Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede boxen voor aan de muur, die niet te groot (max. 13 cm) zijn en aansluitbaar zijn op op luidsprekerkabels die uit de muur komen. (8 kabels verspreid in het huis)

Omdat mijn kennis hierover beperkt is, wou ik het gebruik van "Acoustimass 6 series V home cinema speaker system" even aftoetsen.

- Kan iemand me zeggen of een 'home cinema systeem' ook gewoon kan werken door aan te sluiten op een tuner/versterker? (gekoppeld aan radio ipv tv)

- Op internet kwam zag ik van iemand een review dat kabels uit de muur, niet aansluitbaar zijn op Bose-speakers, maar dat de kabels gesoldeerd moeten worden. Weet iemand of dit correct is, en of dit moeilijk is voor een leek?

Ik kwam ook nog het systeem "JBL Harman CINEMA510 5.1 Surroundsysteem Zwart" tegen.
Iemand hier ervaring mee? Of hebben jullie andere suggesties?

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
In principe kun je alle speakers wel aansluiten, alleen heb je kans dat een fabrikant stekkertjes heeft aan de speakerkabels. In dat geval zal je dus de stekkertjes er af moeten knippen en ze aan de draden die uit je muur komen moeten solderen. Of als je niet wilt solderen aan beide uiteinden (van de speakerdraad en de draad die uit je muur komt) een connector maken of een kroonsteentje gebruiken.

Mag ik vragen waarom de speakers maximaal 13cm mogen zijn? Dan kom je snel op sets die bestaan uit 5 "melkpakjes" waar 0,0 midden en laag uit komt en een subwoofer die alles compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je zou kunnen kijken naar zogenaamde 'dipool' speakers. Deze zijn speciaal vormgegeven voor bevestiging aan de muur, en optimale spreiding van het geluid.
Klipsch b.v. heeft zulke speakers, maar ik denk dat zowat alle grote merken wel dipool speakers in het assortiment hebben.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info!
Home cinema-systeem kan dus perfect gebruikt worden als muziek-systeem

@Terrz De beperkte grootte is puur voor het visuele. Om 'zo weinig mogelijk' luidsprekers te zien in de ruimte en ze gemakkelijk te kunnen ophangen. Maar indien ik je correct versta zijn de kleine vaak slechter?

@Nyarlathotep Bedankt voor de tip, ik onderzoek de dipool speakers ook

Tot slot: raden jullie een bepaald aantal minimum Watt aan?
Indien ik correct ben, zorgt dit ervoor dat je uw muziek luid genoeg kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17

blaatschaaap

schaap

Een kleine speaker gaat snel schel klinken, vanwege de kleine klankkast kunnen ze namelijk niet goed mid/lage tonen weergeven (verbeter me als ik het fout heb, zo heb ik het begrepen iig). Daarom worden kant en klare surround setjes (en computer speakers) altijd met een subwoofer geleverd.

Wat betreft Wattage, daar zou ik niet al te veel naar kijken, mijn versterker kan 100 Watt leveren maar voordat ik die op max heb staan heb ik al oorpijn/boze buren aan de deur :P

Wat je vooral wel moet doen is naar de winkel gaan en luisteren :) Qua specificaties kunnen twee verschillende speakers hetzelfde zijn maar alsnog anders klinken.

[ Voor 8% gewijzigd door blaatschaaap op 17-01-2018 13:01 ]

blaap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:16
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:52:
Bedankt voor de info!
Home cinema-systeem kan dus perfect gebruikt worden als muziek-systeem

@Terrz De beperkte grootte is puur voor het visuele. Om 'zo weinig mogelijk' luidsprekers te zien in de ruimte en ze gemakkelijk te kunnen ophangen. Maar indien ik je correct versta zijn de kleine vaak slechter?
Kleiner wil niet zeggen slechter. Echter is het probleem dat deze kleine speakers minder lage frequenties kunnen produceren. Wat betekend dat de subwoofer deze voor zijn rekening neemt.

Erg lage frequenties <80hz, zijn meestal niet te plaatsen in de ruimte. Dat betekend dat je niet hoort waar het geluid vandaan komt. Dit is ideaal, want dan kan je de subwoofer overal plaatsen en als er dan, bijvoorbeeld in een film, een auto achter je langs rijdt, dan zal al het geluid ook 'hoorbaar' van de juiste plek komen.

Moet de subwoofer nu hogere frequenties gaan oppakken, wat met kleinere speakers meestal betekend tot 200-220Hz, zal het geluid wel directioneel zijn. En zal dit dus minder natuurlijk klinken. Daarnaast moet de subwoofer veel laag en ook een deel van het middengebied opnemen wat distortie met zich meebrengt.

Het is maar net hoe erg je het vindt, veel mensen vinden dit blijkbaar geen enkel probleem, gezien de meest verkochte installaties vaak met kleine surround- en centerspeakers zijn.
Tot slot: raden jullie een bepaald aantal minimum Watt aan?
Indien ik correct ben, zorgt dit ervoor dat je uw muziek luid genoeg kan zetten.
Meer watt betekend niet harder. Zeker niet. Het heeft alles te maken met het rendement van de speakers.

Als een fabrikant een speaker maakt met een rendement van bijvoorbeeld 90db, dan betekend dit dat deze speaker bij 1 watt ingangsvermogen, 90db geluid voortbrengt. Doet een andere fabrikant bijvoorbeeld 96db, zal deze significant harder gaan bij een lager vermogen.

Staar je dus zeker niet blind op vermogens. Daarnaast is de kans dat zo'n 'melkpakje' meer dan 20watt kan verstoken nihil.

Als laatste, is een verdubbeling aan het hoorbare volume van een speaker en vertienvoudiging van het vermogen wat hiervoor nodig is. Dus het verschil van een speaker met hetzelfde rendement op 10 watt is maar 2 keer luider op 100 watt.

Tip: Ga naar een goede audiozaak, met muziek die je goed kent. En een film met een paar scene's die duidelijk de ruimte beslaan. Dan kan je zelf bepalen of je het goed vindt klinken of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakG5 op 17-01-2018 13:05 ]

Pagina: 1