik dan ook meer kan vragen omdat die marge er niet op zit.
Oh, en hoe vaak ik zelf niet per ongeluk benaderd wordt met een mooi aanbod voor een baan door dezelfde partij die me ook kandidaten aanbiedt. Developers zijn gewoon handelswaar er daar zou ik zelf niet aan mee willen doen. Als ik een keer een nieuwe functie nodig zou hebben, dan zou ik voor een eigen, al dan niet open, solicitatie gaan. Dan weet je iig waar je terechtkomt en ik weet dat ik dan ook meer kan vragen omdat die marge er niet op zit.
Alle reacties
Ik zou niet gelijk met recruiters in zee gaan. Je kan gewoon googlen op vacatures, dat is het makkelijkst.
Om goede tips te geven is wat meer info (opleiding, regio, ervaring) wel handig
Kijk even in het topic Shitpraktijken van Recruiters. Lees zomaar wat pagina's door. Dan ben je direct genezen om die lui om hulp te vragen!
Vacaturesites, of ga zelf bij bedrijven jezelf aanbieden als ze geen vacatures hebben, open sollicitaties. In-house recruiters zijn dan weer wel nuttig, die kennen het bedrijf en de weg daarbinnen en als ze jou medewerkermateriaal achten zullen ze moeite voor je doen.
Vacaturesites, of ga zelf bij bedrijven jezelf aanbieden als ze geen vacatures hebben, open sollicitaties. In-house recruiters zijn dan weer wel nuttig, die kennen het bedrijf en de weg daarbinnen en als ze jou medewerkermateriaal achten zullen ze moeite voor je doen.
I have stability. The ability to stab.
Momenteel studeer ik nog. En ik woon in de Randstad.418O2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:08:
Ik zou niet gelijk met recruiters in zee gaan. Je kan gewoon googlen op vacatures, dat is het makkelijkst.
Met vacatures kan ik meestal al zien waar een bedrijf naar op zoek is. Bij recruiters denk ik, die komen plots tevoorschijn om je te helpen aan een bedrijf.
Ooit stelde ik ergens de vraag of het zoeken via vacaturesites de normale manier is en toen vertelde iemand mij dat ik beter via een goede recruiter een baan kan zoeken.
Maar dan vraag ik mezelf ook af, hoe gaat dat dan in zijn werk? Moet ik contact zoeken met recruiters? Waar en hoe kan dat dan? Etc.
Hij had het dan misschien over inhouse recruiters..
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1004201 op 17-01-2018 08:28 ]
Vacaturesites zijn een last resort. Als je een recruiter zoekt kan je het best een goed LinkedIn profiel invullen. Dan vinden ze je wel
Zelf dacht ik inderdaad aan vacatures zoeken, en anders een open sollicitatie sturen.SmurfLink schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:26:
Kijk even in het topic Shitpraktijken van Recruiters. Lees zomaar wat pagina's door. Dan ben je direct genezen om die lui om hulp te vragen!
In-house recruiting lijkt mij ook cool. Maar hoe kom ik in contact met zulke recruiters?
Dat bedoel ik.418O2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:28:
Vacaturesites zijn een last resort. Als je een recruiter zoekt kan je het best een goed LinkedIn profiel invullen. Dan vinden ze je wel
Sommige vinden vacaturesites een last resort. Andere adviseren een recruiter.
Wat is wijsheid haha
Zelf zoeken heeft mijn voorkeur, dan weet je ook wat je zelf af gaat spreken. Met zo'n recruiter is dat maar de vraag. Er zitten goede bij, maar het gros zit er toch echt voor zichzelf.
Waarom? Daar plaatsen bedrijven ook gewoon hun vacature. Liever via een vacaturesite bij een bedrijf dan via een recruiter.418O2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:28:
Vacaturesites zijn een last resort.
Inderdaad, bij een vacature denk ik dan nog dat de persoon er zelf naar zoekt.TheBrut3 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:30:
Zelf zoeken heeft mijn voorkeur, dan weet je ook wat je zelf af gaat spreken. Met zo'n recruiter is dat maar de vraag. Er zitten goede bij, maar het gros zit er toch echt voor zichzelf.
[...]
Waarom? Daar plaatsen bedrijven ook gewoon hun vacature. Liever via een vacaturesite bij een bedrijf dan via een recruiter.
Maar goed, ik heb nog geen ervaring met recruiters. Bedrijven betalen ze niet voor niks.
Ik heb laatst ook de overstap gemaakt om webdeveloper te worden.
Mijn werkwijze;
Upload een eerlijk en netjes afgewerkt CV naar monsterboard met je ervaringen, werkervaring(niet liegen) en waar je graag nog in wilt groeien.
Je hebt binnen 2 dagen 10 telefoontjes te pakken met recruiters en uitzendbureaus die jou al te graag binnen willen halen. In deze telefoontjes gewoon eerlijk en netjes aangeven wat je graag wilt in een nieuwe uitdaging, maar niet te snel toegeven. Ga eens op gesprek bij deze partijen, meestal zijn deze volledig vrijblijvend.
Ik sprak een kerel uit Den Bosch en die had binnen 2 dagen 2 goede bedrijven gevonden zonder bullshit. Ja er zijn shit-recruiters, maar er zijn ook mensen die hun werk nog serieus nemen.
Mijn werkwijze;
Upload een eerlijk en netjes afgewerkt CV naar monsterboard met je ervaringen, werkervaring(niet liegen) en waar je graag nog in wilt groeien.
Je hebt binnen 2 dagen 10 telefoontjes te pakken met recruiters en uitzendbureaus die jou al te graag binnen willen halen. In deze telefoontjes gewoon eerlijk en netjes aangeven wat je graag wilt in een nieuwe uitdaging, maar niet te snel toegeven. Ga eens op gesprek bij deze partijen, meestal zijn deze volledig vrijblijvend.
Ik sprak een kerel uit Den Bosch en die had binnen 2 dagen 2 goede bedrijven gevonden zonder bullshit. Ja er zijn shit-recruiters, maar er zijn ook mensen die hun werk nog serieus nemen.
[ Voor 14% gewijzigd door Rule op 17-01-2018 08:38 ]
Belangrijk in deze keuze is bij wat voor bedrijf je wilt gaan werken.
Detachering?
Kijk dan rechtstreeks op de sites van grote en kleine detacheerders in de buurt en stuur je CV op.
Bij een groot bedrijf?
Kijk dan rechtstreeks op de site van grote en kleine detacheerders in de buurt en stuur je CV op.
Bij een klein/ middelgroot bedrijf?
Het is moeilijk om zelf alle kleinere bedrijven op te zoeken. Hier kan een recruiter of een vacaturesite helpen.
Maar waarom zou je je beperken, zo ingewikkeld is het ook niet. Maak een LinkedIn profiel zet je CV op een vacaturesite en ga zelf op zoek naar een leuk bedrijf.
Dat geeft je alleen maar meer keuze. Zorg ook dat je solliciteert bij verschillende bedrijven zodat je zelf kunt kiezen waar je zou willen werken. Dan is het ook niet zo erg als dat ene bedrijf je afwijst.
Detachering?
Kijk dan rechtstreeks op de sites van grote en kleine detacheerders in de buurt en stuur je CV op.
Bij een groot bedrijf?
Kijk dan rechtstreeks op de site van grote en kleine detacheerders in de buurt en stuur je CV op.
Bij een klein/ middelgroot bedrijf?
Het is moeilijk om zelf alle kleinere bedrijven op te zoeken. Hier kan een recruiter of een vacaturesite helpen.
Maar waarom zou je je beperken, zo ingewikkeld is het ook niet. Maak een LinkedIn profiel zet je CV op een vacaturesite en ga zelf op zoek naar een leuk bedrijf.
Dat geeft je alleen maar meer keuze. Zorg ook dat je solliciteert bij verschillende bedrijven zodat je zelf kunt kiezen waar je zou willen werken. Dan is het ook niet zo erg als dat ene bedrijf je afwijst.
Wat?Anoniem: 1004201 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:27:
Momenteel studeer ik nog.
https://niels.nu
Kleine tip, zet je telefoonnummer er niet bij.Rule schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:36:
Ik heb laatst ook de overstap gemaakt om webdeveloper te worden.
Mijn werkwijze;
Daar heb je tot een jaar later nog last van.
ALS ik het op die manier doe, dan laat ik ze maar mailen.
Laat hun mij eerst maar eens overtuigen dat ik met hun in zee moet gaan.
Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat zelf zoeken prima werkt, en vaak nog minder werk en makkelijker is dan met recruiters in zee gaan.
Mijn huidige baan heb ik bijvoorbeeld via indeed gevonden.
Dat klopt, je hebt daar verschillende opties voor ook zodat het niet direct openbaar te zien is.tha_crazy schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:50:
[...]
Kleine tip, zet je telefoonnummer er niet bij.
Daar heb je tot een jaar later nog last van.
ALS ik het op die manier doe, dan laat ik ze maar mailen.
Laat hun mij eerst maar eens overtuigen dat ik met hun in zee moet gaan.
Ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat zelf zoeken prima werkt, en vaak nog minder werk en makkelijker is dan met recruiters in zee gaan.
Mijn huidige baan heb ik bijvoorbeeld via indeed gevonden.
Maar je hoeft niet direct met ze 'in zee te gaan'. Mijn ervaring is dat ze je vragen stellen over wat je wilt, en dan opzoek gaan. Dat kost je verder geen moeite ofzo. Ieder zo zijn/haar ervaringen, ik hoop dat OP er iets aan heeft.
Bedrijven betalen ze grote sommen geld omdat ze heeel graag developers willen hebben. Er zijn meer vacatures dan personeel, en dus moet je eigenlijk wel via een recruiter werken als bedrijf. Gewoon een vacature plaatsen en hopen dat iemand die toevallig van baan wil wisselen of net van school komt wil solliciteren is bijna kansloos geworden, omdat die recruiters constant aan al die mensen zitten te trekken.Anoniem: 1004201 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:32:
[...]
Maar goed, ik heb nog geen ervaring met recruiters. Bedrijven betalen ze niet voor niks.
De recruiters creëren hun eigen markt, als ze een developer ergens weghalen en ergens anders plaatsen, dan laat die developer weer een vacature achter bij zijn oude werkgever, en daar is weer en klus voor een recruiter.
Heel vervelend, maar je kunt momenteel even niet om ze heen. Als er een tijd komt dat er weer meer aanbod is dan vraag, dan verdwijnen ze weer als sneeuw voor de zon.
Voor nu is de beste tip om je te beschermen tegen de shitpraktijken (topic is al eerder gelinked), en ze bijvoorbeeld niet teveel info geven, en ze zeker niet te geloven als ze zeggen dat ze de perfecte baan voor je hebben. Ze kennen jou niet en ga er maar van uit dat ze de werkgever ook niet kennen.
Door op vacatures van bedrijven met in-house recruiting te reageren. Of brutaal een open sollicitatie sturen naar zo'n bedrijf, dat heb ik zelf gedaan. Toen de functie die ik wilde niet beschikbaar was zijn de inhouse recruiters samen met mij gaan kijken wat ze me wel konden bieden en uiteindelijk heb ik een enorm leuke baan die ik van te voren nooit had kunnen bedenken.Anoniem: 1004201 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:29:
[...]
Zelf dacht ik inderdaad aan vacatures zoeken, en anders een open sollicitatie sturen.
In-house recruiting lijkt mij ook cool. Maar hoe kom ik in contact met zulke recruiters?
Tip die ik net ook al zag, kan t niet vaak genoeg zeggen: Haal je telefoonnummer uit je CV en VER weg van vacaturesites. Als je zelf een open sollicitatie stuurt kan je 'm in je CV terugzetten, maar zorg dat ie op de versie op vacaturesites en Linkedin niet te vinden is!
I have stability. The ability to stab.
Waarom zou je er als werkzoekende niet omheen kunnen?Kurkentrekker schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:29:
Heel vervelend, maar je kunt momenteel even niet om ze heen.
Sorry, als werkgever bedoel ik dan.Olaf van der Spek schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:46:
[...]
Waarom zou je er als werkzoekende niet omheen kunnen?
Aan de andere kant zijn er ook zat bedrijven die hun vacatures alleen nog maar bij recruiters wegzetten. Dus als je per definitie geen zaken met zo'n toko wil doen, dan beperk je je dus een klein beetje in welke banen er beschikbaar zijn. Maar daar heb je als developer volgens mij niet zo'n last van momenteel
Aangezien je nog studeert zou ik het omdraaien.
Ga opzoek naar bedrijven waar je zou willen werken (je hoeft niet te kijken of er vacatures zijn). Benader die bedrijven (voor werk, stage of gewoon om een keer te komen kijken).
Zo leer je snel genoeg waar je zou willen starten. Heb je meer aan dan aan een recruiter die binnen met zo min mogelijk werk jou ergens wil plaatsen.
Ga opzoek naar bedrijven waar je zou willen werken (je hoeft niet te kijken of er vacatures zijn). Benader die bedrijven (voor werk, stage of gewoon om een keer te komen kijken).
Zo leer je snel genoeg waar je zou willen starten. Heb je meer aan dan aan een recruiter die binnen met zo min mogelijk werk jou ergens wil plaatsen.
Ja, ik denk inderdaad dat het beter is om zelf te gaan zoeken en om langs vacaturesites te gaan. Als er een goeie recruiter contact opneemt, dan zal ik daar ook eens over nadenken.robin84 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:39:
Aangezien je nog studeert zou ik het omdraaien.
Ik zit meestal aan de andere kant van de vacature. Bedenk je dat een recruiter in veel gevallen 2 tot 6 maandsalarissen als plaatsingsfee vraagt, terwijl je elkaar op dat moment eigenlijk nog amper kent. Pas na een paar maanden kun je als werkgever en werknemer pas zien of je echt bij elkaar past. Soms eerder, maar dan is het meestal zeker geen match
Recruiters hebben daar natuurlijk garanties voor, maar vaak lopen die ook maar een paar maanden.
-
[ Voor 99% gewijzigd door wheel op 23-01-2018 10:03 . Reden: verkeerde topic ]
Pagina: 1