Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Is het veilig om een nas te updaten?

Pagina: 1
Acties:

• tajvdz
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 11-02 21:02
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe nas, Asusrtor AS1004T.

Nadat ik een schijf heb voorzien van data krijg ik nu telkens de melding dat er nieuwe versie van de software (ADM) is. Nu vraag ik me af of je zo'n update uit kan voeren zonder dat er wat met de data gebeurd. Er zit 1 harde schijf in (8 TB) die nu voor ongeveer 40% is gevuld. Een backup daarvan maken is voor mij nu niet haalbaar. Mijn vraag is kan ik zonder al te veel risico zo'n update uitvoeren? Op het forum van de fabrikant word ik niet veel wijzer.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De software van je NAS staat doorgaans niet op je dataschijf. Dus updaten moet zonder problemen gaan.

Echter, geen backup van je data hebben, ongeacht wat je doet, lijkt me niet bijzonder verstandig.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:52
In principe zijn de data wel veilig omdat bij een update alleen de firmware opnieuw wordt geschreven.
Ik ben bij mijn QNAP i.i.g. nooit data kwijt geraakt bij een update.
Maar fabrikanten adviseren echter altijd om een backup te maken van de data. Dat is ook zinvol zonder updates want als je alleen de data op een NAS hebt staan, dan ben je niet goed bezig. Zelfs niet als je een RAID 1 of hoger hebt draaien.

edit:
TERW_DAN was mij net iets voor, maar beide adviezen komen op hetzelfde neer

[Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 16-01-2018 23:04]

Soms ben ik bijna gelukkig

• tajvdz
ja ik snap de opmerking om altijd een backup te hebben maar ik was al blij dat ik geld had om 1 schijf te kopen.... ik weet dat het veel risico is maar goed ik hoop altijd dat het bij normaal gebruik goed blijft gaan. Ik ben wel voorzichtig met zulke updates. Vooral nu de eerste keer bij dit apparaat. Ik denk dat de firmware / software wel op de schijf staat maar op een apart gedeelte.

[Voor 54% gewijzigd door tajvdz op 17-01-2018 00:17]

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:52
In dat geval kan je ook kijken of een update wel zoveel zin heeft en het risico afwegen tussen dataverlies en geen update doorvoeren. Vaak zijn de updates verbeteringen op onderdelen die je nooit gebruikt of weinig toevoegen aan de functionaliteit. Als je NAS ook via internet bereikbaar is, dan zijn beveiligingsupdates natuurlijk wel van belang.

[Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 17-01-2018 00:56]

Soms ben ik bijna gelukkig

• tajvdz
Nou ik heb nu een paar functies die niet meer werken en ik hoopte dat at na de update wel weer het geval zou zijn..

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:08

FreakNL

Well do ya punk?

Waar niemand op ingaat;

TS heeft 1 schijf in zijn NAS zitten, dus buiten het feit dat hij geen backup heeft (onverstandig!!!) heeft hij niet eens redundantie...

TS, die schijf gaat kapot! Is het niet vandaag, dan is het morgen. Als de data je iets waard is dan zorg je voor een backup..

Als het onbelangrijke zooi is, tja, waar doe je dan moeilijk over ? :+

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:12
Dus je koopt een dure NAS waar 4 schijven in kunnen. Vervolgens koop je 1 dure schijf van 8TB en hebt geen geld over voor een backup.

De regel met hardeschijven is: De vraag is niet of ze stuk gaan, maar wanneer.
Dat heeft niets met normaal gebruik te maken.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:08

FreakNL

Well do ya punk?

Btw 8tb , ik hoop dat je dan iig een WD red genomen hebt en niet zo’n Seagate archive prutsding?

Die WD gaat ook kapot, maar die Seagate nog veel sneller, zeker in een NAS

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:44
Updaten moet gebeuren, want er zitten ook veiligheids updates bij, dus het is eigenlijk verplicht.
Dit is tegen virussen, maar ook tegen hackers.
Als je niet update dan zou het mogelijk kunnen zijn dat je nas open staat naar internet/vreemde gebruikers, tav bepaalde fouten in je software/hardware.

445033

quote:
FreakNL schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:01:
Waar niemand op ingaat;

TS heeft 1 schijf in zijn NAS zitten, dus buiten het feit dat hij geen backup heeft (onverstandig!!!) heeft hij niet eens redundantie...

TS, die schijf gaat kapot! Is het niet vandaag, dan is het morgen. Als de data je iets waard is dan zorg je voor een backup..

Als het onbelangrijke zooi is, tja, waar doe je dan moeilijk over ? :+
Ik vertrouw bij mijn Synology op SHR. Backuppen met 9 TB kan ik geen betaalbare optie voor vinden helaas. :'( Eens, alleen 1 schijf is wachten op problemen.

@tajvdz Updaten die handel. Hier nog nooit een centje pijn mee gehad, al heb ik dan een Synology.

• SpoekGTi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 30-03 21:19

SpoekGTi

wat nou 30 tekens..verdulleme

quote:
Musicmasters schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:18:
[...]

Ik vertrouw bij mijn Synology op SHR. Backuppen met 9 TB kan ik geen betaalbare optie voor vinden helaas. :'( Eens, alleen 1 schijf is wachten op problemen.

@tajvdz Updaten die handel. Hier nog nooit een centje pijn mee gehad, al heb ik dan een Synology.
Je hebt een NAS gekocht met 9 TB en die is betaalbaar geweest, dan is een 9 TB extra NAS voor backup prima betaalbaar. En laten we reeel wezen van die 9TB hoeveel is daar daadwerkelijk ECHT belangrijk

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• alwinuzz
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 02:01
quote:
Musicmasters schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:18:
[...]

Je kan Jottacloud proberen, € 7,50 per maand voor onbeperkt ruimte. Dat is 1 pizza per maand.

Dan met Duplicati 2 een geencrypte backup van je Synology naar Jottacloud doen.

NB Zorg dat je je Duplicati encryptie passphrase goed bewaart, ook offline! Als je die kwijt bent kan je niet restoren :9

Alternatief voor Jottacloud is Backblaze B2, kan je ook met Duplicati doen.

445033

quote:
alwinuzz schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:32:
[...]

Je kan Jottacloud proberen, € 7,50 per maand voor onbeperkt ruimte. Dat is 1 pizza per maand.

Dan met Duplicati 2 een geencrypte backup van je Synology naar Jottacloud doen.

NB Zorg dat je je Duplicati encryptie passphrase goed bewaart, ook offline! Als je die kwijt bent kan je niet restoren :9

Alternatief voor Jottacloud is Backblaze B2, kan je ook met Duplicati doen.
Ik zal er eens induiken. Had Amazon Drive. NB: kan niet met Hyper Backup dus? En dan stoppen want het is hier niet mijn topic. ;)

• alwinuzz
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 02:01
Bovenstaande was een algemene tip, ook voor TS @tajvdz bedoeld. Ik heb even gekeken en Duplicati staat zelfs in de app store van Asustor, dat is toch wel cool:
Duplicati op Asustor

@Musicmasters Hyper Backup ken ik niet, heb zelf geen Synology. Wat ik beschreef doe ik zelf op Windows. Moet toch wat als Crashplan ermee stopt he.... :)

Misschien Cloud Sync met B2? B2 is goedkoper dan Amazon.

445033

quote:
alwinuzz schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:25:
Bovenstaande was een algemene tip, ook voor TS @tajvdz bedoeld. Ik heb even gekeken en Duplicati staat zelfs in de app store van Asustor, dat is toch wel cool:
[afbeelding]

@Musicmasters Hyper Backup ken ik niet, heb zelf geen Synology. Wat ik beschreef doe ik zelf op Windows. Moet toch wat als Crashplan ermee stopt he.... :)

Misschien Cloud Sync met B2? B2 is goedkoper dan Amazon.
Cloud Sync kan je weer niet backuppen in de nacht denk ik. Zodra je iets wijzigt op je nas zal het syncen beginnen en wordt je internet verbinding belast. Niet zo erg met een documentje maar een grote file als een film of zo. Of heb ik het mis?

• tajvdz
Ik heb de update uitgevoerd en dat is zonder problemen gegaan. Wat er niet meer werkte deed het na de update weer.

Om even een vraag hierboven te beantwoorden, ja ik heb een WD red schijf in mijn nas.

Ik zal eens kijken wat ik kan met de app Duplicati die ik kan downloaden. Op de nas staan voornamelijk videobestanden.

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 31-03 13:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

quote:
Musicmasters schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:54:
[...]

Cloud Sync kan je weer niet backuppen in de nacht denk ik. Zodra je iets wijzigt op je nas zal het syncen beginnen en wordt je internet verbinding belast. Niet zo erg met een documentje maar een grote file als een film of zo. Of heb ik het mis?
Service uitschakelen overdag en na 00:00 aan laten gaan en je hebt hier geen last van ;).

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True